///M3 Vlokmans

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Vlokmans

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 17 mar 2013, 20:32

Plannen, plannen en nog meer plannen. Na een tijdje actief te hebben gedacht de M3 passief danwel slapend te verkopen (inruilen op iets leuks, of als er een koper met een leuk bod tegen aan zou lopen de auto verkopen), is de laatste stand van zaken nu dat ik Emmy maar hou :) (en gaat de Z3 van de vrouw zeer waarschijnlijk in de verkoop :bag: )

Inruilen op iets leuks stuit in beginsel al op twee forse drempels. Geen nieuws natuurlijk dat je bij inruil("-waarde") soms de tranen in de ogen springen. Maar als een handelaar in beginsel niet eens een bedrag om mee te rekenen wil noemen, houdt het wat mij betreft snel op. Daarnaast is "iets leuks" ook vrij rekbaar. Had de zinnen gezet op een E90 325i/330i (en eigenlijk nog steeds...), maar heb geen zin om weer duizenden euro's stuk te slaan op de volgende auto. Op een goede 330i zal er altijd wat bij moeten, heb ik geconcludeerd. Een open deur, maar stop het liever in de M3.

Emmy rijdt echt als een raket en ik geniet er nog steeds intens van. Heb me voorgenomen (eens zien wat er van komt.....) om de komende maanden een aantal puntjes aan te (laten) pakken. De lijst lijkt uitvoerig, maar behelst wat kleine irritaties, tot aan wellicht een fundamentelere ingreep:
- Klein belletje op linkerachterscherm laten weghalen (spuiten, lassen....? :( )
- Portierraam van de bestuurder hapert soms wat bij zakken (stellen? motortje moe?)
- Slot achterportier: soms wel, soms niet. Lijkt standaard bij die ouwe meuk, Z3 en 318i hebben het ook.
- Onderstel: heb nu Koni Geel dempers met Eibach Pro veren en dat bevalt wel. Zou 'em alleen aan de voorkant wel een klein stukje hoger willen hebben. Eens zien wat mogelijk is....

En na al die tekst, maar een fotootje. Gewoon, omdat het kan.

Afbeelding

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 17 mar 2013, 22:44

Bekend dilemma haha! Tsja als het kan en als je er zoveel plezier aan beleeft, vooral houden. De puntjes die je noemt zijn allemaal nog wel te overzien. Hup :df:

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 mar 2013, 13:04

Compleet eens met Jeroen...de enige juiste keuze wat mij betreft!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 mar 2013, 14:46

Klinkt als een goed plan.

Reind

Bericht door Reind » 21 mar 2013, 22:19

Lijkt me een goede keuze. Hoe duurder en nieuwer je auto, hoe meer de afschrijving. En jouw Emmy heeft de juiste kleur, motor en uitvoering. Dus in M3 land een topper die aan de bovenkant van de markt blijft.

En een 330i geeft jouw echt geen M gevoel hoor. Ze sturen wel erg goed maar meer dan een snelle cruiser is het niet.

Wat vind je van de e46 m3? Dat lijkt me een waardige opvolger.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 23 mar 2013, 18:12

Behalve een emotionele overweging, is het uiteraard ook een rationele. Als ik de rekeningen van de afgelopen anderhalf jaar er bij pak.....oef.....maar goed, 't blijft toch één van m'n grootste liefdes. Dus toch weer die emotie, die jullie zoals ik had verwacht, wel delen :wink:

Verder ben ik erg gecharmeerd van sedans. E46 M3 vind ik ook mooi, maar hij komt net twee deuren tekort.

Tim N

Bericht door Tim N » 23 mar 2013, 18:26

Welke maat banden ligt er voor op de velgen? Ziet er breder/ dikker uit dan 225-45-17 of is dat bedrog?

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 23 mar 2013, 19:21

Ik denk dat het de hoek van de foto is, is inderdaad 225/45/17. Achterop is het 245/40/17.

Bandjes is overigens ook één van de "projecten".

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 mar 2013, 00:06

Ik heb ook wel eens van die emotionele momenten. Maar mijn rationeel deel van m'n hersenen zegt dan al snel dat afschrijving van een jongere auto (althans, een waardige vervanger) vrijwel altijd meer kost dan het onderhoud van m'n huidige M3.

Kortom, lekker blijven rijden en genieten van je M.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 24 mar 2013, 20:07

Ziet er mooi uit je M3, zag 'm vanmiddag staan bij Breeman op een prominent plekje ;-)
Alleen staat ie achter een beetje hoog, maar da's een kwestie van smaak denk ik.

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 24 mar 2013, 23:06

Vanmiddag ook zien staan idd, recht voor de ingang haha, erg nette auto hoor! :thumbup:

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 25 mar 2013, 22:10

Erg attent inderdaad dat er een plekje voor me was vrij gehouden! :thumbup: :wink:

Qua hoogte ben ik er ook nog niet helemaal uit, maar ik zou juist de voorkant een stukje verder omhoog willen hebben. De huidige veer/demper combi bevalt me goed, alleen die hoogte..... :hmmm:

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 30 mar 2013, 11:09

Weer wat geleerd: was gisteren bij Paul V. en die vertelde over kunststof ringen om tussen de veer en de demper. De veer "rust" dan op deze ring en niet direct op de demper.

Hier staat een en ander uitgelegd, weliswaar voor E30's en E46's:
http://forum.bmwdriversdays.nl/viewtopic.php?t=7713" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu zo'n oplossing voor een E36, en dan voor de voorzijde. Klinkt dit iemand bekend?

GTRene

Bericht door GTRene » 30 mar 2013, 11:34

heb het wel eens gezien, ja achter dan...
trouwens als je bv van KW voor achter zo'n verstelling besteld kan dat zo op een bestaande veer constructie.

voor voor kan dat niet als je geen verstellings mogelijkheid hebt, dan moet je idd met andere oplossingen komen lijkt me, maar wel oppassen dat je de connectie en of directe gevoel dan niet gaat missen met rubber.

alhoewel als je deze kit zo bekijkt zou je voor de voor veren ook zoiets er tussen kunnen zetten?
althans zo lijkt het wel...zelf nog niet eerder opgelet/gezien dan nu. :D

zal er aan liggen wat voor systeem je nu hebt voor...foto's?

Afbeelding

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 03 apr 2013, 20:44

Zo even geen foto bij de hand, maar zo spannend is het volgens mij niet: Koni geel demper met Eibach Pro-kit verlagingsveer.

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 apr 2013, 21:52

Vlokmans schreef:Zo even geen foto bij de hand, maar zo spannend is het volgens mij niet: Koni geel demper met Eibach Pro-kit verlagingsveer.
Waarom niet terug naar originele veren? Ik rijd zelf ook bewust met originele veren op Koni geel, vanwege de rijhoogte. Deze is voor een M al lager dan een normale E36. Ik vind het een mooie en vooral handige hoogte. Wegligging en comfort is perfect voor straatgebruik.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 03 apr 2013, 22:10

Erg voor de hand liggende optie eigenlijk.....zat er al over te denken om volledig origineel te gaan, dus zowel veren als dempers. Met originele veren komt de auto waarschijnlijk iets hoger inderdaad, in combi met de Koni's. Kan dat geen kwaad voor de schokbrekers? Zijn die niet "gewend" aan de lagere Eibach veren, of werkt het zo niet? :hmmm:

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 apr 2013, 10:47

Vlokmans schreef:Erg voor de hand liggende optie eigenlijk.....zat er al over te denken om volledig origineel te gaan, dus zowel veren als dempers. Met originele veren komt de auto waarschijnlijk iets hoger inderdaad, in combi met de Koni's. Kan dat geen kwaad voor de schokbrekers? Zijn die niet "gewend" aan de lagere Eibach veren, of werkt het zo niet? :hmmm:
Nee hoor. Dempers zijn gewoon olie- of gasgevuld. Ze merken het verschil niet tussen een harde of een zachte veer. Al zul je wel altijd de veer op de demper aan moeten passen, want je kunt niet iedere veer bij iedere demper gebruiken. Koni Geel gaat wel hartstikke goed samen met originele veren, die je voor een appel en een ei 2e hands kunt oppikken. Eibach of H&R zijn net wat lager en stugger dan origineel, maar dat werkt ook gewoon goed. Het is dus net waar je voor kiest. Anders dan misschien looks (ik vind origineel al laag genoeg) zou ik niet weten waarom ik op mijn daily ///M stuggere veren zou willen dan origineel.
Voor een tracktool zou ik natuurlijk weer andere voorkeuren hebben. Dan is origineel te slap.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 04 apr 2013, 11:02

Ik heb inmiddels ook een KW setje onder mijn M3 e36 Coupé.
De Intrax set is er onder vandaan.
Wat mij opviel is dat de KW set maar moeizaam past thv de veerpoten en de band.
De band loopt op een wat verlaagde stand tegen de stelschroef van de poot aan.
Met name als ik zou verlagen, dan kan wel maar wordt dan heeel laag. Ik heb de set dus op vrijwel
orginele hoogte staan (wat mij niet stoort)

Ik zie ze in dit filmpje zwaaien met spacers, die heb ik er niet tussen. Misschien dat ze dat bij KW wel willen...

GTRene

Bericht door GTRene » 04 apr 2013, 11:21

klopt Erik, daar schieten ze toch wat 'te kort'
ik had hetzelfde, monteerde nwe banden in dezelfde maat die eraf kwamen, doch dit merk (contisport 5P)
viel een stuk breder uit :shock:

met als gevolg dat het tegen die KW moer aan liep :devil:
en ik kon ook niet een spacer doen anders kwam het wiel te ver naar buiten en de slag te groot en band tegen spatscherm voor...

dus dat moest anders...ik heb toen gekeken hoeveel ruimte er over was aan schroefdraad op de veerpoot en dat leek me genoeg om de hulpveer die verder nergens toe dient, eruit te halen!
daarna helemaal opschroeven zodat de veer weer onder spanning kwam en afgesteld en whalla...
perfect en mooi ruimte over naar de band :hosanna:

tijdje terug keek ik naar een coilover set die geen hulpveer gebruikt :headbang: en dus nog vrijer mee te werken is, die gaat het denk worden als ik ooit nwe koop, dan een sport versie van die coilovers.
Is van duitse makelij en vriendelijk geprijst.

http://www.lowtec.de/en/hilow_adjustment.php" onclick="window.open(this.href);return false;

////Maikel

Bericht door ////Maikel » 04 apr 2013, 11:29

Vlokmans schreef:Erg voor de hand liggende optie eigenlijk.....zat er al over te denken om volledig origineel te gaan, dus zowel veren als dempers. Met originele veren komt de auto waarschijnlijk iets hoger inderdaad, in combi met de Koni's. Kan dat geen kwaad voor de schokbrekers? Zijn die niet "gewend" aan de lagere Eibach veren, of werkt het zo niet? :hmmm:

Ik zal even kijken, misschien heb ik de originele veren van jouw auto nog wel liggen. Je kunt het dan in ieder geval proberen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 apr 2013, 12:15

////Maikel schreef:

Ik zal even kijken, misschien heb ik de originele veren van jouw auto nog wel liggen. Je kunt het dan in ieder geval proberen.
Het is dat je in Rotterdam woont, anders had ik nog wel wat verenspanners hier (Eindhoven) liggen die je kan lenen.

Flamman

Bericht door Flamman » 04 apr 2013, 19:50

Erik K. schreef:Ik heb inmiddels ook een KW setje onder mijn M3 e36 Coupé.
De Intrax set is er onder vandaan.
Wat mij opviel is dat de KW set maar moeizaam past thv de veerpoten en de band.
De band loopt op een wat verlaagde stand tegen de stelschroef van de poot aan.
Met name als ik zou verlagen, dan kan wel maar wordt dan heeel laag. Ik heb de set dus op vrijwel
orginele hoogte staan (wat mij niet stoort)

Ik zie ze in dit filmpje zwaaien met spacers, die heb ik er niet tussen. Misschien dat ze dat bij KW wel willen...

Erik,

Mag ik vragen welke intraxset eronder zat en waarom je bent overgestapt naar KW ?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 04 apr 2013, 20:53

Ik had de Intrax RSA set er onder.

De dempers voor begonnen na +/-3000km te rammelen met name na een rit langer dan 30min, des te warmer des te erger het werd. Later ook bij koude dempers. Contact gehad met Intrax, ze gaven aan dat nog nooit mee gemaakt te hebben en wilde e.e.a. aan de auto controleren. Dus ik langs gegaan. Ik wist zeker dat er verder met de auto niets aan de hand was. Ik had op mijn werk namelijk het hele onderstel nagelopen en diverse rubbers op voorhand vervangen. En met de originele dempers eronder dit probleem nooit gehad, de Intrax set is natuurlijk wel veel harder, dat wel.
Al met al dus niets aan gevonden en kunnen doen, ik heb later nog een tijdje weer met de orginele dempers voor gereden en de dempers naar Intrax terug gestuurd zodat ze langer de tijd hadden om e.e.a. te testen.
Ze hebben niets kunnen vinden en stuurde ze weer terug, ze zouden goed moeten zijn...
Intrax voor er weer onder en binnen no-time weer rammelen. Mijn geduld was inmiddels op dus weer bellen. Voorstel van hun kant was auto neerzetten voor een week en dan alles nalopen. Dat heb ik afgewezen omdat ik zeker wist dat er niets mee aan de hand was en heb mijn geld terug gevraagd.
Dit was accoord en heb van de dempers voor netjes volledig mijn geld terug gekregen, achter wilden ze niet terug nemen omdat deze in orde waren. Deze heb ik dus verkocht want ik ga natuurlijk niet met verschillende voor en achter dempers rijden.
Al met al goed opgelost, heeft me wel veel tijd en toch ook geld gekost + een seizoen lang ergenis.

Achteraf blijkt dat er weldegelijk meer mensen zijn met deze klachten over de Intrax dempers. MarcRS4 hier van het forum heeft zelfs met 2 verschillende auto's deze klacht gehad.

De KW-set besteld en er onder gezet en je raad al geen gerammel.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 04 apr 2013, 21:58

////Maikel schreef:
Zou wat zijn als je ze na al die jaren nog hebt liggen! Maar zeker interesse, dus laat het me maar weten als je wat aantreft. :wink:
////Joost schreef:Het is dat je in Rotterdam woont, anders had ik nog wel wat verenspanners hier (Eindhoven) liggen die je kan lenen.
Dank voor het aanbod Joost! Wie weet komt er nog een moment dat we de bolides naast elkaar kunnen zetten. Als de schokbrekers nog goed zijn, denk ik dat standaard veren een goede optie is. Looks vind ik niet zo belangrijk, genoeg bodemvrijheid om normaal over drempels te rijden wel.

De mogelijkheid van een schroefset is er ook nog, maar dat gaat me voor nu eigenlijk te ver. Wil eerst eens zien wat mogelijk is met de huidige schokkers en een setje andere veren.

Plaats reactie