Clio Cup verkocht. 323ti upgrade.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Clio Cup verkocht. 323ti upgrade.

Bericht door tuurgtt » 30 jun 2012, 01:12

Het plan was om de laatste Impreza GTT van de vier die ik gehad heb te houden tot dat een tweedehands Nissan GT-R betaalbaar zou worden, maar dat duurt veel langer dan verwacht, en uiteindelijk dus toch weer op zoek naar wat anders.

En zoals inmiddels al vermeld staat in het voorsteltopic, uit volledig onverwachte hoek is het een Renault Clio Cup RS geworden.
Ik rijd maar zo'n 8000 km per jaar dus iets duurs (zoals de E-46 M3 smg die ik ooit had, en die me tegenviel, sorry) vond ik niet verantwoord. Een Cayman S lijkt me briljant, maar 40K in euro dat doe ik niet meer.
Een paar keer per jaar kom ik echter nog wel op een circuit ('Ring, CPZ) en daar hoeft mijn auto geen supersnelle tijden neer te zetten maar wel geschikt en bovenal fun te zijn zonder daar bakken geld aan een onderstel en remmen etc voor te moeten uitgeven. Zoals bijv. bij een M3 of een Impreza noodzakelijk is.

Een ouwe Evo had gekund, maar daar had ik al een 6 en een 7 van gehad en hoewel scherp en snel vond ik ze karakterloos. Hoewel, ik heb nog wel ff getwijfeld over die rode Tommi Makkinen Edition die al een tijdje te koop staat bij Gert vd Heuvel...
Nee. Been there, done that.

Heb ook nog gereden in een Megane RS Cup, geweldig ding, snel ook, maar ik vond de Clio hoewel langzamer gewoon meer fun. En scherper sturen en remmen ook trouwens.

Eerste indrukken: Heb er deze week gelijk nieuwe Federal RS-R semi's onder laten zetten, ik ken het verhaal hier daarover, maar de prijs (95 eur) was gewoon te verleidelijk, ik zie wel hoe het gaat.
Voorlopig vind ik de turn-in fenomenaal, tractie voor een fwd impressive (200 pk is ook nog te doen) dempers zijn firm maar itt mijn Impreza met Bilstein PSS9 dempers acceptabel voor op de weg en de standaard Brembo's every bit as awesome als de 6-pots AP's die ik onder de Sub had zitten.
Blijft nog te bezien of het hele pakket ook on track overeind blijft maar ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.
Wat je wel mist ten opzichte van een turbo is de midrange torque, maar er staat een mooi lineaire vermogensafgifte tegenover met een manic top-end en een torsie stijfheid waar een 13 jaar ouwe Scooby alleen maar van kan dromen.
I like.
Mooi wit is niet lelijk:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tuurgtt op 26 dec 2013, 21:38, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Clio Cup RS

Bericht door dvh » 30 jun 2012, 11:23

Leuke auto ! Lekker hip zo in het wit :-)

Waar de meeste de "oude" voorkant mooier vinden, vind ik dit front weer erg geslaagd!

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Clio Cup RS

Bericht door ErikS » 30 jun 2012, 11:31

Aparte volgorde van auto's...;)

Meeste rijden;

clio
Impreza
E46 m3
en dan uiteindelijk een evo...

Jij draait'm gewoon om.;)
Maar ik denk dat ik hem wel begrijp. Geen 40K meer voor een auto klinkt mij logisch met maar 8K aan kilometers per jaar! Afschrijving is dan enorm te noemen....!?

Wel heerlijke clio! Mooie stoelen! :love:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Clio Cup RS

Bericht door Joost » 30 jun 2012, 15:46

Leuke auto, gefeliciteerd.

Ga je zeker een hoop plezier aan beleven.

Zo vreemd is die volgorde niet, bij mij ongeveer vergelijkbaar.

Impreza ----> Evo ----> E36 M3 (met kooi, onderstel en de hele flikkerse bende) ----> Clio RS

Ik wissel nog weleens van auto maar de Clio is een blijvertje (al anderhalf jaar in bezit).
Natuurlijk kom je vermogen te kort. Maar het sturen en remmen maakt een hoop goed.

Wanneer is de circuitdoop van de RS?

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: Clio Cup RS

Bericht door BamiesGTA » 30 jun 2012, 17:24

ErikS schreef:Aparte volgorde van auto's...;)

Meeste rijden;

clio
Impreza
E46 m3
en dan uiteindelijk een evo...

Jij draait'm gewoon om.;)
Maar ik denk dat ik hem wel begrijp. Geen 40K meer voor een auto klinkt mij logisch met maar 8K aan kilometers per jaar! Afschrijving is dan enorm te noemen....!?

Wel heerlijke clio! Mooie stoelen! :love:
Hier nog één hoor.

MG ZR 160
147 GTA
e46 M3

En nu een Corsa OPC..

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6798
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Clio Cup RS

Bericht door Opa » 08 jul 2012, 04:01

Mooie auto, die Clio. :mrgreen:

Ik heb ruim een half jaar geleden ook de overstap gemaakt van een steelblue Stars25 naar een witte Clio RS Cup, alleen het vorige model van 2008....bevalt mij zeer goed, het enige wat je mist is idd. die schop in je rug vanaf zo'n 3000 toeren.
Ook de Recaro's zitten er bij mij in en die van mij heeft wel airco. :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43207
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Clio Cup RS

Bericht door Arthur » 08 jul 2012, 11:14

Mooi ding zo in het wit!

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Clio Cup RS

Bericht door Rupie » 08 jul 2012, 12:42

Bommetje! :bro:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Clio Cup RS

Bericht door Petrolhead Tom » 08 jul 2012, 14:58

Mooi hoor!

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Clio Cup RS

Bericht door tuurgtt » 30 mar 2013, 21:15

Inmiddels is de Clio alweer een maand of negen van mij. In die tijd drie keer CPZ en twee avondsessie's Nordschleife gedaan. Bevindingen:

Topchassis, toponderstel en topremmen. Straight out of the box kom ik niets te kort op het circuit. Mmm, misschien alleen wat midrange koppel...
O, en die Recaro Sporster CS stoelen zijn fantastisch!!!
Na jaren duizenden euri's tegen een Impreza te hebben aangegooid om hem circuit-fähig te maken is het wel ff slikken om te zien hoe goed een bog-standard ding als dit zich houdt on track.
Deze week nog gezien dat het misschien niet de snelste auto op een df-dagje CPZ is, maar hij komt er helemaal tot leven, is super fun en geeft geen krimp.

De Federal RS-R's zijn voor dit autootje en wat ik ermee doe niet te kloppen.
Heb verleden jaar een dagje CPZ gedaan in een soort orkaan terwijl het circuit onder water stond en de combi van auto en bandjes bleef volledig onder controle en betrouwbaar. Oók met TC uitgeschakeld!
Ze begonnen deze week na een rondje of veertig (met pauzes he) wel wat te smeren en het rubber vliegt me al de hele week om de oren maar ze zijn nog lang niet op en zien er nog prima uit.
De hele winter ook als daily gebruikt en als je normaal gas geeft is er zelfs in de sneeuw niets aan de hand.

MAAR...

Ben in Weeze wezen driften met een Molenaar E30 met dichtgelast 100 procent sper. Gelijk hooked, natuurlijk. Letterlijk.
En elke keer als ik op een circuit een RWD auto een bocht uit langs zie accellereren, met een kontje dat licht naar buiten staat te dringen...
Laat dat nou net nie gaan met een Clio...
Eigenlijk wilde ik gewoon op zoek naar een goedkope basis voor een driftbakkie. Geen 1M, ik moet nog veel te veel leren, dus hoe goedkoper hoe beter.

Wat een lang lulverhaal weer eigenlijk, ik wilde alleen maar even vertellen dat ik een BMW'tje had gekocht. :bag:

Een van de allerlaatste E36's, een 323ti Compact van oktober 2000. Volledige onderhoudshistorie, 180k gelopen, 1230kg met handbak, en unlike the Clio, mét airco;

Afbeelding

Hij moet nu eerst dringend naar Bas Roos voor een beurt en nog veel belangrijker, een sperretje en een 325 inlaatspruitstuk wat icm een K/N inductiekitje richting de 200 pk zou moeten gaan.
En dan EBC Yellowstuff remblokken, staalomvlochten remleidingen, een setje Recaro PP's, een Eibach pro kit dempersetje en een... Nee, nee, nee! Dat kan allemaal later wel een keer. Eerst de diff en de air intake maar eens.


Op 12 jaar ouwe dempertjes en eco-bandjes stuurt dit natuurlijk nog lang niet zo scherp als de RS Cup (godzijdank) maar zeker niet slecht, en die zes inlijn is echt een heerlijke motor die standaard al geweldig klinkt.
Ik heb er iets meer dan twee mille voor betaald, voor dat geld is zo'n ding imo toch wel een performance-bargain.

Als iemand hier goeie tips over deze dingen heeft, over diff of motor, anything, ik hoor ze graag. Indo besar misschien, die heeft er eentje geloof ik? Terimah kasih banyak, ya mas.

Met dank aan Dennis Cavallino, die zo vriendelijk was enkele vragen voor me te beantwoorden.

En o ja, de Clio gaat er (voorlopig) niet uit! :sealed:

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Miesjel » 30 mar 2013, 22:24

Nice !

Wellicht zal Roos er uit zichzelf al naar kijken, maar let even op het volgende ;

- draagarm rubbers voor & achter
- achterasrubbers
- bevestiging stabi voorzijde (deze willen nog wel eens compleet weg rotten bij de compacts)

Ik zou graag willen weten wat zo'n sper conversie kost. Heb je al een prijsopgave hiervoor gekregen ?

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Spijkerhard » 30 mar 2013, 22:38

:thumbup:

:df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door GTRene » 30 mar 2013, 22:59

gaat goed hiero, gefeliciteerd :df:

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door hanske » 30 mar 2013, 23:23

Michel Huisman schreef:Ik zou graag willen weten wat zo'n sper conversie kost. Heb je al een prijsopgave hiervoor gekregen ?
Vlasblom schrijft dit:

http://www.driftking.nl/productenbekijk ... l-bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Peric » 31 mar 2013, 11:48

Sper is eenzelfde als van een E30, dus voor ong. 5-600 moet je wel klaar zijn.
Veel plezier met de Compact! :)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Erik dB » 31 mar 2013, 11:50

Peric schreef:Sper is eenzelfde als van een E30, dus voor ong. 5-600 moet je wel klaar zijn.
Veel plezier met de Compact! :)
Ik had er destijds een sperretje van een e30 m3 onder. Voor 500 was ik klaar..

Robin
Berichten: 55297
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Robin » 31 mar 2013, 12:01

Tuur, mooi verhaal over 'n prachtautootje: de Clio. Heb vroeger in 205 GTIs en Clio Williams gereden. Top. Dit zal nog beter zijn. Dat dingetje van Opa(zelfde tóch?) , prima.

Heb ook 'n Impreza GTT en 'n E46 M3 gehad. Koppel is verlavend. Maar(adhv je laatste grote verslag) RWD ook. :df:

Have fun met de 2 karren.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Flamman » 01 apr 2013, 18:20

Tuur,

ik heb nog een torsensperdiffrentieel liggen in dezelfde verhouding als je nu hebt namelijk 3.07.
hij is afkomstig van mijn Z3 coupe 3.0 en past ook onder een compact.
mocht je intresse hebben pb me even.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door GTRene » 01 apr 2013, 19:13

zat ik destijds ook nog aan te denken zo'n diff van de Z3 3.0 toen ik een ander diff zocht, dacht das net zoiets als een quaife toch? en scheelt wat centen :tooth:
denk zelfs sterk genoeg?

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Tim » 02 apr 2013, 07:04

Als ik me niet vergis is de verhouding bij een 323ti 3.15...


Ik neem trouwens aan dat het niet deze is? Zie gevalletje schade op p2.
http://www.gummen.org/forum/showthread. ... ight=323ti" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Miesjel » 02 apr 2013, 10:59

Nee de 323ti heeft een 3,07.
E36 325i en M3 3.0 hebben 3,15.

Gebruikersavatar
///Martin
Berichten: 547
Lid geworden op: 21 mei 2009, 23:31
Locatie: Rotterdam

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door ///Martin » 02 apr 2013, 23:38

Tim schreef:Ik neem trouwens aan dat het niet deze is? Zie gevalletje schade op p2.
http://www.gummen.org/forum/showthread. ... ight=323ti" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee, 100% zeker niet.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door tuurgtt » 03 apr 2013, 18:15

Weet iemand trouwens hoe het werkt met dat inlaatspruitstuk van een 325, is dat plug and play?
Ik hoor sommige mensen over een adapter, anderen over een remap die daarna nodig zou zijn en op marktplaats is er iemand die 180 euro vraagt om zo'n ding erop te zetten zónder adapter want dat is niet nodig enz enz.

Feit is wel dat je kan mérken dat er een restrictor op de inlaat zit want de motor trekt als een lier tot de vijfduizend en komt dan zonder adem te zitten. De 328 blijkt hetzelfde euvel te hebben, met de 325 intake zou dat ding zelfs 220 pk leveren.
Zonde om performance en rev-range te laten liggen, deze motor moet vrij kunnen ademen.

Iemand hier ervaring met de inlaatswap?

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Miesjel » 03 apr 2013, 18:29

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien heb je hier iets aan;

http://e36-talk.com/showthread.php?7312 ... %E4ren-auf" onclick="window.open(this.href);return false;!

http://e36-talk.com/showthread.php?7876 ... beim-Umbau" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6751
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door EvdP » 03 apr 2013, 19:09

De adapter is voor de gasklep.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten