'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Velgen weer als nieuw

Bericht door ///Joost » 24 mar 2013, 00:44

Jussi schreef:Begrijp ik best! :) Het was maar om aan te geven wat je het best gebruikt indien je ze toch maximaal wil beschermen. Belangrijkste om voor ogen te houden is dat je niet met dezelfde applicator/doek daarna over de lak gaat. :wink:

Ik wens je er veel genot van!
Much appreciated brotha! :thumbup:

tiemba

Bericht door tiemba » 24 mar 2013, 19:19

zien er weer netjes uit die velgen
heb al paar sets velgen bij hem gebracht en altijd super werk !

1 keer per jaar doe ik de velgen kleien en waxen
ze worden er spiegel glad van met de klei en is meteen alle remstof of wat dan ook van de velgen af .
schonen bazig om te waxxen .
gebruik Poorboys World - Wheel Sealant .

je hebt niet meer als een sopje nodig om ze lekker schoon te maken .
een velgenreiniger zou de waxlaag juist aantasten

is wel iets meer werk maar je hebt er super veel plezier van .

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 24 mar 2013, 19:25

Heb nog eens gespit in het poetshok en een potje Rimwax tevoorschijn gehaald.
Deze is het (random website):
http://www.customcarcleaning.nl/webshop ... imwax.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is toch wat anders qua samenstelling dan reguliere was. Allez he, zo is't altijd wat. Het zal er geen slag minder om rijden :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mar 2013, 22:51

Zo, het was weer olietijd. Nieuwe Castrol Magnatec 5W40 erin, nieuw Vanosfiltertje en BMW oliefilter. Afegelopen jaar (ca. 4000 km geleden) had ik al bak en diff olie vervangen, dus binnen kort alleen nog even kleppen stellen en dan is de Inspectie II ook al weer compleet. Het is allemaal wat verspreider gegaan dan ik wilde, maar dat kwam meer doordat ik de vloeistoffenwissel vorig jaar per se wilde doen. Voor motorolie was het toen nog te vroeg.

Waarschijnlijk begin ik komende week aan de kleppen en dan loopt het onderhoudschema weer netjes gelijk. Overigens heb ik een Excel schema van Internet geplukt en deze een beetje aangepast naar de S50B30. Hij rekent nu netjes uit welke shim je nodig hebt. Het is alleen een kwestie van de klepspeling en shimdikte invullen.

Xave30

Bericht door Xave30 » 26 mar 2013, 22:59

Vlokmans schreef:Heb nog eens gespit in het poetshok en een potje Rimwax tevoorschijn gehaald.
Deze is het (random website):
http://www.customcarcleaning.nl/webshop ... imwax.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is toch wat anders qua samenstelling dan reguliere was. Allez he, zo is't altijd wat. Het zal er geen slag minder om rijden :wink:
Gebruik ik ook :D .

Luco

Bericht door Luco » 26 mar 2013, 23:11

beetje wd 40 erop en goed uitwrijven doet ook wonderen, hecht er ook niks meer op je velg en kost geen drol.

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mar 2013, 23:14

Luco schreef:beetje wd 40 erop en goed uitwrijven doet ook wonderen, hecht er ook niks meer op je velg en kost geen drol.
Goede tip inderdaad!

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 mar 2013, 00:41

Het paasweekend is meer in een sleutelweekend veranderd. Gisteren heb ik de hele dag m'n pa geholpen. Hij moest op z'n XC70 de distributie plus waterpomp vernieuwen, dus daar zijn we even zoet mee geweest.

Het was zeker geen moeilijke klus en weer eens leuk om aan iemand anders z'n gebakje te werken ipv die van mezelf. Overigens heeft hij wel wat issues mbt olielekkages en het slecht stationair lopen van het blok. als ik dat soort dingen zie ben ik wel blij met m'n eigen Bimmer uit 93 die gewoon feilloos loopt.

Ik heb bijna de Inspectie II afgesloten. Het laatste wat ik nog moet doen is het stellen van de klepspeling. Vandaag heb ik dan alvast de bovenkant opengegooid. ik heb het hier al eens gepost, maar het blijft mooi om te pimpen met brandschone S50B30 organen:

Afbeelding

Om klepspeling te controleren moet het blok koud zijn, dus ik laat 'm een nacht staan en dan ga ik morgenochtend het echte werk verrichten. De klepspeling voor in- en uitlaatkleppen voor de S50B30 is 0.28-0.33mm. Ik heb bewust voelermaatjes in inch, omdat deze stappen van .001" heeft. Daar kan ik dus precies .28, .30 en .33mm mee meten (0.011",0.012", 0.013"). Voelermaatjes in mm hebben meestal stappen van 0.05mm, Daar is de 0.30mm dus de enige die binnen het bereik valt. Overigens zijn de officiele BMW voelermaatjes ook gewoon in stappen van 0.05mm, maar ja...precies als ik ben is het toch wel prettig om te weten waar in de range je zit en hoe het slijtagepatroon zich ontwikkelt.

Op fora hoor je verschillende verhalen. De een zegt dat de klepzetel slijt waardoor de speling minder wordt en de ander zegt dat de nokken/shim slijt, waardoor de speling meer wordt. er zal voor beide wel een kern van waarheid inzitten, maar ik ben zeer benieuwd wat ik morgen aantref. To be continued...

O ja overigens ook vandaag de zomersloffen er weer onder gemikt. Laat het mooie weer maar komen!!

:clap:

Tim N

Bericht door Tim N » 31 mar 2013, 08:48

En die foto's als hij weer op nieuwe sloffen in het toekomstige zonnetje staat :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 mar 2013, 20:30

Flink gesleuteld vandaag! :D En alles ging zowaar hartstikke goed. Het praat wat eenvoudiger met foto's, dus bij deze:

Afbeelding

Gereedschap klaarleggen. Men hebbe nodig:

- 90 graden pick om de shims op te tillen en de shim buckets te checken op vrijloop.
- Bucket depressor tool om de buckets in te drukken, zodat je de shim eruit kunt halen waar nodig.
- Voelermaatjes.
- Micrometer om de shimdikte te meten.
- Magneetpen om de shims op te pikken.
- 32mm steeksleutel, ik las dat de motor te verdraaien was op de waterpomp, maar deze slipte door, ondanks dat alle bougies verwijderd zijn. Toch verdraaien op de krukaspoelie dus. Dit kan met een 36mm dop (valt over 4 boutkoppen heen) of met een E14 dop op een van die 4 trillingsdemperbouten.
- Schema om alles in te vullen.

Afbeelding

Meten is weten. Het verschil van een strak/los voelermaatje was goed voelbaar. Ik had eigenlijk geen echte twijfelgevallen. Dat maakt het allemaal wel eenvoudiger.

Afbeelding

Zo gebruik je de tool. Dit is echt onmisbaar. Ik lees dat anderen het met een schroevendraaier gedaan hebben, maar dat is vragen om problemen. Vanwege de vorm blijven de buckets ook ingedrukt staan, zodat je rustig de shim eruit kan halen.

Afbeelding

Eerst met perslucht de olie wegblazen en de oliefilm onder de shim verbreken. Met behulp van de 90 graden pick ging dit goed. Shim eruit pakken met een magneet....

Afbeelding

...en opmeten met de micrometer. De maat staat op de onderkant van de shim, maar het is altijd goed om deze even op te meten. De shim op de foto meet 3.20mm.

Alleen voor de allerachterste shim van cyl 6 moest ik even de bak van de interieurfan losmaken voor wat extra ruimte voor de bucket tool.
Al met al vond ik 4 shims die vervangen moeten worden. Alles stond aardig goed moet ik zeggen. Het valt me op dat de speling voornamelijk kleiner is geworden. Oftewel de klepzetel slijt en niet de shim of nokkenas. Alle 4 de shims hoeven maar 1 maatje kleiner, oftewel 0.05mm.

Ik heb een complete Excel sheet met de meetwaardes, maar deze post ik wel als het allemaal klaar is. Ik moet nu dinsdag eerst even die 4 shims bestellen.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mar 2013, 21:54

dat zijn nog eens shims :D
bij de S54B32 zijn die veel kleiner, magoed werkt ook anders met vingers.

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 mar 2013, 23:07

GTRene schreef:dat zijn nog eens shims :D
bij de S54B32 zijn die veel kleiner, magoed werkt ook anders met vingers.
Jup, daar is het ook serieus makkelijker van wat ik gezien heb op foto's. Al stelt dit ook niet zo veel voor hoor als je eenmaal bezig bent.

///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Kleppen stellen April 2

Bericht door ///Joost » 02 apr 2013, 10:15

Bel ik net de BMW dealer...krijg ik te horen dat deze alleen per 10 te bestellen zijn... :stom: Ongelofelijk, kan het me gewoon niet voorstellen, omdat ik nog nooit gelezen heb dat iemand daar problemen mee had. Dingen zijn een goede 12 euro per stuk, dus dat is incl. BTW zo'n 250 euro aan shims. Daaaaaaaaaagggg.

Ik heb 1x een 3.05mm en 3x een 3.15mm shim nodig.

Wie kan mij helpen???

frank de jonge

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; 'SHIMS NODIG!'

Bericht door frank de jonge » 02 apr 2013, 10:44

Dealer in Duitsland benaderen hiervoor.

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Kleppen stellen

Bericht door MarcH » 02 apr 2013, 12:47

Ik heb nog een aantal shims liggen van een S14. Is dat hetzelfde formaat?

Edit: even teruggezicht wat ik ook al weer heb liggen. Zelfs als de maat (diameter) goed is ga je er niets aan hebben. Dit heb ik nog:

5x 3.75
3x 3.80
2x onbekend (niet meer af te lezen)
Laatst gewijzigd door MarcH op 02 apr 2013, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; 'SHIMS NODIG!'

Bericht door ///Joost » 02 apr 2013, 12:49

frank de jonge schreef:Dealer in Duitsland benaderen hiervoor.
Panieksessie is over. :lol:

Bas Roos gebeld en hij heeft ze voor me besteld. Hij gaf me nog een paar aanbevelingen hier in de buurt, of eventueel de Volvo dealer (Volvo 240-ers shims zijn dezelfde maat). Maar ik ga gewoon voor zeker (lees: BMW) en ben ook niet de beroerdste dan om hem mijn business te geven. Hopelijk kan ik tegen het weekend alles weer dichtknopen. :D

@MarcH...ja, volgens mij wel. Maar zoals je ziet ben ik al geholpen. Had je ze ook in deze maten?

InjectTheVenom

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Kleppen stellen April 2

Bericht door InjectTheVenom » 02 apr 2013, 19:26

///Joost schreef:Bel ik net de BMW dealer...krijg ik te horen dat deze alleen per 10 te bestellen zijn... :stom: Ongelofelijk, kan het me gewoon niet voorstellen, omdat ik nog nooit gelezen heb dat iemand daar problemen mee had. Dingen zijn een goede 12 euro per stuk, dus dat is incl. BTW zo'n 250 euro aan shims. Daaaaaaaaaagggg.

Ik heb 1x een 3.05mm en 3x een 3.15mm shim nodig.

Wie kan mij helpen???
Dat euvel ken ik ook bij het bestellen van delen voor mijn project. In Nederland alleen per zakje te bestellen, in Duitsland krijgen ze het wel gedaan én goedkoper.

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 apr 2013, 20:19

Mja, ik zag op Online-Teile.com (online BMW onderdelen) dat de shims 13 euro ex zijn. Bas had voor me opgezocht dat ze tussen de 4-5 euro moesten kosten. Da's toch wel een behoorlijk verschil. Ik heb ook wat meer onderzoek gedaan naar de Volvo shims, maar deze gaan pas vanaf 3.30mm > dus ze zijn te dik.

Bas vertelde ook dat hij krappe speling veelal oplost door de klepsteel in te korten ( :? kan wel, maar waarom zou je dit doen?) of door bestaande shims bij te slijpen.
Mja, ik ga dan liever voor origineel. Maar goed, daar helpt ie me dan ook gewoon mee. :thumbup: Kan ik tenminste ook eens een keer een kijkje gaan nemen bij de befaamde schuur in Oss. :lol:

///Joost

Bericht door ///Joost » 05 apr 2013, 09:31

Eergisteren bij Bas Roos geweest om de shims op te halen. Wat een hartelijke kerel is het toch! :thumbup: Het was erg leuk om een keer z'n zaak te zien en te kletsen over het reilen en zeilen in de autoindustrie. er stond echt vanalles moois binnen, waaronder een ECHTE 924 Carrera GT :crazy: :crazy: . Mijn eerste auto was een 944, dus needless to say kreeg ik wel een paar rode oortjes. :oops:
Ik kan wel merken dat hij echt hart heeft voor z'n vak en behoorlijk wat kennis in huis heeft.

Gisteren heb ik dan de betreffende shims vervangen en alles is weer spik en span. Inspectie II zit erop en al het groot onderhoud (m.u.v. nieuwe schijven die ik eigenlijk binnenkort moet hebben) zit erop. Ik heb een kleppensteltabel (3x woordwaarde) van Internet gehaald en deze ietwat aangevuld met wat informatie. Ik wil 'm graag met anderen delen, dus of mail me even of ik moet even uitzoeken hoe ik 'm online zet. In ieder geval alvast een 'cropped' screen shotje van mijn eigen werk...ook voor de documentatie natuurlijk.

Zelf heb ik voelermaatjes in inch gebruikt, omdat deze doorgaans wat kleinere stappen hebben dan de standaard metrische setjes, die gaan vaak in stappen van 0.05mm. Ik gebruikte dus omgerekend 0.25, 0.28, 0.30, 0.33 en 0.35mm voelermaatjes (0.010", 0.011", 0.012", 0.013" en 0.014").

Je kan duidelijk zien dat de speling kleiner wordt en dat dus de zitting/klep slijt. Hier heb ik het ook met Bas over gehad. De kleppen van de B30 zijn erg dun. Het gaf me wel vertrouwen dat hij zei nog nooit een kapot gelopen zitting te hebben gezien. Volgens mij zijn deze motoren echt bulletproof met goed onderhoud.

Afbeelding

Ook Bas gebruikt trouwens de standaard Volvo shims van 33mm diameter (o.a. Volvo 240). Dit zijn exact dezelfde als van BMW alleen dan de helft goedkoper. Op een ander forum had iemand de hardheid gemeten en ze kwamen overeen met de BMW shims. Nou, dan twijfel ik verder ook niet meer hoor.

Niels
Auto: Prius+

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

Bericht door Niels » 05 apr 2013, 13:38

Mooie verslaggeving wederom :thumbup:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 05 apr 2013, 17:43

Mooi werk en aan het eind geeft het een voldaan gevoel.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 05 apr 2013, 20:56

Vakwerkje, en nog netjes gedocumenteerd ook :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 05 apr 2013, 23:21

Thanks, mocht ik ooit iemand moeten helpen die dit zelf wil doen dan laat maar even weten. Ik ben ook de beroerdste niet.

///Joost

Bericht door ///Joost » 06 apr 2013, 17:56

Zo, vandaag de ///M even goed verwend met een flinke poetsbeurt. Nog wat leuke complimenten gekregen van een gozer bij de wasstraat. Altijd leuk natuurlijk. :D

En omdat het mijn topic is ga ik nog even h**ren met wat foto's...gewoon, omdat het kan. :tong:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 06 apr 2013, 18:35

:love:

Plaats reactie