Maar nu dus als hobbyauto een 745i. De E23 745i is voorzien van een 3,4 liter turbo motor. Destijds je van het. In combinatie met een "sport" automaat was deze limousine ook nog een rappe jonge. Met 252 pk en een koppel van 380 Nm geen langzame jongen. Vooral voor die tijd. De acceleratie naar de 100 kilometer per uur zou in 7,9 seconden moeten kunnen. De top ligt volgens BMW op 227 kilometer per uur. Dat zijn enkele feitjes, dan mijn auto zoals hij was bij aankoop.
Helaas ben ik geen fan van TRX en en de automaat. Ook zijn deze motoren "begrenst" op een turbodruk van 0.4 bar. Dat kan er relatief makkelijk af. Met andere woorden, hij is omgebouwd naar handgeschakeld (zo zijn ze nooit geleverd), voorzien van een andere ECU en andere remmen om de boel een beetje in toom te houden.
Omdat het koppel nogal hoog is heb ik gekozen voor een Sachs performance koppelingsset.
De automaat er af.
De handbak er achter.
Blow off valve er op om de turbo te sparen.
De originele remmen.
En de remupgrade. Brembo 4 pots klauwen (E38 728i) met een 324mm schijf (E38 740i).
Waardoor ik met 17" moet rijden.
Op dit moment staat de auto nog even bij "mijn" monteur om hem APK klaar te krijgen.
Ik heb nog twee filmpjes.
Met de automaat:
Handgeschakeld, maar niet erg goed geschakeld en een omhoog lopende weg:
Ik heb een websiteje met alle aanpassingen.
Projectwebsite