Echt goedkoop is het natuurlijk niet, blijft met 18k de duurste auto die ik tot nu toe gekocht heb maar je krijgt er wel wat voor zeg. De auto is in november 2006 in Duitsland geleverd en voordat hij de eerste beurt kon krijgen is hij alweer geimporteerd naar NL. Frank (ook op DF hier en bekende van me via via) heeft de auto een tijd gereden, beurten netjes bij Ekris uit laten voeren, alle facturen erbij. Alleen ik als mierenneuker vind het natuurlijk weer jammer dat de factuur van 25k en 50k beurt erbij zitten maar de 25k niet afgestempeld is en op die plek de 50k ingevuld staat… laat die 1e plek dan open, dan kan ik het alsnog perfect maken…. Rico heeft de auto daarna 2 jaar gereden, 2 beurten netjes bij de Beier laten doen, ook de facturen erbij dus papierwerk is verder netjes op orde.
Een Z4 coupe ziet er gewoon apart uit, heb het altijd al een mooie auto gevonden, wielen vind ik moeilijk, had liever de style 200 in de originele kleur gezien ipv zwart gespoten maar ik ga eerst eens kijken hoe het rijdt met 225 rondom en daarna kijken wat ik wil. Denk dat we op een style 203 set uit komen met 225/255 setup uiteindelijk. Het hoeft niet perse uit te breken, zit geen sper op dus liever veel grip en strak sturen… en dat doet deze auto wel zeg! Het recent gemonteerde M sportstuur is lekker dik en ligt goed in de hand, de 3.0si motor klinkt best aardig door in het interieur als je wat gas geeft, niet verkeerd voor een standaard uitlaatlijn. Wat me tijdens de proefrit direct opviel is de stugheid. De E46 touring die ik heb heeft ook een eibach pro-kit, echter op koni FSD dempers. De Z4 heeft M sport dempers met de eibach pro-kit, voelt zeker 2x zo stug aan, ongeveer als het eibach pro-street-s setje wat ik op de E36 heb . Het is wel even een klasse omhoog t.o.v. de E36 en E46 vind ik, alles voel veel strakker aan, auto reageert beter, je trekt hem echt aan. Strakke bochtige wegen kun je er zelfs op winterbanden nog veel uit halen, al heb ik natuurlijk met ruime marge gereden en maar een aantal bochten gas gegeven. Een weg met veel oneffenheden zit je niet zo fijn in de auto, dus ik kan wel begrijpen dat een aantal eigenaren het M sportondertel niet gekozen hebben, al zal het met de eibach pro-kit nog net wat stugger worden (kortere veerweg) maar je moet ervan houden (lees hij zou het prima doen op streetcar sessie’s). De besturing wil wel graag terug naar de middenstand, komt denkik omdat ik met aangepaste uitlijning rij en mijn E36 altijd een bocht in wil bij minste helling of spoorvorming, was even wennen.
De N52 motor kende ik wel van de 130i’s maar in een Z4 presteert hij gewoon bovengemiddeld. Met name onderin is hij goed bij de les en je voelt vanaf 1500 toeren gewoon dat er koppel genoeg voorhanden is. Snap nu dat mensen erover twijfelen of de 3.0si of de Z4M fijner zou zijn voor dagelijks. De 193pk/280nm waar ik normaal mee op pad ben in sedan of touring is echt niks vergelijken bij deze motor, voelt alsof er 100pk/100nm meer voorhanden is. Grappig is wel dat het niet uitnodigt om altijd door te halen, schakelen bij 3500/4000 kom je prima vlot vooruit en als je dan meer wil kan je tot de 7000, al raakt hij de laatste 1000 toeren iets buien adem had ik het idee, terwijl topvermogen toch bij 6600 opgegeven staat dacht ik.
Navigatiesysteem is van de E46/E39 serie echter toch net wat hipper, vinkjes etc, zag er iets moderner uit. Wel makkelijk is de ipod aansluiting, ik moet normaal niets van Apple hebben maar hier biedt het toch wel uitkomst ipv standaard audio cd’s met 20 nummers te gebruiken. Geluid maar even getest maar ik zag al 4 speakers achter de stoelen zitten, klonk ruim voldoende met diepe klanken, beter dan de HiFi uit de E46 dat had ik wel door. Of ie tegen de skihut subwoofer van de E36 op kan moet nog blijken.
Dan staat er ruim een ton op, geen sportstoelen (al vond ik de standaard stoelen prima zitten, je mist alleen iets de steun bij je schouders, dat heb je dan met de M sportstoelen wel weer), import, net geen 2007 maar dat maakte me allemaal niet zoveel meer uit. De auto is prima behandeld en onderhouden, en je krijgt veel auto voor je geld.
Als je dan weer in een 96’er E36 stapt is dat maar een zwabberende natte krant hoor, met alle respect maar echt een wereld van verschil.
Zaterdagmiddag gaan we de auto ophalen, dan kan ie mee naar Papenburg, vast even toekijken hoe zijn 10 jaar oudere broer over de baan gaat daar en dan eens een weekje rijden ermee en meer ervaring opdoen. Heb me voorgenomen om niet meteen weer alles te gaan verknutselen maar eerst eens een tijdje te gaan rijden. Alleen de winterbanden mogen er wat mij betreft direct af, daar heb ik niks mee, kijken of ik de banden los verkoop of als set met de zwarte style 200 wielen.
De afgelopen keren nam ik een auto altijd direct mee na een proefrit alleen nu was dat een lastig…. Dan duurt wachten op je nieuwe speelgoed ineens lang die paar dagen.
Fototjes: