BMW 1-serie trackwaardig maken: hoe?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
gTa

BMW 1-serie trackwaardig maken: hoe?

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 10:36

Hier schreef ik al een beetje over mezelf, m'n huidige auto (E46 320d) en m'n toekomstige auto (E81 120d).

Ik bezondig me af en toe aan een circuitbezoekje (tot op heden enkel de Nordschleife en Zolder), waarvoor ik m'n toekomstige auto (de huidige is geleased en daar investeer ik m'n centen niet in) toch wel een beetje wil voor aanpassen. Maar niet extreem, want die auto blijft voor 98% m'n dagelijkse werkauto (ik doe zo'n 40.000 km per jaar), en ik wil dus geen beenharde hyperverlaagde rammelkast om dagelijks mee rond te rijden.

BMW 120d 3-deurs (E81)

Ik heb een aantal zaken in gedachten die 'k zou willen laten doen, en ik heb ook enkele zaken in m'n hoofd waarvan ik wil dat de auto kan. Maar ik vermoed dat er hier voldoende mensen zijn met kennis van zaken (ervaring), om me eventueel in m'n plannen bij te sturen, tips te geven, e.d.

Here we go :

Wat ik wil
  • Uithoudingsvermogen! Een standaard auto op wegbanden (zelfs Pilot Sport 2) houdt 't maar een snel rondje of 3-4 uit op Zolder. Ik wil dit toch minstens verdubbelen. Dit zowel wat de banden als de remmen betreft.
  • Minder onderstuur. Op de openbare weg mag mijn E46 dan zeer neutraal en grippy lijken op z'n 18" en M onderstel, op Zolder is 'ie toch minder direct voorin. Kan uiteraard ook deels aan m'n rijtalent (of 't gebrek daaraan) liggen, maar ik vermoed dat er toch ook iets technisch kan aangepast worden.
Wat ik niet wil
  • Massaal snellere tijden (mag wel, maar moet niet). 't Gaat 'm mij niet om 't verbreken van het ronderecord voor seriewagens, o.i.d., maar om de fun. Langdurige fun, dus ik mik op het uithoudingsvermogen.
  • Een beenharde auto, die tijdens dagelijks gebruik alle kanten op stuitert. De M-ophanging en de 18" van m'n huidige E46 zijn voor dagelijks gebruik doenbaar, maar harder hoeft voor mij zeker niet. Op Zolder echter blijkt die setup vrij whimpy ('t wordt bijna een Golfje die z'n binnenste achterwiel opheft :lol: ), dus de rolneiging wat tegenwerken wil ik wel, maar ik wil 'm niet (veel) verlagen, en zeker niet harder hebben. Oké, een instelbare coilover kan beide (hard/strak + "zacht/comfy"), maar de verstelbaarheid is doorgaans niet zo bijster goed, en 't kost ook wel wat.
Wat ik plan
  1. semislicks (ik sta 'n beetje voor alles open: Pilot Sport Cup, R888, V70A, Advans A048, KU15, ... er is nog niks beslist)
  2. Hoogwaardiger remvloeistof : DOT 5.1.
  3. Gevlochten stalen remleidingen : Goodridge hoses.
  4. hoogwaardiger remblokken : vermoedelijk Pagid RS 4-4 oranje
  5. evt. andere remschijven (2-delig, temperatuurgehard, gegroefd), maar da's nog niet zeker, doe ik pas als de standaardschijven door de Pagids zijn opgevreten
  6. anti-roll kit (H&R of Eibach)
Goeie ideeën, of niet? Tips? Wijzigingen? Ervaringen? Thx. ;)

Ik sta niet meteen te springen om de veren & dempers te veranderen, omdat ik op originele look sta, en omdat ik het comfort en de veerweg wil behouden.
Met de anti-rollkit lijkt het me dat de auto toch al duidelijk minder zijdelingse neiging zal hebben in bochten, of is dat ijdele hoop als je dat combinaart met de standaard (M-)ophanging? Levert 'n anti-rollkit bij 'n standaard (sport)ophanging aanvaardbare resultaten, of is het eigenlijk de centen niet waard?

Voorts ben ik ook nog altijd duchtig op zoek naar een manier om de auto wat meer camber te geven voor de circuitbezoekjes. Moet zeker mogelijk zijn, maar 't moet ook "omkeerbaar" zijn. Er bestaan instelbare camber plates voor de E30-E36-E46, zag ik, maar bestaat dit ook voor de E87/E81? Ik vond ze tot nu toe nog niet... Iemand een idee hoe ik dit euvel kan oplossen?

En m'n laatste vraag betreft de semislicks : welke maat raden jullie aan voor de BMW '1? Ik heb al 7,5Jx17" velgen gehaald (licht en sterk) om semislicks op te monteren, dus het zal gaan om 205/50R17, 215/45R17 of 225/45R17. Slepen die 225-bandjes bij een 1-serie niet, vooraan? Ik neig naar de 205/50R17, is dit breed genoeg?

Graag jullie meningen. ;)

Gilles

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 10:51

Meteen een aanvullinkje wat betreft de semislicks en hun maat.

http://www.semislicks.de/michelin.html

Dit zijn de goedkoopste Pilot Sport Cups die 'k vond, tot nu toe. De 205/50R17 lijken me, althans toch vooraan, de betere keuze voor de BMW '1. Achteraan zal 225/45R17 wel perfect passen.

Maar, mijn vraag : is 225/45R17 vooraan dan te breed? Wordt 'ie daardoor te overstuurd van karakter? Sleept dat bij intens gebruik?

Want, gesteld dat 225/45R17 rondom zou passen, scheelt 't weer 'es 100 EUR. Niet dat dat zeer veel is, maar alle beetjes helpen. ;)

Thanks !

Gilles

Andre

Bericht door Andre » 17 apr 2007, 11:02

120d 3 deurs

drexler sperdiff
remblokken kan je carbone lorraine op standaard schijven geen probleem en houdt het lang uit. Bestellen via dick hoekendijk movit nederland.
tja banden weet ik niet veel verschillende proberen.
stabi s niks aan veranderen.
Ik zou een ander onderstel nemen ik heb zelf moton die hard en zacht kan.
Laatst gewijzigd door Andre op 26 jun 2008, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 apr 2007, 11:15

carbone lorraine zijn toch van die rammelende dingen bij gebrek aan klemmetjes? Die zou ik niet voor 40k nemen, daar word je gek van. Ga dan voor Pagid Geel of Hawk remblokken (heb zelf geen ervaring met Einser upgrades).

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 11:19

En wat denk je van de maat, Andre? 205/50R17 vooraan, of toch 225/45R17?

Sperdiff komt er niet op, 'k vind 't te duur. Is toch iets van een 2.000 EUR zonder plaatsing, right?

Waarom geen stabi's? Kost "maar" 350 EUR ongeveer, zonder plaatsen, en zou toch 'n minder overhellende wagen moeten opleveren?

Inzake ophanging : ik heb nog niet echt besloten wat ik doe. 't Grootste probleem dat ik ermee heb, is dat de verstelbare ophangingen doorgaans moeilijk verstelbaar zijn. Bij de BMW '1 moet je, als ik me niet vergis, zelfs de veren achteraan eruit nemen om de hoogte aan te passen (veer zit niet rond de demper, maar apart). Vind 'k wel vervelend.
Hoe zit het met de verstelbaarheid van jouw Intrax-ophanging? Hoe verstel je de hoogte, en hoe de demping? Kan je daar wat meer over kwijt? Zou super zijn, thx!

Gilles

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 11:27

Dennis Cavallino schreef:carbone lorraine zijn toch van die rammelende dingen bij gebrek aan klemmetjes? Die zou ik niet voor 40k nemen, daar word je gek van. Ga dan voor Pagid Geel of Hawk remblokken (heb zelf geen ervaring met Einser upgrades).
Welke gele bedoel je dan, de RS19 of de RS29? Zijn die bruikbaar op de openbare weg, waarschijnlijk niet dan (moeten warmgeremd worden om goed te bijten, dus gevaarlijk voor koude, regenachtige dagen op openbare weg)?

Ben je voorstander van het steeds wisselen van de remblokken, dus gele Pagids erop 's morgens op de dag dat je 'n trackday doet, en 's avonds als je terug bent weer de standaardblokjes erop? Of beter b.v. de RS4-4 oranje Pagids nemen als vaste remblokken en daar altijd mee rijden?

Hielke

Bericht door Hielke » 17 apr 2007, 11:34

Er mankeert eigenlijk niks aan je opzet Gilles, prima zo.

De remblokken die Andre noemt moeten erg goed zijn. Die haal je er bij het wisselen van de wielen na de trackdag natuurlijk weer uit. Ze piepen als de neten maar vertragen super.

Beetje extra camber moet met het mooie onderstel van de 1-serie makkelijk te realiseren zijn. Onderstel qua veren en dempers verder gewoon standaard laten. Standaard balans van een 120d is al geweldig, waarschijnlijk het beste van alle 1 series.

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 11:39

Hey, thanks Hielke!

Hoe denk je wat extra camber te kunnen verwezenlijken? En bedoel je dan permanent, of "instelbaar"? H&R maakt van die Triple-C dingen, maar die zijn niet verkrijgbaar voor BMW.

Heb je daar wat meer informatie over, over 't wijzigen van 't camber?
Laatst gewijzigd door gTa op 17 apr 2007, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 11:40

En 'k zit nog altijd om 't volgende verlegen :

1-serie vooraan : 205/50R17 of 225/45R17 ?

(achteraan zowiezo 225/45R17)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 apr 2007, 11:44

gTa schreef:
Waarom geen stabi's? Kost "maar" 350 EUR ongeveer, zonder plaatsen, en zou toch 'n minder overhellende wagen moeten opleveren?

Gilles
Omdat stabi's op een circuitauto niet echt veel toevoegen, je kan beter een set Intrax dempers en veren op maat kopen zoals die onder Andre zijn auto zit. Las ergens dat Andre met 90 N/mm rijd, dat is een prima waarde voor een auto die gecombineerd gebruik ziet.

Je auto is bij zo'n setup al neutraal en je hebt dan eigenlijk geen stabi's nodig om dat verder aan te passen. Dikkere stabi's in combinatie met slappere veren geven andere nadelen zoals het liften van de binnenste wielen (waar je zonder sperdiff al helemaal niet op zit te wachten)

Mijn advies loop naar Intrax oid en laat hun je onderstel aanpakken, als je het zelf doet is wel heel leerzaam, maar je bent heel veel tijd kwijt aan proberen en aan het einde net zo veel geld.

Andre

Bericht door Andre » 17 apr 2007, 11:46

camber moet je uit camberplates halen boven in de schotel.

pagid geel rij ik nu ook mee goed blok voor de weg en licht circuitwerk maar op zolder krijg je met geel geheid problemen. Piept wel als een gek.

Ik ga weer terug naar orginele straat blokken en zet er carbon lorraine in voor circuit. Das echt de beste oplossing.

stabi s kun je doen maar voor zit er standaard al een hele dikke op. Ik zou daar niks aan veranderen.

Bandenmaat voor en achter gelijk houden 225 rondom is mooi. Anders heb je teveel onderstuur.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 apr 2007, 11:47

gTa schreef:
Dennis Cavallino schreef:carbone lorraine zijn toch van die rammelende dingen bij gebrek aan klemmetjes? Die zou ik niet voor 40k nemen, daar word je gek van. Ga dan voor Pagid Geel of Hawk remblokken (heb zelf geen ervaring met Einser upgrades).
Welke gele bedoel je dan, de RS19 of de RS29? Zijn die bruikbaar op de openbare weg, waarschijnlijk niet dan (moeten warmgeremd worden om goed te bijten, dus gevaarlijk voor koude, regenachtige dagen op openbare weg)?

Ben je voorstander van het steeds wisselen van de remblokken, dus gele Pagids erop 's morgens op de dag dat je 'n trackday doet, en 's avonds als je terug bent weer de standaardblokjes erop? Of beter b.v. de RS4-4 oranje Pagids nemen als vaste remblokken en daar altijd mee rijden?
Pagid RS29 geel rijd ook perfect op de weg, doen het koud net zo goed als warm. Ik heb ze ook op de M3.

MAAR... er zitten net zoals bij Carbon Lorraine ook geen trilplaatjes op en ze piepen als de ziekte op straat. Dat piepen gaat pas weg als ze warm worden. Dus daar zal je dan wel mee moeten leren leven als je daar mee gaat rijden.

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 12:02

Mjah, aangezien 'k toch een setje 17" semislicks ga hebben (hopelijk deze zomer al, wil ze al 'es uittesten onder de '3), dan kan ik maar beter meteen 'n setje blokjes halen die énkel maar voor circuitgebruik dienen, en de standaardblokken houden voor dagelijks gebruik. Lijkt me nog de beste oplossing, eigenlijk.
En bovendien : enkel vooraan, of voor- én achteraan? En welke Carbon Lorraine : de RC5, de RC6 of de RC8R?

Ik lees iets over camberplates voor een BMW '1 ! :shock: Waar? En wat kosten ze? En kan je instellen, of is 't vast? Graag meer info! :D

Wat betreft ophanging & stabi's. :? Dju, 'k ben blij dat ik goeie tips van ervaren mannen krijg, maar wat ik hoor is niet meteen hetgeen ik graag wil horen. :) 'k Dacht met 'n setje stabi's goed af te zijn, blijkbaar niet. En de opmerking ivm. liften van achterwiel + afwezigheid van locking diff, daar kan ik zeer goed inkomen. Grrr... effe verder neuzen dan. Heb gelukkig nog 'n pak tijd.

'n Sperdifferentieel laat ik quasi zeker niet steken. 'k Denk dat 't me te duur zal zijn. Iemand een prijsidee?

En zo'n Intrax ophanging, wat kost dat? En Andre, hoe zit dat inzake verstelbaarheid?

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 12:06

Andre schreef:Bandenmaat voor en achter gelijk houden 225 rondom is mooi. Anders heb je teveel onderstuur.
Yeey, thanks! :D Dan denk ik niet mee te doen aan de groupbuy, maar meteen voor de ca. 187 EUR "dure" Pilot Sport Cups te gaan. 'k Denk dat ik die KU15 op Zolder even snel zacht rijd als m'n Pilot Sport 2, en ik kan er eigenlijk niet bij dat een Sport Cup nog sneller gaar zal zijn. Of toch?

Hielke

Bericht door Hielke » 17 apr 2007, 13:06

Die Michelin Cups zijn uitstekende semi slicks, daar zit je altijd goed mee.

100% Drexler sper gaat je ruim 2000 euro kosten. Je moet dan ook nog zelf een differentieelhuis aanleveren. Met 270 pk op de achterwielen een must als je leuk circuit wilt rijden, met de 120d is dat een ander verhaal.

Het Intrax onderstel kost ook iets van 2000 euro geloof ik. In de zachte stand vriendelijker en beter dan het standaard onderstel, in de hardste stand (er zijn iets van 30 klikstanden) maakt ie de auto als een kart zo stabiel. Het Koni onderstel zoals dat onder de 130i cup auto's zit kan er dan niet half tegenop (volgens Andre), zo goed is ie dan. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zelfs in de harde stand het onderstel nog steeds niet gemeen (harde droge stoten) wordt. Enige nadeel dat ik zou kunnen noemen is dat de auto zo stabiel wordt dat ie ook wat saai wordt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 apr 2007, 13:18

2000 euro dan heeft Dre zeker een fikse korting gekregen.... Normaal ben je niet onder de 3000 klaar voor een 2way set + camberplaten en installatie.

Klinkt als veel maar je hoeft niet eindeloos te prutsen voor je het eindelijk goed hebt. Als je dan kijkt naar wat het kost als je het zelf doet, stabi's, schroefset + camberplaten plus montagekosten dan zit je daar ook bijna aan.

Macboy

Re: BMW 1-serie trackwaardig maken: hoe?

Bericht door Macboy » 17 apr 2007, 13:18

gTa schreef:'t Gaat 'm mij niet om 't verbreken van het ronderecord voor seriewagens, o.i.d., maar om de fun. Langdurige fun, dus ik mik op het uithoudingsvermogen.
Is een sper dan niet redelijk noodzakelijk?

Andre

Bericht door Andre » 17 apr 2007, 13:19

Als ik nu zelf een 120d zou moeten als circuit/fun auto.

120d 3 deurs M sport kleur wit met 18 inch.

drexler diff.
moton onderstel inderdaad reken op 3000plus
recaro race stoel verstelbaar.
18 inch wielen met semi slicks rondom zelfde maat.
remblokken carbone lorraine rc6.

tank vol diesel je komt eerst niet meer van het circuit af.

Voor de rest zou ik niks doen en lekker rijden en glijden:)
Laatst gewijzigd door Andre op 26 jun 2008, 08:01, 2 keer totaal gewijzigd.

gTa

Re: BMW 1-serie trackwaardig maken: hoe?

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 15:30

Macboy schreef:
gTa schreef:'t Gaat 'm mij niet om 't verbreken van het ronderecord voor seriewagens, o.i.d., maar om de fun. Langdurige fun, dus ik mik op het uithoudingsvermogen.
Is een sper dan niet redelijk noodzakelijk?
Waarom?

Op de banden na, zie ik niet meteen op welk vlak een sperdiff zorgt voor een iets beter uithoudingsvermogen. Ik plan niet om 2 uur aan één stuk rondjes te draaien, hè, gewoon stints van 20 à 30 minuten ofzo.

Of heb ik 't mis? Zeker zeggen, 'k leer graag bij, en 'k heb nog veel bij te leren! ;)

- edit -

Bij uitbreiding : nu heb ik met m'n huidige '3 touring op Zolder licht "last" van 'n doorspinnend linker achterwiel in de eerste linkse (na de start/finish-lijn). Da's dan ook de enige plek waar 'k 't heb, en 't is echt minimaal (op foto is de zeer lichte tyre smoke niet te zien, zelfs live is 't nauwelijks merkbaar). Ik zeg "last" met aanhalingstekens, omdat ik het zelf, tijdens het rijden, niet voel, 't is alleen zichtbaar voor toeschouwers.
I know, een sperdifferentieel zou dit oplossen, maar da's eventjes nog een brug te ver voor me. Maar als je dan dikkere stabi's steekt, helpt dit dan niet? Of zal dit het fenomeen nog verergeren?

Tomaz

Bericht door Tomaz » 17 apr 2007, 16:31

Dikkere stabi´s zullen dat probleem eerder verergeren omdat ze de neiging hebben het binnenste wiel op te tillen.

Camber verkrijgen door camberbouten ben ikzelf ook niet kapot van. Het geeft je wel extra camber maar is niet goed bestand tegen circuitgebruik. Camberplates zijn de betere oplossing.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 apr 2007, 16:44

Das nu net waar het om gaat. Als het niet vaak gebeurt is er niets aan de hand. Maar waar het mij even om ging, was niet het uithouden, maar ik dacht dat FUN de hoofdmoot was.

Ik ging er daardoor vanuit dat je ook wilde driften (iets wat ABSOLUUT NIET nodig is om fun te hebben, laat dit duidelijk zijn!), maar één spinnend wiel is natuurlijk niet wat je wil.

@intrax link: als je erop klikt, zie je de auto van Andre. Grijze 1-serie met M-pakket, xenon en 18": wat een pááárel !!!!!

gTa

Bericht door gTa » 17 apr 2007, 16:55

Ow, oké, dan snap ik 'm. ;) Driften is met deze auto's zowiezo niet aan mij besteed. Ik heb wel enkele tientallen bochten sideways erop zitten (met benzinewagens dan, die voldoende power hadden of voldoende licht waren), maar met 'n diesel vind ik 't echt moeilijk om dat deftig te doen, omdat 'ie zo traag oppikt en je geen onmiddellijke krachtontplooiing hebt. En als je 'm wat hoger in toeren houdt dan zit 'ie meteen tegen z'n toerentalbegrenzer aan te tikken. Vervelend.
Nu ja, ik ben vérre van een begenadigd drifter, dus 't kan ook daaraan liggen. Maar met 'n diesel is dit inderdaad niét wat ik zoek.

Integendeel : ik zoek eigenlijk om zo "strak" mogelijk te rijden. Als 'ie zich zet, dan controleren we dat gewoon, maar 't is niet de bedoeling om 'm te laten schuiven.
Dat heb ik ook met 't windsurfen en 't snowboarden : ik kruip daar 't liefst op "snel/strak" materiaal, zijnde kleine speed- of slalomboards, en bij 't snowboarden is dat op Alpijnse boards (GS, extremecarves). Liever een moeilijker board dat geduld, techniek, durf en kunnen vraagt om goed te rijden, en dan wat trager zijn dan (bij 't snowboarden b.v.) een naar beneden denderende boarden op 'n flappy twintipje. Speed =/= the only thing that's fun. Ik mag dan later aankomen, 'k heb alleszins mijn voorkeursportie fun gehad.
En zo ook dus met 't rijden. Liever wat trager, en gewoon mezelf amuseren met 't tiphielen (lukt al aardig, maar 't is nog verre van een "routine") en 't goeie lijnen rijden (ook nog werk aan), en eventueel een tandje minder (qua snelheid) maar dan wat veiliger rondrijden. ;)

En inderdaad, op Zolder alvast is dat doorspinnende binnenste achterwiel slechts 'n uitzondering. Kan zijn dat ik niet hard genoeg rond ga daarvoor, maar naar mijn maatstaven en funmetertje ga ik zeer zeker hard genoeg rond. :D

Van die camberplates ben ik zowiezo overtuigd. Geen idee wat ze kosten, maar 'k heb al 'n mailtje gezonden naar Intrax. Zelfs die 1K2-ophanging voor de 120d lijkt me wel wat, alleen is de complete Intrax-set me (op vandaag) een beetje te duur, volgens m'n gevoel.

Ik denk dus om de remmen (vloeistof, leidingen, blokken vooraan) wat te upgraden, m'n setje 17" met semislicks te monteren, de camber plates erin om een tikkie meer camber te kunnen steken, en dan gaan testen hoe dat loopt.
Blijkt dat de ophanging écht niet voldoet, dan zien we wel (1K2 :D ).

gTa

Bericht door gTa » 27 jun 2007, 13:51

Eventjes een korte update. ;) (ik ben nog altijd erg dankbaar voor jullie goeie raad)
  • M'n BMW 120d LSE is ondertussen geleverd bij de Duitse BMW-medewerker, en zal dus ergens begin december naar België verhuizen. ;)
  • Ondertussen heb ik al een setje BBS/BMW RC041 velgen (7,5Jx17" ET41, tweedelig) op de kop getikt waarop "driftbandjes" liggen, die 'k 'es op een namiddagje ga wrecken tijdens een driftcusrsus (denk ik), en de Michelin Pilot Sport Cup zijn besteld (zouden moeten aangekomen zijn als ik terugkom van reis), maatje 225/45R17.
  • Contact opgenomen per mail met Intrax voor de camberplates, maar nooit antwoord gekregen. :? Normaal? Iemand die een mannetje "binnenin" Intrax kan aanbrengen, ofzo?
  • Contact opgenomen met Kempower in België, met algemeen m'n vragen (zoals ze hier aan bod zijn gekomen). Hopelijk krijg ik daar deftig antwoord op.

gTa

Bericht door gTa » 26 jun 2008, 02:26

Meer dan een jaar verder, 't gaat snel. :D

In december heb ik m'n 120d afgehaald, 'ie had net geen 6.000 km. Nou heb ik er ei zo na 30.000 km op staan.

Ik heb ondertussen al wat zitten experimenteren met verschillende bandenmaten en -types. Eerste conclusie is dat de '1 véél beter rijdt op gewone banden (ipv runflats) -> veel minder rolgeluiden, geen harde slagen meer (op putten of dwarsnaden). Ik had af fabriek de NCT5 runflats van Goodyear, in 205/225 staggered setup : bagger. Daarna 2.000 km gereden met 225 rondom Conti SportContact3, véél beter op alle vlak. Ik had vooral op 't natte veel onderstuur, maar met de Conti's werd 'ie op 't droge zo goed als neutraal, en op natte ondergrond veel minder onderstuur. Nu heb ik ondertussen nieuwe wielen met 215/245 RE050A runflats, en ik ben ook zeer tevreden van de wegligging/grip.
'k Heb ook Eibach Pro Kit veren eronder zitten, die 'm nog een goeie centimeter verlagen, perfect (visueel). En tenslotte spacers voor (20mm) en achter (12mm) met de standaard velgen (7,5Jx18" ET49 en 8,5Jx18" ET52 met 215R18 en 245R18 dus).

Sinds gisteren ligt een set 7,5Jx17" ET41 BBS RC041 velgen in m'n garage te wachten met spiksplinternieuwe Toyo R888 semislicks. De remleidingen zijn ook vervangen door Goodridge, en ATE Racing Blue rembloed is toegevoegd. Over enkele dagen ga ik trackday-remblokken halen, nog onzeker welke (bij Pagid en Ferodo weten ze precies niet welke remblokken de facelift 120d177 moet hebben...), 'k zou 't liefst de DS2500 halen, maar 'k heb voor de zekerheid ook EBC rood en EBC geel besteld (als ik ze niet hoef houdt m'n mecanicien ze in stock).

Dus, we zijn al een eind verder. :D

En nou heb ik toch nog enkele vragen, hoor. :oops:
  • Iemand een idee of de BMW '1 af fabriek vrij veel toe-in heeft vooraan? Normaal gezien zorgt een beetje toe-in voor stabiliteit in rechte lijn en aan hoge snelheden, en 'k las op 'n Duits forum dat de '1 dus met relatief veel toe-in zou staan, zowel voor- als achteraan.
    Ik zou 'm dus vooraan even laten uitlijnen, en wat minder toe-in laten zetten, of zelfs een lichte toe-out mocht 'ie nu al vrij neutraal staan. Goed idee of niet?
  • Op vandaag is een Bilstein PSS9 en zeker een Intrax set te duur. Ik doe verder met m'n BMW-M/Eibach combo, en dat gaat goed eigenlijk. Alleen ... die wielvlucht (camber) hé. Achteraan staat 'ie overduidelijk met veel negatief camber (veiligheid) af fabriek, maar vooraan staat die zo goed als recht. Kan je bij de BMW '1 met de standaard spullen (dus niks bijkopen) wat meer negatief camber steken vooraan? Iemand die dat al gedaan heeft?
Thanks!

Gilles[/list]

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2008, 02:47

Denk niet dat er hele makkelijke goedkope oplossingen voor camber voor zijn tot nu toe. Bij de 1 serie schuif je de schokbreker in de fusee. Je kan er dus niet een paar ringen tussen steken zoals bij E36/E46. Wat Andre heeft is volgens mij het makkelijkste (M3 draagarmen) maar ook die geven ze natuurlijk niet gratis weg.

Toe uit helpt je turn in wel idd. Alleen heeft al keerzijde vaak een vrij snelle bandenslijtage, veel erger als wanneer je met extra negatief camber rijd. Ik zou geen toe out zetten op een straatauto. Maar je kan het misschien terug brengen naar een lagere waarde, 0.05 of gewoon sporing naar 0.

Plaats reactie