Hoe is dat diesel avontuur toen eigenlijk met de Seat afgelopen?Luco schreef:Ik lach je niet uit hoor dvh, ik heb beiden al eens gedaan, diesel in een benzineauto en benzine in een dieselauto![]()
![]()
Overigens kan benzine in een diesel schadelijker zijn dan andersom.
Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
- Robertdj
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
-
OnlineLuco
Robertdj schreef:Hoe is dat diesel avontuur toen eigenlijk met de Seat afgelopen?Luco schreef:Ik lach je niet uit hoor dvh, ik heb beiden al eens gedaan, diesel in een benzineauto en benzine in een dieselauto![]()
![]()
Overigens kan benzine in een diesel schadelijker zijn dan andersom.
Tank leeggepompt, benzine erin, beetje doorpompen en lopen

Rookte wel wat in het begin

-
OnlineLuco
Goed uitrusten dan he, zwaar vermoeiend zoiets.Arthur schreef:Heb hem net weer op moeten halen
- SteV6
Het zwaarste komt dan nog Arthur .... Straks de rekening oprapen van de deurmat 

- GTRene
spit...best zwaar zoiets
bukken maar.

bukken maar.
- Tommy
Van het weekend remvloeistof vervangen op de Z4(gaat best easy met een motive powerbleeder) en vandaag een iphone5 media snap in adapter in de mini gedrukt, dat was me een werkje wel.
- Niels
- Auto: Prius+
Krijgt ie in PDF format over de mail, wel ff de laptop erbij pakken en openklappenSteV6 schreef:Het zwaarste komt dan nog Arthur .... Straks de rekening oprapen van de deurmat

- JP
Ik heb vandaag de BMW voor €0.50 afgespoten in een wasbox. Er waren wat "Birds" die de auto volgescheten hadden gisteravond. Ik heb er géén foto's van.
- bilkert35
- Auto: E36 M3
- Tommy
Jacco weer, die heeft overal schijt aan
- JP
- Mear
Ik wil er niet eens over praten wat er de afgelopen weken is gedaan aan de auto

- GTRene
klinkt als een lange lijst 

- Mear
- GTRene
dan maar te hopen dat je voorlopig ff verder kan 

- GTRene
Afijn, ik was ook nog met de remmen bezig, had her en der wat zaken gekocht om eens wat te proberen...
Is een heel lang verhaal geworden (te lang waarschijnlijk) dus ga ik maar in 5 delen ofzo neer zetten in verloop van tijd
Deel 1:
Remmen klus,
Kwam er onlangs ook achter waardoor men remmen (voorkant) na bv 4x stevig afremmen, kort achter elkaar (wat je bv op een trackday zou hebben)
zo snel gaan "wobbelen" wat echter na het afkoelen weer verdwenen is,
maar helaas elke keer terug komt na bv weer 4x kort achter elkaar stevig afremmen.
Ik had het vermoeden dat ie de warmte niet mooi genoeg verdelen/kwijt kon, ivm remblokken half heen en de remschijven ook...
onderstaande de foto van de standaard M remmerij (315x28) hier nog met dat randje aan buitenkant doordat die schijven al zo ver ingesleten zijn.
en nee dat bruine in het midden (naafkap) is geen roest maar destijds een dun laagje kopperspray achter de discs en op die naaf gespoten.
Echter, ben al een tijdje bezig met wat rem setjes te passen/proberen en dacht toen ik de oude schijven er ff af had,
laat ik die randjes eens van men schijven slijpen,
daarna ff met de schuifmaat de schijven opgemeten, die standaard M schijven 315x28mm welke minimaal bv 26.4mm mag zijn (staat op de disk),
die is/zijn nog maar 25mm
vandaar dus zo snel vervorming, de schijven waren al verder heen dan ik dacht en dus hitte punten, die DS3000 remblokjes
remmen goed ala goed schuurpapier en vreten dan vrij rap de schijven op schijnbaar.
Heb heel wat rem onderdelen besteld her en der, veel nieuwe en sommige delen 2de hands,
zo heb ik een complete remset van de 1M en een set Brembo remklauwen van de E38 735i met 4 zuigers en lichtgewicht, slechts 3.2kg/.
En Porsche Cayenne turbo remklauwen (rears) ook super licht enz enz.
bv deze klauwen>>
en
en bv deze
Na veel passen e.d. kom ik er al vlot achter dat de best fraaie magnesium/aluminium remklauwen absoluut niet op de Z3-M en of E36 M3 as passen in combo met die 360x30mm schijven...
helaas, immers het is best licht spul in dat aluminium/magnesium,
welke vrij fors uitgevoerd zijn, maar lichter dan bv de Z3M/E36-M3/E46-M3/CSL klauwen+brackets.
Magoed de 360x30mm remschijven passen wel, das allemaal hetzelfde...althans dat dacht/hoopte ik immers naaf gat oke en bout afstand oke en past er op...
vervolg komt binnenkort in deel 2
Is een heel lang verhaal geworden (te lang waarschijnlijk) dus ga ik maar in 5 delen ofzo neer zetten in verloop van tijd

Deel 1:
Remmen klus,
Kwam er onlangs ook achter waardoor men remmen (voorkant) na bv 4x stevig afremmen, kort achter elkaar (wat je bv op een trackday zou hebben)
zo snel gaan "wobbelen" wat echter na het afkoelen weer verdwenen is,
maar helaas elke keer terug komt na bv weer 4x kort achter elkaar stevig afremmen.
Ik had het vermoeden dat ie de warmte niet mooi genoeg verdelen/kwijt kon, ivm remblokken half heen en de remschijven ook...
onderstaande de foto van de standaard M remmerij (315x28) hier nog met dat randje aan buitenkant doordat die schijven al zo ver ingesleten zijn.
en nee dat bruine in het midden (naafkap) is geen roest maar destijds een dun laagje kopperspray achter de discs en op die naaf gespoten.
Echter, ben al een tijdje bezig met wat rem setjes te passen/proberen en dacht toen ik de oude schijven er ff af had,
laat ik die randjes eens van men schijven slijpen,
daarna ff met de schuifmaat de schijven opgemeten, die standaard M schijven 315x28mm welke minimaal bv 26.4mm mag zijn (staat op de disk),
die is/zijn nog maar 25mm

vandaar dus zo snel vervorming, de schijven waren al verder heen dan ik dacht en dus hitte punten, die DS3000 remblokjes
remmen goed ala goed schuurpapier en vreten dan vrij rap de schijven op schijnbaar.
Heb heel wat rem onderdelen besteld her en der, veel nieuwe en sommige delen 2de hands,
zo heb ik een complete remset van de 1M en een set Brembo remklauwen van de E38 735i met 4 zuigers en lichtgewicht, slechts 3.2kg/.
En Porsche Cayenne turbo remklauwen (rears) ook super licht enz enz.
bv deze klauwen>>
en
en bv deze
Na veel passen e.d. kom ik er al vlot achter dat de best fraaie magnesium/aluminium remklauwen absoluut niet op de Z3-M en of E36 M3 as passen in combo met die 360x30mm schijven...
helaas, immers het is best licht spul in dat aluminium/magnesium,
welke vrij fors uitgevoerd zijn, maar lichter dan bv de Z3M/E36-M3/E46-M3/CSL klauwen+brackets.
Magoed de 360x30mm remschijven passen wel, das allemaal hetzelfde...althans dat dacht/hoopte ik immers naaf gat oke en bout afstand oke en past er op...
vervolg komt binnenkort in deel 2
Laatst gewijzigd door GTRene op 14 dec 2013, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ga je 360mm schijven steken. 

- GTRene
dat was m'n plan wel
later in deel 2 lees je wat er van terecht kwam...
de messen waren ondertussen in elk geval al wel geslepen en de schijven ook
,
zat een miniem randje aan en wat vliegroest, die originele schijven roesten heel snel.
als je een paar keer remt met nwe blokken wordt dat weer mooi trouwens.

later in deel 2 lees je wat er van terecht kwam...

de messen waren ondertussen in elk geval al wel geslepen en de schijven ook

zat een miniem randje aan en wat vliegroest, die originele schijven roesten heel snel.
als je een paar keer remt met nwe blokken wordt dat weer mooi trouwens.
- GTRene
Deel 2:
Links de 360mm en rechts de M 315mm
Dus die schijf (die 360mm 1m/M3) er weer op om dan mallen te maken en meten e.d. voor brackets,
voor bv de Porsche Cayenne klauwen of Brembo BMW klauwen,
Ik schroefde er wat wielbouten in maar die leken te lang zonder velg en kon dan de schijf niet draaien, hm...logisch dacht ik met wat erachter zit.
Dan maar kortere wielbouten er in, maar zelfs bij die draaide de schijf niet...hm, dan maar wat oude wielmoeren bij die kortere wielbouten opdraaien,
welke ik eerst nog naar een ander draad type (iets van 1.25 naar 1.5) moest tappen,
magoed, heel gedoe en nu 5 bouten ready met korte draad die
de schijf mooi strak/vlak vast zou kunnen houden, zodat ik de rest goed/mooi kan meten.
hangt daar aan een draadje (klauw) en kan door de bouw van klauw en disc niet verder naar binnen, dus die leuke alu/magnesium klauw dan maar niet.
Eerst een mal van hout gemaakt en weer veel meten enz...
toen mal van staal gemaakt waar vele uren in gingen zonder draaibanken en of freesbanken, magoed moet kunnen en vond het wel een interessant probeer karweitje.
Maar dacht, zal binnenkort toch eens wat vliegtuig alu kwaliteit materiaal bestellen.
Afijn veel gedoe met zagen en vijlen en boren en slijpen enz...
kijk ik (wat dagen later ondertussen), weer eens naar die 360mm schijven en waarom ze zelfs met die korte bouten niet rond wilden draaien als je ze iets vaster zette...
draaide het stuur dus maar wat om en toen zag ik het...
die schijven komen net een paar mm te diep te zitten,
drukt dan tegen de beschermplaat/stofplaat aan die op zijn beurt dan net tegen die kogel houder draagarm aandrukt...
vandaar dus...grr en dus die fraaie 360x30mm M3/1M schijven passen net niet, omdat ze net wat te diep zijn , 63.3mm zoiets en Z3-M is 52.5mm en kan denk om het goed te houden max iets van 6mm meer hebben dan de 52.5mm.
Magoed, weten we dat ook weer, later het vervolg in deel 3
Links de 360mm en rechts de M 315mm

Dus die schijf (die 360mm 1m/M3) er weer op om dan mallen te maken en meten e.d. voor brackets,
voor bv de Porsche Cayenne klauwen of Brembo BMW klauwen,
Ik schroefde er wat wielbouten in maar die leken te lang zonder velg en kon dan de schijf niet draaien, hm...logisch dacht ik met wat erachter zit.

Dan maar kortere wielbouten er in, maar zelfs bij die draaide de schijf niet...hm, dan maar wat oude wielmoeren bij die kortere wielbouten opdraaien,
welke ik eerst nog naar een ander draad type (iets van 1.25 naar 1.5) moest tappen,
magoed, heel gedoe en nu 5 bouten ready met korte draad die
de schijf mooi strak/vlak vast zou kunnen houden, zodat ik de rest goed/mooi kan meten.
hangt daar aan een draadje (klauw) en kan door de bouw van klauw en disc niet verder naar binnen, dus die leuke alu/magnesium klauw dan maar niet.
Eerst een mal van hout gemaakt en weer veel meten enz...
toen mal van staal gemaakt waar vele uren in gingen zonder draaibanken en of freesbanken, magoed moet kunnen en vond het wel een interessant probeer karweitje.

Maar dacht, zal binnenkort toch eens wat vliegtuig alu kwaliteit materiaal bestellen.
Afijn veel gedoe met zagen en vijlen en boren en slijpen enz...
kijk ik (wat dagen later ondertussen), weer eens naar die 360mm schijven en waarom ze zelfs met die korte bouten niet rond wilden draaien als je ze iets vaster zette...
draaide het stuur dus maar wat om en toen zag ik het...

die schijven komen net een paar mm te diep te zitten,

drukt dan tegen de beschermplaat/stofplaat aan die op zijn beurt dan net tegen die kogel houder draagarm aandrukt...
vandaar dus...grr en dus die fraaie 360x30mm M3/1M schijven passen net niet, omdat ze net wat te diep zijn , 63.3mm zoiets en Z3-M is 52.5mm en kan denk om het goed te houden max iets van 6mm meer hebben dan de 52.5mm.
Magoed, weten we dat ook weer, later het vervolg in deel 3
- Maik
Heb ook de afgelopen weekjes (ahum) een projektje gedaan aan de speedster, nieuwe contactpuntjes erin:

- GTRene
dat zijn aardige contactpuntjes
operatie geslaagd of patiënt overleden

operatie geslaagd of patiënt overleden

- Maik
Het waren ook hele speciale puntjes, ze gieren nu heerlijk achter je rug in ieder geval
Voor de rest is er 10kg uitgehaald en helaas weer zo'n 30kg erbij (zware, watergekoelde contactpuntjes).
Gisteren is hij zonder problemen door de APK gekomen, en nu een beetje inrijden en de mapping goed checken.
Halverwege het projekt:

Voor de rest is er 10kg uitgehaald en helaas weer zo'n 30kg erbij (zware, watergekoelde contactpuntjes).
Gisteren is hij zonder problemen door de APK gekomen, en nu een beetje inrijden en de mapping goed checken.
Halverwege het projekt:
- GTRene
je bent nogal wat van plan zo te zien/lezen
wat verwacht/hoop je als uitkomst qua specs?

wat verwacht/hoop je als uitkomst qua specs?
- Maik
Ah, had je het hele verhaal al gevonden?
Hier staat het:
http://www.speedsterclub.nl/forum/viewt ... f=8&t=5173" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermogen zal minimaal 255pk moeten zijn, maar omdat bij mij ook de balansassen eruit zijn gehaald zou het misschien weleens 260-265pk kunnen zijn.
Het vliegwiel heb ik ook verwisseld (van 9,5 naar 4,2 kg) en dat maakt samen met het verwijderen van de balansassen dat de gasresponse ook een stuk beter is geworden
In de lagere versnellingen merk je als het goed is ook dat je een lichter vliegwiel hebt.
Gisteren is hij APK gekeurd en vanochtend voor het eerst wat gasgegeven met het ding, dat viel niet tegen
Het enige wat jammer is is dat er zo'n 20kg onder de streep bijgekomen is. Daar ligt de volgende uitdaging
Hij is nog wel zo'n 50kg lichter dan een standaard 2.2, nu zo'n 820kg denk ik, dus het is nog niet behelpen wat dat betreft.
Hier staat het:
http://www.speedsterclub.nl/forum/viewt ... f=8&t=5173" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermogen zal minimaal 255pk moeten zijn, maar omdat bij mij ook de balansassen eruit zijn gehaald zou het misschien weleens 260-265pk kunnen zijn.
Het vliegwiel heb ik ook verwisseld (van 9,5 naar 4,2 kg) en dat maakt samen met het verwijderen van de balansassen dat de gasresponse ook een stuk beter is geworden

In de lagere versnellingen merk je als het goed is ook dat je een lichter vliegwiel hebt.
Gisteren is hij APK gekeurd en vanochtend voor het eerst wat gasgegeven met het ding, dat viel niet tegen

Het enige wat jammer is is dat er zo'n 20kg onder de streep bijgekomen is. Daar ligt de volgende uitdaging

Hij is nog wel zo'n 50kg lichter dan een standaard 2.2, nu zo'n 820kg denk ik, dus het is nog niet behelpen wat dat betreft.
- GTRene
jeuj, dat klinkt wel heel lekker op dat toch nog lage gewicht
volgens mij heb je al bijna heel die auto uit en in elkaar gezet als ik er zo eens snel door blader
wel mooi dat je zoveel zelf kan
en benieuwd hoe het allemaal klinkt en aan het gas hangt met dat lichtgewicht vliegwiel en - de balans assen, als je ook stijvere rubbers hebt zal je dat wellicht voelen door de carros?

volgens mij heb je al bijna heel die auto uit en in elkaar gezet als ik er zo eens snel door blader

wel mooi dat je zoveel zelf kan

en benieuwd hoe het allemaal klinkt en aan het gas hangt met dat lichtgewicht vliegwiel en - de balans assen, als je ook stijvere rubbers hebt zal je dat wellicht voelen door de carros?