Honda CRX tracktoy. Doel 2:00 or less!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
kamelenjager

Honda CRX tracktoy. Doel 2:00 or less!

Bericht door kamelenjager » 20 mar 2013, 12:18

Na mij voorsteltopic lijkt het me leuk om hier het verhaal te vervolgen, naar mijn idee staat dat hier beter op zijn plek.
Afgelopen weekend was het tijd voor TimeAttack, daarom hier een verslagje van mijn kant, ik heb deelgenomen aan de pro street klasse.

Voorbereiding,
Vrijrijden @ Assen 1 maart was de shakedown na de winter periode voor de CRX,
na een aantal aanpassingen in het onderstel (vering, banden, rubbers) is er technisch niet veel veranderd.
2012 gereden op Toyo R1R, in 2013 is de beurt aan de Toyo R888, en dan wel een maatje breder (215 voor, 205 achter).
Het is even wennen met de nieuwe setup, en vooral aftasten hoe de banden zich zouden gedragen, dit beviel wel goed, maar de remmen en aandrijfassen gaven problemen die opgelost moesten worden voor 17 Maart, TimeAttack!

Set nieuwe aandrijfassen erin, rem problemen opgelost en besloten de remmen aan de achterzijde te downgraden naar standaard remmen met performance remblokken.

Warm-up
Weer een soort van shakedown voor de CRX, zullen de problemen nu opgelost zijn? Rustig aan ben ik begonnen met rijden over de natte TT baan,
het was duidelijk dat de baan erg glad was, in de tweede ronde was duidelijk een oliespoor zichtbaar op de baan, vooral te vinden over de ideale lijn.. niet zo ideaal voor mij, of voor alle TimeAttackers wat dat betreft, dat is dan ook het enigste voordeel van zoiets, iedereen heeft er last van.
Ik heb geprobeerd een beetje warmte in de banden te krijgen, en buiten het oliespoor te rijden, wat erg lastig is want je kan het niet vermijden, na een beetje oefening dacht ik de baan in de huidige situatie een beetje door te krijgen, dit is wel met een slippertje en wat glijden gebeurd, maar dat hoort er bij.
2:26.292 is mijn snelste tijd geworden, goed voor de snelste tijd in mijn klasse, ook al was dit de warm-up, het voelde goed, ik reed misschien sneller, of had wat meer lef in deze omstandigheden. De toon was gezet, net zoals een glimlach op mijn gezicht.

Kwalificatie
Dempers rondom zachter gezet in verband met de natte omstandigheden, filmcamera’s aan, en weer de baan op.
Ik starte in het midden van de deelnemers, het leek me verstandig om de ruimte op te zoeken om daardoor zo min mogelijk gehinderd te worden, hoewel iedere deelnemer elkaar de ruimte gunt in mijn ervaring, is voorkomen mooier vind ik.
Twee rondes rustig gereden, zodoende de baan opnieuw kunnen verkennen en deze bleek droog en veel grip te bieden, kak, nu stonden de dempers eigenlijk te zacht, had weinig zin om de pitstraat in te gaan en de dempers bij te stellen, de auto voelde prima aan met de zachtere setup, tijd om het tempo op te voeren!
Eerste snelle ronde ging het erg lekker, de auto voelde goed aan en gaf veel grip totdat de wielen blokkeerde voor de Geert Timmer bocht, ik ben door de grindbak gegaan en kon de bandenstapels vermijden, steentjes eruit wiegen en weer knallen, toch een 2.10 gereden hoorde ik op de radio (omroep TT), dat viel me nog niet tegen!
Volgende ronde ging beter, 2:06.661 hoorde ik met mijn naam gepaard, Yeah, dat was een nette tijd! Auto voelde nog steeds goed, veel grip, hier zit nog meer in. En de ronde werd gevold door een tijd van 2:05.141! Ruim twee seconden sneller dan mijn PR van 2012. Helemaal happy,
een vrijwel perfecte tijd gezien de grens voor de Pro Street klasse bij 2:05 ligt. De remmen begonnen weer wat te trillen, báh, om de remmen een beetje te besparen heb ik besloten de pit in de gaan, ik was tevreden met de gereden tijd.
Thomas Verkuijl had met zijn Audi S3 een te snelle tijd gereden, net onder de grens waardoor hij gediskwalificeerd werd, erg jammer want we zijn erg aan elkaar gewaagd in deze klasse. Met 2.874 seconden voorsprong op de nr 2 ben ik op de eerste plek beland.

Finale
De finale, één ronde kans om je beste tijd neer te zetten, omdat de baan koud was besloten om de banden stevig warm te rijden, dit zou me direct een indicatie geven hoe de grip deze ronde zou zijn, en dit beviel me erg goed.
De final lap ging lekker, maar niet perfect, een miss shift en te laat instuurpunt, maar toch een respectabele 2:06.523 gereden. Met een redelijke voorsprong wist ik dat dit goed kon uitpakken maar het is erg spannend als je op de uitslag wacht terwijl er nog op de baan gereden word.
Een paar tellen nadat ik de finish over ging begon de ontsteking te stotteren wat een mazzel dat ik de finale heb uit kunnen rijden zeg.
Met 2.520 voorsprong mag ik mij winnaar noemen, de eerste prijs!

Ik heb een heerlijke dag genoten, veel leuke mensen gesproken en gevoeld hoe close de rijders met elkaar zijn, en ook de hulp en gun factor zit er dit jaar goed in. Dit maakt en houdt TimeAttack leuk!
Ook wil ik melden dat ik zonder laptimer rij, ik hou me niet in om niet gediskwalificeerd te worden. De auto is daarentegen nog niet klaar om in de Super Pro klasse mee te rijden, als iemand zin heeft in een lasklusje hoor ik dat graag ;) sponsors welkom.

Iedereen bedankt, ik heb geweldig genoten, Daniël voor je GoPro die nu onder mijn olie zit ;), vriendin en vrienden voor alle hulp, gezelligheid en steun.. vooral mijn vriendin heeft het even moeten afzien terwijl ik in de mancave aan het klussen was, topwijf! Team BWAAAP represent, BAM!
Martin Engel, ik hoop dat de motorische schade meevalt en we je gauw weer op het circuit gaan vinden, je hebt nog wat goed te maken met me. ;)

Met drie camera in en op de auto heb ik straks vermakelijk beeldmateriaal erbij,
tot die tijd een paar prachtige foto's die ik online gevonden heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kamelenjager op 15 nov 2014, 09:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Frank280zx
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Honda CRX tracktoy / TA

Bericht door Frank280zx » 20 mar 2013, 12:25

Congrats man!
Goed en leuk verhaal! Ik vraag mij al jaren wat er uit zo een CRX te knijpen is! ik denk dat je er nog wel een 3 seconden moet kunnen uitknijpen :)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 20 mar 2013, 12:27

Goede prestatie! Erg netjes ook net binnen de kwalificatie tijden voor jouw klasse! :thumbup:
Ben benieuwd naar de filmpjes!

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 20 mar 2013, 12:28

Thanks!
Frank280zx schreef:Congrats man!
Goed en leuk verhaal! Ik vraag mij al jaren wat er uit zo een CRX te knijpen is! ik denk dat je er nog wel een 3 seconden moet kunnen uitknijpen :)
Ik hoop het, ik wil me daar wel sterk voor maken.
Wat voor setup denk jij dan precies aan? want misschien speel ik nu vals met 207pk, 200nm en een gigantische spoiler :kikker:

Edit: Deze week hopelijk beeldmateriaal, as always hoor ik graag kritiek aan ter verbetering, goed onderbouwd. :)

Frank280zx
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Bericht door Frank280zx » 20 mar 2013, 12:33

Daarvoor moeten wij beelden zien :df: , Ik heb naast mijn mancave een stelletje van die hondafielen ;)
En daar staat ook een CRX. vandaar dat deze discussie ook altijd.. de auto is natuurlijk licht en laag.. in feite goede basiscomponenten.
Verder weet ik niet genoeg van FWD om echt iets te kunnen roepen :P

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 20 mar 2013, 12:37

super :df:

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 20 mar 2013, 22:31

Dit is mijn snelste tijd v/d dag, en tevens mijn nieuwe PR, 2:05.141, tijdens de kwalificatie.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 20 mar 2013, 23:10

Mooi :D

Die zwift en die mazda 323 die je voorbij ging zijn ook forumleden hier volgens mij?

:df:

peu 207

Bericht door peu 207 » 20 mar 2013, 23:33

wat ligt er in die mazda voor blok??? v6?

Luco

Bericht door Luco » 20 mar 2013, 23:38

Denk dat het een hele nette tijd is op semislicks
207 pk op de krukas?

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 21 mar 2013, 08:07

Swift eigenaar zit hier ook, mazda weet ik niet, 'barreljan' is zijn forumnickname? Daar zit een KLZE V6 motor in meen ik.
207pk op de krukas inderdaad.

Roy RS

Re: Honda CRX tracktoy / filmpje TA toegevoegd

Bericht door Roy RS » 21 mar 2013, 09:01

dat ziet er rap uit!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 mar 2013, 09:10

Lekker bezig man! :thumbup:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 mar 2013, 09:49

Goed bezig heb je inderdaad wel zien gaan :)

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 21 mar 2013, 21:59

As always, tips en kritiek is van harte welkom!

hanske

Bericht door hanske » 21 mar 2013, 22:14

Ziet er goed uit en je rijd heel netjes, prima tijd hoor.

Geen tips of kritiek van mijn kant maar wel een vraag.
Wie hoor ik allemaal lullen op de achtergrond?
Je had het al eerder over TT-radio of zo iets, leg uit!!!

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 mar 2013, 22:38

Wat gebeurd er als je een 2.0499 doet?
Schuif je dan automatisch door naar de volgende klasse of eindigd het seizoen daar, en mag je volgend jaar opnieuw proberen in de hogere klasse?
Het inhalen gaat erg netjes. Zien die anderen dat je aan een hotlap bezig bent en laten je er makkelijker langs? (in de Uk heb je dan je licht aan)

Ziet er wel leuk uit. (mocht ik over een paar jaar de trackdays beu zijn)

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 mar 2013, 22:43

smiley schreef: Het inhalen gaat erg netjes. Zien die anderen dat je aan een hotlap bezig bent en laten je er makkelijker langs? (in de Uk heb je dan je licht aan)
Werd in de briefing aangegeven dat je dat zo moest doen ja, helaas lette de meeste daar niet op en bleven rijden zoals ze dat deden in de semi pro, misschien dat ze bij de pro street beter daarin waren.

smiley

Bericht door smiley » 21 mar 2013, 23:04

Hoeveel auto's starten gelijk? (en zitten dus ongeveer gelijk in warmup/qualify/cooldown fase?)

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 mar 2013, 23:17

smiley schreef:Hoeveel auto's starten gelijk? (en zitten dus ongeveer gelijk in warmup/qualify/cooldown fase?)
Varieerd per klasse.

Semi pro had afgelopen zondag 34 rijders
Pro had 14
Super pro 7
extreme ook 7..

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 22 mar 2013, 08:06

Jeroen K. schreef:
smiley schreef: Het inhalen gaat erg netjes. Zien die anderen dat je aan een hotlap bezig bent en laten je er makkelijker langs? (in de Uk heb je dan je licht aan)
Werd in de briefing aangegeven dat je dat zo moest doen ja, helaas lette de meeste daar niet op en bleven rijden zoals ze dat deden in de semi pro, misschien dat ze bij de pro street beter daarin waren.
Volgens mij las ik ook zo´n soort reactie van jou in jou topic, maar ik denk dat je dit tijdens de briefing verkeerd geïnterpreteerd hebt.
De hotlap rij je in de finale, hier heb je 1 ronde warmup, 1 hotlap en 1 outlap.
Om de 15 seconden wordt er een deelnemer op de baan gelaten in groepjes van 5, dus max 5 deelnemers tegelijk op de baan tijdens de finale. In deze hotlap is het de bedoeling dat je je lichten aandoet, mocht je iemand tegen komen in zijn warmup of outlap dan kan diegene er rekening mee houden. Zelf vergeet ik het meestal doordat ik met m´n gedachten bij het rijden zit.

In de kwalificatie is het niet zo dat andere deelnemers voor jou aan de kant moeten gaan, het maakt niet uit of je je lichten dan aan of uit hebt, dit geld alleen in de finale. Tijdens de kwalificatie blijft de langzamere deelnemers op zijn lijn, zo is de theorie. In praktijk is het druk, vooral in de semi pro street, en een groot deel hiervan heeft geen of minimale circuit ervaring.
Mijn advies zou zijn om zelf de rust op te zoeken, doe maar twee laps rustig, laat iedereen voorbij ipv iedereen proberen in te halen, het is geen ´deur aan deur´ wedstrijd, maar time attack, de snelste tijd in je klasse rijden, hiervoor wil je lijnen rijden met zo min mogelijk hinder.
smiley schreef:Wat gebeurd er als je een 2.0499 doet?
Dan zou je in geval van mijn klasse gediskwalificeerd worden. Dat vind ik het jammere van time attack, zolang je auto aan de regels voldoet (geen beperkingen in aandrijving, vermogen of gewicht) mag je zelf kiezen waar je in mee rijd.
In het buitenland is het mooier geregeld, fwd, 4wd, rwd, n/a etc etc klasses en ram je beste tijd maar neer, de snelste wint. Ik heb hierover al eens contact met de organisatie, hieruit kwam naar voren dat het deelnemers veld nog te klein is om dit soort klasses toe te kunnen passen, wel lag was er een ambitie om hierin te groeien.
Wanneer ik onder de 2.05 tijdens de kwalificatie heb ik geen punten verdiend in deze kwalificatie en kan ik geen finale rijden, ik mag in deze klasse blijven als ik dat zou willen, ik mag ook een klasse hoger mits de auto voldoet aan de eisen, wat ik niet doe, want ik heb slechts een halve rolkooi.
Bedoeling voor mij was om dit jaar met een volledige kooi te rijden, maar dit is niet gelopen zoals ik het graag had willen zien.
Wie kan hier een beetje proper lassen? :angel:

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mar 2013, 10:28

Goed gereden kamelenjager!

Civic doet het ook geweldig. Heel goed onderstel. Klinkt het maar zo of maakt ie echt 12.000 toeren? Sodeknetters wat een sound!

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 24 mar 2013, 08:06

Hehe nee, limiet is 9000tpm.
Motor zelf is 100% stock zover ik weet.

smiley

Bericht door smiley » 24 mar 2013, 12:27

kamelenjager schreef:Wie kan hier een beetje proper lassen? :angel:
ZIjn die kooien zo speciaal dan voor een crx?
http://www.carfantasy.nl/rolkooi-honda- ... 76314.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Na gebruik zelfs weer doorverkoopbaar.

daNpy

Bericht door daNpy » 24 mar 2013, 13:17

Gefeliciteerd man! Je hebt echt ruim gewonnen aan de verschiltijd(en) met nummer 2 te zien.

Super gedaan! :thumbup: :clap:

Plaats reactie