Peter Tunissen schreef:Nou, het onderwerp circuitdagen leeft weer op DF.
Even zonder gekheid; ik ben gisteren doodziek terug gekomen uit Assen en begin nu pas weer een beetje onder de levenden te komen, dus verwacht van mij s.v.p. geen uitgebreide reactie op alle voorgaande 150 posts.
Het valt me wel op dat de langste en met name de stelligste verhalen komen van mensen die ik nog nooit of in ieder geval de afgelopen jaren niet meer op een DF circuitdag gezien heb.
Het stoort me een beetje dat mensen denken dat wij een stel idioten zijn, die nergens verstand van hebben en maar iets in elkaar flansen.
Een technische keuring? Is leuk en aardig, maar neem nou even Jos de afgelopen twee dagen op Assen. Aan het eind van de tweede dag brak er iets in zijn ophanging waardoor hij in het grind terecht kwam.
Nu hadden wij die auto vrijdag gekeurd. Kan iemand hier dan zien dat er na anderhalve dag circuitgebruik iets breekt? Zo ja, stuur nu je sollicitatie naar McLaren of Ferrari en je gaat binnen lopen.
Nu is Jos niet Jos, maar een onbekende rijder op onze dag en hij komt niet in het grind, maar gaat over de kop en loopt een dwarslaesie op. Een beetje advocaat maakt gehakt van je, want jij hebt die auto gekeurd en goedgekeurd voor circuitgebruik en dat was hij blijkbaar niet.
Dat is einde DF en degene die het organiseert is de rest van zijn leven af aan het betalen.
Hetzelfde met alleen links inhalen.
Zoals mensen die vaak op circuits rijden weten, zijn vrijwel alle circuits rechtsom. Alleen rechts inhalen zou dus in principe veel logischer zijn. Maar we gaan de lightweight regels aanhouden en alleen links inhalen. Het regent op Zandvoort en Peppie rijdt zijn eerste circuitdag in zijn VW Golf straatauto op Wanli banden. Hij remt op 150 meter voor de Tarzan-bocht, maar zijn rempedaal doet vaag dus hij doet maar voorzichtig aan.
Net op dat moment komt Kokkie in zijn M3 racer voorbij. Die wil eigenlijk veilig aan de rechterkant inhalen, maar dat mag niet van de organisatie. Dus gaat hij maar links er voorbij, met als gevolg dat Peppie die rechtdoor schiet hem vol torpedeert. Het blijft gelukkig bij blikschade, organisatie blij, want hetzelfde verhaal als hierboven. Als Kokkie in een rolstoel terecht was gekomen, had iedere advocaat je compleet afgeschoten, omdat je bewust een onveilige situatie creëert.
Zoals iedereen die recentelijk nog op onze dagen is geweest, hebben we een mondelinge briefing (fijn dat hiervoor aangehaald werd dat dat eigenlijk wel nodig is, die houden we namelijk al sinds de allereerste Zandvoort dag) en daarin wordt aangegeven dat uitremmen niet toegestaan is. Dat is iets anders dan inhalen in de remzone, als iemand je gezien heeft en met zijn knipperlicht aangeeft dat je er langs kunt.
We leven in een land met 100.000 regeltjes, een paar zinnig, heel veel onzinnig; laten we alsjeblieft niet de pret en het plezier van circuitdagen kapot gaan maken met 1001 regeltjes waar de mensen die op onze dagen rijden voor het overgrote meerendeel helemaal niet op zitten te wachten.