Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Sinds kort heb ik het volgende probleem met de Z3. Bij stationair draaiende (koude) motor zakt het toerental om de zoveel seconden in. Bij warme motor is er geen probleem. Verder heb ik qua rijden geen problemen met stotteren, haperen en ook niet het idee dat er vermogensverlies is. Ik heb al wat op internet gezocht en gelezen en kwam daarbij tegen dat een mogelijke oorzaak de pakkingen van de vanos kunnen zijn. Iemand die kan bevestigen dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is?
- Knot
- Berichten: 40239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Ik zou beginnen met de stationair stappenmotor te reinigen en alle slangen eromheen nakijken, een scheurtje laat het toerental al stuiteren.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Heb ondertussen al legio mogelijke oorzaken voor matige stationairloop bij Emmy aangepakt, en 't kan echt alle kanten op.
Omdat je schrijft er met warme motor geen last van te hebben, zou het misschien kunnen dat een onderdeel/pakking/rubber door de hogere temperatuur uitzet en een lek(je) zodoende dicht drukt? Verder zijn een vervuilde stappenmotor, brakke vacuumslangen, allerlei mogelijke sensoren (LMM, TPS, nokkenas, krukas, temp. etc.), lege airco, slappe accu en inderdaad ook een aftakelende vanos mogelijke oorzaken voor slecht stationair lopen. Bij mij was het een optelsom van vanalles en nog wat, met ook nog eens een minimaal scheurtje in de uitlaat.
Heb je 'm al uit laten lezen?
Omdat je schrijft er met warme motor geen last van te hebben, zou het misschien kunnen dat een onderdeel/pakking/rubber door de hogere temperatuur uitzet en een lek(je) zodoende dicht drukt? Verder zijn een vervuilde stappenmotor, brakke vacuumslangen, allerlei mogelijke sensoren (LMM, TPS, nokkenas, krukas, temp. etc.), lege airco, slappe accu en inderdaad ook een aftakelende vanos mogelijke oorzaken voor slecht stationair lopen. Bij mij was het een optelsom van vanalles en nog wat, met ook nog eens een minimaal scheurtje in de uitlaat.
Heb je 'm al uit laten lezen?
- Knot
- Berichten: 40239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Clarkson had pas een 528i touring mee op pad die dubbele aflevering, was ook wat mee, met een hamer onder de motorkap een paar tikken uitgedeeld en toen liep ie weer als een zonnetje, misschien is dat wat? 

- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
De "hamer-oplossing" zet ik even onderaan het lijstje
.
Ik heb de auto nog niet uitgelezen. Dit maar eens als eerste doen inderdaad, kijken wat daar uitkomt.

Ik heb de auto nog niet uitgelezen. Dit maar eens als eerste doen inderdaad, kijken wat daar uitkomt.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Ik heb het ook op mijn 2.8 en na het internet te hebben afgezocht lees ik ook allemaal verhalen die richting de Vanos wijzen. Ik ga mij binnenkort ook eens zo'n revisieset aanschaffen en zien of het dan verholpen is.
- Knot
- Berichten: 40239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Kunnen de meest vreemde dingen zijn, ik had ook soms een stationair bokkende motor, nu heel afentoe doet ie dat nog als ik rustig gereden heb (of mn vriendin gereden heeft
).
Keer met Bas Roos gekeken, uitstoot was toen drama, en bleek dat 1 cilinder niet vonkte, bougie uit de kop wel maar erin geschroefd niet... vaag gebeuren. We hebben toen alles gewisseld, stationair stappenmotor, luchtmassameter, vanos controle iets wat voorop geschroefd zit.....
Uiteindelijk opgelost door een half uur helemaal leip te gaan met langduring 5000-6500rpm, donuts burnouts etc en toen een half jaar niks meer van gemerkt.

Keer met Bas Roos gekeken, uitstoot was toen drama, en bleek dat 1 cilinder niet vonkte, bougie uit de kop wel maar erin geschroefd niet... vaag gebeuren. We hebben toen alles gewisseld, stationair stappenmotor, luchtmassameter, vanos controle iets wat voorop geschroefd zit.....
Uiteindelijk opgelost door een half uur helemaal leip te gaan met langduring 5000-6500rpm, donuts burnouts etc en toen een half jaar niks meer van gemerkt.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Die oplossing komt na de hamer op de lijst, maar dan ook wel veel en veel verder dan de hamer.Knot schreef:Uiteindelijk opgelost door een half uur helemaal leip te gaan met langduring 5000-6500rpm, donuts burnouts etc en toen een half jaar niks meer van gemerkt.

- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Goede oplossingen worden er aangedragen hier
Wellicht loont het de moeite om de vanos-vervanging/revisie/upgrade in het collectief te doen? Via het Z3 forum gebeurde het wel eens bij AVVR. Als we er hier ook genoeg bij elkaar kunnen krijgen.....? Leuk idee om collectief te doen, bij de een of andere specialist.
Net als half uurtje leip gaan

Wellicht loont het de moeite om de vanos-vervanging/revisie/upgrade in het collectief te doen? Via het Z3 forum gebeurde het wel eens bij AVVR. Als we er hier ook genoeg bij elkaar kunnen krijgen.....? Leuk idee om collectief te doen, bij de een of andere specialist.
Net als half uurtje leip gaan

-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Ik zou 'm idd eerst even uitlezen, met mijn 2.8 destijds iets vergelijkbaars gehad tijdens opwarmen en toen gaf 'ie heel netjes storing koelwatertemp sensor. Vervangen en over...
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Zou mooi zijn als het zoiets simpels is Jeroen. Liever een kapotte sensor dan problemen met de vanos.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Jeroen. Bij koude motor werkt de motorloop alleen met de koelwatertempsensor en het geprogrammeerde kenveld van de inspuiting. MAS en lambdasensoren doen nog niet actief mee. Vanos werkt ook altijd, puur op oliedruk. Dit zou voor koude of warme motor niets uit moeten maken dus ik denk niet dat het Vanos gerelateerd is.
Maar goed, beter eerst even uitlezen.
Maar goed, beter eerst even uitlezen.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Uitlezen heeft even geduurd. Eerst een Carsoft-setje opgehaald dat ik eerder heb gebruikt. Helaas zat de software er niet bij en die heb ik wel nodig want mijn notebook is onlangs opgeschoond. Dus een alternatief geregeld. Eerste keer uitlezen gaf een opgeslagen code P0170. Deze gewist en de auto gestart en laten warmdraaien. Deze keer geen problemen met de stationairloop en geen nieuwe foutcode(s). Kort rondje gereden, nog steeds geen foutcode(s). Dat was gisteren. Vanmorgen gestart en naar kantoor gereden. Ook nu geen probleem met de stationairloop. Misschien omdat de buitentemperatuur een stuk hoger ligt?
Na naar kantoor gereden te zijn 2 foutcodes. Een P0170 en een P0173. De tekst bij de foutcode is redelijk algemeen, geeft mij nog geen beeld wat de oorzaak is.
Edit: de tekst bij code P0170 is vrijwel identiek, daarin gaat het over cilinderrij 1.
Na naar kantoor gereden te zijn 2 foutcodes. Een P0170 en een P0173. De tekst bij de foutcode is redelijk algemeen, geeft mij nog geen beeld wat de oorzaak is.
Edit: de tekst bij code P0170 is vrijwel identiek, daarin gaat het over cilinderrij 1.
- Bijlagen
-
- image.jpg (102.13 KiB) 4572 keer bekeken
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Motorcode zegt inderdaad niet veel.. Jammer, want ik heb hetzelfde probleem. Alleen gebeurt het helemaal niet bij deze temperaturen. Ik had alleen last wanneer het 's ochtends nog vroor.
Maar bij deze valt koelwatertemp sensor dus wel uit te sluiten? Een fout van deze werd wel in het geheugen opgeslagen?
Maar bij deze valt koelwatertemp sensor dus wel uit te sluiten? Een fout van deze werd wel in het geheugen opgeslagen?
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
P0170 geeft een storing aan op de Lambdasonde, de waardes zijn buiten het regelbereik.
Als je dit combineert met slecht stationair toerental, zal ik het in eerste instantie in een vacuum lek zoeken.
uit mijn hoofd zit er bij een z3 een geribbelde slang aan de aanzuigslang tussen inlaatspruitstuk en luchtfilter die vaak scheurd aan de onderkant, moeilijk te zien.
en de slangen van de carterventilatie gaan vaak kapot. evenals de membraamklep die in de carterventilatie zit
je kan ook een keer proberen met een bus remmenreiniger over de slang te spuiten als de motor stationair loopt, heb je lekkage gaat het meteen slechter lopen.
Als je dit combineert met slecht stationair toerental, zal ik het in eerste instantie in een vacuum lek zoeken.
uit mijn hoofd zit er bij een z3 een geribbelde slang aan de aanzuigslang tussen inlaatspruitstuk en luchtfilter die vaak scheurd aan de onderkant, moeilijk te zien.
en de slangen van de carterventilatie gaan vaak kapot. evenals de membraamklep die in de carterventilatie zit
je kan ook een keer proberen met een bus remmenreiniger over de slang te spuiten als de motor stationair loopt, heb je lekkage gaat het meteen slechter lopen.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Vacuumlek gaf mijn collega ( ex BMW monteur ) als grootste kanshebber op.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Werkt die truk nu met remmenreiniger te spuiten in de buurt van inlaattraject wanneer de motor draait?
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
juist alleen met draaiende motor, je hoort namelijk het toerental veranderen zodra je een lekkage hebt.Jussi schreef:Werkt die truk nu met remmenreiniger te spuiten in de buurt van inlaattraject wanneer de motor draait?
Als alles goed is merk je niets aan de stationaire loop.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Dus ...
- Bijlagen
-
- image.jpg (181.64 KiB) 4530 keer bekeken
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Mooi! oorzaak gevonden lijkt me!
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Dat is een bekende inderdaad.....
Opgelost dus!
Opgelost dus!
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
kijk gelijk de rest van het vacuum en inlaattraject even goed na dan heb je niet straks weer ellende.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Naast de oliepeilstok dus als ik het goed zie? Goed, dan ga ik daar ook eens speuren.
Even een vraag naar Fabian toe: moet je een ander soort vacuumslangen steken als je voor de 3.0 inlaat gaat? Dan zijn het twee vliegen in één klap als ik de ombouw doe.
Even een vraag naar Fabian toe: moet je een ander soort vacuumslangen steken als je voor de 3.0 inlaat gaat? Dan zijn het twee vliegen in één klap als ik de ombouw doe.
Laatst gewijzigd door Jussi op 15 apr 2013, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
die is idd mooi verweerd en opperdepop
dan kan je het beste meteen het hele motorgedeelte nalopen alle vacuüm en andere rubber slangen/slangetjes lijkt me.

dan kan je het beste meteen het hele motorgedeelte nalopen alle vacuüm en andere rubber slangen/slangetjes lijkt me.
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Het s gewoon de luchtslang van luchtfilter naar gasklephuisJussi schreef:Naast de oliepeilstok dus als ik het goed zie? Goed, dan ga ik daar ook eens speuren.
Even een vraag naar Fabian toe: moet je een ander soort vacuumslangen steken als je voor de 3.0 inlaat gaat? Dan zijn het twee vliegen in één klap als ik de ombouw doe.

Alle slangen kun je overzetten, r hoeft niets vervangen te worden (mits vergaan natuurlijk)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast