Broodje aap verhaal? Gaspedaal blijft hangen bij 200 km/u?!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Broodje aap verhaal? Gaspedaal blijft hangen bij 200 km/u?!

Bericht door RVV » 28 feb 2013, 16:54

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/artic ... show=react

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 7tbxDqsSog#!
Het zal je maar overkomen: een Texaanse tienerchauffeur werd verplicht tot een dollemansrit van meer dan een uur met een snelheid van bij momenten meer dan 200 km/u. Alle ellende begon toen het gaspedaal van de Hyundai van de 16-jarige Elez Lushaj plots blokkeerde. Vervolgens faalden ook de remmen (ook de handrem) en zelfs de koppeling, zodat er niets anders opzat dan over de snelweg te blijven razen. Daarbij moest de jonge chauffeur vaak slalommend over de pechstrook honderden andere voertuigen ontwijken. De politie had de grootste moeite om de losgeslagen auto bij te houden. Uiteindelijk eindigde de ongewilde dollemansrit met een spectaculaire crash. De tiener overleefde miraculeus. Bekijk fragmenten van zijn bijzonder hachelijk avontuur in onderstaande video.

Het ernstige incident dateert van december vorig jaar en Elez Lushaj is heel blij dat hij het nog kan navertellen. Toen alle pedalen de tienerbestuurder in de steek lieten, belde Elez in paniek naar de hulpdiensten. "Ik zit hier helemaal vast in mijn auto. Ik kan niet stoppen. Ik rijd met een snelheid van 125 mijl per uur (iets meer dan 200 km/u). Alstublieft, doe iets! Ik heb echt alles geprobeerd. Het gaspedaal zit geblokkeerd, ik kan het niet optrekken. Ook de remmen doen het niet, zelfs de handrem niet."

Geen oplossing
De telefoonoperator aan de andere kant van de lijn beloofde de jongeman dat hij iets zou bedenken en hij stuurde een politiepatrouille in de achtervolging. Ondertussen belde hij een Hyundai-dealer, maar niemand wist een oplossing. "Ik ben online aan het zoeken, maar ik heb ook geen idee hoe we uit deze situatie kunnen geraken."

Achtervolging
Hulpsheriff Tim Williamson joeg in zijn politiewagen achter de losgeslagen auto. "Hij was duidelijk de snelste auto op de weg. Vooral bij het aansijden van de bochten was het angstaanjagend om zien. Ik was er helemaal niet zeker van dat hij het zou halen. Stiekem hoopte ik dat hij zonder brandstof zou vallen."

Vier keer over kop
Het onvermijdelijke gebeurde dan. In een poging een kleine vrachtwagen te ontwijken, geraakte de wagen van Elez Lushaj van de weg en ging vier keer over de kop. De hulpdiensten moesten het dak van zijn wagen snijden om hem te bevrijden. Als bij wonder overleefde de tienerbestuurder de crash zonder zware letsels. Toch bleef het ongeval niet zonder gevolgen, want zelfs twee maanden later heeft Lushaj nog steeds pijn aan zijn rug en nek.

Auto onderzoeken
De dollemansrit van Elez Lushaj duurde meer dan een uur. Op die tijd legde hij bijna 120 mijl af met snelheidspieken tot over de 200 km/u. Een woordvoerder van Hyundai heeft al gereageerd op het vreemde incident. "Het is extreem onwaarschijnlijk dat remmen, gaspedaal en koppeling op hetzelfde moment dienst weigeren. We hebben nog geen contact gehad met de chauffeur in kwestie of zijn familie. We zouden graag met hen spreken en de auto onderzoeken om de juiste oorzaak te achterhalen."

bron: hln.be

Luco

Re: Broodje aap verhaal? Gaspedaal blijft hangen bij 200 km/

Bericht door Luco » 28 feb 2013, 16:56

Misschien contact uitzetten?

JP

Bericht door JP » 28 feb 2013, 16:57

1) Welke Hyundai haalt de 200km/h?
2) Als die bij 200km/h blijft hangen,wil dat zeggen dat hij die ook daadwerkelijk heeft gereden voordat de cruisecontrol/gaspedaal bleef hangen?

Hielke

Bericht door Hielke » 28 feb 2013, 17:01

Only in America

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 feb 2013, 17:03

Dan ben je blij dat je claxon 't wél doet:)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 feb 2013, 17:11

Broodje aap verhaal of diegene achter het stuur is zo stom als een varken.

Lijkt mij stug dat alles tegelijk faalt en dan nog kan je gewoon het contact uitzetten.

RVV

Bericht door RVV » 28 feb 2013, 17:27

Contact uitzetten zorgt er toch voor dat het stuur in en stuurslot kan vliegen?

Luco

Bericht door Luco » 28 feb 2013, 17:29

RVV schreef:Contact uitzetten zorgt er toch voor dat het stuur in en stuurslot kan vliegen?
Vaak wel, maar ik zag in het filmpje alleen een kaarsrechte weg, dus daar contact uit en uit laten rollen zonder te sturen.
Maar die ceo van Hyundai kan zijn bonus wel vergeten, iso gecertificeerd en toch een fuck up :tooth:

hanske

Bericht door hanske » 28 feb 2013, 17:44

RVV schreef:Contact uitzetten zorgt er toch voor dat het stuur in en stuurslot kan vliegen?

:duh: NOPE, alleen het contact uitschakelen zonder de sleutel uit het contactslot te verwijderen stelt het contactslot normaal gesproken niet in werking.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 28 feb 2013, 17:45

Niet de eerste keer dat ik zo iets zie met Hyundai in de hoofdrol. Heb eerder twee gevallen gezien in Azie.

http://www.liveleak.com/view?i=a5b_1336565127

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 28 feb 2013, 17:46

Dit gebeurt alleen bij inferieure producten :mrgreen:

Invalide Fransman vast in voortrazende auto
AMSTERDAM - Een invalide automobilist uit Frankrijk is door de politie stilgezet na een dollemansrit van ruim 200 kilometer lang.

De aangepaste wagen wilde niet meer remmen en bleef steken op een snelheid van 200 kilometer per uur.
De remmen van de Renault Laguna van de 36-jarige Frank Lecerf gingen kapot tijdens een ritje naar de plaatselijke supermarkt. Lecerf reed op een vierbaanssnelweg toen de wagen bleef steken op 100 kilometer per uur.

Elke keer als de Fransman probeerde te remmen, accelereerde zijn wagen. Uiteindelijk bereikte het voertuig de maximale snelheid van 200 kilometer per uur. Terwijl de auto gevaarlijk door het verkeer slingerde, wist Lecerf nog wel de hulpdiensten te bellen.

De politie zette daarop de achtervolging in en reed ruim 200 kilometer met de Renault mee, totdat de brandstof op was en de wagen in een Belgische sloot eindigde, meldt The Guardian.

Lecerf raakte niet gewond, maar kreeg wel twee epileptische aanvallen tijdens het incident. De Fransman begint een rechtszaak tegen Renault voor het in levensgevaar brengen van een persoon.

De autofabrikant wacht de resultaten van het onderzoek af.

:tong uitsteken:

Ahmed

Bericht door Ahmed » 28 feb 2013, 17:47

JP schreef:1) Welke Hyundai haalt de 200km/h?
2) Als die bij 200km/h blijft hangen,wil dat zeggen dat hij die ook daadwerkelijk heeft gereden voordat de cruisecontrol/gaspedaal bleef hangen?
1. Elantra, Sonata.
2. De auto blijft acceleren volgens getuigen. Dus hij hoeft niet per se 200 te hebben gereden.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 28 feb 2013, 18:12

Veel Hyundai's hebben hier dikkere motoren dan in de EU. Lijkt me nog steeds een bijzonder ongeloofwaardig verhaal.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 28 feb 2013, 18:38

Je zou 'm ook gewoon uit D kunnen halen dunkt me?

Anyhow, ze kunnen wel koeling als 'thoroughly checked - OK' aanduiden binnen engineering :duck: .

hanske

Bericht door hanske » 28 feb 2013, 18:44

G Kolkman schreef:Je zou 'm ook gewoon uit D kunnen halen dunkt me?

Een woordvoerder van Hyundai heeft al gereageerd op het vreemde incident. "Het is extreem onwaarschijnlijk dat remmen, gaspedaal en koppeling op hetzelfde moment dienst weigeren.

:lezen: Lezen jongens!!!

Luco

Bericht door Luco » 28 feb 2013, 19:11

Bram schreef:Dit gebeurt alleen bij inferieure producten :mrgreen:

Invalide Fransman vast in voortrazende auto
AMSTERDAM - Een invalide automobilist uit Frankrijk is door de politie stilgezet na een dollemansrit van ruim 200 kilometer lang.

De aangepaste wagen wilde niet meer remmen en bleef steken op een snelheid van 200 kilometer per uur.
De remmen van de Renault Laguna van de 36-jarige Frank Lecerf gingen kapot tijdens een ritje naar de plaatselijke supermarkt. Lecerf reed op een vierbaanssnelweg toen de wagen bleef steken op 100 kilometer per uur.

Elke keer als de Fransman probeerde te remmen, accelereerde zijn wagen. Uiteindelijk bereikte het voertuig de maximale snelheid van 200 kilometer per uur. Terwijl de auto gevaarlijk door het verkeer slingerde, wist Lecerf nog wel de hulpdiensten te bellen.

De politie zette daarop de achtervolging in en reed ruim 200 kilometer met de Renault mee, totdat de brandstof op was en de wagen in een Belgische sloot eindigde, meldt The Guardian.

Lecerf raakte niet gewond, maar kreeg wel twee epileptische aanvallen tijdens het incident. De Fransman begint een rechtszaak tegen Renault voor het in levensgevaar brengen van een persoon.

De autofabrikant wacht de resultaten van het onderzoek af.

:tong uitsteken:
Hee slimmerd, een aangepaste wagen voor een invalide, wie zegt dat die door Renault is aangepast, misschien heeft er wel zon prutser als jij aan gesleuteld :nana: :nana: :nana:

KW

Bericht door KW » 28 feb 2013, 22:04

Luco schreef:Misschien contact uitzetten?
Mijn idee, er moet toch iets werken?

En koppeling in de USA? bijna alle auto's ongeacht merk rijden met automaat, dan heb je alleen gas en rem. Al rijdend in N zetten kan met moderne auto's vaak niet meer. Dus blijft idd de contactsleutel nog over. En het contactslot treedt pas in werking nadat de sleutel er helemaal uit getrokken is dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Verder had de politie met 3-4 auto's voor hem kunnen gaan rijden op een (nagenoeg) recht stuk weg (die je daar vrij veel hebt), en die met 1 of 2 voor de auto en 2 er naast, insluiten, zachtjes aansluiten en dan op de rem gaan staan. Ja dat is riskant, maar zoals het nu afgelopen is is ook niks.

dvh

Bericht door dvh » 28 feb 2013, 22:50

Broodje aap ?
Wel een interessante
http://www.nu.nl/wetenschap/3355549/ged ... elukt.html

:D

JWD

Bericht door JWD » 28 feb 2013, 23:31

Contactsleutel naar 'accessoire' stand en al je functies buiten je motor blijven behouden, stuurslot werkt pas bij het verwijderen van de sleutel (de kenmerkende *Tok*).
Daarnaast is het zover ik weet in elke auto verplicht om naar N te kunnen schakelen tijdens het rijden.
Vraag me niet waarom ik het weet maar van alle auto's die ik ooit bestuurd heb weet ik dat dit gewoon kan ;).

Het enige wat ik kan bedenken wat 'eventueel' een mogelijkheid zou zijn is;

1. Dat de auto van een keyless go systeem voorzien was met startknop zonder sleutel en een elektronisch gestuurde bak met knoppen dus zonder fysieke verbinding met de bak.
2. Dat heel de auto fly-by-wire is zoals het gaspedaal
3. Dat er een stoorzender op de (CAN)bus zat waardoor signalen niet meer doorgestuurd kunnen worden

Als dan echt alles stuk gaat en er geen noodprogramma is dan zou het eventueel kunnen.

Jussi

Bericht door Jussi » 28 feb 2013, 23:37

Er zijn toch beelden op het internet van een X5 wiens turbo op hol slaat waarbij het afzetten van het contact zelfs niets doet? Lijkt mij dat als je 2 uur op de weg raast, je daar ook aan denkt. Althans, daar denk ik toch meteen aan.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 28 feb 2013, 23:41

Afbeelding

Denk ik ...

Roy RS

Bericht door Roy RS » 28 feb 2013, 23:58

Ik ben gestopt toen hyundai en 200km/u in 1 zin genoemd werden...
Need I say more, monkey sandwich it is!

KW

Bericht door KW » 01 mar 2013, 02:46

Roy, je moet ook niet de tekst lezen maar die video kijken :mrgreen: dan zie je datie wel degelijk ongeveer 200 (iig praktisch 2x de snelheid van ander verkeer) rijdt.

JWD schreef:Contactsleutel naar 'accessoire' stand en al je functies buiten je motor blijven behouden, stuurslot werkt pas bij het verwijderen van de sleutel (de kenmerkende *Tok*).
Daarnaast is het zover ik weet in elke auto verplicht om naar N te kunnen schakelen tijdens het rijden.
Vraag me niet waarom ik het weet maar van alle auto's die ik ooit bestuurd heb weet ik dat dit gewoon kan ;).

Het enige wat ik kan bedenken wat 'eventueel' een mogelijkheid zou zijn is;

1. Dat de auto van een keyless go systeem voorzien was met startknop zonder sleutel en een elektronisch gestuurde bak met knoppen dus zonder fysieke verbinding met de bak.
2. Dat heel de auto fly-by-wire is zoals het gaspedaal
3. Dat er een stoorzender op de (CAN)bus zat waardoor signalen niet meer doorgestuurd kunnen worden

Als dan echt alles stuk gaat en er geen noodprogramma is dan zou het eventueel kunnen.
Hier heb je wel een aantal punten ja. Een van de redenen dat ik tegen verelectronicalisering ben van auto's en alles dat erop zit. Gewoon electrisch is ook goed zat, en belangrijke dingen als alle 3 de pedalen, stuur en schakelbak nevernooit zonder fysieke stalen kabels/stangen.

Plaats reactie