Quaife diff onder bmw (130i)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door GTRene » 26 mar 2013, 10:02

zo ik het lees...lijkt die OS Giken een meer complete oplossing dan bv de Drexler (niet dat ik die verder ken)

ah>>
foto van een Drexler

Afbeelding

foto en info OS-Giken


Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Macboy » 26 mar 2013, 10:10

Leuk draadje. Alleen blijven de conclusies duidelijk twee kanten opgaan. Dus Mark proefrijden is een must.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door GTRene » 26 mar 2013, 10:34

hm, las net wel dat je dat soort sper's heel goed moet afstellen anders rijd het ook naatje schijnbaar, wat dat betreft lijkt een quaife voor de meesten wel een mooie oplossing, doch als je het beste/snelste of meest driftbare wil? dan kom je wel met met die plaatjes schijnbaar. :D

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Snipe » 26 mar 2013, 14:35

Macboy schreef:Leuk draadje. Alleen blijven de conclusies duidelijk twee kanten opgaan. Dus Mark proefrijden is een must.
Twee kanten? Zoals ik het lees is iedereen het er wel over eens dat Drexler beter is, maar ook aanzienlijk duurder (ook in onderhoud). Het is dus de vraag of je de meerprijs ervoor over hebt.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Kasteel » 26 mar 2013, 15:10

Snipe schreef:
Macboy schreef:Leuk draadje. Alleen blijven de conclusies duidelijk twee kanten opgaan. Dus Mark proefrijden is een must.
Twee kanten? Zoals ik het lees is iedereen het er wel over eens dat Drexler beter is, maar ook aanzienlijk duurder (ook in onderhoud). Het is dus de vraag of je de meerprijs ervoor over hebt.
Idd, verschillen zijn goed duidelijk, Quaife is simpel/betrouwbaar/comfortabel, prima oplossing voor std; Drexler is wat meer motorsport gericht, iets meer kosten, iets minder daily.
(bij mij komt er gewoon een Drexler onder de daily :))

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door markk » 26 mar 2013, 16:37

Macboy schreef:Leuk draadje. Alleen blijven de conclusies duidelijk twee kanten opgaan. Dus Mark proefrijden is een must.
Yep, en dat is vooralsnog geen optie. Ben er nog niet uit. Ga geen 2k+ blind uitgeven.

Mark.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Tristan » 26 mar 2013, 16:54

Drexler is beter maar duurder. Quaiffe is minder goed qua drifwerk maar wel goedkoper.

Ligt aan jou wat je prefereert. Maar met beide kun je dwars. Ik denk dat Quaiffe voor jou beter is, zeker als ook je misses erin rijdt. En onderhoudsvriendelijker.

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door JeroenT » 26 mar 2013, 18:14

Waar staat een standaard M3 sper diff in dit vergelijk? Beter/slechter dan?
Mark heeft toch ook een E46 M3?

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door markk » 26 mar 2013, 18:26

JeroenT schreef:Waar staat een standaard M3 sper diff in dit vergelijk? Beter/slechter dan?
Mark heeft toch ook een E46 M3?
Goede vraag. e46 m3 sper vind ik echt dikke prima. Soms zelfs wel eens eng. Als je ziet hoe snel dat locked en dwars gaat met een beetje gas op nat en DSC uit. Standaard 130i met open diff is dan voor kittens...

Wat dat betreft zou een Drexler voor mij geen voordelen hebben. Maar rond 2k voor een Quaife uitgeven en dan toch niet lekker kunnen driften op vakantie op een bergweggetje zou mij toch ook wel weer serieus depressief maken.


Mark.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2347
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Will F. » 26 mar 2013, 18:35

2k voor 'n Quaife? Duur hoor, zo hoog staat die pond inmiddels niet meer...
Misschien die japanse variant eens uitproberen, Yen is ook aardig gekelderd.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door JoostSchouten » 26 mar 2013, 18:36

Vlasblom bied Quaife voor 1750,- incl. montage aan. Maar die prijs staat ook al lang zo vast, dus misschien is daar nog wat aan te doen.

http://www.driftking.nl/productenbekijk ... l-bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door markk » 26 mar 2013, 18:55

Weet ik. Maar in een nieuw diff huis komt daar minimaal nog 1000 euro bij.

Geld vind ik niet zo heel interessant. Ik wil gewoon een goed diff om zo af en toe mee te kunnen driften. 130i doet gewoon alles goed maar dat open diff is gewoon K*T. Beetje als Angelina Jolie als ze ongesteld is zeg maar ;-)


Mark.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Jurrian » 26 mar 2013, 19:31

Ok, dit word even een verhaal. Maar als je de draad niet kan volgen dan kan je me altijd vragen.

Het E46 sper is een unit van het merk GKN uit de UK. GKN is een bedrijf dat sperklokken maakt in grote productie aantallen en niet voor de aftermarket. Dit sper (wat tevens te vinden is in de E90 M3 en M1) is een Visco sper.

Een visco sper maakt ook gebruik van sperplaten, om sper te genereren. Maar op een andere manier dan bij een platensper. (volg je nog?) Een visco reageert namelijk achteraf op wat er met de wielen gebeurt.

De platen in een sper werken altijd als een soort koppeling. Hoe meer druk op een koppeling komt des te lastiger word het om deze door te laten slippen. In het geval van een sper. Hoe meer druk er op de platen komen, des te meer werkt deze als een vaste as tegenover werking als een open differentieel, waar elk wiel vrij is om te draaien op zijn eigen snelheid. (dit geld voor zowel visco als platen sper)

Een visco sper genereerd druk op de platen door middel van een hydrolische pomp in de sperklok. Deze pomp word aangestuurd door het open differentieel gedeelte van de sperklok. Als basis reageert dit sper namelijk als een open diff. Op het moment alleen, dat 1 van de wielen doorslipt, word de hydrolische pomp aangedreven. Die zet op zijn beurt druk op de sperplaten en voila! het diff gaat sperren.

Voor wat visuele feedback, staat hieronder een serie plaatjes van het visco sper uit de E90 M3.
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 144&type=1

Waar moet je dit diff plaatsen in het rijtje. Dat is niet zo makkelijk, voor op de weg is dit een mooi diff, maar een goed uitgewerkt sper moet je niet het idee geven zoals je daarnet gaf. Dat als je maar een beetje op het gas gaat staan, je al uitbreekt. Een goed getuned sper geeft je het idee alsof je een berg grip hebt gewonnen, en niet verloren.

Dit heeft ook een reden. Een visco sper werkt nog te lang als een open diff. Het duurt namelijk even voordat de pomp genoeg druk opgebouwd heeft. Dus 1 wiel slipt al door, maar word langzaamaan ingehaald door de opbouwende sper en je krijgt nog een soort zet na van het niet slippende wiel wat door het sper op snelheid word gebracht. Dit werkt erg soepel, maar voor de enthousiaste rijder, niet ideaal.
Laatst gewijzigd door Jurrian op 26 mar 2013, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Mathieu » 26 mar 2013, 19:33

JoostSchouten schreef:Vlasblom bied Quaife voor 1750,- incl. montage aan. Maar die prijs staat ook al lang zo vast, dus misschien is daar nog wat aan te doen.

http://www.driftking.nl/productenbekijk ... l-bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb weleens in de 5 serie van Dick Hoekendijk gedrift met een Quaiffe diff en dat ging heel behoorlijk moet ik zeggen.

Maar anders bel je Paul Vlasblom en als hij zegt dat je ermee kunt driften dan is het punt, klaar, basta.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door markk » 26 mar 2013, 19:49

Mathieu schreef:
JoostSchouten schreef:Vlasblom bied Quaife voor 1750,- incl. montage aan. Maar die prijs staat ook al lang zo vast, dus misschien is daar nog wat aan te doen.

http://www.driftking.nl/productenbekijk ... l-bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb weleens in de 5 serie van Dick Hoekendijk gedrift met een Quaiffe diff en dat ging heel behoorlijk moet ik zeggen.

Maar anders bel je Paul Vlasblom en als hij zegt dat je ermee kunt driften dan is het punt, klaar, basta.
Heb 'em al gemailed, hij zegt dat je er prima mee kunt driften maar helaas geen demo heeft...

Mark.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Mathieu » 26 mar 2013, 20:21

Als Paul zegt dat je er prima mee kunt driften dan kan je er vanuit gaan dat dat zo is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40153
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Knot » 26 mar 2013, 20:38

Het zal net ff wat anders reageren dan een platensper maar waarschijnlijk merkt hij dat meer dan dat wij het doen.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Jurrian » 26 mar 2013, 20:42

Paul drift zelf met een platensper.

Het is trouwens ook even wat anders voor de 1 serie. Want omdat het diff smaller is geworden passen de ZF platensperren niet meer zoals vroeger.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Robin » 26 mar 2013, 20:46

markk schreef:Maar rond 2k voor een Quaife uitgeven
markk schreef:Maar in een nieuw diff huis komt daar minimaal nog 1000 euro bij.
markk schreef:Geld vind ik niet zo heel interessant.
Heel duidelijk. :kikker:

130i inruilen voor 'n Z4 M of 1M:)

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Mark » 26 mar 2013, 21:23

Ik heb een Quaife in mijn Escort en driften gaat hier prima mee! In mijn vorige Escort had ik een platensper, dit grijpt agressiever aan. Op straat en bij een trackday af en toe is een Quaife makkelijker, voor regelmatig circuitgebruik is een platensper the way.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door markk » 26 mar 2013, 21:26

Robin schreef:
markk schreef:Maar rond 2k voor een Quaife uitgeven
markk schreef:Maar in een nieuw diff huis komt daar minimaal nog 1000 euro bij.
markk schreef:Geld vind ik niet zo heel interessant.
Heel duidelijk. :kikker:

130i inruilen voor 'n Z4 M of 1M:)
*LOL*
z4m ga ik vrouwlief nooit inkrijgen. Een 1M overigens wel zolang ie maar niet oranje is. Ze heeft zelfs graag een 1-serie coupe. Vind ze erg mooi. Heeft ze al meerdere keren geroepen. 1M of 116i coupe (bestaat die ?) maakt haar dan niet uit. En de discussie waarom het een 1M moet worden ipv een 116i coupe voor veel minder geld ga ik verliezen op het argument "het is toch mijn auto en jij hebt al genoeg speelgoed"...

130i is prima, moet alleen goed diff in komen ;-)


Mark.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door markk » 26 mar 2013, 21:26

Na alle reacties hier neig ik toch wel gewoon naar die Quaife. En dan gewoon inbouwen in bestaande huis. Ben je voor relatief weinig geld toch "klaar".

Nog maar ff over slapen...


Mark.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door JoostSchouten » 26 mar 2013, 23:10

Want die extra 1000,- voor nieuw diff huis is omdat je zat te denken aan een reserve diff?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40153
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Knot » 27 mar 2013, 08:00

Als je die 1000 investeert kan je het losse diff ook weer verkopen.

3k investeren en dan 2k terugkrijgen voor het sper, ben je 1k kwijt. Als je m erin zet ben je die 2k sowieso kwijt, mensen geven er geen cent meer voor, of je moet een verkoop/ruil doen met iemand die eenzelfde auto heeft.

Ik zou toch gaan voor gewoon inbouwen onder de 2k en we zien t wel bij verkoop.

Maar je hebt toch zat met sper man!

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Quaife diff onder bmw (130i)

Bericht door Rupie » 27 mar 2013, 08:02

Is ie al wakker? :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, L5S1, Mark 320iS, tim1981, wjt en 28 gasten