banden voor circuit en straatgebruik

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2517
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door jos_br » 20 mei 2013, 20:20

GTRene schreef:zou eigenlijk mooi zijn dat ze ook gewichten bij banden neer zetten, ik weet niet hoeveel het per band in dezelfde maat kan schelen? maar schat zomaar een kilo en of wellicht meer?
+1, voor velgen is daar een uitgebreide site voor. Bijv. de Conti sportcontact3 was de lichtste, de 5 is weer wat zwaarder maar nog steeds lichter dan de concurrentie. Pirelli is bijv. zeer zwaar, we wegen ze hier weleens.

Jos.

HSR
Berichten: 5510
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door HSR » 10 jun 2013, 00:49

Ik merk dat er nogal een verschil zit tussen de door de fabrikant opgegeven breedte van een band en de werkelijke breedte van een band.


Gezien de 235-45-17 Federal RSR nergens meer te vinden is online moet ik of voor de 225 sectie of voor de 255 sectie gaan. Een aantal Engelsen hebben de RSR nagemeten en concludeerde dat de band aanzienlijk breder uitvalt dan door de fabrikant opgegeven. Zo zou de RSR in de maat 255 bijna een straatband 275 benaderen en zou de RSR in 235 breder zijn dan een Toyo T1R in 245.


Dit zou hypothetisch kunnen betekenen dat de RSR in 225 breder is dan een 235 straatband van bijvoorbeeld GoodYear of Toyo.

De vraag is dan ook of de Federal rijders dit kunnen beamen of kolder vinden?

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Andre » 10 jun 2013, 01:04

Klopt.

Een 235/ 40/18 op 9j velg staat de wang rechtop knijpt dus niet op de velg.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Hielke » 10 jun 2013, 10:47

Meten kunnen ze dus ook al niet.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Downforce Hans » 10 jun 2013, 11:31

Michelin heeft daar ok last van......
Hun 345 band is net zo smal als 325 van goodyear..............

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Mathieu » 10 jun 2013, 13:05

:roflol: :headbang:

Net zo smal.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door GTRene » 10 jun 2013, 14:13

wat bekende Falken banden zijn ook smaller, net als Dunlop e.d.
bv een 235 band is 225
maar bv een Conti sportcontact 235 is ook echt 235,
heb hier 2 nwe Nokian 225x40xZR18 liggen Nokian zLine (die zeer goed uit wat tests kwamen)
die zijn wel normaal breed.
Nokian-zLine = zeer goed- ook volgens gebruikers.jpg
Nokian-zLine = zeer goed- ook volgens gebruikers.jpg (115.54 KiB) 3733 keer bekeken

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door InjectTheVenom » 10 jun 2013, 20:31

Er komen bij mij deze/volgende week 5 (want fullsize reservewiel) Michelin Pilot Premacy HP's in 205/50 ZR16 87W onder, schijnt een nieuwe band voor die maat te zijn en vervangt de naam Pilot Exalto. Is dat wat of zijn er nog andere te overwegen merken/types?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Knot » 10 jun 2013, 23:30

Zou ik eerder een turanza nemen, er300, niet de ecopia versie maar de normale. Heb ze ook onder mijn CT200h liggen en bevallen voor sportief straatgebruik prima.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Hielke » 11 jun 2013, 10:42

Tussen Michelin en Bridgestone ging ik altijd voor de Michelins. Ik heb die ER300's onder mijn Bravo gehad als vervanging van de Michelin's Energy. Qau stuurprecisie en afwatering bij zware regenval waren de Michelins een klasse beter. Ook qua slijtage trouwens.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Andre » 12 jun 2013, 00:39

Federals rsr 595 zijn ook goed voor straat en circuit te gebruiken.

Laat ik nou net wat federals te koop hebben.

Maat

4 stuks 235/40/18
2 stuks 255/35/18

Zijn bijna nieuw.

Heb ook nog 2 nieuwe rockstones 245/40/18 heerlijke driftband.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Knot » 12 jun 2013, 10:07

Hielke schreef:Tussen Michelin en Bridgestone ging ik altijd voor de Michelins. Ik heb die ER300's onder mijn Bravo gehad als vervanging van de Michelin's Energy. Qau stuurprecisie en afwatering bij zware regenval waren de Michelins een klasse beter. Ook qua slijtage trouwens.
Ik Vind Alle Michelin behalve De Pilot sport Dus Een slappe Wang Hebben, kan Ik Niet Goed Mee Sturen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Tim N » 13 jun 2013, 11:09

tOP hOOFDLEtteR GeBruiK KnoT :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2013, 15:12

Knot schreef:Zou ik eerder een turanza nemen, er300, niet de ecopia versie maar de normale. Heb ze ook onder mijn CT200h liggen en bevallen voor sportief straatgebruik prima.
:shock: waar is je mijn auto voorstel topic?? :kikker:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Knot » 14 jun 2013, 13:48

Ben niet gewend aan een tablet he. Topic komt nog wel.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Martijn_bmw » 14 jun 2013, 15:27

ben benieuwd! leasebak gekregen :wink:

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door tuurgtt » 12 jul 2013, 20:34

:duh:

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-164300" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb deze er inmiddels een jaar (8000km) onder de Clio Cup, waaronder 120+ rondjes CPZ zowel droog als extreem nat en een stuk of 12 rondjes NS bij 35 graden buitentemp en ik heb nihil komma nul klachten.
Als ze nu bijna op zouden zijn kocht ik voor deze prijs als een speer weer een set maar dat zijn ze nog lang niet...

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door hanske » 12 jul 2013, 21:04

:rolling: Daar gaan we weer...................................hahaha.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Hielke » 12 jul 2013, 23:11

tuurgtt schreef::duh:

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-164300" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb deze er inmiddels een jaar (8000km) onder de Clio Cup, waaronder 120+ rondjes CPZ zowel droog als extreem nat en een stuk of 12 rondjes NS bij 35 graden buitentemp en ik heb nihil komma nul klachten.
Als ze nu bijna op zouden zijn kocht ik voor deze prijs als een speer weer een set maar dat zijn ze nog lang niet...
Als je op 80% rijdt dan kun je er ook wel winterbanden onder laten zetten.

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Peter-Paul » 16 jan 2014, 14:25

Zie onderstaande tekst van Huub Vermeulen op DNRT.nl.

Weet iemand om welk type Interstate band het gaat?
Geplaatst op 11 January 2014 | 22:25
De kosten van het racen spelen meer dan ooit een belangrijke rol.

Geen wonder in deze tijd en voorlopig gaat dat nog niet weg. De banden behoren tot de hoogste post bij het racen en daar komen inmiddels alternatieven voor. Niet dat wij ongelukkig waren met de Toyo’s, in tegendeel. Ooit hebben we met Toyo een kostenreductie gerealiseerd. Eeen steengoede band met een goede prijs en een lange levensduur. Maar de Toyo’s zijn met kleine stapjes duurder geworden. Geen wonder, de produktie kosten in Japan zijn door de jaren heen ook fors gestegen.

De fa Interstate heeft een nieuwe band ontwikkeld die ook in het Verre Oosten wordt geproduceerd. De band is uitgebreid getest met wagens en deelnemers van DNRT en voldoet goed. Weliswaar is de band iets minder snel dan de Toyo, maar hij gaat wel langer mee en de prijs is ongeveer de helft. Bij de VW klasse schatten wij in dat het bandenbudget bij gelijk gebruik van € 9.000.- per seizoen zal teruglopen naar rond de € 3.000.- voorwaar een grote stap in de hoogste kostenpost.

In principe gaan alle auto’s in de Endurance op de Nieuwe Interstate banden rijden. VW-Golfs, Seat Geel, Toyota GT86, Nieuwe Seat Ibiza TDI 1600 en 2000. En ook de nieuwe Vrije Klassen in de Endurance gaan op Interstate banden rijden.

Dat geldt ook voor de E30 en natuurlijk komen de banden ook beschikbaar in de andere sprintklassen. Mogelijk dat die tzt ook worden voorgeschreven, maar daarvoor moeten er eerst meer maten beschikbaar komen.

Westfield’s en Mazda’s blijven voorlopig op Toyo rijden.

Wat de remblokken betreft wordt er vooral gereden met Hawk. Een eenheidsblok, speciaal voor de betreffende auto’s/klassen geproduceerd. De blokken komen in een speciale kleur zodat de gelijkheid van de competitie groter wordt, terwijl de kosten zeer gunstig zijn. O.a. gaan de Endurance klassen hiermee rijden. Juist daar was een nieuwe ontwikkeling aan het groeien. Blokken van € 1000.- per set die ook wel een voordeel gaven. Maar die zijn niet voor iedereen weggelegd en een eenheidsblok ligt dan voor de hand. Ook de E30 gaat op de nieuwe Hawk rijden. Geen probleem want het is een speciale HT10 compound die reeds door bijna iedereen wordt gebruikt, maar nu in een licht verbeterde uitvoering.

Binnenkort komen wij met meer gegevens, maar we willen voorkomen dat mensen reeds banden en blokken voor het hele seizoen gaan aanschaffen. Vandaar deze melding.

We denken dat we daarmee weer een stap vooruit zetten.

DNRT

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Peter-Paul » 16 jan 2014, 15:42

Kon mijn nieuwsgierigheid niet meer in bedwang houden dus gebeld naar Interstate.

Band is nog in ontwikkeling en komt eerst in een 15inch variant. Meer info en bandenmaten volgen.
Ben benieuwd!!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Luco » 16 jan 2014, 15:49

:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door AudiS2 » 17 jan 2014, 21:34

Rij zelf nu met bridgestone RE070. Ben er erg tevreden mee ( Al heb ik weinig referentie materiaal).
Zijn helaas wel enkel in 225/45R17 verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Fine Line Imports
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 aug 2010, 16:12
Locatie: Almere Buiten

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Fine Line Imports » 06 feb 2014, 19:32

Wat de remblokken betreft wordt er vooral gereden met Hawk. Een eenheidsblok, speciaal voor de betreffende auto’s/klassen geproduceerd. De blokken komen in een speciale kleur zodat de gelijkheid van de competitie groter wordt, terwijl de kosten zeer gunstig zijn. O.a. gaan de Endurance klassen hiermee rijden. Juist daar was een nieuwe ontwikkeling aan het groeien. Blokken van € 1000.- per set die ook wel een voordeel gaven. Maar die zijn niet voor iedereen weggelegd en een eenheidsblok ligt dan voor de hand. Ook de E30 gaat op de nieuwe Hawk rijden. Geen probleem want het is een speciale HT10 compound die reeds door bijna iedereen wordt gebruikt, maar nu in een licht verbeterde uitvoering.
Wat een onzin :blabla: , er is geen nieuwe HT-10 compound. (Dat moet dan de DTC-60 of DTC-70 zijn waarvan de begin temperatuur een stuk hoger ligt)
Ook word er geen speciale kleur toegevoegd volgens Hawk Performance.
Wij hebben wekelijks contact met de Hawk Performance fabriek en die reageerde nogal verbaasd over dit bericht.
Wij zijn dan ook heel benieuwd wat ze nu daadwerkelijk de rijders gaan aanbieden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: banden voor circuit en straatgebruik

Bericht door Bert ///M3 » 07 feb 2014, 08:57

Is toch niet zo heel lastig.

Je krijgt dus 1 verkoper en die neemt een stapel HT10, en een stapel spuitbussen en klaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Kadett en 5 gasten