Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 22 mar 2013, 17:13

Laat ik mijn auto ook maar eens "voorstellen". Mijn huidige E23, de eerste 7 serie van BMW, is het vierde exemplaar wat ik in mijn bezit heb. Ik ben ooit begonnen met een 730 automaat uit 1977, vervolgens heb ik nog een 728iA en een 735i gehad. Tussen de 7 series door heb ik nog twee E28 528i's gehad en een E24 633 CSiA.

Maar nu dus als hobbyauto een 745i. De E23 745i is voorzien van een 3,4 liter turbo motor. Destijds je van het. In combinatie met een "sport" automaat was deze limousine ook nog een rappe jonge. Met 252 pk en een koppel van 380 Nm geen langzame jongen. Vooral voor die tijd. De acceleratie naar de 100 kilometer per uur zou in 7,9 seconden moeten kunnen. De top ligt volgens BMW op 227 kilometer per uur. Dat zijn enkele feitjes, dan mijn auto zoals hij was bij aankoop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas ben ik geen fan van TRX en en de automaat. Ook zijn deze motoren "begrenst" op een turbodruk van 0.4 bar. Dat kan er relatief makkelijk af. Met andere woorden, hij is omgebouwd naar handgeschakeld (zo zijn ze nooit geleverd), voorzien van een andere ECU en andere remmen om de boel een beetje in toom te houden.

Omdat het koppel nogal hoog is heb ik gekozen voor een Sachs performance koppelingsset.

Afbeelding

De automaat er af.

Afbeelding

De handbak er achter.

Afbeelding

Blow off valve er op om de turbo te sparen.

Afbeelding

De originele remmen.

Afbeelding

En de remupgrade. Brembo 4 pots klauwen (E38 728i) met een 324mm schijf (E38 740i).

Afbeelding

Waardoor ik met 17" moet rijden.

Afbeelding

Op dit moment staat de auto nog even bij "mijn" monteur om hem APK klaar te krijgen.

Afbeelding

Ik heb nog twee filmpjes.

Met de automaat:



Handgeschakeld, maar niet erg goed geschakeld en een omhoog lopende weg:



Ik heb een websiteje met alle aanpassingen.

Projectwebsite

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door MartijnGizmo » 22 mar 2013, 17:23

Prachtig, komt de auto lekker tot leven van volgens mij! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door matthyssie » 22 mar 2013, 17:25

Helemaal super man! Ben alleen niet zo'n fan van het afblaasgeluid van de blow-off valve.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door RVV » 22 mar 2013, 17:26

Cool! Auto's waar ik mee groot ben geworden, mijn vader heeft drie e23's gehad.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Walter » 22 mar 2013, 17:31

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 22 mar 2013, 17:33

matthyssie schreef:Helemaal super man! Ben alleen niet zo'n fan van het afblaasgeluid van de blow-off valve.
Het lawaai had van mij ook niet gehoeven, maar deze Forge was te goedkoop om te laten liggen. Een "stille" kon ik zo snel niet vinden.
Walter schreef: Wel lekker knutselen..
Het knutselen kan ik helaas niet zelf, daar heb ik iemand voor die dat perfect voor mij doet.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door matthyssie » 22 mar 2013, 17:34

zerotolerance schreef:
matthyssie schreef:Helemaal super man! Ben alleen niet zo'n fan van het afblaasgeluid van de blow-off valve.
Het lawaai had van mij ook niet gehoeven, maar deze Forge was te goedkoop om te laten liggen. Een "stille" kon ik zo snel niet vinden.
:thumbup:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5445
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Kasteel » 22 mar 2013, 17:43

Schitterende auto, zag auto laatst nog in de serie Bellicher, niet het mooiste exemplaar, maar model bleef echt top!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Knot » 22 mar 2013, 19:56

Heb je wel even de mooiste E23 zeg... waren destijds bijna geen turbomotoren op de markt.

Die automaat is wel loom hoor, 100 in 1... maar de handbak is ook lang vertand, heb je een 4bak gebruikt? Geen idee of dat past maar volgens mij waren er in de E23 alleen maar 4bakken, had er geen E32 of E38 5bak in gepast ook?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Niels » 22 mar 2013, 20:56

Geweldige wagen! Echt impressive destijds met z'n turbo motor :D

Fransbmw7
Berichten: 178
Lid geworden op: 13 dec 2009, 15:50
Locatie: Burgum

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Fransbmw7 » 22 mar 2013, 21:09

Stoere wagen Eric!

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 mar 2013, 23:25

Ha, die Zerotolerance;

Fraaie Zeuven! Klinkt als een fijne combinatie, de geblazen M30 in deze state of tune en dan ook nog eens met een handbak. Ik begrijp alleen niet waarom je op 17" zou 'moeten' rijden: de remmen op mijn E38 750iL zijn nog een stukje groter en die passen prima onder 16" wielen.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 23 mar 2013, 10:41

Ik heb een andere combinatie dan jouw. Ik heb schijven van de 740i maar niet de bijbehorende remklauwen. De klauwen komen van de E38 die onder de 740i zaten. De schijven die hier origineel bijhoren zijn kleiner en dunner. Ik heb geen originele constructie, alles is specifiek voor de E23 gemaakt. Zoals je op de foto kan zien heb ik bijna geen ruimte tussen de remklauw en de binnenkant van de velg.

Afbeelding

Als de loodjes anders waren geplakt dan waren die eraf gereden. Misschien dat er 16" velgen zijn die een binnendiameter hebben die wel past, maar ik heb ze nog niet gezien.

De E23 is geleverd met een 5 bak. Alleen niet als turbo. Mijn 735i had ook een 5 bak. De M30 motoren waren eigenlijk allemaal leverbaar met 5 bak. De eerste E23 en E24 zijn er volgens mij wel met een handgeschakelde 4 bak. Er zijn verschillende soorten 5 bakken gebruikt. Ik heb de "normale" met een vast bellhouse. Het diff is wel het originele met een erg lage overbrenging. Hij rijdt een beetje als een diesel dus. Hij heeft ook de trekkracht van een diesel. We zijn een andere BMW op wezen halen halen met mijn auto. 100 op de snelweg is geen probleem. Koppel genoeg.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 24 mar 2013, 11:14

Ha, die Zerotolerance;

Dan ligt het kennelijk aan de klauw/schijfcombinatie. De E38 750i heeft een 334mm schijf met een Brembo vierzuigerklauw, maar dat is dus duidelijk een ander type.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 24 mar 2013, 11:22

Ga ik wel van uit. De Brembo's van alles onder de 740i zijn anders dan alle andere E38 remklauwen. De persoon die dit alles voor mijn heeft gefabriceert heeft er aardig goed over nagedacht. Misschien dat mijn klauwen ook net iets meer naar buiten staan, dat weet ik niet. Ik zal eens kijken naar de verschillende maten.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 24 mar 2013, 11:46

De 750i heeft trouwens geen 4 pots Brembo's:

Afbeelding

vs mijn set up:

Afbeelding

Zo is te zien dat de Brembo's een stukje meer uitsteken.
Laatst gewijzigd door EvdP op 24 mar 2013, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Xave30 » 24 mar 2013, 11:51

Practhig. :)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 09 mei 2013, 20:27

Ik heb vandaag een filmpje gemaakt van de acceleratie:



100 in de 2.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door GTRene » 09 mei 2013, 20:50

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Zerotolerance;

Dan ligt het kennelijk aan de klauw/schijfcombinatie. De E38 750i heeft een 334mm schijf met een Brembo vierzuigerklauw, maar dat is dus duidelijk een ander type.
Toevallig ben ik met veel remsetjes bezig en heb ook nog 2 mooie/goede E38 Brembo 4-pots hier liggen incl goede remblokjes, die dingen wegen maar 3.2kg per stuk.

De E32 750i 4-pots remklauwen zijn van ATE en van gietijzer...krengen wegen iets van 6.3kg en passen schijnbaar direct op de 122mm as van Z3M en of E36 M3 maar die blokjes zijn veels te hoog naar de naaf en daar moet je dan wat vanaf slijpen...

Ik heb al heel veel uitgezocht en nu een warboel met gegevens hiero :mrgreen: :bag:
en aardig wat nwe onderdelen van allerlij typen BMW en ow Porsche die ook erg licht zijn, maar die gaan weer de verkoop in.

Maar die Brembo 4-pots passen dus ook op zo'n type BMW wat jij hebt ? gewoon rechtstreeks ?
die zijn zo uit het hoofd iets van 112mm hart op hart dacht ik.
De zeldzame E31 Brembo 4-pots zijn wel 122mm ala Z3M en E36 e.d. dus die ook maar besteld :bag:

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 09 mei 2013, 21:01

Ik heb adapters, er past verder niets op de E23. ( Mijn project pagina )

De E32 750i is er volgens mij met twee verschillen soorten remmen. Een klauw met BMW op de zijkant en een klauw met //M. Ik meende dat alleen de laatsten met de //M waren uitgevoerd. Die zaten ook op de E34 M5 Nurburg versie.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door GTRene » 09 mei 2013, 21:25

die laatsten ook van alles van gelezen en gezien en verzameld :D
is ook gietijzer helaas en 6.4kg oid, van de E34 en 850csi
maar wel mooi voor 345mm schijven, echter in 32mm...

het past dus schijnbaar mooi op de Z3M en M3 poten maar die schijven gaan maar tot 28mm van de CSL
en aftermarket schijven 30 of 32mm met die hoogte 52.5mm zijn erg duur :D

maar wel mooi spul, vele foto's e.d. er van om alles beter te begrijpen e.d.
en veel info van gewicht en schijven en hoogtes en pfff wat een zoekwerk :gek:

maar als het lukt met iets ist wel mooi :tooth:

heb je brackets niet gezien op die info pagina...

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 10 mei 2013, 07:35

Die ontbreken inderdaad, ik zal ze er nog even tussen zetten. Maar dit zit er bij mij op:

Afbeelding

De ringen zijn centreerringen voor de remschijven, de plaatjes zitten tussen de remklauwen omdat anders de schijven niet passen.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door Ar » 10 mei 2013, 09:13

Blijft de vering demping origineel? De auto lijkt op de foto achter wat lager te staan.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6749
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door EvdP » 10 mei 2013, 09:29

Er zit niveauregeling op de achteras. De auto "stijgt" als hij aan staat.

Ik heb hem te koop staan, als ik hem zou gaan houden dan zou dit nog wel een dingetje zijn om te vervangen door Bilsteins.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn BMW E23 745i handgeschakeld

Bericht door GTRene » 10 mei 2013, 11:22

zerotolerance schreef:Die ontbreken inderdaad, ik zal ze er nog even tussen zetten. Maar dit zit er bij mij op:

Afbeelding

De ringen zijn centreerringen voor de remschijven, de plaatjes zitten tussen de remklauwen omdat anders de schijven niet passen.
:D ook lekker mee bezig geweest dus, gaat aardig wat tijd in zitten in zoiets ben ik ook achter gekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Hans44, jessedehaan, S-RS en 3 gasten