[19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEERD**

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEERD**

Bericht door Peter Tunissen » 15 jan 2013, 20:21

Afbeelding

Op dinsdag 19 maart organiseert Driving Fun voor de 6e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 18:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €390 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €10 extra.
Passagiers betalen eveneens €10 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €200 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €280 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004km lang en het ronderecord staat op naam van Kimi Raikkönen die in 2004 in zijn McLaren-Mercedes in de 42e ronde de klokken op een ongelofelijke 1.45.108 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.

Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!



Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!

Deelnemers
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i - hele dag
2. Michael Haas - Porsche 944 - hele dag
3. Leo Dhanpat - BMW M3 - hele dag
4. Bart Haans - BMW - hele dag
5. hanske - BMW E36 325i - hele dag
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door Peter Tunissen » 12 mar 2013, 21:11

Eind deze week zal beslist kunnen worden of deze dag door kan gaan, afhankelijk van de weersomstandigheden. :df:

Gebruikersavatar
Mike Dhanpat
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:27

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door Mike Dhanpat » 15 mar 2013, 09:26

Peter, is er al duidelijkheid omtrent de trackday op Spa aanstaande dinsdag?
Volgens de laatste voorspellingen is er in de nacht nog kans op vorst met mogelijk lichte sneeuwval.

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door Gert. » 15 mar 2013, 11:00

Dat zal uiterlijk zondag bekend gemaakt worden, maar als ik de voorspelling bekijk.... :'(

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door Snipe » 15 mar 2013, 11:22

Onze vrienden van Skylimit zitten wat dichter bij Spa en melden nu het volgende op Facebook:
"Nadat we onze trackday op de Nürburgring moesten annuleren moeten we ook de dag later op Spa (19 maart) afzeggen wegens het slechte winterweer."

Gebruikersavatar
Mike Dhanpat
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:27

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door Mike Dhanpat » 15 mar 2013, 11:27

Snipe schreef:Onze vrienden van Skylimit zitten wat dichter bij Spa en melden nu het volgende op Facebook:
"Nadat we onze trackday op de Nürburgring moesten annuleren moeten we ook de dag later op Spa (19 maart) afzeggen wegens het slechte winterweer."
Ik las het net ook ja. Zij organiseren de volgende op 30 april op Spa staat er ook bij.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door Snipe » 15 mar 2013, 11:36

Klopt, die stond al gepland. Leuke aanbieding staat hier: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =4&t=27778

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door RVV » 15 mar 2013, 11:55

Het is ook serieus winter dit jaar ppphffff... :shithappens:

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door hanske » 15 mar 2013, 14:42

RVV schreef:Het is ook serieus winter dit jaar ppphffff... :shithappens:


En hier dan de beelden van Francorchamp zoals het er gisteren nog bij lag!!!

Afbeelding

Afbeelding

:crazy: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI

Bericht door Jesper » 15 mar 2013, 15:31

Hopelijk is het vrijdag de 22e dan beter!...

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door Peter Tunissen » 15 mar 2013, 16:17

Inderdaad hebben we deze dag helaas eveneens moeten annuleren... :(

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door Knot » 15 mar 2013, 18:07

Zonde zeg.. beetje gladheid, als je alleen maar met zonnetje op semi's kunt sturen omdat er dan zo min mogelijk kans is dat je een keertje grip verliest hoor je ook niet op een circuit thuis hoor. Komop zeg, beetje aan die hoepel draaien kan geen kwaad hoor.

Besneeuwde Nordschleife, besneeuwd Spa, prachtig, 225/45/17 winterbandjes rondom en vol in de begrenzer jankend rondgaan, geen enkel probleem hier!

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door hanske » 15 mar 2013, 18:42

Had deze reactie al verwacht van je................................................. :roflol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door Knot » 15 mar 2013, 21:25

Tsja, aan mij ligt het niet hoor. Circuitrijden (lees lijnen/tijd rijden) vind ik eigenlijk niet zoveel (meer) aan. Kost alleen maar een hoop remmen, onderstelrubbers en brandstof.

Driftend (liefst op nat) circuits over daar haal ik zelf de kick uit en dat kan prima in de natte maanden, regen, ijs, sneeuw maakt allemaal niet zoveel uit. Alleen met een paar zielen dek je de kosten dan niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door GTRene » 16 mar 2013, 00:10

jij hebt ook een ander soort auto nodig als je het circuit op gaat en een nwe uitdaging daar wil zoeken denk...?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door Knot » 16 mar 2013, 09:44

Tsja, dat rondjes lijnen rijden trekt me gewoon niet meer zo, liever driftend rond.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door GTRene » 16 mar 2013, 09:54

trouwens knot, zat gister eens te denken, is zo'n Porsche Cayman niks voor jou?
zitten ook rond de 20K
in NL vanaf 22 oid, soms best interessante, een goede S zal wat duurder zijn of je moet uitwijken naar een import Italie of soms ook DLD.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door Knot » 16 mar 2013, 10:28

Tsja, er is zal leuk spul maar het blijft lastig. Cayman is weer geen 911, geen sper etc en ziet er toch niet zo dik uit als een 911.

Denk echt Z4 of 350Z...

Maargoed, circuitrijden, heb het zat gedaan maar de laatste tijd denkik, als het droog is, zonde van mn honderden euro's inschrijfgeld, brandstof en remmen als ik strak rondjes moet rijden. Lastig want driften op assen, zolder, spa etc blijft altijd een discussiepunt, hoe gaaf ik het ook vind.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: [19-03-2013] DF @ Spa-Francorchamps deel VI **GEANNULEER

Bericht door Macboy » 16 mar 2013, 11:23

30 april ? Wat vet ! Weg van die Oranje gekte rn hopen dat mijn Rallye dan klaar is !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten