S50B30 Gaskleppen synchroniseren: onduidelijkheden

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
yorick

Re: S50B30 Gaskleppen synchroniseren: onduidelijkheden

Bericht door yorick » 19 mar 2013, 19:34

Ik heb nog nooit een motor met ITB's gehad, zodra ik dat wel heb zal ik aan dit topic terug denken.

Nog wel een vraagje voor de heren, waar dienen de draadgaten in het spaghettispruitstuk voor?

HSR

Bericht door HSR » 19 mar 2013, 20:56

Inmiddels ook een poging gedaan de gaskleppen van de S38 af te stellen. Ik heb de indruk dat het aardig gelukt is. Helaas heeft de motor nog niet gelopen ivm het stuk maken van een onderdeel in het vacuumcircuit.

De constateringen:

1) Dmv de papier test er achter gekomen dat alle drie de drukstangen wel erg strak afgesteld stonden. Keer op keer scheurde het papier.
2) Meten van vollast stand liet zien dat de bovenkant waarde van de gasklep op een tiende mm na schommelde rond de 20.4 ~ 20.5 mm, ruim buiten specificaties dus.

De handelingen:

1) Drukstangen verwijderd en op fabriekslengte gezet.
2) Papier test uitgevoerd. Alle drie de drukstangen zo afgesteld dat je het papier met de nodige weerstand tussen de aanslagpunten kon trekken. Vast: 99,3mm; 4/3: 10,3mm en 2/1: 10,2mm.
3) De gaskleppen op vollast afgesteld. Dit was redelijk wat werk maar wel leuk om te doen. Heb overigens een old school analoge schuifmaat gebruikt en de nodige keren nagemeten. Uiteindelijk kwam ik hier op uit:

6/5: 21.8mm
4/3: 21.7mm
2/1: 21.7mm

4) TPS wederom afgesteld.

Volgens mij kan er geconcludeerd worden dat de vollast stand redelijk goed is. Ik vraag me alleen af of de stationairstand wel in orde is daar ik dit vrij complex vind.

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 19 mar 2013, 23:57

Hugo: klinkt idd alsof je 't behoorlijk goed hebt gekregen hoor! Met het vacuum doe je (eh ik haha) dan straks de fijnafstelling voor het stationair. Maar wedden dat je dit al goed gaat merken? De waardes die je vooraf hebt gemeten betekenen dat de gaskleppen te ver door draaiden en daarmee ahw alweer gingen sluiten. Vol gas betekende dat bij jou dus duidelijk niet vol open. Met de gedane afstelling ga je in deellast en vollast wel verschil merken, en dan doen we straks nog even stationair als kers op de taart.

Yorick: de gaten in het spruitstuk zijn aansluitstukken om per cilinder CO te kunnen meten, dan kun je nog fraaier per cilinder de ITB's afstellen, namelijk gebaseerd op de daadwerkelijke emissie. Vereist wel een setje identieke gecalibreerde CO meters anders wordt het heel omslachtig.

Plaats reactie