BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Vredestein Ultrac Vorti's]

Bericht door Knot » 01 apr 2013, 18:05

Winterbanden zijn vanmiddag opgehaald, met verkoop set 18inch wielen en set winterbanden is de aanschafprijs van de Z4 wat verzacht....

Vanmiddag nog een rondje wezen sturen, op BP Ultimate trekt de auto iets lekkerder tussen 6 en 7000rpm maar het is na een jaar 193pk rijden zowel op 95 als op 98 gewoon snel dus denk niet dat ik het die 10 cent per liter meerprijs waard vind. In geval van een Z4M die tot 8000rpm loopt vind ik het een ander verhaal, zeker van 7 naar 8000 ga je het volgens mij wel meer merken.

Die begrenzer op 7000 is ook een lachertje trouwens, niks stuiterende limiter, gewoon afgeroomd met een eentoninge brom... doe dan niks!

Morgen de sleutel van het nieuwe huis dus dan gaat de Z4 voorlopig stilstaan. Vanavond nog een kansje dus, zal wel voor het eerst met DTC en DSC uit worden :blink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door MartijnGizmo » 01 apr 2013, 18:17

Die moderne begrenzers zonder gestuiter vind ik ook erg jammer... :(

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Knot » 01 apr 2013, 18:23

Ik zat er dus toch al een paar keer tegenaan bleek maar ik hoorde niks stuiteren dus dacht misschien loopt ie naar 7200 ofzo maar toen ik m net ging forceren was het 7000 en het geluid van een bejaarde koe... zoals een diesel het doet.. niks voor mij.

Bart, hoe was dat bij de Z4M, ook boeeeeee, of stuiterde die nog wel op 8000 in de limiter?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Petrolhead Tom » 01 apr 2013, 19:51

Rij maar een keer mee met de Fiesta ST. Bij 216 gps gewoon keihard in de begrenzer! :df:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Tim N » 01 apr 2013, 20:43

Moet je ook naar 5 schakelen tom :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door frank de jonge » 01 apr 2013, 21:31

Die ouwe 328i van mij deed ook zo mooi stuiteren op de revlimiter en als je dan schakelde kwam er nog eens een luide plof achteraan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Knot » 01 apr 2013, 21:53

Nou de tank is leeg hoor... wel ff lol gehad zeg.

Begonnen met de DTC uit, dan grijpt tenminste niet in als je accelererend over wat oneffenheden gaat. Bij Gouda ligt een mooi nieuw stuk asfalt met lange hoge snelheids bochten (sluizen richting stolwijk), die maar even opgezocht. Hoe stug ik het M onderstel met Eibach pro-kit veren vond in de woonwijk, en op de normale routes (tot 100km/u), als je echt vaart maakt en dus in zn 4 op toeren bochten gaat nemen met 160 dan is er ineens toch nog genoeg ruimte om in de veren te duiken zodat zelfs DSC nog komt kijken (echt puur door het gebruik van de veerweg). Conclusie, het lijkt te stug, zelfs even getwijfeld of ik terug moest van eibach naar Mtech veren maar als je gas geeft valt dit onderstel op zn plek, niks meer aan doen!

Daarna ook de DSC maar uitgezet (dus 5 sec DTC knop in) en wat gaan spelen. Heb de lekdijk goed aanvallend gereden, komt daar best krap want die hobbelstenen langs de kant wil je niet meepakken boven de 100. Moet zeggen dat ik echt aangenaam verrast ben over de grip. Heb geen band horen piepen, hooguit een beetje fluiten/wringen, en grip gewoon echt dik in orde. De Z4 is in deze trim eigenlijk zo mooi uitgebalanceerd en gedempt dat ik puur voor snelheid ben gegaan en geen enkele keer ben uitgebroken, was ook totaal niet in me op gekomen moet ik zeggen. De neus stuurt gewoon direct in, stuurgevoel is vertrouwd (geen idee of dit nog mechanisch is, een combinatie, of geheel electrisch) en je voelt erg goed wat de auto wil, veel communicatie vind ik! Eenmaal ingestuurd gas erop, auto plakt gewoon, op de apex het gas vol onderin en dan accelereert de auto gewoon, niks wielspin, gewoon meters maken.

Komt erop neer dat het dus sneller kan en daarna pas onder of overstuur op gaat treden maar ik vond het voor mijn gevoel al vlot zat gaan, ook een E36 met AST had volgens mij niet zoveel grip (al reed ik natuurlijk bijna nooit met rondom goede banden op straat).

Nog wel even geprobeerd in zn 2 enthausiast vermogen op te bouwen een oprit op maar daar staat nu één 22,5cm brede streep in die bocht :) Het onderstel kan die 265pk makkelijk aan, kan zolang je hem vloeiend rijdt nog veel meer hebben. Een sper is niet direct nodig, pas als je op vermogen gek wil doen of op een niet vlakke ondergrond stevig gas gaat geven. Rotonde af etc ja dan spoelt het binnenste wiel in de 2e versnelling wel even op maar dan ga je het ook wel opzoeken, kleine moeite om dat vloeiend te doen.

Ben er nog niet helemaal over uit hoe de auto overstuur opbouwt, dan moet ik m een keer op meukbanden rijden van de E36. Nu bijvoorbeeld klaverblad vanaf de A2 Vianen naar de A12 richting Woerden, volgas in zn 4 daar linksaf dan voel je de achterkant zetten, die beweging maak je met een E36 meteen overstuur van maar hier is het puur communicatie, daarna is er gewoon grip en moet je volgens mij met best vermogen komen om dat bij 150/160 te doorbreken.

Wel fijn dat ik dus voor de 225/45/17 setup rondom ben gegaan, nu is de auto heerlijk neutraal en kan speels worden als je wat meer risico neemt, met de 255/35/18 banden achter van de originele 18inch set kan je dat denkik wel vergeten.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door RVV » 01 apr 2013, 22:13

Mooi geschreven :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28655
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2013, 22:22

mooi verhaal! heerlijke zo te horen :df: veel plezier er mee, goede keuze geweest zo te horen ;-)

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door siegerdehaan89 » 01 apr 2013, 23:36

klinkt als een ideale auto voor mij.......

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Erik » 01 apr 2013, 23:48

Als ik dit lees baal ik nog meer dat ik niet in de z4m pas :?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door GTRene » 01 apr 2013, 23:52

kun je niet de stoel aanpassen Erik?
of valt er niet genoeg ruimte te winnen...
+ gurney bubble? :mrgreen:

Robin
Berichten: 55326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Robin » 02 apr 2013, 11:46

Kijk. Dat grote verhaal hierboven. Lekker leesbaar. Duidelijk. Herkenbaar etc etc. Gewoon uit 't hart.


Niet geschreven omdat 't dan weer moet en het vaak 'n herhaling is van 'n ander verhaaltje met 'n foto van weer 'n andere (stilstaande) auto. Dat wordt saai. :P

Maar dit is authentiek/Knot. :df:

Knot schreef: het geluid van een bejaarde koe... zoals een diesel het doet.. niks voor mij.

Bart, hoe was dat bij de Z4M, ook boeeeeee, of stuiterde die nog wel op 8000 in de limiter?
Machtig. :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Knot » 02 apr 2013, 11:58

En wat ik nog vergeten was te schrijven:

Na de bochten- en dijkweggetjes voluit gestuurd te hebben ben ik rustig over de A12 terug gereden vanaf Utrecht. Gewoon in zn 6 achter de paaskippen in hun scenic/touran aan. Hele rijen 4 banen dik allemaal 121 of 122. Als die kippen dan eenmaal aan de kant gaan heb je totaal geen drang om terug te schakelen, gewoon bij 120 in zn 6 vloeren en het gaat gewoon vlot genoeg, helemaal als je hem op laat bouwen, ook bij 200 op de teller gewoon vlotjes doorzetten. Heb hem tot even over de 220 laten lopen en toen vond ik het prima, geloof wel dat ie netjes naar de 260 doorzet.

Vind het echt een heerlijk motorblokje, perfecte mix van souplesse en vermogen voor zijn klasse. Wat doen de gewichten van de auto's tegenover elkaar in een Z4, 130i, 330i en 530i eigenlijk? Volgens mij heb ik kentekengewicht (leeg) van 1295kg.

Andre
Berichten: 11411
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Andre » 02 apr 2013, 12:15

Zou er wel even een sper onder zetten. Dan is ie perfect.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Rupie » 02 apr 2013, 12:23

130i was 1350 kentekengewicht en 1450 kg met volle tank op Zolder.

Full options, behalve die fucking xenon, wat ik persoonlijk toch ruk vond voor het uiterlijk :kikker:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Snipe » 02 apr 2013, 12:28

E90 330i kentekengewicht (leeg) is 1455.

@Ruben: die 130i van mij had ook geen xenon. Of wel. Ik weet het niet eens meer. Lekker belangrijk. Ik reed laatst in een auto met adaptieve led-lampen van 2000 euro. Het zou niet eens in me opkomen om het te bestellen.

Robin
Berichten: 55326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Robin » 02 apr 2013, 12:42

Ach, 't is 'n beetje de look /uitstraling ook. Een 130i is geen basisding. Dan vind ik (buiten wel of niet verbeterde lichtopbrengst want daar heb ik ook vaak m'n twijfels over) de basis halogeenunits wat flets /boring overkomen en de xenons staan 'fraaier' (relatief)

Je kunt (bij Audi bijv) ook te ver gaan met die led toestanden.Pfff Ik zie soms A4/5/6/7 weetikveel ik ken ze niet(meer of nooit gedaan) uitelkaar. Dan komen er 2 ledBLOKKEN op je af. Transformer style. Herstel: Iron Man style:
Afbeelding

Te overdreven vind ik. Terwijl de auto an sich qua vormgeving al 'mooi' is. Dat is over-the-top imo.

Ontopic sorry Rody.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Frank280zx » 02 apr 2013, 13:53

Knot sorry dat ik zaterdag wat weinig aandacht had!! maar ik had een missie! En Rico.. wat heb je m goed behandeld hij zag er nog geen dag ouder uit!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Jeroen » 02 apr 2013, 18:21

Goed verhaal Rody!

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Flamman » 02 apr 2013, 19:19

knot,

mijn 130i weegt volgens het kentekenbewijs ook 1350kg

ps; ik rijdt met die 18" breedset wielen maar de 1 blijft heerlijk overstuurd ook met die maat.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Jussi » 05 apr 2013, 10:16


Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Erik dB » 05 apr 2013, 11:40

Knot schreef:En wat ik nog vergeten was te schrijven:

Na de bochten- en dijkweggetjes voluit gestuurd te hebben ben ik rustig over de A12 terug gereden vanaf Utrecht. Gewoon in zn 6 achter de paaskippen in hun scenic/touran aan. Hele rijen 4 banen dik allemaal 121 of 122. Als die kippen dan eenmaal aan de kant gaan heb je totaal geen drang om terug te schakelen, gewoon bij 120 in zn 6 vloeren en het gaat gewoon vlot genoeg, helemaal als je hem op laat bouwen, ook bij 200 op de teller gewoon vlotjes doorzetten. Heb hem tot even over de 220 laten lopen en toen vond ik het prima, geloof wel dat ie netjes naar de 260 doorzet.

Vind het echt een heerlijk motorblokje, perfecte mix van souplesse en vermogen voor zijn klasse. Wat doen de gewichten van de auto's tegenover elkaar in een Z4, 130i, 330i en 530i eigenlijk? Volgens mij heb ik kentekengewicht (leeg) van 1295kg.
Fijn blokkie he :-). Ik moest afgelopen woensdagnacht van Zoutkamp (veel verder naar het noorden kan je niet) terug naar A'dam, hele stuk tussen de 200 en 240 geknort, en dat gaat echt heerlijk soepel.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door Macboy » 05 apr 2013, 20:41

Mooi verhaal Knot :thumbup:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: BMW E86 Z4 coupe 3.0si [Limiter... doe dan niks!]

Bericht door markk » 05 apr 2013, 20:53

Mooi verhaal, ben benieuwd hoe je 'em vindt driften tzt.
Limiter bij exact 7k rpm, hmmm zal het eens testen volgens moj ligt ie iets hoger in de 130i.


Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EricT, Fabian, Google [Bot], Mark 320iS, mark123, maurizio en 6 gasten