- Meer foto’s
- Prestatiegegevens toegevoegd (gemeten met performacebox en gemeten tijdens Dutch Quarter Mile)
Hallo autogekken…
Bij deze een topic over mijn:
Porsche 911 Turbo S (930) uit 1987
Zie ook: http://www.porsche-blog.nl/2009/06/18/1 ... 930-turbo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinds mijn moeder ongeveer 7 jaar geleden haar droom in vervulling liet gaan door een 964 (Carrera 4) aan te schaffen, ben ik langzamerhand door de ervaringen met het merk overtuigd geraakt van de kwaliteit, duurzaamheid, emotie maar vooral ook het rijgevoel dat deze auto's je geven.
I've fallen in love
Zij koos voor het laatste model met klassieke uitstraling, doch voorzien van enkele luxe ('t was haar daily).
Helaas is de auto na 4 jaar, na een ongeluk totalloss verklaard...
Ik had inmiddels mijn 944 zojuist vervangen door een wat comfortabelere auto, aangezien er toch nog een Porsche in de familie was... niet meer dus.
Enkel maanden later stond 10km bij ons vandaan deze prachtige Porsche te koop.
Na er goed omheen gelopen te hebben en een flink stuk te hebben gereden was ik overtuigd.
Het is een 911 Turbo S uit 1987, normaal inderdaad met de “harmonicabumpers”, alleen bij dit exemplaar is hij met originele 964/965 onderdelen omgebouwd (uiterlijk) tot 964 Turbo. (dit kan zonder al te veel aanpassingen).
De auto heeft geen volledige historie en vanwege de ombouw is ie geenszins origineel te noemen... de prijs was er ook naar
specs
De specs zijn echter des te indrukwekkender... de 911 weegt ongeveer 1289kg (t.o.v. 1450 voor een "echte" 964 turbo)
terwijl hij in "S" uitvoering 330pk levert (t.o.v. 320 voor de 964 turbo)
(mijn normaal vrij nauwkeurige Racelogic Performace box schat het vermogen op 357pk)
Het feit dat de auto geen tractiecontrole, abs of wat dan ook heeft, in combinatie met het bijzondere motorkarakter (tot 3500rpm gebeurd er niets, daarna een explosie van kracht) maakt dat de auto bekend staat als listig
ik rijd er echter al 3,5 jaar (20.000km) mee rond. Inmiddels durf ik wel te stellen dat ik de auto perfect ken en aanvoel. Enkele circuitdagen een rijtraining en gewoon veel rijden hebben me daarbij geholpen.
wat leuke feitjes: (gemeten met de racelogic performacebox):
0-100 in "slechts" 5.7s. (ik probeer de dure koppeling te sparen, gevoelig punt bij 911'jes)
80-120 lukt in 2,5s
100-200: 12.1 (startende in 3, tewijl 2 tot 140 rijkt (wilde het in 1 versnelling doen :p)
tijdens de Dutch Quarter Mile reed ik een 13,7s @ 178km/h... met slechte koppeling
Momenteel staat de auto vanwege een lekke koppakking voor een (kleine) motorrevisie bij de specialist, waarbij de versnellingsbak en koppeling ook gelijk worden nagekeken.
De auto staat in principe (al een tijdje) te koop, maar krijg ik er geen goede prijs voor, dan blijf ik er nog jaren met heeeel veel plezier in rijden.
Wat foto's:
(een aantal gemaakt door Mark Nauta tijdens een kleine photohoot http://www.marknauta.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) thanks!
(foto: Mark Nauta)
(foto: Mark Nauta)
(foto: Brent S.)
(foto: Miguel Garcia Lopez)
(foto: Willem de Zeeuw)
(foto: Dennis Noten http://www.dennisnoten.com" onclick="window.open(this.href);return false;)