Eerste auto.. Ja of nee? En zo ja, wat dan?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Eerste auto.. Ja of nee? En zo ja, wat dan?

Bericht door Fedmas » 06 mar 2013, 23:18

Dag forumvriendjes en vriendinnetjes,

Een eerste, eigen auto. Je eigen speelgoed, vervoer, plezier, enz. En nu komt dan de vraag waar ik nu al een tijdje mee zit, en die ik nu met jullie ga delen; wil ik ook een auto, zo ja, wat voor auto wil ik dan?

Een auto; eigenlijk zitten er héél veel negatieve dingen aan. Ik heb het eigenlijk niet nodig, het kost me klauwen met geld, het is gevaarlijk(?), enzovoort. Maar alle voorgaande redenen worden eigenlijk teniet gedaan door dit ene woordje, wat jullie allemaal wel kennen waarschijnlijk: Emotie.

Ik wil een auto, en da's puur emotie. En plezier. En kleine jongen droom, gedrag, whatever.

Dus, even ervan uitgaande dat ik daadwerkelijk een auto ga aanschaffen. Dit zal overigens niet gaan gebeuren voor 22 Juli a.s. (mijn 18e verjaardag), maar brainstormen en kijken doe ik zeker. Ik hoef geen auto met honderden PK's, veel cillinders en dat soort dingen. Veel te duur in onderhoud, verzekering, aanschaf, en dat soort dingen. Ik wil de auto volledig zelf betalen en op mijn eigen naam verzekeren en zetten. Waar ik dan wel waarde aan hecht is een aantal punten.

Zitcomfort: ik ben met mijn 1.90-1.95 zeker niet de kleinste. In Bart's Z4m kon ik gewoon niet fatsoenlijk zitten. Ik kan dus geen hele kleine auto rijden. Hier moet ik gewoon rekening mee houden. Ook wil ik gewoon fatsoenlijke stoelen, maar deze kan ik evt. ook aftermarked erin zetten met wat Chinese stuff.

Wegligging: Als ik een auto koop, ga ik hiermee de snelweg zoveel mogelijk mijden. Gewoon de achterafweggetjes, sturen. Wegligging is dus wel een pré. En dan bedoel ik ook weer niet superstrak enz. Ik bedoel gewoon fatsoenlijke vering, geen bootgevoel ;-). (Iets beter als een Tiguan zegmaar.. :D)

Sturen: Strak sturen, goed gevoel. Vind ik fijn, belangrijk. Tiguan heeft veel elektronische dingen, ook bij het sturen. Vind ik gewoon zonde. Weinig feedback, en trouwens ook een vervelend stuur. Klein, dik stuurtje is fijn. Maar kan ook aftermarked.

Budget: Ik heb niet gigantisch veel voor de aanschaf van m'n eerste auto over. Per maand ongeveer 200-300 euro gemiddeld qua onkosten. Aanschaf max. 2500€.

kanshebbers
Wat zijn dan de kanshebbers? Diverse mogelijkheden:

Peugeot 106 Rallye S2
Afbeelding
Leuke, vette auto. Vind ze er mooi uit zien, en van wat ik gezien en gelezen heb, sturen ze fantastisch. Voor 1500-2000 heb je een behoorlijk mooi ding. MRB+ verzekering voor minder als 65 p/m.

BMW E36 Coupé
Afbeelding
Een BMW. Stuurt dus wel goed. achterwielaandrijving! :ja: Maar zonder M-pakket niet mooi, en dan wordt hij toch al snel duurder. Ook iets te Sjonnie vind ik..

BMW E30 Sedan/2 deurs sedan
Afbeelding
Mooie auto. Ook weer RWD. Vind ik toch wel leuk. Maar wederom, vind deze zonder M-tech niet zo heel mooi, en met M-pakket ook weer duurder. Heb ook het idee dat je een E36 goedkoper vind als een E30.

????
Iets anders? Suggesties? Hoor het graag. Merk maakt me niets uit, en alle suggesties zijn welkom. Ook tips, opmerkingen, alles.

Zo, lapje tekst. :hot: . Misschien wel iets vergeten, dan zet ik het erbij.

Petrolhead Tom

Re: Eerste auto.. Ja of nee? En zo ja, wat dan?

Bericht door Petrolhead Tom » 06 mar 2013, 23:28

Koop iets kleins en Japans. Gaan met die banaan! MR2 ofzo?

Martijn M

Bericht door Martijn M » 06 mar 2013, 23:31

De 106 Rallye natuurlijk. Tenzij je vaste klant bent bij de coffeeshop/shoarmazaak, dan koop je een E36. :tong uitsteken:

Rallye stuurt erg lekker. Met dat budget kun je een strakke Rallye kopen en een beetje investeren in een nog betere wegligging. Zoek er wel eentje met een fatsoenlijke onderhoudshistorie. :)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 mar 2013, 23:34

Als je in een Z4 niet fatsoenlijk zit kan je dat in een standaard 106 dan helemaal niet. Enige optie is dan een stoel met aangepaste slede zodat de stoel verder naar achteren kan. Als je dat niet doet zit je gewoon als een kikker in zo'n ding.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 mar 2013, 23:57

Het is maar wat je echt zoekt op je 18e. Ik had iets andere eisen. Vrienden met wie je op vakantie kon met een eigen auto, de vrijheid om te gaan en staan waar je wilde en het bijna onvermijdelijke foutje dat je in het begin meestal wel maakt. on
Mijn eerste auto moest geen zorgenkindje zijn. Met zijn drieën op de achterbank, parkeren in het centrum van een grootte stad zonder zorgen te maken over een krasje of diefstal, goedkoop in onderhoud, net verbruik, goed te verzekeren en ook een auto waar je je vrienden in durfde te laten rijden.
Een Saab 900 uit midden '80 was een eerste optie maar daar ben ik snel vanaf gestapt bij het horen van de prijzen voor onderhoud en bijvoorbeeld een nieuwe buitenspiegel. Uitgekomen bij een Fiat Ritmo, Citroen AX en Peugeot 106 als eerste auto's. Prima mee vermaakt en wijze lessen mee geleerd in het dagelijkse verkeer. Auto's kostte maandelijks niet de wereld waardoor ik het mijn geld kon besteden op de plekken waar de auto mij bracht.
Dit is natuurlijk het DF forum maar voor een eerste auto zou ik mij er niet blind op staren. Van je lijstje zou ik dus de 106 nemen als eerste auto maar in een andere uitvoering is (XS, XT met 75 of 90pk).

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 07 mar 2013, 00:07

Tsjah, mijn mening weet je al van het 3 series forum.

Jappanner of een Peugeot 106/Saxo heeft wel mijn voorkeur. MX5/Civic oid rijdt ook super.

Gewoon lekker om je heen blijven kijken, je komt vanzelf wat tegen. Ik deed exact hetzelfde, alleen kwam ik een beetje erg vroeg iets leuks tegen...

Ik snap overigens nog steeds niet waarom jij niet goed in die Z4M kon zitten. Ik had de stoel redelijk meer naar voren en kon prima zitten. Zoveel groter ben je niet dan ik...

Martijn_b

Bericht door Martijn_b » 07 mar 2013, 00:54

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het een auto is die je kunt blijven betalen, ergo: ik heb de fout gemaakt een 200pk turbomonster te kopen, waarbij ik op een gegeven moment onderhoud van €50 door moest gaan schuiven naar de volgende maand. Dat werkt dus niet...

Ik heb een 106 Rallye gehad, voor 1 maand. Ik zou het een leuk circuit autotje vinden, maar als je langer dan 20km moet rijden ga ik me al irriteren aan de slechte zitpositie(1.94m), zelfs met een deepdish stuurtje.

Mijn voorstel is een Renault Clio RS 2.0 16v ph 1 uit 2000 en 2001. Spaar nog even íets door, en koop er 1 van rond de 3000 euro. Ze zijn licht, snel, comfortabel, redelijk betrouwbaar en het verbruik is zeer goed te doen (1:13-1:14 is gemakkelijk haalbaar). Ik mis dat gekke ding nog steeds...

Afbeelding

stefan740

Bericht door stefan740 » 07 mar 2013, 01:18

Simpele E30 kopen van >1k. Van een 50+er die hem al 10 jaar heeft, olie en filters vervangen. Rijden tot ie boem zegt. Althans dat dacht ik meteen aan :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 mar 2013, 07:55

Kun je zelf sleutelen of heb je de motivatie om dit te leren? Dat nivelleert natuurlijk al je selectie bijzonder veel. Mijn eerste auto was een Porsche 944. Deze was zeker niet te duur in aanschaf (wellicht meer dan EUR 2500, ik werkte toen al), maar ik sleutelde veel en leerde ook veel door het gewoon aan te pakken. Kost was dus alleen onderdelen. Maar goed, die waren ook een slag duurder puur vanwege het doosje wat er omheen zat.

Ik zou zelf ook voor een roestvrije E30 of E36 gaan, wellicht een 106, Micra, Swift, Civic...zoiets. Als eerste auto vooral iets nemen wat betrouwbaar is. Houd ook het gewicht in de gaten. Hoe zwaarder de auto, hoe meer geld je sowieso al naar de BD brengt. Mijn E36 kost al EUR 700 per jaar alleen MRB.
Mijn vriendin rijdt in een Corsa B. Dat ding is zo betrouwbaar als een golden retriever. Wel ook pas 90k op de klok. Maar kost verder bijna niets.

Upgraden ivm 'wegligging' (leer erst maar eens rijden, no offense) kun je altijd met een stel veren en dempers. Daar zou ik niet een auto op laten staan. Zoals de andere reacties al aangaven koop je nu beter iets wat een stootje kan hebben.
Iets sportiefs/duurders koop je over een paar jaar als je wat meer te besteden hebt. Je zou wel gek zijn om in deze tijd van je leven elke maand krom te gaan liggen om je auto te kunnen blijven rijden. Leef naar je stand!

Mark N

Bericht door Mark N » 07 mar 2013, 08:07

Ik had op mn 18de een 318is e36 gekocht. Rijdt echt superleuk. Rap genoeg om een beetje mee te komen in het verkeer en sloom genoeg om niet al te gevaarlijk te zijn voor rijbewijs en andere 18jarige fratsen. Er is veel voor te vinden en erzijn er veel van gemaakt. Heb aan onderhoud in 2,5 jaar tijd letterlijk 0 euro kosten gehad naast de normale slijtage delen als remmen etc. Om kosten te besparen een zou oud mogelijke en dan as oldtimer verzekeren op je vaders naam. Kostte mij destijds 70 euro per jaar. Mijn advies is eigenlijk niet te rationeel denken en gewoon een auto kopen die je leuk vindt. Het kost bij elkaar een bak geld maar ik heb er nooit spijt van gehad!

Robertdj

Bericht door Robertdj » 07 mar 2013, 09:46

Ik zou lekker voor de Rallye gaan, ik zit met 1.93 prima in mijn 106je, zou er alleen niet van afhankelijk willen zijn op lange stukken.

Fedmas

Bericht door Fedmas » 07 mar 2013, 09:48

Allereerst; allemaal hartstikke bedankt voor de reacties en het meedenken.

Voor iedere reactie is iets te vinden.

@Tom: Japanner is leuk, maar neig toch naar iets Europees.
@Martijn: Volgens mij ben jij een beetje bevooroordeeld met je S2 ;-). Maar is inderdaad hele leuke auto, ik zit alleen inderdaad te denken of ik er in pas. Is natuurlijk wel grote pré.
@Riceaux; dat is dus inderdaad een belangrijk punt.. Ga ik natuurlijk wel eerst uitzoeken. Thanks!
@RutgerK: Auto word inderdaad ook gewoon een gebruiksmiddel, maar ga wel een beetje een leuke auto kopen. Dan maar minder geld voor stappen en dergelijke. Ik hoef ook geen wereld van PK's, dat scheelt ook een hoop qua Verzekering. Die wil ik overigens wel gewoon allemaal op mijn eigen naam hebben.
@Thys: tsja, je hebt het zelf gezien. Heb kennelijk gewoon lange poten :P.
@Martijn: Damn, die zijn ook wel leuk, zo'n Clio RS. Ga ik inderdaad eens naar kijken, thanks! Ook lange afstanden met Rallye; daar ga ik hem in principe niet veel voor gebruiken, dan pak ik m'n pa's auto of ga ik met vrienden mee.

@Stefan: ook leuk!
@Joost: Ik kan niet zelf sleutelen, maar vind het wel erg interessant en wil het graag leren! Heb alleen niet echt plek ervoor, maar alles wat op de oprit kan, doe ik lekker zelf :-).
@@Mark N: ook goede optie!
@Robertdj: Ik moet gewoon eens iemand vinden met een Rallye waar ik in pakken kan, dan weet ik het zeker :-).

Tsja, allemaal goede adviezen, die ik even op me in laat werken. Ik ga sowieso niet een auto kopen die me superveel kost. Een 106 Rallye kost mij omgerekend 60 euro per maand voor verzekering en MRB. Met fatsoenlijke historie en onderhoud wat ik grotendeels zelf wil doen (met behulp van vrienden), moet ik voor, lets say, gemiddeld 100-150 euro per maand een heel eind zijn, ex. benzine. BMW's zijn dan al snel stuk duurder, door gewicht en duurdere verzekering.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 07 mar 2013, 09:59

Ik denk dat je aardig reëel zit te rekenen inderdaad. :thumbup: Misschien is een 106 GTI een optie? Of een mooie Saxo VTS? Honda civic met een vtec zou ik ook niet afslaan. E36 compact?

Luco

Bericht door Luco » 07 mar 2013, 10:03

106, clio rs of een 5 gte, geen turbotje die is wat onderhoudsgevoelig, een 5gte is onverwoestbaar, mooie kuipstoel erin en klaar.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 07 mar 2013, 10:09

Clio RS lijkt me risicovol qua onderhoud, verzekeren zal ook geen feest zijn.

Fedmas

Bericht door Fedmas » 07 mar 2013, 10:17

Robertdj schreef:Clio RS lijkt me risicovol qua onderhoud, verzekeren zal ook geen feest zijn.
Onderhoud is inderdaad risico, maar valt veel uit te sluiten met een goed gedocumenteerde RS. Verzekering:
Even uitgaande van de bovenstaande Clio (28gsb8):
Totaalpremie per maand € 53,40 Inclusief OVI & SVI.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 07 mar 2013, 10:24

Denk dat ze daarop terugkomen wanneer je de verzekering af probeert te sluiten.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 07 mar 2013, 10:28

Robertdj schreef:Denk dat ze daarop terugkomen wanneer je de verzekering af probeert te sluiten.
Zo'n vermoeden heb ik ook. Voor m'n MX3 met 136pk zou ik minimaal €100 per maand moeten betalen...

RVV

Bericht door RVV » 07 mar 2013, 10:44

Ik zou niet gelijk zo'n scheurijzertje kopen. Leer eerst maar eens autorijden :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 mar 2013, 10:46

Ga niet voor iets waar RS, GTi, whatever achter staat. Volgens mij ga je dan de hoofdprijs betalen qua verzekering. Wat valt er fatsoenlijk te verzekeren als je 18 bent? En stem daar je keuze op af.
Of koop gewoon een Panda :D

Tenzij je geld zat hebt... :wink:

Fedmas

Bericht door Fedmas » 07 mar 2013, 10:59

Denk inderdaad ook dat als ik hem wil afsluiten, het ineens 2x het bedrag wordt..

RS is inderdaad leuk, maar iets te veel misschien om mee te beginnen :-). Geld zat heb ik sowieso niet :-D.

Ach, Clio's, 106'jes, Saxo.. zijn allemaal leuke auto's.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 07 mar 2013, 10:59

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... ousPage=lr

Zoiets niks voor je? Met de stoelen die in dit exemplaar zitten, zit jij waarschijnlijk ook prima. En met goede veren en dempers stuurt het ook hartstikke leuk. En niet duur in vaste lasten. Voor mij was het de enige auto uit deze klasse waar ik goed in zat.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 07 mar 2013, 11:01

Ford Sportka? Iets duurder in aanschaf maar stuurt erg goed en kost verder geen drol, ook vrij jong en weinig kilometers: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford ... ousPage=lr

Je moet er wel van houden.

Dit is denk ik echt iets voor jou: past perfect in je budget, europees, niet te duur, toch vrij vlot, rijdt goed. Betrouwbaar. Noem het maar op:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford ... ousPage=lr

Fedmas

Bericht door Fedmas » 07 mar 2013, 11:03

Polo is ook wel leuk. Sportka lokt me niet. Een Fiesta Sport vind ik wel vet! (ken dat hele model niet eens..)
Ben alleen bang dat een Fiesta Sport ook wel in de maandlasten gaat lopen..

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2013, 11:10

wilde al kijken bij een 205 1.9 gti...die dingen zijn vrij duur nog, dus een 106 rallye 1.6 is dan een veel betere keus.

wil je RWD dan is zoiets als onderstaande als alles klopt een leuk koopje, bovendien
wegen belastingvrij en roestvrij??
en weinig km??

leuke 320i met 130.000km?
Top carosserie, geen roest !! --- * LET OP , AL ONZE OCCASIONS WAARVAN DE APK IS VERLOPEN WORDEN UITERAARD AFGELEVERD MET EEN NIEUWE APK !!
niet te veel op de wielen letten, as de rest klopt ist een koopje lijkt me.

http://www.autotrader.nl/klassieker/bmw ... 0i/detail/

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie