buismateriaal rolkooi.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: buismateriaal rolkooi.

Bericht door Bert ///M3 » 14 apr 2013, 03:17

decl00ne schreef:ik vindt het een hele hoop geld hoor.
maar wat is het merkbare verschil tussen 25crmo4 en koudgewalste buis?
is er een verschil qua sterkte of is het alleen het verschil tussen productiemethode en naadloos of niet
25CrMo4 legeringen zijn sterker als gewoon staal. dus kan je buizen gebruiken met een dunnere wand, dus lichtere kooi.

Verder moeten kooibuizen altijd naadloos getrokken zijn ongeacht de legering.

decl00ne

Bericht door decl00ne » 14 apr 2013, 11:03

dus het enige is dat je een dunnere wand kan gebruiken.
het maakt mij niet echt uit dat t iets zwaarder is.

maar zolang t naadloos is is t dus goed?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 apr 2013, 13:33

Als je gewoon staal gebruikt dan zitten er ook nog wat eisen aan qua treksterkte en materiaaldikte, maar dan moet je even in het autosport jaarboek kijken.

Snob

Bericht door Snob » 15 apr 2013, 11:00

FIA Annex J:
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... (2012).pdf

Daar staat precies waar een kooi aan moet voldoen. Artikel 8.3.3 gaat over afmetingen en materiaaleisen.

decl00ne

Bericht door decl00ne » 15 apr 2013, 11:46

ok tnx.

heb ik ff leesvoer.

Greetzz

Niels v D

Bericht door Niels v D » 16 apr 2013, 11:03

Hierbij een schetsje van de Notcher zoals ik hem ongeveer heb gemaakt.

Qua buis, ik heb naadloze stalen buis gebruikt. De treksterkte moet volgens fia minimaal 350/mm2 zijn.
Ga in ieder geval voor normaal gegloeide buis, in verband met buigen. Buigen is sowieso lastig, een normale buigpomp zal waarschijnlijk niet voldoen.

De 16 euro die je noemt voor chrmo is niet extreem duur. Verwacht dat je voor staal met moeite onder de 10e/m uit zal komen.
Bijlagen
notcher.PNG
notcher.PNG (50.68 KiB) 2869 keer bekeken

decl00ne

Bericht door decl00ne » 16 apr 2013, 16:51

Niels v D schreef:Hierbij een schetsje van de Notcher zoals ik hem ongeveer heb gemaakt.

Qua buis, ik heb naadloze stalen buis gebruikt. De treksterkte moet volgens fia minimaal 350/mm2 zijn.
Ga in ieder geval voor normaal gegloeide buis, in verband met buigen. Buigen is sowieso lastig, een normale buigpomp zal waarschijnlijk niet voldoen.

De 16 euro die je noemt voor chrmo is niet extreem duur. Verwacht dat je voor staal met moeite onder de 10e/m uit zal komen.
Je bent een held!!!
zou je het btw met een 16 tons buiger redden??

ik heb btw nu naadloze koudgetrokken buis gevonden voor minder dan 10 de meter

Naadl koudg precisiebuis EN 10305-1
40x2 is 6,45 de meter
50x2 is 7,65 de meter.

ik ben nu ff druk bezig alle gegevens te verzamelen qua chemische samenstelling en treksterkte.

ook heb ik heb knaf jaarboek ff uitgeprint en moet de rolkooi in solidworks ff aanpassen.

Kan btw iemand die een rolkooi in zijn/haar e30 heeft voor mij de lengte van de achterste buizen kunnen opmeten?
het gaat om degene die vanaf de hoofdbuis naar de veerpoten achter gaan.

Bij voorbaat dank.

Greetzz

Niels v D

Bericht door Niels v D » 16 apr 2013, 17:14

Probeer te achterhalen welke kwaliteit de buis is: E235 is minimaal, E355 (het oude St52) is meer geschikt. Ga voor de +N variant. Deze is normaal gegloeid en is daardoor beter buigbaar.

Het probleem met een buigpomp is dat je op een punt drukt, zelfs als je de juiste mal gebruikt. De buis gaat hierdoor rimpelen aan de binnenkant en inzakken aan de buitenkant. Een goed buigapparaat trekt de buis om een mal heen, zie bijvoorbeeld de buigers van 25Chrmo4.nl.

Die prijzen zijn niet slecht trouwens, is dat netto incl eventuele toeslagen?

Snob

Bericht door Snob » 16 apr 2013, 17:16

Inderdaad nette prijzen, nu zijn we wel benieuwd waar het vandaan komt :P

decl00ne

Bericht door decl00ne » 16 apr 2013, 17:30

ik weet niet of het inclusief toeslagen is.

het komt bij staalmarkt alkmaar vandaan

het zijn btw e235+n buizen zie ik net :tooth:

en zon buigapparaat, heeft iemand enig idee waar ik die zou kunnen huren>?
Bijlagen
buizen kwaliteit.gif
buizen kwaliteit.gif (11.6 KiB) 2835 keer bekeken

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 27 apr 2013, 15:59

="Peric"]
Bert ///M3 schreef:Oneffenheden dichtlassen kan wel maar het is wel slecht voor de stijfheid van de kooi.

Ik heb diverse verbindingen gezien qua lassen, en als er iets gescheurd was, was het bijna altijd net naast de las. Zeker als je iets dichtlast is de las extra dik.
Dus dat het slecht voor de stijfheid zou zijn geloof ik niks van.
Zorg er alleen wél voor dat het materiaal wat je last schoon is.
De sterkte van een lasverbinding haal je niet uit de dikte van de las. De beste las is geen las, kan het niet anders dan zo min mogelijk lassen. Scheuren naast de las is logisch ivm haz. Is dit aan de hand zit er lastechnisch iets goed mis. Door het dichtlassen van oneffenheden creër je veel spanning tijdens het afkoelen door het materiaal, vervormingen en ongewenste (trek) spanningen tot gevolg. Dit wil een constructeur tot het minimum beperken. FP lassen zijn niet vereist dus geeft een zo krap mogelijke passing, zo min mogelijk vervorming en spanningen. Allerlei spanning worden weer van de treksterkte verminderd wat de totale opgenomen spanning wat een constructie kan hebben, verlaagd. Overigens is de treksterkte van een staal totaal onbelangrijk bij het berekenen van een (te lassen) constuctie

Daarnaast krijg je een veel te hoge HI wat weer een nadelig effect heeft op de eigenschappen van een materiaal, zeker als je PWHT (Post Welding Heat Treatment) materialen gebruikt. Las je dus een oneffenheid dicht dmv veel runs of weaven krijgt het materiaal onbedoeld een extra warmtebehandeling wat de eigenschappen niet ten goede komt. Een St235 is ongevoelig een St355 of hoger wordt al een ander verhaal afhankelijk hoe het materiaal gemaakt is.

Voor de rest zie ik veel mensen het hebben over de treksterkte van een staal als uitgangspunt voor een berekening. De treksterkte is totaal onbelangrijk, voor dat een staal breekt doorloopt het nog een aantal fasen als elastische en plastische vervorming. Het gaat om de rek/vloeigrens ook wel Rp02 genoemd.

Hoe hoogwaardiger een materiaal des te lastiger is het te lassen, geld ook voor lastoevoegmateriaal en voorzorgsmaatregelen. Las je bijv. een CrMo met een CS lastoevoegmateriaal krijg je chroomcarbiden wat een knetterharde structuur heeft. Een knetterharde structuur staat in metaalkunde voor of scheuren of in het ergste geval spontaan breken.

Voor een hobby rolkooi of een kooi waar geen (hoge) eisen aan zijn gesteld een normaal lowalloy nemen, het liefst een St355. Makkelijk te lassen, stelt geen hoge eisen aan de lasser, lasmachine of lastoevoegmateriaal. Het belangrijkste is dat deze materialen veel rek kunnen hebben voordat ze gaan scheuren/breken. Lastechnisch kan je niet snel iets verpesten.

In het algemeen wordt een heel makkelijk over lassen gedacht. Dat het vast zit zal wel, maar HOE het vastzit is waar het daadwerkelijk om gaat :wink:

Peric

Bericht door Peric » 27 apr 2013, 19:30

Ik weet er inderdaad veel te weinig vanaf, maar ik ga af op m'n eigen ervaringen.
Heb ook het idee dat er nogal wat overcapaciteit is voor de kooien die nu verplicht gesteld worden. Oók is de tak van sport anders waar wij de auto voor bouwen. Daar liggen de snelheden niet zo hoog, dus als er iets gebeurt heeft een kooi niet veel te lijden.

Plaats reactie