Porsche 911 Turbo S (930) uit 1987

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Porsche 911 Turbo S (930) uit 1987

Bericht door Paul Broere » 10 mar 2007, 00:17

UPDATE: 27-11-2009
- Meer foto’s
- Prestatiegegevens toegevoegd (gemeten met performacebox en gemeten tijdens Dutch Quarter Mile)

Hallo autogekken…

Bij deze een topic over mijn:
Porsche 911 Turbo S (930) uit 1987

Zie ook: http://www.porsche-blog.nl/2009/06/18/1 ... 930-turbo/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sinds mijn moeder ongeveer 7 jaar geleden haar droom in vervulling liet gaan door een 964 (Carrera 4) aan te schaffen, ben ik langzamerhand door de ervaringen met het merk overtuigd geraakt van de kwaliteit, duurzaamheid, emotie maar vooral ook het rijgevoel dat deze auto's je geven.
I've fallen in love
Zij koos voor het laatste model met klassieke uitstraling, doch voorzien van enkele luxe ('t was haar daily).
Helaas is de auto na 4 jaar, na een ongeluk totalloss verklaard...
Ik had inmiddels mijn 944 zojuist vervangen door een wat comfortabelere auto, aangezien er toch nog een Porsche in de familie was... niet meer dus.

Enkel maanden later stond 10km bij ons vandaan deze prachtige Porsche te koop.
Na er goed omheen gelopen te hebben en een flink stuk te hebben gereden was ik overtuigd.

Het is een 911 Turbo S uit 1987, normaal inderdaad met de “harmonicabumpers”, alleen bij dit exemplaar is hij met originele 964/965 onderdelen omgebouwd (uiterlijk) tot 964 Turbo. (dit kan zonder al te veel aanpassingen).
De auto heeft geen volledige historie en vanwege de ombouw is ie geenszins origineel te noemen... de prijs was er ook naar

specs
De specs zijn echter des te indrukwekkender... de 911 weegt ongeveer 1289kg (t.o.v. 1450 voor een "echte" 964 turbo)
terwijl hij in "S" uitvoering 330pk levert (t.o.v. 320 voor de 964 turbo)
(mijn normaal vrij nauwkeurige Racelogic Performace box schat het vermogen op 357pk)

Het feit dat de auto geen tractiecontrole, abs of wat dan ook heeft, in combinatie met het bijzondere motorkarakter (tot 3500rpm gebeurd er niets, daarna een explosie van kracht) maakt dat de auto bekend staat als listig
ik rijd er echter al 3,5 jaar (20.000km) mee rond. Inmiddels durf ik wel te stellen dat ik de auto perfect ken en aanvoel. Enkele circuitdagen een rijtraining en gewoon veel rijden hebben me daarbij geholpen.

wat leuke feitjes: (gemeten met de racelogic performacebox):

0-100 in "slechts" 5.7s. (ik probeer de dure koppeling te sparen, gevoelig punt bij 911'jes)
80-120 lukt in 2,5s
100-200: 12.1 (startende in 3, tewijl 2 tot 140 rijkt (wilde het in 1 versnelling doen :p)

tijdens de Dutch Quarter Mile reed ik een 13,7s @ 178km/h... met slechte koppeling

Momenteel staat de auto vanwege een lekke koppakking voor een (kleine) motorrevisie bij de specialist, waarbij de versnellingsbak en koppeling ook gelijk worden nagekeken.

De auto staat in principe (al een tijdje) te koop, maar krijg ik er geen goede prijs voor, dan blijf ik er nog jaren met heeeel veel plezier in rijden.

Wat foto's:
(een aantal gemaakt door Mark Nauta tijdens een kleine photohoot http://www.marknauta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) thanks!

Afbeelding
(foto: Mark Nauta)

Afbeelding
(foto: Mark Nauta)

Afbeelding
(foto: Brent S.)

Afbeelding
(foto: Miguel Garcia Lopez)

Afbeelding

Afbeelding
(foto: Willem de Zeeuw)

Afbeelding
(foto: Dennis Noten http://www.dennisnoten.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
Laatst gewijzigd door Paul Broere op 29 nov 2009, 18:18, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 10 mar 2007, 01:43

Dat zijn DE auto's.

Gefeliciteerd en veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 mar 2007, 04:02

toch wel 1 van de mooiere modellen Porsche 911, lekker dik en nog echt 911 zeg maar...dan ook nog de S uitvoering als kers op de taart(schep)
mooie auto, lekker turbo gat lijkt me :D
GTRene

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 10 mar 2007, 08:39

GTRene schreef:toch wel 1 van de mooiere modellen Porsche 911, lekker dik en nog echt 911 zeg maar...dan ook nog de S uitvoering als kers op de taart(schep)
mooie auto, lekker turbo gat lijkt me :D
GTRene
Haalt me de woorden uit mond ;)
Dit is een 911 zoals hij hoort te zijn.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 10 mar 2007, 09:02

Ja, supergave auto, maar waarom is 'ie 'vermoderniseert'?
En de eerste serie 911 Turbo's had een 3 liter motor, dus dit is de tweede serie van de Turbo's toch?

Of vergis ik me met bovenstaande opmerkingen?

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 10 mar 2007, 09:31

Wim te Riet schreef:Ja, supergave auto, maar waarom is 'ie 'vermoderniseert'?
En de eerste serie 911 Turbo's had een 3 liter motor, dus dit is de tweede serie van de Turbo's toch?

Of vergis ik me met bovenstaande opmerkingen?
Prachtige auto!

De eerste 930's hadden een 3.0l motor, de latere een 3.3. Die 3.3's zijn volgens mij zeldzamer als de 3.0l 911's...Behoren wel allebei tot de 930 serie.

Joep

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 10 mar 2007, 09:38

Ah, ok Joep, bedankt.
Dan nu nog het 'mysterie' m.b.t. het volgens mij te moderne uiterlijk.
In 1987 hadden ze toch nog van die harmonica's in de bumpers?
En die Cup velgen zijn dan toch ook te modern?

Kom ik nu over als een purist? Zo ja, dan klopt dat vaak ook ;)
Ik hou niet zo heel erg van 'vermoderniseerde' (3x de woordwaarde) Porsches en denk dat de 930's in originele staat meer waard zijn.

Begrijp me niet verkeerd hoor; iedereen moet/mag z'n auto zo vormgeven zoals hij of zij dat wil. Het zou alleen niet mijn keus zijn.

't Blijft verder natuurlijk een top driving machine. Heb in de regen eens in de 300 pk versie van de 930 gereden. De eigenaar: 'JE HEBT WHEELSPIN!!!' Ja, klopt! :mrgreen: :twisted:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 10 mar 2007, 09:46

Harmonica rubbers of niet ik vind het een bruut ding.
Dik en simpel,precies zoals een vrouw niet moet zijn :lol:
Veel plezier met dat apparaat en hou hem heel.
Ik zou best wel eens mee willen rijden want dit is toch wel heel lang mijn lievelings wagen geweest.

Grtz,Hans :wink:

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 10 mar 2007, 10:16

Omdat niemand het vraagt stel ik de vraag maar wie is die mooie vrouw op de foto's ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43130
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 mar 2007, 10:23

Daar is niks mooi aan, om 1 ding :wink:




Maar 1 van de 2 zal wel "een" vriendin zijn, gezien z'n tekst in de openingspost.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 10 mar 2007, 10:25

Arthur schreef:Daar is niks mooi aan, om 1 ding :wink:
De sigaret!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43130
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 mar 2007, 10:27

:wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 mar 2007, 11:47

Wim te Riet schreef:
Arthur schreef:Daar is niks mooi aan, om 1 ding :wink:
De sigaret!
Same thought here..dat dacht ik ook, die sigaret is misschien wel een sixties look voor op een auto foto, maar liever niet erbij...
I'm anti smoke :idea: en hou niet van zuipen, hm...mijn auto doet beide een beetje als ik zit te gassen :twisted: en toch vind ik die leuk :lol:
GTRene

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 10 mar 2007, 13:30

update in post 1 betreffende het 'gladde' uiterlijk.

de sigaret was trouwens puur voor de foto. Het meisje is gewoon een vriendin van me, en wilde graag zo op de foto, om een bepaalde stijl uit te stralen...
(zelfde reden waarom ik op 1 foto met een sigaar sta)


qua rijgedrag: 3000 à 3500 toeren ga je vlot vooruit, als je volgas geeft krijg je echter rond de 3500 zo'n ongeloofelijke duw in de rug... echt kicken.
Een niet-turbo rijdt misschien makkelijker gecontroleerder, maar qua 'bruutheid' is dit het summum.

al een keer 80-120 gemeten (met geeikte snelheismeter volgens GPS.
met aanloop: 2,8seconden
zonder aanloop (dus kleine turbovertraging, ondanks het beginnen bij 4000rpm) in 3,7seconden.
metingen enkele keren in verschillende richtingen gemeten.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 mar 2007, 13:53

Brute auto,

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 mar 2007, 13:58

wat voor kleur is dat eigenlijk, ik heb ooit nog een platinsiber metallic gehad maar dit is donkerder volgens mij?
anyway mooie ombouw 8) staat hem goed.
Ow...de dames zijn leuk :lol:
GTRene

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 10 mar 2007, 14:25

de kleur is een 'personalised' kleur. Kon op Turbo's tegen (veel) meerprijs besteld worden.

Het is zilver met een heeel klein beetje paars erdoorheen, bijpassend bij het interieur, dit is namelijk paars.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 10 mar 2007, 15:43

Mooie auto Paul!

Volgens mij is de kleur Veilchenblau (fonetisch). Bekend van een hier op het forum rijdende BMW 520i :wink:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 10 mar 2007, 16:19

Erg mooie wagen! Qua buitenkant helemaal top.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 10 mar 2007, 16:22

Sjoerd schreef:Volgens mij is de kleur Veilchenblau (fonetisch). Bekend van een hier op het forum rijdende BMW 520i :wink:
Die is toch wel wat paarser dacht ik?

Zie plaatje:

Afbeelding

Stoere Porker trouwens!
Uit de tijd dat ze nog gemaakt werden om je kop eraf te bijten. :lol: 8)

Gebruikersavatar
chris_lbr
Berichten: 52
Lid geworden op: 25 feb 2007, 08:27
Locatie: Tremelo (België)

Bericht door chris_lbr » 10 mar 2007, 18:26

Dikke proficiat ! Is een zeer mooie wagen en die cup 2 velgen passen er heel goed onder. Maar waarom werd hij eigenlijk omgebouwd tot een 965 ? Vind ik een beetje zonde, zeker omdat het een S is die normaal gezien luchthappers heeft in de achterste spatborden.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 10 mar 2007, 20:42

Zeer mooie Porsche en stijlvolle foto's; in één woord top!

Past dat allemaal één op één (body 964 op chassis 930), of moet daar nog heel veel aan veranderd worden?

964 en 993 blijven nog steeds mijn favorieten.

Gebruikersavatar
Alexanderr
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 jan 2007, 13:28

Bericht door Alexanderr » 16 mar 2007, 14:10

Fantastische auto ! Ben niet echt een fan van de ombouw maar dat is waarschijnlijk het laatste van je zorgen als je achter het stuur zit :) veel plezier ermee

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 mar 2007, 14:22

Ach, deze ombouw is best oke. Als het nou een ombouw was naar bv. een 993 was het wel wat overdreven geweest.

Mooie auto. 8)

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 20 apr 2007, 15:36

Hij staat te koop zie ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, beske, Bing [Bot], Bob Gervais, Dimitri, EricT, Joost H., Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, mark123, Sidney, SvB en 6 gasten