Nog een Belg, met Bimmer-hart

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
gTa

Nog een Belg, met Bimmer-hart

Bericht door gTa » 16 apr 2007, 19:33

Hoi,

Op 't forum van autowereld.be werd ik door suby555 (geen idee hoe 'ie hier heet) attent gemaakt op dit forum, en 'k ben blij dat ik een Nederlandstalig racers-forum heb gevonden. Ik zat al wat te rommelen op een Duits racers-forum (www.touristenfahrerforum.de), maar daar kreeg ik niet al teveel respons (ik denk dat m'n sjofele Duits de reden is 8) ), al heb ik er wel al een pak nuttige informatie gevonden.

Ik ben dus een 31-jarige Belg met een hart voor BMW en Alfa Romeo (en andere merken, voornamelijk Duitsers), en ik waag me zeer sporadisch een beetje aan 't circuitrijden. Op vandaag rijd ik met een BMW E46 320d touring, met de M addenda af fabriek. Er zijn geen wijzigingen aan de auto gebeurd, 'ie staat volledig standaard. Ik post er straks wel een fotootje van.

Zoals vele onbezonnen kerels met misschien een beetje teveel hoogmoed of eigendunk, ben ik ook m'n "carrière" gestart op de Nordschleife, waar ik al (of "slechts nog maar") 'n rondje of 20 afmaalde.
Anderhalf jaar terug echter eindigde dat, naar aanleiding van een spelletje met een SLK 200 K, met een zijdelingse "kus" tegen de vangrail in de linkse van Wippermann, met verbogen ophangingsstukken rechts voor- en achteraan, twee ferm geschraapte velgen, en wat blikschade (deuken op voor- en achtervleugel, kapot achterlicht en nog wat kleins). Gelukkig niet erg, dus. Maar m'n liefde voor de Nordschleife was meteen wel wat bekoeld. 'k Ben er sindsdien al terug geweest, en 'k heb er ook al terug gereden, dus 't is niet dat ik me al te zeer heb laten afschrikken ; maar 'k heb m'n lesje wel geleerd.

Vorig jaar leerde ik dan, wederom via 't Autowereld-forum, de ERAN Racing Days kennen op 't circuit van Zolder ... en dan gaan je ogen wel open, in die zin dan dat de Nordschleife écht wel smal is en geen ruimte voor fouten laat, en Zolder daarentegen véél breder, met uitloopzones en grindbakken en de hele janboel. Schitterend. Je voelt je er meer op je gemak. Zolder is wel zéér intens voor de auto (en de banden), heb ik ondervonden, omdat je rondjes kan blijven draaien.

M'n overenthousiasme is er ondertussen uitgesleten, maar 'k wil wél wat circuitdagen blijven doen. M'n huidige auto (leasing), daar investeer ik geen geld in, maar m'n volgende is al besteld, en dat wordt een 3-deurs BMW 120d Limited Sport Edition. 'k Heb 'm in Duitsland bij 'n kennis die bij BMW werkt gekocht, en daar rijdt 'ie dus nog 6 maand rond, om dan met (contractueel) maximaal 5.000 km en in nieuwstaat bij mij te komen, tegen ca. 22% korting op de Belgische nieuwprijs.

En dié auto, die wil ik wel een béétje aanpassen aan 't occasioneel circuitgebruik. En 'k denk dat ik hier vragen zal kunnen stellen, én antwoorden zal vinden. Super. :D

gTa

Bericht door gTa » 16 apr 2007, 19:34

Elmar

Bericht door Elmar » 16 apr 2007, 19:34

Welkom, maar Suby555 heeft zich volgens mij nog niet voorgesteld. :wink:

gTa

Bericht door gTa » 16 apr 2007, 19:35

Elmar schreef:Welkom, maar Suby555 heeft zich volgens mij nog niet voorgesteld. :wink:
Ah zo, okay, geen idee. ;) Thx!

gTa

Bericht door gTa » 16 apr 2007, 19:44

Meteen al even de geplande mods opsommen, die 'k m'n 120d volgend jaar wil aanmeten :
  • Remmen meer uithoudingsvermogen geven : andere remvloeistof (DOT 5.1), andere remblokken (Pagid RS 4-4 oranje, vermoedelijk), andere remleidingen (Goodridge staalomvlochten exemplaren), en eventueel ook andere remschijven (gegroefd, warmte-behandeld en tweedelig ; ik wil geen geboorde, 'k heb er al genoeg miserie over gelezen).
  • Ophanging iets meer circuitwaardig maken (zonder de dagelijkse bruikbaarheid af te breken): anti-roll kit. Vermoedelijk geen verlaging, of 't zou een volledige coil-over kit moeten zijn.
  • Trackday-waardige banden op andere velgen.
Dat is het zowat.

Ondertussen heb ik al BBS/BMW RC041 7Jx17" ET41 gesmede 2-delige velgjes gekocht (BMW Styling 29M), om die te schoeien met semislicks. Banden heb ik nog niet, 'k wil me eerst nog 'n beetje informeren over de maat (nl. of 225/45R17 op 'n "standaard" BMW '1 met M ophanging sleept als je 'm hard rijdt, of niet). Ik kan die bovendien ook op m'n E46 gebruiken dus da's ideaal. ;)

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 16 apr 2007, 19:46

Welkom, mooie wagen!!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 apr 2007, 19:49

Welkom.

gTa

Bericht door gTa » 16 apr 2007, 19:53

Een klein beetje (bescheiden) actie op Zolder, videootje is gemaakt door 'n copiloot die dag.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4074576813

Snelste rondje (getimed door "supporters") was 2:06, met 'n standaard 320d vond ik dat al best snel genoeg (m'n banden ook trouwens, gadverderrie ze waren net nieuw m'n 18" Pilot Sport 2, en na een paar stints van 'n rondje of 8 à 10 waren ze langs de buitenkant al mooi gaar...).

;)

Joop

Bericht door Joop » 16 apr 2007, 19:54

Welkom alhier... en mooie wagen voor dat ook hele fraaie bouwwerk (kantoor/woning?)

mrbbs

Bericht door mrbbs » 16 apr 2007, 19:55

welkom op DF!
Heb je niet meer terug gehoord ivm de afspraak ;)

niet eens zo slecht rondje, stuurhoudig was redelijk ok, al hoe je wel beter je handen kwart na negen en leg je duimen bovenop het stuurwiel, niet naar binnen toe.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 16 apr 2007, 21:32

Welkom!!

Rein

Bericht door Rein » 16 apr 2007, 21:36

Welkom!

Fraaie E46! Zo hoort ie te zijn met M pakket :)

Zeker een fraaie woning/kantoor daar :D

Tom

Bericht door Tom » 16 apr 2007, 23:15

Welkom!

Macboy

Bericht door Macboy » 17 apr 2007, 00:46

he hallo! Erg fraaie auto man! Aub ook wat foto's van het interieur posten, ben benieuwd :)

Erg erg mooie station, mooie kleuren, goeie velgen. M-pakket natuurlijk en touring: exclusief.

Voor je 120d 3-deurs heb ik helemaal geen woorden: SUPER!!!

Welke kleuruitvoering (binnen/buiten) ?

Rebel

Bericht door Rebel » 17 apr 2007, 00:54

Welkom GTA, fraaie auto

Ik kon je al van het Auto-wereld-forum.
In mijn ogen een van de vrienderlijkste en meest informatieve belgische autoforum.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 17 apr 2007, 00:56

GTA-liefhebbers zijn altijd welkom hier. :lol:
Veel plezier op het forum!

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 01:05

Joop schreef:Welkom alhier... en mooie wagen voor dat ook hele fraaie bouwwerk (kantoor/woning?)
Rein schreef:Zeker een fraaie woning/kantoor daar :D
Met dat bouwwerk heb ik niks te maken, 'k vond het gewoon een mooie fotolocatie. ;) Het is - als ik me niet vergis - het administratief centrum van Agfa België (fotogedoe), in Sint-Martens-Latem (bij Gent).
lancerevoclub.org schreef:Heb je niet meer terug gehoord ivm de afspraak ;)
Yep, i know. Sorry. :oops: Maar 'k heb nog genoeg tijd om te beslissen wat ik wil doen met de ophanging, m'n BMW '1 komt maar volgende winter toe, so. ;) In ieder geval al bedankt voor 't aanbod!
lancerevoclub.org schreef:niet eens zo slecht rondje, stuurhoudig was redelijk ok, al hoe je wel beter je handen kwart na negen en leg je duimen bovenop het stuurwiel, niet naar binnen toe.
Thanks. ;) Zoals 'k al zei : 't is puur recreationeel, en ik wil geen vangrails meer passen, dus sneller hoeft voor mij niet.
Dat van m'n duimen heb ik nog gehoord, en zal ik deze zomer opnieuw horen, want ik begin deze zomer met een "reeks" rijvaardigheidstrainingen (e.d.), de eerste is de basistraining bij Jesco (eigenlijk vooral bedoeld voor m'n vriendin, die begint te werken en de baan zal doen, en ik wil dat ze toch wat tips krijgt van professionals), iemand van 't AW-forum heeft die al gedaan, en deed net hetzelfde als ik met z'n duimen en kreeg dus die opmerking. ;)
Dat was één van de eerste rondjes, en ik zit er nog wat zenuwachtig, schakel niet altijd correct (onnodig terugschakelen, hand op pook houden terwijl 't niet nodig is, ...) en naar 't einde toe is de houding van m'n handen niet correct (te hoog op 't stuurwiel). Alle tips zijn welkom, en ik probeer eraan te werken. ;)
Macboy schreef:Erg fraaie auto man! Aub ook wat foto's van het interieur posten, ben benieuwd :)
Thanks! ;) 'k Vind m'n Babs (zo heet ze, staat voor Bad Ass Blue Station) ook nog altijd zeer knap. ;) Binnenin is ze eigenlijk standaard : alcantara/zilverstof bekleding, en zilverkleurige Alu Cube interieurlijsten (carbon-imitatie), met sportzetels en M stuurwiel en zwarte interieurhemel. Geen ingebouwde navigatie. Zéér aangename bekleding, dat alcantara/stof : fris in de zomer, warm in de winter, en veel grip op het lichaam (véél meer dan bij lederen zetels).
Macboy schreef:Voor je 120d 3-deurs heb ik helemaal geen woorden: SUPER!!! Welke kleuruitvoering (binnen/buiten) ?
't Is de Limited Sport Edition, 'k weet niet of die ook in Nederland verkrijgbaar is. Da's eigenlijk het M sportpakket, beschikbaar in slechts één kleur (carbonzwart metallic), met geborsteld alu raamomlijstingen, de 18" velgen van de 320si. Binnenin ben ik, omdat ik de skai/stof-standaardbekleding niet mooi vond, voor het leder gegaan in de kleur lemon (zeer lichtbeige leder in 'n zwart interieur), en als interieurlijsten heb ik het antraciet ingeverfde hout gekozen. Wederom geen ingebouwde GPS (vind ik te duur), wel zonnedak deze keer, en de top HiFi-installatie, en nog wat prullen. Die auto (zo ook de touring) is ook m'n dagelijkse auto, waarmee ik werk, dus 't is geen zuivere race-kar (anders ging ik wel extremer).

Dit zijn enkele foto's van de Limited Sport Edition. Langs buiten wordt 'ie dus identiek (ik plan ook de chroom niertjes van de 130i te plaatsen, net zoals een Eisenmann dubbel verchroom uitlaatje ... maar de "120d" hangt er op achteraan dus 't is geen wannabe 130i ;) ).

http://img259.imageshack.us/img259/3443 ... poran6.jpg
http://img249.imageshack.us/img249/6114 ... s1egn3.jpg
http://img396.imageshack.us/img396/4771 ... ports2.jpg

't Zal met spijt in het hart zijn als ik m'n huidige auto in november terug naar BMW draag (geleased bij BMW), maar er komt iets leuks in de plaats, dus alles oké eigenlijk. ;)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 apr 2007, 18:48

Welkom!

Mooi station hoor!

Macboy

Bericht door Macboy » 20 apr 2007, 00:17

geweldig !! lemon is ook super, sinds kort pas verkrijgbaar op de 1-serie.

Cupra R

Bericht door Cupra R » 20 apr 2007, 10:03

Mooie auto en ook die 3 deurs versie van de 120d
Vreemde is dat ik de 5 deurs een lelijk overprized hangbuikzwijntje vind maar bij de 3 deurs versie kloppen de proporties.

RVV

Bericht door RVV » 20 apr 2007, 10:14

Cupra R schreef:Mooie auto en ook die 3 deurs versie van de 120d
Vreemde is dat ik de 5 deurs een lelijk overprized hangbuikzwijntje vind maar bij de 3 deurs versie kloppen de proporties.
Laat Macboy deze post maar niet lezen dan krijg je de wind van voren :wink:

Plaats reactie