Ik bezondig me af en toe aan een circuitbezoekje (tot op heden enkel de Nordschleife en Zolder), waarvoor ik m'n toekomstige auto (de huidige is geleased en daar investeer ik m'n centen niet in) toch wel een beetje wil voor aanpassen. Maar niet extreem, want die auto blijft voor 98% m'n dagelijkse werkauto (ik doe zo'n 40.000 km per jaar), en ik wil dus geen beenharde hyperverlaagde rammelkast om dagelijks mee rond te rijden.
BMW 120d 3-deurs (E81)
Ik heb een aantal zaken in gedachten die 'k zou willen laten doen, en ik heb ook enkele zaken in m'n hoofd waarvan ik wil dat de auto kan. Maar ik vermoed dat er hier voldoende mensen zijn met kennis van zaken (ervaring), om me eventueel in m'n plannen bij te sturen, tips te geven, e.d.
Here we go :
Wat ik wil
- Uithoudingsvermogen! Een standaard auto op wegbanden (zelfs Pilot Sport 2) houdt 't maar een snel rondje of 3-4 uit op Zolder. Ik wil dit toch minstens verdubbelen. Dit zowel wat de banden als de remmen betreft.
- Minder onderstuur. Op de openbare weg mag mijn E46 dan zeer neutraal en grippy lijken op z'n 18" en M onderstel, op Zolder is 'ie toch minder direct voorin. Kan uiteraard ook deels aan m'n rijtalent (of 't gebrek daaraan) liggen, maar ik vermoed dat er toch ook iets technisch kan aangepast worden.
- Massaal snellere tijden (mag wel, maar moet niet). 't Gaat 'm mij niet om 't verbreken van het ronderecord voor seriewagens, o.i.d., maar om de fun. Langdurige fun, dus ik mik op het uithoudingsvermogen.
- Een beenharde auto, die tijdens dagelijks gebruik alle kanten op stuitert. De M-ophanging en de 18" van m'n huidige E46 zijn voor dagelijks gebruik doenbaar, maar harder hoeft voor mij zeker niet. Op Zolder echter blijkt die setup vrij whimpy ('t wordt bijna een Golfje die z'n binnenste achterwiel opheft
), dus de rolneiging wat tegenwerken wil ik wel, maar ik wil 'm niet (veel) verlagen, en zeker niet harder hebben. Oké, een instelbare coilover kan beide (hard/strak + "zacht/comfy"), maar de verstelbaarheid is doorgaans niet zo bijster goed, en 't kost ook wel wat.
- semislicks (ik sta 'n beetje voor alles open: Pilot Sport Cup, R888, V70A, Advans A048, KU15, ... er is nog niks beslist)
- Hoogwaardiger remvloeistof : DOT 5.1.
- Gevlochten stalen remleidingen : Goodridge hoses.
- hoogwaardiger remblokken : vermoedelijk Pagid RS 4-4 oranje
- evt. andere remschijven (2-delig, temperatuurgehard, gegroefd), maar da's nog niet zeker, doe ik pas als de standaardschijven door de Pagids zijn opgevreten
- anti-roll kit (H&R of Eibach)

Ik sta niet meteen te springen om de veren & dempers te veranderen, omdat ik op originele look sta, en omdat ik het comfort en de veerweg wil behouden.
Met de anti-rollkit lijkt het me dat de auto toch al duidelijk minder zijdelingse neiging zal hebben in bochten, of is dat ijdele hoop als je dat combinaart met de standaard (M-)ophanging? Levert 'n anti-rollkit bij 'n standaard (sport)ophanging aanvaardbare resultaten, of is het eigenlijk de centen niet waard?
Voorts ben ik ook nog altijd duchtig op zoek naar een manier om de auto wat meer camber te geven voor de circuitbezoekjes. Moet zeker mogelijk zijn, maar 't moet ook "omkeerbaar" zijn. Er bestaan instelbare camber plates voor de E30-E36-E46, zag ik, maar bestaat dit ook voor de E87/E81? Ik vond ze tot nu toe nog niet... Iemand een idee hoe ik dit euvel kan oplossen?
En m'n laatste vraag betreft de semislicks : welke maat raden jullie aan voor de BMW '1? Ik heb al 7,5Jx17" velgen gehaald (licht en sterk) om semislicks op te monteren, dus het zal gaan om 205/50R17, 215/45R17 of 225/45R17. Slepen die 225-bandjes bij een 1-serie niet, vooraan? Ik neig naar de 205/50R17, is dit breed genoeg?
Graag jullie meningen.

Gilles