Keramische coating uitlaatspruitstuk
-
OnlineLuco
Re: Keramische coating uitlaatspruitstuk
Hier twee fototjes van Alt

-
Hier zitten toch aardig wat tracktools en racers. Dit wordt dan nooit (met uitzondering van Alt zijn monster) bij jullie wagens gedaan?
- GTRene
tis best wel een gedoe hoor met die spruitstukken en opsturen e.d. dan zit je dus ook ff zonder en dan het werk nog denk...
ik zou ook best het eerste deel gecoat willen hebben...
normaal niet echt nodig, doch bv dat jaarlijkse DF ritje in DLD en lange tijd lekker doorrijden zeg maar, dan wordt het schijnbaar zo heet dat zo'n paars onderstel rubber (naam ff kwijt) kan smelten aan die kant ook al loopt de uitlaat nog aardig vrij der vanaf
daar miste ook een stukje hitteschild, maar toch...kan dus knap heet worden als je lange tijd opstookt
ik zou het denk alleen doen als je een nieuw spruitstuk besteld en toch alles erop en af moet halen.
wist trouwens niet dat het zo prijzig is
ik zou ook best het eerste deel gecoat willen hebben...
normaal niet echt nodig, doch bv dat jaarlijkse DF ritje in DLD en lange tijd lekker doorrijden zeg maar, dan wordt het schijnbaar zo heet dat zo'n paars onderstel rubber (naam ff kwijt) kan smelten aan die kant ook al loopt de uitlaat nog aardig vrij der vanaf

daar miste ook een stukje hitteschild, maar toch...kan dus knap heet worden als je lange tijd opstookt

ik zou het denk alleen doen als je een nieuw spruitstuk besteld en toch alles erop en af moet halen.
wist trouwens niet dat het zo prijzig is

-
Heb je dit zelf meegemaakt of probeer je me gewoon bang te maken?normaal niet echt nodig, doch bv dat jaarlijkse DF ritje in DLD en lange tijd lekker doorrijden zeg maar, dan wordt het schijnbaar zo heet dat zo'n paars onderstel rubber (naam ff kwijt) kan smelten aan die kant ook al loopt de uitlaat nog aardig vrij der vanaf

Wat heeft Hartge eigenlijk gedaan bij jouw Z? Onbehandeld gelaten? Op de E34 Hartge H5 van een vriend is die volgens mij ook onbehandeld.
- Petrolhead Tom
Jussi ik denk dat Rene aan probeert te geven dat het kan. Ik zal je de omstandigheden van die dag even schetsen: 30+ graden veelal snelheden van om, rond en boven de 300 kilometer per uur en dat zo'n 5 å 600 kilometer die dag. De hitte die zoiets voortbrengt zal je niet snel gebeuren met een standaard Z3. Die Hartge heeft sowieso een thermische huishouding waar je u tegen zegt. Tijdens de laatste toertocht kon je de warmte ook al uit de motorkap zien komen.
- Niall
Zal morgen met een collega bellen, hij zit in de tak van sport en heeft ervaringen met het coaten van uitlaten enz voor motoren enz.
Kan ook vragen wat het ongeveer gaat kosten, maar gok dat het in de honderden euro's gaat lopen.
Kan ook vragen wat het ongeveer gaat kosten, maar gok dat het in de honderden euro's gaat lopen.
-
Dat zou fijn zijn! Ik heb ondertussen ook al een mailtje gestuurd naar dat adres dat ThomasGTT had gepost.Niall schreef:Zal morgen met een collega bellen, hij zit in de tak van sport en heeft ervaringen met het coaten van uitlaten enz voor motoren enz.
- De Sjack
Uitlaatspruitstuk coaten maakt wel veel (stralings)temperatuur onder de motorkap.
Ook voor een straatauto zou ik het wel aanbevelen, maar dat hangt er ook wel vanaf hoe zo'n spruitstuk loopt, waar het dichtbij zit en of je de lucht voor de motor uit het motorgedeelte haalt of vanaf buiten.
Er zijn zo'n beetje 3 opties:
1) Heatwrap
2) Coating op normale spuitbasis
3) Plasmacoating
1) Heatwrap zal voor een maceroniuitlaat ook niet heel goedkoop worden, daarnaast heb je verschil in heatwrap. Deze ene gebruikt veel meer carbon erin dan de andere.
Heatwrap verslijt ook, zeker als het vaak nat/droog wordt gaat het afbrokken. Dus goed omwikkelen met ijzerdraad is een must.
Nog een nadeel is evt geur als het nat wordt, daarnaast is er een klein risico dat het kan gaan branden als er olieresten op komen.
Om bovenstaande problemen wat te ondervangen kun je de heatwrap geheel inspuiten met hittebestendige lak. Zoveel erop spuiten dat het als het ware waterdicht wordt.
Denk dat heatwrap een 150 euro zal kosten.
2) Coating is wat Speedlinecoatings doet.
Na het spuiten afbakken in een oven. Werkt ansich heel goed.
Echter bij mij (met turbo) "verdween" de coating wel wat op de heetste plekken:

Non-turbo zou een wat lagere uitlaattemperatuur hebben?
Je kunt evt nog kiezen ook de binnenkant te laten coaten, echter met het risico van een loslatend stukje coating wat de turbo inblaast heb ik dat niet gedaan.
Reken zo'n beetje op een 400 euro max.
3) Zircotec in Engeland gebruikt een plasmacoating,
is nog meer hittebestendig, wordt ook in de F1 gebruikt.
Wel erg duur, zeker met het opsturen erbij.
Mijn offerte was 800 euro voor dezelfde spullen wat speedline voor 450 deed en dan nog opsturen.
(Spruitstuk + uppipe + downpipe)
Mocht ik het zelf opnieuw moeten doen voor een turbo auto en puur op prestatie zou ik waarschijnlijk toch voor Zircotec gaan.
Maar voor elke ander gebruik zou ik speedlinecoatings weer kiezen.
Ook voor een straatauto zou ik het wel aanbevelen, maar dat hangt er ook wel vanaf hoe zo'n spruitstuk loopt, waar het dichtbij zit en of je de lucht voor de motor uit het motorgedeelte haalt of vanaf buiten.
Er zijn zo'n beetje 3 opties:
1) Heatwrap
2) Coating op normale spuitbasis
3) Plasmacoating
1) Heatwrap zal voor een maceroniuitlaat ook niet heel goedkoop worden, daarnaast heb je verschil in heatwrap. Deze ene gebruikt veel meer carbon erin dan de andere.
Heatwrap verslijt ook, zeker als het vaak nat/droog wordt gaat het afbrokken. Dus goed omwikkelen met ijzerdraad is een must.
Nog een nadeel is evt geur als het nat wordt, daarnaast is er een klein risico dat het kan gaan branden als er olieresten op komen.
Om bovenstaande problemen wat te ondervangen kun je de heatwrap geheel inspuiten met hittebestendige lak. Zoveel erop spuiten dat het als het ware waterdicht wordt.
Denk dat heatwrap een 150 euro zal kosten.
2) Coating is wat Speedlinecoatings doet.
Na het spuiten afbakken in een oven. Werkt ansich heel goed.
Echter bij mij (met turbo) "verdween" de coating wel wat op de heetste plekken:
Non-turbo zou een wat lagere uitlaattemperatuur hebben?
Je kunt evt nog kiezen ook de binnenkant te laten coaten, echter met het risico van een loslatend stukje coating wat de turbo inblaast heb ik dat niet gedaan.
Reken zo'n beetje op een 400 euro max.
3) Zircotec in Engeland gebruikt een plasmacoating,
is nog meer hittebestendig, wordt ook in de F1 gebruikt.
Wel erg duur, zeker met het opsturen erbij.
Mijn offerte was 800 euro voor dezelfde spullen wat speedline voor 450 deed en dan nog opsturen.
(Spruitstuk + uppipe + downpipe)
Mocht ik het zelf opnieuw moeten doen voor een turbo auto en puur op prestatie zou ik waarschijnlijk toch voor Zircotec gaan.
Maar voor elke ander gebruik zou ik speedlinecoatings weer kiezen.
- Roy RS
toen ik het uitzocht voor mijn 500pk busa was heatwrap de beste optie om de temperatuur te temperen in de cockpit, deze heb ik inderdaad met de bijbehorende lak ingespoten...jammer dat er niet bij vermeld werd dat dat als een dolle rookt de eerste dag of 2...dacht dat de auto in de fik stond!
Zircotec is, wat ik hoor uit Engeland de enige echte goede vervanger hiervoor, die andere spuit coatings zijn meer voor de looks, dan voor het echte effect. Dat kan nooit tegen een wrap op. Wat dacht je van niks doen en een hitteschild op maat maken?
Zircotec is, wat ik hoor uit Engeland de enige echte goede vervanger hiervoor, die andere spuit coatings zijn meer voor de looks, dan voor het echte effect. Dat kan nooit tegen een wrap op. Wat dacht je van niks doen en een hitteschild op maat maken?
- ///Joost
Ik heb het in de VS toentertijd laten doen op de spruitstukken van m'n 944...beetje overkill, maar zag er wel mooi uit.
Ze noemden dat daat Jet-Hot, maar volgens mij is dat een merknaam. Het kostte me toen $200 en dat was nog een dealtje.

Ze noemden dat daat Jet-Hot, maar volgens mij is dat een merknaam. Het kostte me toen $200 en dat was nog een dealtje.
-
@De Sjack: bedankt voor de mooie beschrijving. Geeft weeral wat meer inzicht over hoe ik nu te werk zal gaan
De link uit mijn eerste post is ook distributeur van Zircotec in Nederland. Wellicht interessant voor mensen die zelf zo'n behandeling willen laten uitvoeren.
Aan een hitteschild zelf fabriceren heb ik ook al liggen denken. Ik ga het spruitstuk zo meteen halen op het postkantoor en ik hoop er volgende week mee aan de slag te kunnen. Wellicht laat ik het onbehandeld en probeer ik creatief te zijn met een hitteschild van een sloper.
Ik had ook al gelezen dat die wrap behoorlijk kan roken. Ik vind het daarom ook niet zo'n ideale oplossing voor een daily.Roy RS schreef:toen ik het uitzocht voor mijn 500pk busa was heatwrap de beste optie om de temperatuur te temperen in de cockpit, deze heb ik inderdaad met de bijbehorende lak ingespoten...jammer dat er niet bij vermeld werd dat dat als een dolle rookt de eerste dag of 2...dacht dat de auto in de fik stond!
De link uit mijn eerste post is ook distributeur van Zircotec in Nederland. Wellicht interessant voor mensen die zelf zo'n behandeling willen laten uitvoeren.
Aan een hitteschild zelf fabriceren heb ik ook al liggen denken. Ik ga het spruitstuk zo meteen halen op het postkantoor en ik hoop er volgende week mee aan de slag te kunnen. Wellicht laat ik het onbehandeld en probeer ik creatief te zijn met een hitteschild van een sloper.
- De Sjack
Het hangt er vanaf waar je spruitstuk loopt. Bij mijn auto liep die vlak boven het asvalt, als je dan door een plas rijdt krijg je een geur alsof er een lijk in je auto ligt, maar bij een andere auto waar het spruitstuk achter de radiateur zat heb ik nooit iets geroken.Jussi schreef: Ik had ook al gelezen dat die wrap behoorlijk kan roken. Ik vind het daarom ook niet zo'n ideale oplossing voor een daily.
Als je een hitteschild gaat maken kun je ook gebruik maken van dat Zircoflex spul uit je eerste link.
Soort van alu folie wat goed werkt.
Ik heb het getest met een brander aan 1 zijde erop en aan de andere kant temperatuur meten.
Folie hield toch wel een 50 graden tegen.
150 graden bij de brander en 96 graden aan de andere kant.
- wim breman
ik heb vorig jaar een equal lenght rvs spruitstuk (Powerflo) aangeschaft voor mijn STI en dat laten behandelen bij Zircotec.
Voordelen van deze behandeling zijn dat het een blijvende keramische coating is die echt keihard word en zelfs met een slijptol haast niet te verwijderen is, aanzienlijk minder warmte uitstraling geeft en daardoor zeer efficiënt is.
Die mindere warmte uitstraling heeft vanwege de lagere temperaturen onder de kap ook nog eens een gunstig effect op mijn intercooler.
Als ik olie ga wisselen valt het ook op dat het spruitstuk na het rijden binnen 10 minuten al handwarm is en dus niet lang hoef te wachten om het oliefilter te wisselen.
Het ziet er ook nog eens zeer fraai uit al is het bij mijn STI jammer genoeg nauwelijks zichtbaar
Warmteverlies is ook energieverlies, dat bleek na montage toen ik gelijk een re-map bij Mark Verhoeven liet doen, de voorontsteking kon een paar graden terug en volgens Mark had hij nog nooit een zo hoog vermogen met een standaard turbo gehaald.
Vanwege het spruitstuk is de bekende Subaru roffel wel verdwenen en klinkt de motor nu meer als een EVO.
Ondanks de hoge prijs zou ik het zo weer doen bij montage van een ander spruitstuk op een turboblok.
Voordelen van deze behandeling zijn dat het een blijvende keramische coating is die echt keihard word en zelfs met een slijptol haast niet te verwijderen is, aanzienlijk minder warmte uitstraling geeft en daardoor zeer efficiënt is.
Die mindere warmte uitstraling heeft vanwege de lagere temperaturen onder de kap ook nog eens een gunstig effect op mijn intercooler.
Als ik olie ga wisselen valt het ook op dat het spruitstuk na het rijden binnen 10 minuten al handwarm is en dus niet lang hoef te wachten om het oliefilter te wisselen.
Het ziet er ook nog eens zeer fraai uit al is het bij mijn STI jammer genoeg nauwelijks zichtbaar
Warmteverlies is ook energieverlies, dat bleek na montage toen ik gelijk een re-map bij Mark Verhoeven liet doen, de voorontsteking kon een paar graden terug en volgens Mark had hij nog nooit een zo hoog vermogen met een standaard turbo gehaald.
Vanwege het spruitstuk is de bekende Subaru roffel wel verdwenen en klinkt de motor nu meer als een EVO.
Ondanks de hoge prijs zou ik het zo weer doen bij montage van een ander spruitstuk op een turboblok.
- ///Joost
Bij een Turbo blok lijkt het me inderdaad juist extra effectief zoals je zelf aangeeft. Doordat de uitlaatgassen warm blijven verliezen ze ook geen stromingsnelheid (lees: turbo blijft op toeren). Mooi om te lezen dat dit bij een tuning ook echt naar voren komt.