Zo, gisteren de z4 laten keuren en zelf de olie ververst. Toch weer 6000km in 2 jaar........
Vandaag, eindeljk, nadat ik er in 2007 aan begonnen was, de cruise control werkend gekregen in de z3. Er was maar geen duidelijkheid te krijgen over wat nodig was in mijn type met de m52TUB28 motor. BMW dealer kwam er niet uit, TIS gaf geen duideljkheid. Achteraf blijkt dat ze daar beide motoren (enkel en dubbel vanos) doorelkaar heen hebben vermeld in hetzelfde onderdelen-schema.
De 1 zei: stuurschakelaar, module en hij werkt. (Alleen met e-gas, zoals mijn motor zou moeten hebben, echter ik heb een gaskabel) paar tientjes en klaar.
De andere zei: cruise control computer, kabelboom van een e36, de bowdenkabel en stelmotor. Veel werk en duur.
Met de eerste begonnen in 2007, klik klik, maar werkte niet. Dus dan maar de andere methode. Alles bijna bij elkaar, behalve de stelmotor. Nieuw te duur, gebruikte in mijn type niet te vinden. Uiteindelijk a de jaren niets meer aan gedaan. Tot afgelopen week iemand op het z3 forum zei dat het toch echt via de 1e methode moest werken. Het gasklephuis van mijn motor is wel bediend via de gaskabel, echter zit ook de regelklep van de tractoncontrol er direct op en die kan het vermogen terugregelen. Maar die werkt ook anderom als cruise control.
Maak mij maar gek, dus toch er weer ingedoken. Nagezocht en het zou zo moeten werken. Dus gaan zoeken in de auto waarom het niet werkt bij mij dan, want alles zat er al 6 jaar in.
Bleek dat in mijn auto de koppelingsschakelaar standaard niet gemonteerd zit (omdat het Duitse import is). Schakelaar besteld en voilla, werkende cruise control........ideaal als ik lekker relaxed van en naar een trackday wil toeren.