Op 't forum van autowereld.be werd ik door suby555 (geen idee hoe 'ie hier heet) attent gemaakt op dit forum, en 'k ben blij dat ik een Nederlandstalig racers-forum heb gevonden. Ik zat al wat te rommelen op een Duits racers-forum (www.touristenfahrerforum.de), maar daar kreeg ik niet al teveel respons (ik denk dat m'n sjofele Duits de reden is 8) ), al heb ik er wel al een pak nuttige informatie gevonden.
Ik ben dus een 31-jarige Belg met een hart voor BMW en Alfa Romeo (en andere merken, voornamelijk Duitsers), en ik waag me zeer sporadisch een beetje aan 't circuitrijden. Op vandaag rijd ik met een BMW E46 320d touring, met de M addenda af fabriek. Er zijn geen wijzigingen aan de auto gebeurd, 'ie staat volledig standaard. Ik post er straks wel een fotootje van.
Zoals vele onbezonnen kerels met misschien een beetje teveel hoogmoed of eigendunk, ben ik ook m'n "carrière" gestart op de Nordschleife, waar ik al (of "slechts nog maar") 'n rondje of 20 afmaalde.
Anderhalf jaar terug echter eindigde dat, naar aanleiding van een spelletje met een SLK 200 K, met een zijdelingse "kus" tegen de vangrail in de linkse van Wippermann, met verbogen ophangingsstukken rechts voor- en achteraan, twee ferm geschraapte velgen, en wat blikschade (deuken op voor- en achtervleugel, kapot achterlicht en nog wat kleins). Gelukkig niet erg, dus. Maar m'n liefde voor de Nordschleife was meteen wel wat bekoeld. 'k Ben er sindsdien al terug geweest, en 'k heb er ook al terug gereden, dus 't is niet dat ik me al te zeer heb laten afschrikken ; maar 'k heb m'n lesje wel geleerd.
Vorig jaar leerde ik dan, wederom via 't Autowereld-forum, de ERAN Racing Days kennen op 't circuit van Zolder ... en dan gaan je ogen wel open, in die zin dan dat de Nordschleife écht wel smal is en geen ruimte voor fouten laat, en Zolder daarentegen véél breder, met uitloopzones en grindbakken en de hele janboel. Schitterend. Je voelt je er meer op je gemak. Zolder is wel zéér intens voor de auto (en de banden), heb ik ondervonden, omdat je rondjes kan blijven draaien.
M'n overenthousiasme is er ondertussen uitgesleten, maar 'k wil wél wat circuitdagen blijven doen. M'n huidige auto (leasing), daar investeer ik geen geld in, maar m'n volgende is al besteld, en dat wordt een 3-deurs BMW 120d Limited Sport Edition. 'k Heb 'm in Duitsland bij 'n kennis die bij BMW werkt gekocht, en daar rijdt 'ie dus nog 6 maand rond, om dan met (contractueel) maximaal 5.000 km en in nieuwstaat bij mij te komen, tegen ca. 22% korting op de Belgische nieuwprijs.
En dié auto, die wil ik wel een béétje aanpassen aan 't occasioneel circuitgebruik. En 'k denk dat ik hier vragen zal kunnen stellen, én antwoorden zal vinden. Super.