heb deze topic vanaf pagina 1 gelezen, leuke discussies, zo kan je toch maar enkele conclusies trekken, echt slechte horloges worden er in het hoge segment niet gemaakt, is het vaak een kwestie van smaak en zit er af en toe wel een maandagmorgen model tussen(zoals slechte ervaringen van Robin met z'n JLC?) het begint toch wel een beetje op auto's te lijken, echt dingen voor liefhebbers en je bent eigenlijk gek als je er meer aan uitgeeft dan noodzakelijk
wil even inhaken op dingen die in de 16(!) pagina's allemaal besproken zijn...niet om betweterig te zijn, maar om ook even mij 2 cents te geven in de discussie, niet omdat ik het beter weet , maar misschien om ook meer duidelijkheid te krijgen.
ben al een tijdje aan het rondsnuffelen voor een nieuw horloge. Was een tijd geleden in azie helemaal verliefd geworden om een Vacheron Constantin Royal Eagle chrono in rosegoud. Nou heb ik in de tussentijd veel overleg gehad met een vriend die werkzaam is in de haute horlogerie en heb ik nog veel nagedacht wat voor nasleep het zou kunnen geven als ik met dat horloge bij de douane gepakt zou worden, schijnt dat je tot het einde ter dagen nog een naheffing plus boete kan krijgen als je er nooit btw en invoerrechten over hebt betaald...bij een horloge in die prijsklasse kan dat dus al aardig in de duizenden euro's lopen, plus dat je hier in NL niet alleen voor het horloge betaalt,maar ook vd service van de dealer en after sales als er iets is, ook al zou ik dat horloge bij de vacheron winkel zelf kopen.
Heb dan nu toch beslist om het "echt" dure horloge nog even een paar jaar uit te stellen en heb al een paar heel erg leuke dingen gezien die ik voor over een paar jaar graag zou willen hebben
AP jules audemars equation of time serie
Vacheron constantin royal eagle chrono automatic
zenith perpetual QP
IWC perpetual calendar I/II
JLC Master eight days perpetual
wil voor die tijd eerst nog een nieuwe auto dus dat moet maar even wachten....heb dus besloten om eerst maar een klasse lager te gaan...
heb gisteren erg getwijfeld tussen een IWC Portugieser automatic(net als die van Romo, precies dezelfde uitvoering, rose goud met rood-bruin croco leder, ps Romo, ben je er tevreden over?) en een ratrappante ook rose goud met zelfde leder.
overwegingen waren, de automatic is toch een stuk groter en dikker(aangezien ik niet al te brede polsen heb), maar ik vind het wel het mooiere horloge, ook vanwege de transparante achterplaat. De ratrappante is nu heel erg moeilijk te krijgen, deze is net vd week uit Zwitserland op de beurs besteld waar ze er nog 1 hadden. Voor portugieser liefhebbers is dit meer het verzamelstuk dan de automatic, omdat de orig portugieser een handopwind en geen automaat is.Ook qua waarde over een paar jaar zal die hoger ingeschat worden. Qua formaat ook veel beter om mijn pols passend, een stukje platter en qua diameter een mm of 4 kleiner. Keerzijde is dan wel weer de gouden achterplaat, die dan wel weer ingraveerbaar is, maar helaas is de ratrappante ook officieel geen eigen manifactuur(wat ook maar een relatief begrip is, de enige grote merken die nog 100% manifactuur voor het gehele horloge zijn, zijn heb ik me laten vertellen, Patek Phillipe,Lange en Sohne. Merken mogen zichzelf manifactuur noemen als ze qua uurwerk meer dan 80% zelf gefabriceerd hebben,correct me if i'm wrong, dan is er weer de discussie om alles 100% te moeten maken voor dat predicaat etcetc, dan is er ook weer wie bouwt de horlogekast helemaal zelf , zoals IWC etcetc veel discussies gaande).
Heb de knoop nog niet doorgehakt, heb nog een Zenith Chronomaster T grande date en el primero op zicht laten komen om definitief de knoop door te hakken, allemaal in rose goud, overigens.
Hebben jullie(ik zag erg veel interessante posts van Rico,Robin en Brava) nog suggesties en waar zouden jullie uit kiezen uit de bovengenoemde 4 modellen?
Had nog ergens gelezen dat werd geclaimed dat rolex de beste uurwerken maakte, naar mijn weten is dat in horlogeland juist het el primero uurwerk van Zenith, dat ook qua tik frequentie ver boven het gemiddelde van 28.800 van de meeste haute horloges zit. Tot voor kort(als ik over kort mag spreken, was nog voor mijn geboorte geloof ik) gebruikte Rolex ook het el primero uurwerk van Zenith in hun horloges
Was gisteren overigens met vriend/collega in de winkel en hij heeft een rosegouden Portugieser Perpetual Calendar I aangeschaft....wat ben ik stinkend jaloers op hem hehehhe...wat een superhorloge.....
nog veel plezier vandaag trouwens, had er heel graag bij willen zijn