Ferrari 458 Italia

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Sperdy

Re: Ferrari 458 Italia

Bericht door Sperdy » 05 mar 2013, 14:45

Morgen probefahrt in een 458 italia :df: :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 mar 2013, 14:45

Dat lijkt me ook wel een keer leuk. :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mar 2013, 21:45

Sperdy schreef:Morgen probefahrt in een 458 italia :df: :D
kom je nog langs Almelooooo :ongeveer als: ;-)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 21 mar 2013, 23:47

20 maart 2013, gereden een 458 italia.

Ok, gelijk maar eens een to-the-point verslag :)

En ik begin met de binnenkant:
Sorry, maar dat is een onoverzichtelijke chaos. Echt, gaat nergens over. Schots en scheef, carbon (look?) plastic (zal vast wel echt carbon zijn voor dat geld). Aan de andere kant is het ook wel helder: je kunt niets vinden. Stuur met knoppies. Richtingaanwijzers op het stuur. Ach. Flippers draaien niet mee. Das een keuze, ik heb ze liever meedraaiend aan het stuur. Stoel? Geen zijdelingse steun. Je zit niet 'vast', ookal pomp je van alles op (rug, lenden, etc). Het is gewoon glijden, komt ook door dat (klote) leer. Ik moest de stoel ook behoorlijk kantelen voor steun onder de bovenbenen (ik heb lange benen). De stoel is ook keihard, te hard. Oncomfortabel hard. Er is geen middenconsole. De rechterbeen zwaait dus wat. Ik moest behoorlijk klooien voor goede zitpositie. Kortom, de eerste kennismaking was niet best, totdat ik de motor wakker maakte, knopje op 'race' zette en de weg opdraaide ...

Motor:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
WTF, nog nooit meegemaakt dit. Onvoorstelbaar angstaanjagend griezelig huilend verbijsterend goed geluid. Allejezus, als je dat dit naar de 9000rpm jaagt. Schitterend. Schitterend. Echt, dat is niet normaal. De snelheden die je bereikt zijn absurd. Hoe mooi kan een motorblok door de toeren gaan. Guiseppe Verdi Symfonie. Mama Mia. Bella Donna. Tja, ik weet gewoon niet meer wat ik moet zeggen. Dit is buitencategorie.

Rijden:
Tricky!! Schitterende middenmotor balans maar - hoe makkelijk 'natuurlijk' mijn Spyder rijdt - dat kun je niet zo maar zeggen van deze 458. Ik zette dat ding op 'race' en alle hulpmiddelen uit (tja, ervaren rijders als ik durven dat woohaaaaa) en dan 'hapt' dat overstuur met zoveel peekaa's er in, en dat is allemaal erg plotseling. Deze auto is beweeglijker, onrustiger? Ik weet het niet. Denk ook wel dat Schumacher er iets meer raad mee weet dan ik :P maar deze auto rij je niet 'zo maar', nee, je moet er aan wennen. Voor mij blijft het ook wel een beetje eng ding.
De 'ride' is trouwens spijkerhard. Ieder kiezelsteentje voel je. Tesamen met die keiharde stoel, is een ritje 458 gewoon oncomfortabel. Maar goed, je krijgt er ook wel een extreme beleving voor terug.

Wat vond ik er nou van:
Nou daar komt ie: een schitterende motor, een extravagant uiterlijk, een chaotisch (wel apart) interieur, vooral oncomfortabel en een adembenemend geluid.

Unieke ervaring!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 21 mar 2013, 23:52

Geniaal :clap:

Maar heb je dat interieur niet teveel met een Porsche blik bekeken? Die waren ergonomisch toch ook aardig rampzalig tot een paar jaar terug :)

Tom

Bericht door Tom » 22 mar 2013, 00:04

Wat was verbruik? En valt ie nou wel of niet binnen 20% bijtelling?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 mar 2013, 00:06

:mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 22 mar 2013, 00:10

lol@tom.
Ja lachen hè? Ik vond het vooral een doodeng ding. Mietje? Ja, klopt.
:dood:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 mar 2013, 07:46

Misschien begrijp je Afro Jack nu ook beter......... :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2013, 10:02

dus daar is die stoel ook al veels te breed...
voor ik de Hartge kocht was ik o.a. ook aan het kijken bij een Ferrari F355 een gele, best een mooi ding :D
anyway...ik kwam uit die auto stappen die Niels nu heeft en ging in die F355 zitten... :sealed:
wat een stoel...veels te breed en geen fijne zit dus ook...dan dat schakelen...helemaal niks voor mij en was er toen meteen van genezen :duck:
hoefde ook geen testrit meer...ging weer in men M coupe en dat voelde heerlijk :df:

de zit and feeling/connectie van/met het interieur is ook erg belangrijk.

Ron4S

Bericht door Ron4S » 22 mar 2013, 11:11

Leuk verhaal weer Sperdy!

De 458 rijdt alleen normaal gesproken helemaal niet spijkerhard maar juist super comfortabel. Verkeerde onderstelknopje ingedrukt denk ik Sperdy. Onderstel en mannetino settings functioneren namelijk los van elkaar; dus race (gasrespons en electronica differentieel+esp) kun je gewoon combineren met onderstel in standje zacht.

Heb het genoegen gehad met de 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia en 458 gestuurd te hebben maar voor mij is de Scuderia de sweet spot; hardcore, emotioneel, bloedsnel en met een enkele koppeling bak die enorme klappen geeft maar wel snel genoeg schakelt (dat doet de CS dus duidelijk niet). 458 vond ik te klinisch maar rijdt natuurlijk objectief super.

Voor de looks zou ik vandaag nog steeds voor de 360CS gaan. Wat een beauty....

Sperdy

Bericht door Sperdy » 22 mar 2013, 11:44

Ron4S schreef:Leuk verhaal weer Sperdy!

De 458 rijdt alleen normaal gesproken helemaal niet spijkerhard maar juist super comfortabel. Verkeerde onderstelknopje ingedrukt denk ik Sperdy. Onderstel en mannetino settings functioneren namelijk los van elkaar; dus race (gasrespons en electronica differentieel+esp) kun je gewoon combineren met onderstel in standje zacht.

Heb het genoegen gehad met de 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia en 458 gestuurd te hebben maar voor mij is de Scuderia de sweet spot; hardcore, emotioneel, bloedsnel en met een enkele koppeling bak die enorme klappen geeft maar wel snel genoeg schakelt (dat doet de CS dus duidelijk niet). 458 vond ik te klinisch maar rijdt natuurlijk objectief super.

Voor de looks zou ik vandaag nog steeds voor de 360CS gaan. Wat een beauty....
De 458 normaal gesproken niet hard maar supercomfortabel? Dat is een grap. Ron, dat ding is keihard. Nee, geen verkeerd knopje ingedrukt, zeker niet. Heb alles uitgebreid kunnen testen, standje dit, standje dat. De stoel alleen al - even los van de onderstel set-up - is keihard.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 mar 2013, 11:55

Zo heeft ieder z'n eigen beleving.

Bij Ferdinand leest 't als 'n puber die voor 't eerst wordt afgeschoten in Space Mountain in Disneyland Parijs.

Bij Ron leest 't alsof Wubbo Ockels /André Kuipers 'n praatje maakt vanuit de SpaceShuttle die net weer de Dampkring in is gekomen.

De één vermakelijker de ander informatiever.

:bloemetje: :bloemetje:

Het betoog van vAaaaaaaaaaah(ngrail)frojack was: Gelukkig zijn m'n vrienden belangrijker!!!111!111

Ook zeer informatief!

:lol:
Laatst gewijzigd door Robin op 22 mar 2013, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Bericht door Rupie » 22 mar 2013, 11:56

Ron4S schreef:Voor de looks zou ik vandaag nog steeds voor de 360CS gaan. Wat een beauty....
Agreed!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 22 mar 2013, 11:59

Ruben schreef:
Ron4S schreef:Voor de looks zou ik vandaag nog steeds voor de 360CS gaan. Wat een beauty....
Agreed!
+1

Robin

Bericht door Robin » 22 mar 2013, 12:01

Er staat 'n 360 Spyder uit 2003(?) bij De Beier in de showroom. Ik ben Ferrarist, totaal, maar vind 't een auto met weinig Schwung/Emotie, echt 'n verouderde badkuip in alles(behalve het kijkglaasje/motorruimte)

Vind ook dat elke Ferrari z'n voorloper tot 'n uit-de-tijd-oubollig ding maakt de eerste jaren...nu vind en vond ik 'n 355 een UEBERauto en 'n 308/328/288GTO ook, en 'n 348 niet, maar 'n 360 heeft 't qua looks bij mij nooit echt gehad, 430 weer wel, maar nu de 458 er is dat overtreft weer eigenlijk alles imho.

Stond paar maand terug hier op 't parkeerterrein 'n 430 Scuderia. Machtig. Dat zie ik niet in 'n 360 neemmenietkwalijk...

Tom

Bericht door Tom » 22 mar 2013, 12:05

360CS...... dat geluid van die auto is fantastisch :love: :love: :love: :love:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 mar 2013, 12:07

Tom schreef:360CS...... dat geluid van die auto is fantastisch :love: :love: :love: :love:
Das een kwestie van een uitlaat........daar hoef je geen 360cs voor te kiezen.....

Robin

Bericht door Robin » 22 mar 2013, 12:10

CS dit CS dat, het enige haalbare CS voor ons stervelingen anno crisis is dit:

Afbeelding

Ron4S

Bericht door Ron4S » 22 mar 2013, 12:45

Robin jouw CS is in ieder geval beter gebouwd ;-) Het verschil tussen een "gewone" 360 en een 360 CS is het verschil tussen niets en alles voor mij. CS staat zo veel mooier op zijn veel mooiere wielen, precies goed verlaagd, de keramische remmen ipv stalen schijfjes, het uiterlijk subtiel agressiever, het interieur met stoelen die die naam ook waard zijn (wel eens in een gewone stoel van een normale 360 proberen te zitten), de vele carbon details, titanium wielbouten en natuurlijk dat hemelse uitlaatgeluid....daardoor vind ik de 360 nu verouderd maar een CS nog steeds helemaal te gek om te zien. Is uiteraard persoonlijk.

Een Scuderia is natuurlijk ook super indrukwekkend maar mist voor mij net de magie van de looks van de CS.
Maar dat maakt het rijden dan weer meer dan goed. Want de CS maakt een hoop herrie maar is naar hedendaagse maatstaven niet echt snel meer, een Scuderia is andere koek en een 458 is wellicht gewoon TE snel...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 22 mar 2013, 13:10

Ron, hoe vond jij die keramische remmerij van de 458? Ik schrok me rot de eerste keer. Alsof je tegen een plank duwt zonder enig remgevoel. Beetje zoals mijn vorige 135i na een rondje Zandvoort. Ik dacht, O God, dat ding stopt niet. Met volle kracht intrappen en toen remde die (wel wat) :D
Ding heeft bizar veel vermogen, klopt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 mar 2013, 18:09

Is zo`n kar nu een beetje "normaal" te rijden op `s Heerenwegen, of is het allemaal too much?

Shakes

Bericht door Shakes » 22 mar 2013, 18:14

Een 360 Spider kan me toch wel bekoren hoor. Leuke uitlaat eronder en ik zou het wel volhouden.

Metchu

Bericht door Metchu » 23 mar 2013, 10:52

ha! echt wel!

Ron4S

Bericht door Ron4S » 23 mar 2013, 11:15

Ferdinand, dat verhaal met de remmen herken ik heel erg. De keramische remmen van mijn Porsche "voelen" totaal anders dan de keramische remmen van Ferrari's. Het verschil is het grootste als ze koud zijn.
Je hebt het idee dan bij de Ferrari door het schutbord heen te moeten trappen voordat er iets gebeurt, sterk overdreven natuurlijk want het remt uiteindelijk echt wel.

Als de remmen warm zijn, remt de Ferrari net als Porsche alsof je een anker uitgooit. Ongelooflijk.
Maar de remmen van de Ferrari zijn moeilijker te doseren vond ik. Lamborghini schijnt dat ook te hebben (nooit zelf mee gereden), dus wellicht kwestie van leverancier.

Porsche regelt het ABS echt op het randje, als je op het circuit vol in de ankers trapt, bouwt de remdruk mooi lineair op en gaat door tot hij in het ABS regelbereik komt. Dus tegen grens blokkeren aan. Jaap van Lagen heeft het in mijn auto op Zandvoort gedemonstreerd, ik moest het echt er naast zittend ervaren om te geloven hoe laat je kunt remmen. Jaap zei nog dat geen enkele fabrikant dat beter doet dan Porsche en hij weet waar hij het over heeft. Om vervolgens met 1 hand een aantal bochten van Zandvoort dwars met de Spyder te nemen terwijl hij iets mompelde over fenomenale balans (met de andere hand wees hij aan waar hij precies ging uitkomen). Echt je voelt je daarna een totale stumper, niet waardig om met het materiaal te mogen rijden :bag:

Wat ik ongelooflijk aan de Ferrari vind is de tractie bocht uit, no match voor de Porsche

Plaats reactie