Remmen en soorten remsetjes

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 05 aug 2012, 23:13

denk dat velen dat DOT 5.1 hoger zien dan DOT 4...in cijfers indeed.

er zijn idd heel goede 4.0 te koop, ik haal ook alleen goede DOT 4 magoed ben niet echt actief :lol:
momenteel nog de Motul RBF 660 , beetje overkil voor mij maar beter over dan te kort :wink:
Motul RBF 660 Specifications:
DOT Rating - 4
Dry Boiling Point - 617°F
Wet Boiling Point - 399°F

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Bert ///M3 » 08 aug 2012, 07:20

5.1 is wel prima als je gewoon wat van de plank pakt, allicht beter als de van de plank 4.0.

Gespecialiseerde race vloeistoffen zijn vaak weer 4.0 inderdaad. Iedereen heeft wel weer zijn eigen voorkeur, na gedoe met Castrol SRF heb ik er nu PFC RH665 in zitten, geen seconde spijt van, heb ook nog ergens 2 liter Brembo LCF-600 slingeren die ik nog eens proberen moet. Kosten voor dit soort vloeistoffen liggen wel wat hoger als bijvoorbeeld iets ala die RBF660 van Motul, reken voor die Castrol, Brembo of PFC vloeistoffen maar rustig over de 50 euro per liter.

Ik zou overigens als je dat spul van ATE koopt niet de racing blue kopen, maar de Typ 200, exact hetzelfde maar zonder de blauwe kleur. Word de rest van je systeem niet blauw van. Sommigen gebruiken dit ook om te zien of hun vloeistof compleet gespoeld is, door blauw en gewoon af te wisselen.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Jeroen K. » 12 aug 2012, 19:27

Hoeveel mensen hebben er hier ervaring met K-sport remmen behalve misha? Ik zit er namelijk over te denken om een 330mm 8pots kit te kopen voor onder de auto gezien de toekomstige plannen, en een boel delen toch wel aan vervanging/revisie toe...

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door De Sjack » 29 aug 2012, 07:26

Jeroen K. schreef:Hoeveel mensen hebben er hier ervaring met K-sport remmen behalve misha? Ik zit er namelijk over te denken om een 330mm 8pots kit te kopen voor onder de auto gezien de toekomstige plannen, en een boel delen toch wel aan vervanging/revisie toe...
Dat kun je vanvond zien op CPZ of dat K-Sport die 700+pk stil gaat krijgen.
Ik weet niet welke blokken Misha erin heeft, maar ik heb met Driver-Art gereden,
waarvan de remtang exact hetzelfde eruit ziet, net als D2, waar dit mee gebeurde:
Afbeelding
Dit is gekomen met carbonne loirane blokken, RC6, welke wel iets te ruim in de klauw zaten (bleek achteraf)
De remblok wordt alleen door die lipjes vastgehouden, maar omdat het blok iets kon kantelen zijn die krom gegaan.
Ik heb ook een set D2 remklauwen gezien waar exact hetzelfde mee gebeurde,
maar in mindere mate, met DS2500 blokken erin.
Voor normaal gebruik is er niets mis met die exotische merken, maar voor echt serieus (circuit)hobbelen zou ik ze niet meer aanschaffen.
Houdt er ook rekening mee dat voor dit soort klauwen vaak maar een beperkt aantal verschillende type blokken te krijgen zijn, Hawk HP+ was/is er bv voor mijn remklauw niet te krijgen.
Informeer dus eerst ook even welke remblokken er voor te koop zijn en wat die kosten.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 1000
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door yorick » 29 aug 2012, 22:41

RC6 heeft een losse passing ivm uitzetten. Koud rammelen ze in de klauwen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29459
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Luco » 29 aug 2012, 23:04

yorick schreef:RC6 heeft een losse passing ivm uitzetten. Koud rammelen ze in de klauwen.

Bijna elk blok heeft dat, maar tussen rammelen en bijna uit je klauw zakken is nogal een verschil.

D2 en K sport en al die andere goedkope meuk moet je niet onder je auto willen hebben.
just my 2 cents

Je remmen zijn ongeveer het belangrijkste wat er onder een auto zit.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Jurrian » 30 aug 2012, 09:19

Luco schreef:
yorick schreef:RC6 heeft een losse passing ivm uitzetten. Koud rammelen ze in de klauwen.

Bijna elk blok heeft dat, maar tussen rammelen en bijna uit je klauw zakken is nogal een verschil.

D2 en K sport en al die andere goedkope meuk moet je niet onder je auto willen hebben.
just my 2 cents

Je remmen zijn ongeveer het belangrijkste wat er onder een auto zit.
+1

doe daar XYZ, yellow speed, ISC, Drift Racing en BC Racing bij (na een kijkje in de spambox)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 20 sep 2012, 23:47

iemand op GT40s.com stuurde dit in...

electro boost braking...klinkt als een mooi systeem en nog lichter ook...dus wellicht ook voor racers?
denk ook eens bv aan de ruimte bij een motor conversie als E30 met V8, daar wordt de brake booster? dat ijzer geval e.d. dan naar voren geplaatst e.d., dat hoeft dan niet met dit systeem lijkt me :D

Afbeelding

pagina 1

http://abspowerbrake.com/maincatalog_frameset039.html

snap er niet alles van, maar lijkt best interessant en staat niet verkeerd.

Afbeelding
ABS Power Brake's unique Electric High Power Electric Brake System is designed to install easily, look great and perform even better. The master cylinder is designed to be a direct replacement for the factory master cylinder in nearly any application. It looks great mounted on the firewall of any street rod, classic, muscle car or hot rod. We also offer new brackets to add an under-dash or under-floor pedal to nearly any vehicle. The system requires no engine vacuum. This means that engines with aggressive camshafts, superchargers and turbochargers can now have a power brake system that outperforms any on the market.

The system includes a compact electric power supply which is the source of the boost for the braking system. Measuring only 8" x 6" x 6" this unit can be hidden anywhere in the vehcile, in any orientation, just so long as it is below the brake fluid reservoir. It has two hydraulic connections, the gravity feed from the reservoir and the high pressure assist line that gets plumbed back to the port on the master cylinder with the accumulator inline. The integral pressure switch and relay come pre-wired, requiring only a ground, a battery connection and a keyed ignition connection. The whisper quiet power unit draws 14 amps at maximum pressure and is quieter than most aftermarket electric fuel pumps.

We designed the system with performance and safety in mind. The use of a 1 3/16" bore means we can provide enough fluid for even the most complex systems with multi-piston calipers, while still being able to create 1600-1800 psi brake line pressure during normal operation and over 2000 psi at maximum output. The boost circuit includes a hydraulic accummulator which works like a capacitor does in an electrical circuit. It stores up the pressure and allows for a very smooth actuation of the brakes. It also provides a reserve of pressure to assist the brakes in the event of a failure of the vehicle electrical system. You will have 10-15 full-assist stops before the pedal slowly starts to get harder as the pressure drops in the boost circuit. If you get to zero pressure on the boost circuit you will then have manual brakes. Designed, to O.E.M. standards, we recommend DOT5 silicone based brake fluid, but the system willwork perfectly with DOT3 or DOT4 if being added to an existing system. We use NAPA Brand DOT5 fluid for all new systems installed at our shop. You always have brakes.
http://abspowerbrake.com/ehpm.html

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Jurrian » 24 sep 2012, 11:06

Zoals met elk electrisch aangestuurt systeem lijkt me dat je elke vorm van feedback verliest, dit is meer iets voor kia's.
Mechanisch > electrisch :wheelchair:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 24 sep 2012, 11:12

zoals ik het systeem zie neemt het ongeveer de rol van het vacuum over, je voelt dus gewoon tegendruk en zelfs bij een elec storing werkt het systeem nog een aantal x
en daarna gewoon als zonder bekrachtiging, het kan best goed werken, wellicht zelfs heel goed.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Jurrian » 24 sep 2012, 11:18

GTRene schreef:zoals ik het systeem zie neemt het ongeveer de rol van het vacuum over, je voelt dus gewoon tegendruk en zelfs bij een elec storing werkt het systeem nog een aantal x
en daarna gewoon als zonder bekrachtiging, het kan best goed werken, wellicht zelfs heel goed.
Het is op zich wel tof dat je de gevoeligheid af kan stellen. Het zou voor aardig wat projectjes hier en daar goed uitkomen.

kenson
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2012, 09:03

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door kenson » 04 okt 2012, 13:07

Ik ben momenteel bezig met m'n Z3M Coupé vooraan te converteren naar de CSL remmen-setup. Mede doordat ik deze setup bij een kameraad reeds heb mogen testen ben ik ervan overtuigd dat dit een upgrade is die je wel degelijk voelt op circuit. Die kameraad heeft deze schijven in combinatie met EBC yellowstuff, en ik moet zeggen, na vele rondes op Zandvoort en de Ring geven deze een veel beter gevoel dan de 315mm OEM Z3M schijven :shock: Bijtkracht is eigenlijk zelfde, maar fading en kans op warping lijken veel kleiner.

Ondertussen heb ik wat meer opgezocht over "budget" remmenupgrades voor de E36 M modellen, de bekendste is deze zoals hierboven aangehaald, ook de Porsche 996 manier lijkt me wel wat, alleen dat de klauwen nogal aan de dure kant zijn (zelfs tweedehands), het zal dus meer dan waarschijnlijk de CSl manier worden. De 345mm schijven heb ik reeds, en de klauwen vind ik wel denk ik, maar wat moeilijk te vinden is, zijn de CSL remankers, (de zogenoemde caliper carriers).

Zou er hier iemand weten waar ik deze kan vinden, buiten bij de dealer :)?.

Edit: wat betreft die K-sport klauwen: een kameraad had deze steken op zijn E36 M3, voor straatgebruik was dit nog wel ok, maar na 3 rondjes Zolder was de klauw op zich precies al aan het deformeren, tot die uiteindelijk bijna vastliep op de schijf! Afblijven zou ik dus zeggen ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 04 okt 2012, 15:23

welkom Ken, en mede M coupe rijder.

ik had destijds wel veel info over die remupgrade op men pc in Outlook staan, doch door de PC crash een paar maand terug al men Outlook en mail kwijt...en ik kan niet zo goed meer onthouden :bag:

wellicht dat andere DF'rs idd meer weten.

ff wat anders, ik was ook nog wat aan het struinen naar BBK sets en kwam een vrij nwe speler tegen PB brakes.
zien er goed uit, ook die coilovers helemaal als je de prijs bekijkt.

anyways, ze hebben ook een leuke handrem set voor als je achter ook grotere schijven wil...geen losse calliper doch gebruik makende van de bestaande zo ik het kan zien.

Afbeelding

Afbeelding
Introducing our latest innovation!!... Patented rear hand brake line locks!!

You may be wondering what on earth they are, so I'll explain... Hand brake setups on certain vehicles, such as Honda and VW do not follow the traditional "drum and shoe design", so in the past, the only way to retain the hand brake function was to install a hand brake (spot) caliper, which can be a troublesome, time consuming and expensive process to set them up correctly!

Now you can install a set of our new line locks instead! Installation is quick and easy as they fit directly onto our newly engineered caliper brackets, and allow the caliper to act as spot caliper. So when you engage your hand brake the calipers compress just as they would when you put your foot on the brake pedal, but lock just as your standard hand brake would.

So far they are available for most Honda and VW vehicles, and we are increasing the applications every day. They are GBP139 per set of 2 line locks and brake lines. We don't make any money selling them at that price as we hope to make up for the development costs by selling more rear brake kits.

Please email us for more information...
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 446&type=1

en hier hun website, best mooie producten... (for the money that is)

http://www.phatboybrakes.com/

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Jeroen K. » 05 mar 2013, 19:37

Vind net op de WpPro facebook page dat ze bezig zijn met remmen wat zij noemen als "Wavy Rotor design"

Afbeelding

Dit zeggen ze erover:
Testing out the "wavy rotor" design, in theory it should increase cooling by up to 15%, but we want to see how much effect it will have on contact area.
Wat denken we ervan?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 05 mar 2013, 20:08

kan maar zo werken...
vind het niet mooi staan, doch kan wellicht wennen.

opzich scheelt het ook nog wat gewicht en krijg je niet snel zo'n randje als je schijf half weg is :mrgreen:

ik zie ook dat het alu? hart groot is en dus het ijzer van de schijf minder massief hoeft te zijn, wat ook weer gewicht kan schelen....

ken het verder niet...

zelf volg ik deze op FB, hebben leuke setjes voor niet te veel en voor het geld ziet het er goed uit, zelfs voor achter hebben ze een systeem waar de handrem bij in gebouwd kan worden :D

ff linkje zoeken...ah>>

PB brakes, staan ook wel testen in van auto bladen.

https://www.facebook.com/pages/PB-Brake ... 46?fref=ts

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door ///Joost » 05 mar 2013, 20:31

Ik ken het van de Supermoto wereld (Galfer, Motomaster). Daar zweert iedereen erbij. Het zou zomaar op auto's ook kunnen werken. Ik ben echter bang dat een auto te zwaar is, waardoor het nadeel van het remoppervlak dat verloren gaat veel zwaarder gaat wegen dan het koelende effect als voordeel terug geeft.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 12000
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door WJ » 24 mar 2013, 11:31

Iemand ervaring met deze toko;

http://www.brake-lines.co.uk/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

33pond voor een setje -voor is niet duur volgensmij.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 24 mar 2013, 12:03

als ik van een z3 in vul (non M) dan kom ik op 102,-gbp dus prijzig ...

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 12000
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door WJ » 24 mar 2013, 13:26

Je kan beter Seat rijden. :mrgreen:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Jussi » 24 mar 2013, 13:39

GTRene schreef:als ik van een z3 in vul (non M) dan kom ik op 102,-gbp dus prijzig ...
Mijn Goodridge leidingen (6) met zwarte coating waren maar 100 euro bij PSG.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 24 mar 2013, 13:40

@WJ, dat blijkt dan maar weer :mrgreen:
maar wat voor type en is dat voor 4 leidingen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door GTRene » 08 apr 2013, 10:32

zat laatst weer eens te kijken hoe je remmen kan upgraden van bv de e36-M3 en/of de Z3-M.
nu kan je shoppen voor speciale BBK kits (Big Brake Kits) maar dan ben je al snel tussen de 1.500,-euro
en zeg 4.000,-euro kwijt.

je hebt vele relatief goedkope BBK sets doch vaak van discutabele kwaliteit, wil je iets goeds dan kost het vaak een arm en been bewijze van :mrgreen:

Ik ging ook eens wat meer kijken binnen BMW, nu kun je bv de 345 x 28mm remmen gebruiken van de M3 CSL of Z4 M zo'n set kun je ook kopen kant en klaar passend voor bv de E36 M3 of Z3-M voor iets van 1.600,-euro
wat opzich netjes is zie dat voorbeeld hieronder van die 345mm set>>
image_64715_big.jpg
image_64715_big.jpg (76.13 KiB) 2550 keer bekeken
image_64718_big.jpg
image_64718_big.jpg (59.27 KiB) 2550 keer bekeken

maar ik ging verder shoppen bij BMW en zag bv de remmen van de E9x M3 dat zijn ook 2 delige schijven en zelfs 360 x 30mm doch dan met 1 piston klauw, ik las gister ergens dat die klauw van Alu is?
Hoe dan ook, das ook een leuke kandidaat voor een BBK op je beemer :mrgreen:
Het voordeel van die set is dat je ze vaak ziet aangeboden 2de hands omdat de M3 eigenaren vaak meer pots willen en of nog grotere remmen...dus daar kan iemand anders z'n voordeel mee doen.

zie voorbeeld van standaard E9x M3 remmen voor>>

tj-fahrzeug-design.com.jpg
tj-fahrzeug-design.com.jpg (237.55 KiB) 2550 keer bekeken
high-performance-compound-brake.jpg.resource.1344888394807.jpg
high-performance-compound-brake.jpg.resource.1344888394807.jpg (46.02 KiB) 2550 keer bekeken
Nu zag ik gisteren ook de rem upgrade voor de F30 3-serie F30 Performance met schijven van 370mm :shock: en leuke klauwen er bij.

zie voorbeeld van die F30 Performance set>>
F30 performance brakes.jpg
F30 performance brakes.jpg (332.4 KiB) 2550 keer bekeken
onderste foto is voorbeeld van een M3 E9x voor set, foto kan ik niet verplaatsen schijnbaar :)
Bijlagen
932392-500x373.jpg
932392-500x373.jpg (90.71 KiB) 2550 keer bekeken

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6788
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door EvdP » 08 apr 2013, 12:03

Ik heb een (redelijk) incourante auto voor een BBK. Ik heb dan ook adapters laten maken voor "goedkope" BMW remklauwen.

Afbeelding

Zo kun je met veel minder geld en gemakkelijk verkrijgbare onderdelen toch veel meer remkracht krijgen. BMW heeft voor de grotere modellen zwaardere remmen en die kunnen met behulp van adapters prima op de lichtere modellen. De Brembo's die ik nu heb zitten op veel meer auto's, ook niet BMW's.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Luc B » 08 apr 2013, 12:07

zerotolerance schreef:Ik heb een (redelijk) incourante auto voor een BBK. Ik heb dan ook adapters laten maken voor "goedkope" BMW remklauwen.

Afbeelding

Zo kun je met veel minder geld en gemakkelijk verkrijgbare onderdelen toch veel meer remkracht krijgen. BMW heeft voor de grotere modellen zwaardere remmen en die kunnen met behulp van adapters prima op de lichtere modellen. De Brembo's die ik nu heb zitten op veel meer auto's, ook niet BMW's.
Ik had die klauwen onder mijn 7 serie zitten.

@ wave schijfremmen: Op die nieuwe audi RS4 zitten ze toch ook ?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6788
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door EvdP » 08 apr 2013, 12:15

De klauwen komen ook van een 7, de schijven ook maar niet van dezelfde 7.

Die wave dingen zie je tegenwoordig best veel qua upgrade. Op (motor)fietsen kom je ze ook tegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten