Flink gesleuteld vandaag!

En alles ging zowaar hartstikke goed. Het praat wat eenvoudiger met foto's, dus bij deze:
Gereedschap klaarleggen. Men hebbe nodig:
- 90 graden pick om de shims op te tillen en de shim buckets te checken op vrijloop.
- Bucket depressor tool om de buckets in te drukken, zodat je de shim eruit kunt halen waar nodig.
- Voelermaatjes.
- Micrometer om de shimdikte te meten.
- Magneetpen om de shims op te pikken.
- 32mm steeksleutel, ik las dat de motor te verdraaien was op de waterpomp, maar deze slipte door, ondanks dat alle bougies verwijderd zijn. Toch verdraaien op de krukaspoelie dus. Dit kan met een 36mm dop (valt over 4 boutkoppen heen) of met een E14 dop op een van die 4 trillingsdemperbouten.
- Schema om alles in te vullen.
Meten is weten. Het verschil van een strak/los voelermaatje was goed voelbaar. Ik had eigenlijk geen echte twijfelgevallen. Dat maakt het allemaal wel eenvoudiger.
Zo gebruik je de tool. Dit is echt onmisbaar. Ik lees dat anderen het met een schroevendraaier gedaan hebben, maar dat is vragen om problemen. Vanwege de vorm blijven de buckets ook ingedrukt staan, zodat je rustig de shim eruit kan halen.
Eerst met perslucht de olie wegblazen en de oliefilm onder de shim verbreken. Met behulp van de 90 graden pick ging dit goed. Shim eruit pakken met een magneet....
...en opmeten met de micrometer. De maat staat op de onderkant van de shim, maar het is altijd goed om deze even op te meten. De shim op de foto meet 3.20mm.
Alleen voor de allerachterste shim van cyl 6 moest ik even de bak van de interieurfan losmaken voor wat extra ruimte voor de bucket tool.
Al met al vond ik 4 shims die vervangen moeten worden. Alles stond aardig goed moet ik zeggen. Het valt me op dat de speling voornamelijk kleiner is geworden. Oftewel de klepzetel slijt en niet de shim of nokkenas. Alle 4 de shims hoeven maar 1 maatje kleiner, oftewel 0.05mm.
Ik heb een complete Excel sheet met de meetwaardes, maar deze post ik wel als het allemaal klaar is. Ik moet nu dinsdag eerst even die 4 shims bestellen.