Maar wie o wie heeft ervaring met het stellen van een S50?
Er zijn me een aantal zaken niet duidelijk, t.w.:
- als ik in TIS de procedure van het synchroniseren van de S50B30 erop nasla, wordt verteld om de vaste pushrod op cyl 5-6 te monteren. Deze zit standaard op mijn auto en op ETK echter op cyl 1-2. Lijkt me dat dit een fout is in TIS...Is TIS heilig?

Op mijn auto kan ik met de 'papierstriptest' zo een papier schuiven tussen het idle aanslagpunt van cyl 1-2. De andere 2 aanslagpunten (3-4, 5-6) sluiten gelijk en houden het papier klem. Theoretisch zouden deze 2 pushrods dus ingekort moeten worden om te matchen met de vaste pushrod op 1-2. Oftewel, gaskleppen 1-2 staan te ver open bij idle op het moment. Correct?
- De 3 idle aanslagpunten mogen niet worden verdraaid. In de S14 sync procedure wordt deze echter netjes nagemeten met een meetklok. Voor de S50 kan ik geen waardes vinden. Dit is natuurlijk wel een kritieke waarde, omdat het de openingshoek van de gasklep bij stationair toerental bepaalt. Van de andere kant, het lijkt me dat deze af fabriek weinig verandert (als de verfmarkering nog intact is).
- De afgedopte vacuumpoorten worden in TIS niet eens besproken voor de S50. Er wordt slechts gesproken om de 'beveiligde' stelschroeven bij te draaien aan de hand van de CO meting. Er wordt met geen woord gerept over vacuum, terwijl iedereen dat juist meet bij de S14/S38. Daar zie ik niemand CO meten (wellicht omdat niemand een CO meter heeft). Nu zou theoretisch de CO waarde gelijk moeten zijn per cylinder bij eenzelfde vacuum (zelfde luchtdebiet). Als het vacuum gesteld is, is dan het CO ook automatisch goed (of 99,9% goed) vanwege de DME die via de ICV de luchtaanvoer bijregelt?
- Ik begrijp het bijstellen van het vacuum aan de hand van het berekende gemiddelde over de 6 cylinders. Ik begrijp ook dat het belangrijker is om de cylinders met elkaar gelijk te krijgen, dan op een absolute waarde uit te komen. Maar weet iemand de absolute waarde in mbar voor de S50? Voor de S14/S38 is deze 300 mbar dacht ik.
Een hoop vragen, maar iemand die meer van deze motoren weet zou me moeten kunnen antwoorden.

Hopelijk kan ik hier binnenkort aan beginnen. Ik moet natuurlijk eerst nog even kleppen stellen, maar dit valt eigenlijk allemaal een beetje onder hetzelfde hoofdstuk: motor afstellen.