Afgelopen weekend was het tijd voor TimeAttack, daarom hier een verslagje van mijn kant, ik heb deelgenomen aan de pro street klasse.
Voorbereiding,
Vrijrijden @ Assen 1 maart was de shakedown na de winter periode voor de CRX,
na een aantal aanpassingen in het onderstel (vering, banden, rubbers) is er technisch niet veel veranderd.
2012 gereden op Toyo R1R, in 2013 is de beurt aan de Toyo R888, en dan wel een maatje breder (215 voor, 205 achter).
Het is even wennen met de nieuwe setup, en vooral aftasten hoe de banden zich zouden gedragen, dit beviel wel goed, maar de remmen en aandrijfassen gaven problemen die opgelost moesten worden voor 17 Maart, TimeAttack!
Set nieuwe aandrijfassen erin, rem problemen opgelost en besloten de remmen aan de achterzijde te downgraden naar standaard remmen met performance remblokken.
Warm-up
Weer een soort van shakedown voor de CRX, zullen de problemen nu opgelost zijn? Rustig aan ben ik begonnen met rijden over de natte TT baan,
het was duidelijk dat de baan erg glad was, in de tweede ronde was duidelijk een oliespoor zichtbaar op de baan, vooral te vinden over de ideale lijn.. niet zo ideaal voor mij, of voor alle TimeAttackers wat dat betreft, dat is dan ook het enigste voordeel van zoiets, iedereen heeft er last van.
Ik heb geprobeerd een beetje warmte in de banden te krijgen, en buiten het oliespoor te rijden, wat erg lastig is want je kan het niet vermijden, na een beetje oefening dacht ik de baan in de huidige situatie een beetje door te krijgen, dit is wel met een slippertje en wat glijden gebeurd, maar dat hoort er bij.
2:26.292 is mijn snelste tijd geworden, goed voor de snelste tijd in mijn klasse, ook al was dit de warm-up, het voelde goed, ik reed misschien sneller, of had wat meer lef in deze omstandigheden. De toon was gezet, net zoals een glimlach op mijn gezicht.
Kwalificatie
Dempers rondom zachter gezet in verband met de natte omstandigheden, filmcamera’s aan, en weer de baan op.
Ik starte in het midden van de deelnemers, het leek me verstandig om de ruimte op te zoeken om daardoor zo min mogelijk gehinderd te worden, hoewel iedere deelnemer elkaar de ruimte gunt in mijn ervaring, is voorkomen mooier vind ik.
Twee rondes rustig gereden, zodoende de baan opnieuw kunnen verkennen en deze bleek droog en veel grip te bieden, kak, nu stonden de dempers eigenlijk te zacht, had weinig zin om de pitstraat in te gaan en de dempers bij te stellen, de auto voelde prima aan met de zachtere setup, tijd om het tempo op te voeren!
Eerste snelle ronde ging het erg lekker, de auto voelde goed aan en gaf veel grip totdat de wielen blokkeerde voor de Geert Timmer bocht, ik ben door de grindbak gegaan en kon de bandenstapels vermijden, steentjes eruit wiegen en weer knallen, toch een 2.10 gereden hoorde ik op de radio (omroep TT), dat viel me nog niet tegen!
Volgende ronde ging beter, 2:06.661 hoorde ik met mijn naam gepaard, Yeah, dat was een nette tijd! Auto voelde nog steeds goed, veel grip, hier zit nog meer in. En de ronde werd gevold door een tijd van 2:05.141! Ruim twee seconden sneller dan mijn PR van 2012. Helemaal happy,
een vrijwel perfecte tijd gezien de grens voor de Pro Street klasse bij 2:05 ligt. De remmen begonnen weer wat te trillen, báh, om de remmen een beetje te besparen heb ik besloten de pit in de gaan, ik was tevreden met de gereden tijd.
Thomas Verkuijl had met zijn Audi S3 een te snelle tijd gereden, net onder de grens waardoor hij gediskwalificeerd werd, erg jammer want we zijn erg aan elkaar gewaagd in deze klasse. Met 2.874 seconden voorsprong op de nr 2 ben ik op de eerste plek beland.
Finale
De finale, één ronde kans om je beste tijd neer te zetten, omdat de baan koud was besloten om de banden stevig warm te rijden, dit zou me direct een indicatie geven hoe de grip deze ronde zou zijn, en dit beviel me erg goed.
De final lap ging lekker, maar niet perfect, een miss shift en te laat instuurpunt, maar toch een respectabele 2:06.523 gereden. Met een redelijke voorsprong wist ik dat dit goed kon uitpakken maar het is erg spannend als je op de uitslag wacht terwijl er nog op de baan gereden word.
Een paar tellen nadat ik de finish over ging begon de ontsteking te stotteren wat een mazzel dat ik de finale heb uit kunnen rijden zeg.
Met 2.520 voorsprong mag ik mij winnaar noemen, de eerste prijs!
Ik heb een heerlijke dag genoten, veel leuke mensen gesproken en gevoeld hoe close de rijders met elkaar zijn, en ook de hulp en gun factor zit er dit jaar goed in. Dit maakt en houdt TimeAttack leuk!
Ook wil ik melden dat ik zonder laptimer rij, ik hou me niet in om niet gediskwalificeerd te worden. De auto is daarentegen nog niet klaar om in de Super Pro klasse mee te rijden, als iemand zin heeft in een lasklusje hoor ik dat graag

Iedereen bedankt, ik heb geweldig genoten, Daniël voor je GoPro die nu onder mijn olie zit

Martin Engel, ik hoop dat de motorische schade meevalt en we je gauw weer op het circuit gaan vinden, je hebt nog wat goed te maken met me.

Met drie camera in en op de auto heb ik straks vermakelijk beeldmateriaal erbij,
tot die tijd een paar prachtige foto's die ik online gevonden heb.