Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Hielke

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 05 mei 2013, 12:37

Heb mijn MX-5 deze week laten keuren. Er moest nog wel een ander uitlaatspruitstuk op want de oude vertoonde een kleine scheur. Op aanraden van Cavallino een tweedehands spruitstuk bij MX5Winkel.nl besteld. Een schappelijke prijs en snelle levering. Prima.

Auto is er ook marginaal sneller van geworden. Vorig jaar deed ik middels de performance Box GPS meting de 80 - 160 km/h acceleratie nog in 23 seconden, nu in 21 seconden. Een Punto diesel is er in vergelijking een traag hok bij. Of de tijden representatief voor een 1.6 je zijn weet ik niet.

Ook heb ik er nieuwe banden onder laten leggen. Ipv de nog goede Pirelli 5000 Drago's (5-6 mm) nu de als testwinnaars uit verschillende testen gekomen Dunlop 195/50/15 Sport Bluresponses. De Pirelli's waren door het V-profiel en wellicht een lichte vorm van cupping luidruchtige banden tussen 40 en 80 km/h. De Dunlops hoor je bij die snelheid nauwelijks. De wangen van de Dunlops zijn ivm de oud model Pirelli's (model is bijna 20 jaar oud) superzacht. Gelukkig merk ik daar tijdens het rijden nauwelijks iets van. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de Pirelli's qua stuurdirectheid marginaal beter zijn. Qau grip had ik de swap ook niet hoeven doen. Daar waar de Pirelli's in een bepaalde klaverbladbocht met 99 gerond kunnen worden, halen de Dunlops 101. Ziedaar het verschil in 20 jaar bandenontwikeling. Wel zijn de Dunlops veel voorspelbaarder op de limiet. Met de Pirelli's moest je altijd bij de les blijven, de Dunlops zijn goedmoediger. Ook is het (tot mijn spijt) moeilijker geworden om de kont bij lage snelheden naar buiten te laten waaieren. Het lukt nog wel, maar er moet extremer ingestuurd worden. De Pirelli's zijn inmiddels via marktplaats alweer verkocht. Zou ik het nog een keer mogen doen dan kocht ik banden met een stijve wang. Nu heb ik me teveel door tests en tabellen met rondetijden latn leiden. Ik ben als het ware een beetje in mijn eigen "data-verzamel" val getrapt :roll: Laat ik niet overdrijven, ik ben tevreden met de Dunlops, de verschillen zijn marginaal.

Op de agenda staat vervanging van het schuimrubber van de zitting van de bestuurdersstoel. De zitting is wat ingezakt waardoor de zijdelingse steun te wensen overlaat.

MX5T

Bericht door MX5T » 05 mei 2013, 21:43

Hielke schreef: Ik ben als het ware een beetje in mijn eigen "data-verzamel" val getrapt :roll:
Herkenbaar :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mei 2013, 20:24

Omdat ik wat filmpjes van afgelopen weekend zat te bekijken kom ik opeens nog een hoop beelden van 7 april tegen die ik nog niet had gezien. Voor de duidelijkheid: ik zit in auto nr. 58, de rode Max5 met ZoomZoom stickers. Race 1 filmpje was al gepost, gefilmd vanuit mijn auto:

Race 2
Hier sta ik bij de start links naast de filmende auto met wie in in race 1 heb lopen battlen. Grappig om terug te zien, dat momentje net na de start in Hugenholtz waar ik uitwijk voor de auto voor mij ziet er op beeld heftiger uit dan ik het had beleefd. Ik koos ervoor om van ellende weg te sturen en behield gelukkig momentum genoeg bergop.

Dit hieronder is gefilmd vanuit de auto van Bart Wubben die van achter uit het veld naar voren rijdt. Bij 5.15 min zie je dat ik hekkensluiter ben van een groepje dat in gevecht raakt. Aangezien Bart achter mij met een enorm tempoverschil nader besluit ik om (achteraf gezien heel dom) rechts de Audi-S aan te snijden. Vervolgens komt hij voorbij zetten en verlies ik dus aansluiting bij de rest van die groep, omdat ik simpelweg momentum kwijt ben naar de Kumho. Leer ervan.

Doordat ik 't groepje kwijt ben, heb ik ook geen slipstream mogelijkheden meer en val ik langzaam maar zeker iets terug. Vervolgens kom ik in beeld bij de achtervolgende rijders in het onderstaande filmpje.

Bij 14.19 min zie je mij m'n misshift maken zodat ik even later voor de filmende auto terechtkom en daar de rest van de race blijf. Leuk om terug te zien voor mijzelf (geen idee of ik jullie er een plezier mee doe) en het driftje bij 21.30 min was niet opzettelijk :df: :

Niels v D

Bericht door Niels v D » 06 mei 2013, 21:31

Gisteren geracet, en weer flinke stappen gezet. Rondetijden weer een stukje naar beneden, en lekker kunnen sparren met de rijders voor en achter me. Zit nog wel een hoop verbetering in.
Helaas in race 1 code 60 voor 4 ronden. Toen dat voorbij was zat ik te slapen, zodat ik 2 posities verloor... Was niet nodig geweest want ik kon ze min of meer achter me houden.
Race 2 langs de baan geëindigd met een lekke radiateur. Helaas...
Afbeelding
(Foto DNRT/Thomas Bakker)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 06 mei 2013, 21:38

@NSXRS
Je reed toch een MR2? Is die eruit?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 mei 2013, 21:48

Waar is Damir eigenlijk gebleven?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mei 2013, 22:20

Die post wel regelmatig op Gummen, vandaag nog.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 mei 2013, 22:46

De aanvalsdrift van Bart Wubben is een genot om te zien. Zo hoort het. Hij laat geen kans onbenut om te dreigen of uit te remmen. Hij weet z'n auto, die erg goed loopt, ook mooi te zetten om een aanval te openen. Jammer dat geen van de auto's uit de top 10 van het veld wat serieuzer weet te verdedigen. Het wordt 'm soms iets te makkelijk gemaakt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mei 2013, 22:52

Ja hij hoeft niet erg veel risico's te nemen, eigenlijk in het hele veld, maar zoals ik dus had ervaren: als je hem geen ruimte gunt, dan kom je er zelf bekaaid af omdat je verdedigende lijnen gaat rijden en dus automatisch langzamer bent ten opzichte van je eigen voorganger. Dus ruimte gunnen en je plek opgeven kan verstandiger zijn. In mijn geval was dat beter geweest.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 mei 2013, 23:30

Hij had op het moment van passeren geen kind aan je Dennis. Je hebt voor je eerste race goed en stabiel gereden maar jouw moment tussen 5.00 en 5.30 gaat niet in de analen. Je verdedigende lijn tov Wubben kwam veel te vroeg. Hij zat er voor de rechterknik nog veel te ver vanaf. Midcorner Audi S moet je misgeschakeld hebben want je voorlopers rijden zo van je weg. Dit is ook het moment dat Wubben simpelweg, door z'n hogere exitsnelheid, je buitenom kan passeren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mei 2013, 13:07

Ja dat probeer ik ook te zeggen. Ik had nog geen aandacht aan hem moeten schenken, dan was hij er na Bos Uit wel voorbij gekomen en had ik heel misschien van de situatie kunnen profiteren. Daarom zeg ik: leer ervan. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 20 mei 2013, 11:39

Over 10 minuten MAX5 racing op de livestream op Zandvoort! Het regent!

Andre

Bericht door Andre » 20 mei 2013, 12:30

De DNRT moet een cup aanleveren aan CPZ om uberhaubt nog start velden te laten zien.

GT3 Cup 7 auto s
Formula renault junior 13 auto s
Swift cup 11 auto s.

Mx5 cup was leuk om te zien. Alleen jammer dat er stuk of 6 aan elkaar gewaagd zijn en de rest geen aansluiting kan vinden.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 20 mei 2013, 12:54

Andre schreef:De DNRT moet een cup aanleveren aan CPZ om uberhaubt nog start velden te laten zien.

GT3 Cup 7 auto s
Formula renault junior 13 auto s
Swift cup 11 auto s.

Mx5 cup was leuk om te zien. Alleen jammer dat er stuk of 6 aan elkaar gewaagd zijn en de rest geen aansluiting kan vinden.
Helaas zit ik ziek thuis en was er dus met de races niet bij. :ziek: Niet helemaal met je eens Andre, vwb de kop zijn het inderdaad steeds dezelfde, maar niet alleen in de kop, overal in het veld is er strijd, dat maakt het ook voor de kijkers een enorm entertainende raceklasse. Vandaag was weer goede promotie voor de Max-5, het zal me niets verbazen als deze klasse voorlopig nog niet uitgegroeid is..

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 mei 2013, 13:00

Maar DNRT is echt super kut. Alles op zandvoort is super kut. :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla:

Hielke

Bericht door Hielke » 20 mei 2013, 13:13

Ton, reden die Wubben, Sliphorst en Schilders ook al mee toen Laurens kampioen werd?

RobS

Bericht door RobS » 20 mei 2013, 13:36

Hielke schreef:Ton, reden die Wubben, Sliphorst en Schilders ook al mee toen Laurens kampioen werd?
Ja

NSXRS

Bericht door NSXRS » 20 mei 2013, 13:45

RobS schreef:
Hielke schreef:Ton, reden die Wubben, Sliphorst en Schilders ook al mee toen Laurens kampioen werd?
Ja
Sinds die tijd is het hele veld gemiddeld wel 1-2 sec sneller geworden

L@urens

Bericht door L@urens » 20 mei 2013, 14:48

NSXRS schreef:
RobS schreef:
Ja
Logisch met 135pk :)
En iedereen aan de 2:08 inmiddels?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 20 mei 2013, 17:54

Vandaag geweldige race gehad, lekker in de achterste regionen meegereden maar wel degelijk lekker kunnen strijden.
2:12;5 gereden, mijn pr en met de huidige staat van de auto en mijn persoonlijke ontwikkeling een prima tijd vind ik zelf. Volgende race op Zandvoort een 2:11 als streeftijd :). Maar eerst Assen en Zolder maar eens zien te overleven. 22e geworden, van de 31?

De grootste voldoening zit hem voor mij niet in mijn positie aan de finish, maar aan de progressie die ik zelf maak. Ik leer nog steeds een hoop en zie nog steeds een hoop dingen fout gaan, dus verbetering van de tijden zit er zeker wel in.

De race van zaterdag helaas uitgevallen met een losgelopen v-riem.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 mei 2013, 18:08

Je reed in het vorige raceweekend toch een 2.19 als snelste tijd?

Dan heb je een enorme stap gezet. Knap gedaan!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 20 mei 2013, 19:57

Bedankt.

Ik ben even voor je op Raceresults.nu gedoken.. De eerste races (7-4) zat ik inderdaad op 2;19;xx. De volgende races (5-5) zat ik op 2;15;7 in de quali.

Zaterdag in Quali 2:13:305, in race 2 2:12;506. Als ik de sectoren optel kom ik op 2:12;277.
Ik ga er van uit dat ik indien deze stijgende lijn zich eventjes doorzet, dat ik met de finaleraces in de 2:10 moet kunnen rijden. :)

Ik baalde wel een beetje vanmiddag: ik zag een grote oranje vlek waar ik in gedachten een blauw-gele stip op had getekend. Ik kon er helaas niet bijkomen..

Hielke

Bericht door Hielke » 20 mei 2013, 20:50

Niels, die 7 seconden winst die je op jezelf geboekt hebt is natuurlijk gigantisch. In meters op het rechte stuk is dat bijna 400 meter, meer dan de helft van het rechte stuk. Waar in je beleving (of feitelijk op de data) heb je die winst gepakt? Ik neem aan op het late remmen. Klopt dat?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 20 mei 2013, 21:02

Later remmen, beter sturen, constanter rijden en mooiere lijnen.
Tevens heb ik een andere uitlaat gemonteerd, dit lijkt een stukje restrictie weg te nemen.
Ook weet ik ondertussen een beetje wat er wel en niet kan met de afstelling/onderstel.
Maar de grootste winst komt gewoon uit ervaring.
Ik heb mijn racelicentie in 2011 gehaald op Assen, en vanwege een gebrek aan tijd/geld en andere prioriteiten (studie, werk, etc) eigenlijk vorig jaar vrijwel niet gereden. Ik was eigenlijk van plan nog een keer instructie te nemen op zandvoort, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik moet eens een gaatje vinden daarvoor...

MX5T

Bericht door MX5T » 20 mei 2013, 21:57

L@urens schreef:
NSXRS schreef:
Logisch met 135pk :)
En iedereen aan de 2:08 inmiddels?

Niet alleen het extra vermogen helpt daaraan mee (130 pk tov 122 pk levert 0,5 sek tijdwinst) ook het feit dat voornamelijk op CPZ wordt gereden levert extra tijdwinst doordat de lijnen verder geperfectioneerd zijn tov van 2010. (zelfde fenomeen als bij de Operon Cup met Assen als thuiscircuit)

Plaats reactie