http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 7tbxDqsSog#!
Het zal je maar overkomen: een Texaanse tienerchauffeur werd verplicht tot een dollemansrit van meer dan een uur met een snelheid van bij momenten meer dan 200 km/u. Alle ellende begon toen het gaspedaal van de Hyundai van de 16-jarige Elez Lushaj plots blokkeerde. Vervolgens faalden ook de remmen (ook de handrem) en zelfs de koppeling, zodat er niets anders opzat dan over de snelweg te blijven razen. Daarbij moest de jonge chauffeur vaak slalommend over de pechstrook honderden andere voertuigen ontwijken. De politie had de grootste moeite om de losgeslagen auto bij te houden. Uiteindelijk eindigde de ongewilde dollemansrit met een spectaculaire crash. De tiener overleefde miraculeus. Bekijk fragmenten van zijn bijzonder hachelijk avontuur in onderstaande video.
Het ernstige incident dateert van december vorig jaar en Elez Lushaj is heel blij dat hij het nog kan navertellen. Toen alle pedalen de tienerbestuurder in de steek lieten, belde Elez in paniek naar de hulpdiensten. "Ik zit hier helemaal vast in mijn auto. Ik kan niet stoppen. Ik rijd met een snelheid van 125 mijl per uur (iets meer dan 200 km/u). Alstublieft, doe iets! Ik heb echt alles geprobeerd. Het gaspedaal zit geblokkeerd, ik kan het niet optrekken. Ook de remmen doen het niet, zelfs de handrem niet."
Geen oplossing
De telefoonoperator aan de andere kant van de lijn beloofde de jongeman dat hij iets zou bedenken en hij stuurde een politiepatrouille in de achtervolging. Ondertussen belde hij een Hyundai-dealer, maar niemand wist een oplossing. "Ik ben online aan het zoeken, maar ik heb ook geen idee hoe we uit deze situatie kunnen geraken."
Achtervolging
Hulpsheriff Tim Williamson joeg in zijn politiewagen achter de losgeslagen auto. "Hij was duidelijk de snelste auto op de weg. Vooral bij het aansijden van de bochten was het angstaanjagend om zien. Ik was er helemaal niet zeker van dat hij het zou halen. Stiekem hoopte ik dat hij zonder brandstof zou vallen."
Vier keer over kop
Het onvermijdelijke gebeurde dan. In een poging een kleine vrachtwagen te ontwijken, geraakte de wagen van Elez Lushaj van de weg en ging vier keer over de kop. De hulpdiensten moesten het dak van zijn wagen snijden om hem te bevrijden. Als bij wonder overleefde de tienerbestuurder de crash zonder zware letsels. Toch bleef het ongeval niet zonder gevolgen, want zelfs twee maanden later heeft Lushaj nog steeds pijn aan zijn rug en nek.
Auto onderzoeken
De dollemansrit van Elez Lushaj duurde meer dan een uur. Op die tijd legde hij bijna 120 mijl af met snelheidspieken tot over de 200 km/u. Een woordvoerder van Hyundai heeft al gereageerd op het vreemde incident. "Het is extreem onwaarschijnlijk dat remmen, gaspedaal en koppeling op hetzelfde moment dienst weigeren. We hebben nog geen contact gehad met de chauffeur in kwestie of zijn familie. We zouden graag met hen spreken en de auto onderzoeken om de juiste oorzaak te achterhalen."
bron: hln.be