vraagje S50b32 lagerschalenwissel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tomj

vraagje S50b32 lagerschalenwissel

Bericht door Tomj » 20 mar 2013, 00:02

Ik ben van zin om mijn lagerschalen op mijn s50b32 blok met 170 000 km te laten vervangen.

Na verschillende opinies te horen,een mix van : mensen die beweerden dat dit alleen op een S54 nodig was en wat horrorverhalen op het net heb ik toch besloten om offertes bij 2 bedrijven "in de buurt :mrgreen: " te vragen.

Ik heb offerte gevraagd bij Paul Vlasblom in Uden alwaar ik direct een mooi antwoord kreeg op mijn mail.
Een mooie gedetailleerde excell sheet van wat het zou kosten.

Ik had ook gemaild met Van Kronenburg, ze vertelden mij vlakaf het volgende :

"Wij doen deze werkzaamheden alleen in combinatie met complete revisie aangezien je met alleen drijfstanglagers en oliepomp te vervangen niet zeker kan zeggen of de motor voor de rest nog bedrijfszeker blijft."

Bedoelen ze nu dat je kans hebt om de motor onbedrijfzekerder te maken door alleen de schalen te vervangen? Of doet Van Kronenburg niet mee aan gedeeltelijke revisies... Ik ken namenlijk nog iemand die met een E34 535i project bezig is waar hij een ombouw naar ITB's wou laten doen doen bij Van Kronenburg, als ze dan ook zeggen dat ze gans het blok willen reviseren dan gaat hij ook wel andere oorden opzoeken denk ik.

Ik wil mijn motor niet omzeep helpen met preventief onderhoud. :D
Zijn er eventueel getuigenissen van mensen waar het blok in de soep is gedraaid na een preventieve lagerschalenwissel?
Laatst gewijzigd door Tomj op 20 mar 2013, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.

hanske

Re: vraagje S50b32 lagerschalenwissel Van Kronenburg vw Vlas

Bericht door hanske » 20 mar 2013, 02:38

Van Kronenburg Motorsport is een hardcore race/rally en autocross motoren bouwer/tuner en zal zijn naam niet vlug lenen voor een deel-revisie.
John Van Kronenburg bouwt motoren voor diverse disciplines in de auto en motorsport en heeft daarin natuurlijk een goede reputatie opgebouwd en wil deze uiteraard hoog houden. Indien hij jouw motor deels zou reviseren en hij mocht kapot draaien is het op verjaardags feestjes toch al vlug een motor die bij Van Kronenburg vandaan komt.
Daaaag reputatie :hosanna: .

Het preventief vervangen van lagerschalen van met name BMW-M motoren is voor Paul Vlasblom bijna een dagelijkse klus, zij doen dit met de spreekwoordelijke "ogen dicht". Zij zijn hier zeer ervaren in en prijstechnisch helemaal niet onredelijk.

Ik respecteer het standpunt van Van Kronenburg maar voor een preventieve vervanging ben je bij Paul op het juiste adres.
Er zijn er meer die deze klus klaren, Bas Roos heeft hier ook veel ervaring mee en qua afstand voor jou maakt het niet veel uit ten opzichte van Paul Vlasblom. Misschien bij Bas ook maar eens een offerte aanvragen?

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 20 mar 2013, 06:38

Ik zou idd ook contact opnemen met Bas Roos

Fabian

Bericht door Fabian » 20 mar 2013, 07:00

Vervangen is een must, bij mij kwamen ze er bij 100k uit en ik was net op tijd.
Het is het enige pijnpunt aan de s50, verder bullitproof blok.

Voor Paul is het routine, voor een goede prijs. Volledige revisie is niet nodig als je de schalen tijdig vervangt. Als paul het open heeft liggen en het is niet goed dan heb je dat zo gehoord.....

Knot

Bericht door Knot » 20 mar 2013, 07:41

Ik zou of bij Bas Roos of bij Paul Vlasblom het onderhoud laten doen, beiden weten ze alle ins en outs van de BMW motoren.

markm

Bericht door markm » 20 mar 2013, 08:03

Wat zijn de kosten ongeveer bij Paul Vlasblom?
Ik weet dat het bij Bas Roos rond de 1000 eur ex btw is.

Ik wil mijn s50b32 ook laten doen, staat nu op 140.000 km.

En hebben er mensen hier ervaring met het vervangen van de lagerschalen bij een van deze bedrijven?

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 20 mar 2013, 13:02

Kan me prima vinden in het standpunt van Van Kronenburg, ook goed verwoord door Hans. Desondanks is het in mijn ogen nogal een verschil, preventieve vervanging aan een ogenschijnlijk goed blok, of een complete revisie. Als dat ding nog prima loopt kun je altijd nog reviseren :wink: dus ik ga zelf in zo'n situatie voor preventief puur de lagerschalen vervangen.

Op basis van m'n ervaringen met Vlasblom zou ik daar zelf het liefst heen gaan. In dit geval echter geen zicht op de kosten omdat ik de lagerschalen zelf gedaan heb. Eén telefoontje naar Paul en je weet meer...

Tomj

Bericht door Tomj » 20 mar 2013, 19:11

hanske schreef:Van Kronenburg Motorsport is een hardcore race/rally en autocross motoren bouwer/tuner en zal zijn naam niet vlug lenen voor een deel-revisie.
John Van Kronenburg bouwt motoren voor diverse disciplines in de auto en motorsport en heeft daarin natuurlijk een goede reputatie opgebouwd en wil deze uiteraard hoog houden. Indien hij jouw motor deels zou reviseren en hij mocht kapot draaien is het op verjaardags feestjes toch al vlug een motor die bij Van Kronenburg vandaan komt.
Daaaag reputatie :hosanna: .

Het preventief vervangen van lagerschalen van met name BMW-M motoren is voor Paul Vlasblom bijna een dagelijkse klus, zij doen dit met de spreekwoordelijke "ogen dicht". Zij zijn hier zeer ervaren in en prijstechnisch helemaal niet onredelijk.

Ik respecteer het standpunt van Van Kronenburg maar voor een preventieve vervanging ben je bij Paul op het juiste adres.
Er zijn er meer die deze klus klaren, Bas Roos heeft hier ook veel ervaring mee en qua afstand voor jou maakt het niet veel uit ten opzichte van Paul Vlasblom. Misschien bij Bas ook maar eens een offerte aanvragen?
Ik ga een afspraak vastleggen bij Paul Vlasblom.
Ik concludeer dus dat Van Kronenburg bij elke werkzaamheid gans de motor wilt opengooien om elk risico op falen tot een minimum te herleiden. Dan kan die persoon met zijn e34 535i ITB ombouw ook maar beter andere oorden opzoeken neem ik aan?

Jan-Jaap

Bericht door Jan-Jaap » 20 mar 2013, 20:14

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Bas Roos ook een perfect adres is!
En dan doel ik niet alleen op lagerschalen van een S50 vervangen.

Groeten,
Jan-Jaap

BMW E36 S50, S52 en E46 S54.
Ik heb ze allemaal (of gehad) dus weet in dit geval waar het over gaat.

Joy

Bericht door Joy » 20 mar 2013, 20:17

Ik heb ze ook bij Bas Roos laten vernieuwen. Ik begrijp alleen die € 1.000,00 van hierboven niet want dat heb ik er bij lange na niet voor betaald.

Reind

Re: vraagje S50b32 lagerschalenwissel

Bericht door Reind » 21 mar 2013, 11:13

€1.000 vind ik nog niet zo heel gek als prijsopgave.

Aangezien je het hele subframe moet demonteren en je er zo 3/4 werkdag mee bezig bent. Beetje rekening houden met een tegenvaller. Dan komt er waarschijnlijk ook nog nieuwe olie op en oliefilter. Tel 5 uur werk a €50, lagerschalen, olie+filter en dan zit je zo op €800 ex BTW. Dan vind ik €1.000 in de BTw niet gek.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mar 2013, 16:57

Vind 1000 ex btw ook veel.

Denk dat je er 4 uur zoet mee bent als je opschiet en de juiste tools hebt. Je subframe hoeft niet helemaal los, kan je zo laten hangen. Ik heb mijne er toen alleen helemaal af gehaald om meteen de draagarmen te vernieuwen en verstevigingsplaten te lassen.

3/4e werkdag of 6 uur, Ik heb het zelf op assteunen gedaan en dan kan het nog binnen die tijd. Qua materiaalkosten moet je een setje lagers, setje bouten, carterpakking en nieuwe olie rekenen.

Het stelt echt helemaal niks voor als ze het vaker gedaan hebben en gewoon het juiste gereedschap hebben. Dat is namelijk nog het irritantste, het gereedschap. Sleutel je met lucht dan met je zo klaar met de bulk van de demontage. Je moet een momentsleutel met hoekmeting hebben, en een 12 punts socket voor de bouten. Die hebben vaak een 1/4" aansluiting maar dat werkt niet draai je zo aan gort, je moet iets hebben met 1/2" verbindingen.

-Auto op de brug
-Multiriem los
-motorsteun/brug er op
-omhoog, olie er uit

-Subframe los
-SB pomp los
-carterpan los
-oliepomp los
-Spatplaat weg (bij een 3.0)
-Lagers en bouten vervangen

In omgekeerdevolgorde weer in elkaar zetten :)

Flamman

Bericht door Flamman » 24 mar 2013, 20:41

Bert ///M3 schreef:Vind 1000 ex btw ook veel.

Denk dat je er 4 uur zoet mee bent als je opschiet en de juiste tools hebt. Je subframe hoeft niet helemaal los, kan je zo laten hangen. Ik heb mijne er toen alleen helemaal af gehaald om meteen de draagarmen te vernieuwen en verstevigingsplaten te lassen.

3/4e werkdag of 6 uur, Ik heb het zelf op assteunen gedaan en dan kan het nog binnen die tijd. Qua materiaalkosten moet je een setje lagers, setje bouten, carterpakking en nieuwe olie rekenen.

Het stelt echt helemaal niks voor als ze het vaker gedaan hebben en gewoon het juiste gereedschap hebben. Dat is namelijk nog het irritantste, het gereedschap. Sleutel je met lucht dan met je zo klaar met de bulk van de demontage. Je moet een momentsleutel met hoekmeting hebben, en een 12 punts socket voor de bouten. Die hebben vaak een 1/4" aansluiting maar dat werkt niet draai je zo aan gort, je moet iets hebben met 1/2" verbindingen.

-Auto op de brug
-Multiriem los
-motorsteun/brug er op
-omhoog, olie er uit

-Subframe los
-SB pomp los
-carterpan los
-oliepomp los
-Spatplaat weg (bij een 3.0)
-Lagers en bouten vervangen

In omgekeerdevolgorde weer in elkaar zetten :)
Als je dit in 4 uur klaart op verantwoorde wijze bij een 3.2 vindt ik dat erg knap ! Ik zou toch sneller richting de 6 uur roepen.

@iko

Bericht door @iko » 24 mar 2013, 21:59

maar ook 6 uur moet volgens mij geen 1000 excl btw kosten

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 mar 2013, 22:31

Nee inderdaad.

Dan zit je aan ca 300 ex loonkosten 366 inc als je 50 ex per uur rekend.

Materiaal:
setje schalen en bouten 130 euro uit mijn hoofd inc.
Olie 120 euro.
Oliefilter 20 euro?
Pakking 20 euro oid?

Zeg ergens rond de 700 euro.

Qua onderdelen is het geen dure job en qua moeilijkheid ook niet. Je moet alleen de goede tools hebben. De reden waarom ik het als hobby sleutelaar zou laten doen is omdat tools aanrukken voor die job (brug voor motor, socket en hoekmeter enz) zo'n beetje hetzelfde kost als wegbrengen en laten doen, niet omdat het moeilijk is.

Het enige kritieke moment is even als alles er al af ligt, als je de schalen wisselt op blijven letten welke je wel en niet gehad hebt, dat de kappen er op de juiste manier op gaan en dat je de goede boven en onder hebt (lagerschalen verschillen top en bodem) en dat alles uiteraard op het juiste moment staat.

Tomj

Bericht door Tomj » 26 mar 2013, 00:32

Ik heb een quote voor 907 btw in , 360 daarvan was arbeid dacht ik.
Hij staat as we speak bij P. Vlasblom.

markm

Bericht door markm » 26 mar 2013, 07:58

mooi prijssie, ik ga van de week ook maar eens een afspraak plannen

markm

Bericht door markm » 19 apr 2013, 08:32

De lagerschalen zijn vervangen.
Gister de auto weer opgehaald bij Bas Roos.
Was de eerste keer dat ik hier geweest ben, maar top service!

Fabian

Bericht door Fabian » 19 apr 2013, 09:53

En, hoe kwamen de oude eruit? De mijne begonnen al gevaarlijke spoortjes te vertonen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 apr 2013, 09:54

Mag ik vragen wat je betaald hebt? Is dit de 1000 ex waar je het eerder over had? Dit is wellicht nuttige informatie voor andere M3 rijders.
Overigens is Bas Roos een top gozer. Ben er 1 keer geweest, maar echt een hele aardige kerel die echt verstand van zaken heeft.

markm

Bericht door markm » 19 apr 2013, 10:34

De lagers kwamen er in prima staat uit, hij had zelf niet verwacht dat ze er nog zo goed uit zouden zien.
Bas is idd een prima gast. en heeft zeer veel kennis.

Die 1000 euro ex waar ik het eerder over had, weet niet hoe ik daar bij kwam. :oops:

ik zat nu op 920 incl btw maar hij heeft nog wat extra afgesproken werkzaamheden erbij uitgevoerd.
vanosfilter, 2 koelvloeistofslangen, nieuwe koelvloeistof en vacuumslang rembekrachtiger + nalopen van de gehele staat van de auto

GTRene

Bericht door GTRene » 19 apr 2013, 11:01

klinkt netjes zo te lezen :thumbup:

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 apr 2013, 11:05

OK, klinkt goed. Alleen lagerschalen zal dan wel rond de 850 incl. liggen. Geeft weer een voldaan gevoel zeker! :thumbup:

markm

Bericht door markm » 19 apr 2013, 11:13

///Joost schreef:OK, klinkt goed. Alleen lagerschalen zal dan wel rond de 850 incl. liggen. Geeft weer een voldaan gevoel zeker! :thumbup:
Ja geeft zeker een goed gevoel.
alles zag er perfect uit en motor is in goede staat volgens hem.

Minder dan 850 incl voor enkel de lagers. denk eerder tussen 750 en 800.

Plaats reactie