BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Toch hier maar eens een draadje openen. Het gaat om de auto van mijn moeder en sinds een paar weken klaagt ze dat de motor regelmatig afslaat.
Klein beetje achtergrond. Het gaat om een 318i cabriolet uit '99 met ongeveer 43.000 km op de teller. De auto wordt weinig gebruikt en als de auto gebruikt wordt is het voor heel korte ritjes. Twee weken geleden is de auto uitgelezen en daarbij zijn geen foutcodes naar voren gekomen.
Voor zover ik begrepen heb slaat de motor met name af op momenten dat het gas wordt losgelaten, bijvoorbeeld bij naderen van rotondes, T-splitsingen etc., of bij het indraaien van een parkeervak met maximaal gedraaid stuur.
Ik heb zelf inmiddels ook een paar keer met de auto gereden en heb daarbij 1 keer meegemaakt dat direct na het starten, de motor was toen nog enigszins warm, het toerental schommelde tussen bijna afslaan en wat hoger en toen ik vervolgens achteruit ging rijden (zonder gas bij te geven, alleen koppeling op laten komen) en het stuur maximaal draaide sloeg de motor af. De overige ritten die ik gemaakt heb had ik geen probleem.
Ik heb al wat rondgelezen op internet maar kom of draadjes tegen waar allerlei suggesties worden gedaan en niet duidelijk wordt of het probleem is opgelost of ik kom draadjes tegen waar het probleem uiteindelijk is opgelost maar wordt ook een waslijst met vervangen onderdelen gepresenteerd.
Ik benieuwd naar jullie ideeën en tips.
Klein beetje achtergrond. Het gaat om een 318i cabriolet uit '99 met ongeveer 43.000 km op de teller. De auto wordt weinig gebruikt en als de auto gebruikt wordt is het voor heel korte ritjes. Twee weken geleden is de auto uitgelezen en daarbij zijn geen foutcodes naar voren gekomen.
Voor zover ik begrepen heb slaat de motor met name af op momenten dat het gas wordt losgelaten, bijvoorbeeld bij naderen van rotondes, T-splitsingen etc., of bij het indraaien van een parkeervak met maximaal gedraaid stuur.
Ik heb zelf inmiddels ook een paar keer met de auto gereden en heb daarbij 1 keer meegemaakt dat direct na het starten, de motor was toen nog enigszins warm, het toerental schommelde tussen bijna afslaan en wat hoger en toen ik vervolgens achteruit ging rijden (zonder gas bij te geven, alleen koppeling op laten komen) en het stuur maximaal draaide sloeg de motor af. De overige ritten die ik gemaakt heb had ik geen probleem.
Ik heb al wat rondgelezen op internet maar kom of draadjes tegen waar allerlei suggesties worden gedaan en niet duidelijk wordt of het probleem is opgelost of ik kom draadjes tegen waar het probleem uiteindelijk is opgelost maar wordt ook een waslijst met vervangen onderdelen gepresenteerd.
Ik benieuwd naar jullie ideeën en tips.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Ik zou sowieso de stationair regelaar reinigen. Al is dat misschien niet de oorzaak, het blok loopt stationair wel fijner als die vuil is geweest.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Regelaar voor stationair toerental (ICV) heb ik eerder vanavond losgehad. Ik zag eerlijk gezegd niet goed wat daaraan schoon te maken valt. Het is ook een heel ander model dan waarover je op internet veel informatie vind. Daar gaat het om een regelaar die ergens onder het inlaatspruitstuk is verstopt. Bij de M43 zit er aan de voorzijde van de motor, je kunt er in ieder geval makkelijk bij, een regelaar in het inlaattraject.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
sluit de gasklep wel helemaal mooi?
ik had op mijn M43 een gasklep die bij stationair iets open bleef staan (vorige eigenaar/garage had lopen draaien aan de afstelling) en daardoor ging hij ook slecht stationair lopen.
als die namelijk iets open blijft weet de ECU niet goed meer wat hij moet doen...
zou kunnen dat de klep sterk vervuild is door alle kleine ritjes en nu niet mooi meer sluit
ik had op mijn M43 een gasklep die bij stationair iets open bleef staan (vorige eigenaar/garage had lopen draaien aan de afstelling) en daardoor ging hij ook slecht stationair lopen.
als die namelijk iets open blijft weet de ECU niet goed meer wat hij moet doen...
zou kunnen dat de klep sterk vervuild is door alle kleine ritjes en nu niet mooi meer sluit

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Ik heb dat ook gehad bij mijn E36 touring met M43 erin.
Die stationair regelaar kan je gewoon even met remmenreiniger doorspoelen en dan er weer op zetten. Ik heb hem uiteindelijk vervangen (kostte toen 180,-
) maar het probleem was toen wel opgelost.
Die stationair regelaar kan je gewoon even met remmenreiniger doorspoelen en dan er weer op zetten. Ik heb hem uiteindelijk vervangen (kostte toen 180,-

- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Al de alom bekende vacuümslangetjes gecheckt?
Als een auto niet vaak gebruikt wordt willen er nogal 's wat rubber dingetjes uitdrogen.
Als een auto niet vaak gebruikt wordt willen er nogal 's wat rubber dingetjes uitdrogen.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Met de gasklepafstelling is volgens mij niets mis. De motor heeft een stabiel stationair toerental, zowel bij koude als warme motor.
Vanmorgen heb ik de auto meegenomen naar m'n werk en ben expres binnendoor gereden zodat ik veel moest stoppen en weer optrekken. En natuurlijk geen enkele keer afgeslagen...
Ik had toen de motor nog koud was wel problemen met de cruise control (daar had m'n moeder ook klachten over). In het begin, toen de motor nog koud was, leek de cruise control op te pakken maar sloeg eigenlijk meteen daarna weer uit. Pas toen de motor wat op temperatuur was wilde de cruise control normaal functioneren.
(Vacuum-)slangen heb ik niet 100% nauwkeurig bekeken maar ik zie niet direct problemen.
Zal vanavond de regelaar nog eens losschroeven en dan doorspoelen met remmenreiniger.
Vanmorgen heb ik de auto meegenomen naar m'n werk en ben expres binnendoor gereden zodat ik veel moest stoppen en weer optrekken. En natuurlijk geen enkele keer afgeslagen...
Ik had toen de motor nog koud was wel problemen met de cruise control (daar had m'n moeder ook klachten over). In het begin, toen de motor nog koud was, leek de cruise control op te pakken maar sloeg eigenlijk meteen daarna weer uit. Pas toen de motor wat op temperatuur was wilde de cruise control normaal functioneren.
(Vacuum-)slangen heb ik niet 100% nauwkeurig bekeken maar ik zie niet direct problemen.
Zal vanavond de regelaar nog eens losschroeven en dan doorspoelen met remmenreiniger.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
zit daar bij die auto nr 8 niet op of werkt dat via nr 1?

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... 99/browse/
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... 99/browse/
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Dat is het oude systeem Rene.
Bij de nieuwere types zit de regelaar voor op het inlaatspruitstuk, nr. 9 op de tekening.

Bij de nieuwere types zit de regelaar voor op het inlaatspruitstuk, nr. 9 op de tekening.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
ah, die kende ik niet
ook geen ervaring mee dan.
thx

ook geen ervaring mee dan.
thx

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Gezien je problemen met de cruise control lijkt het me een gevalletje gasklepsensor, nummer 2 op de tekening van Martin.
Kun je deze eens loshalen en de weerstand meten (pool 1 & 3) op min en max verdraaiing? Tevens kijken of de weerstand geleidelijk oploopt, als het goed is van 1k - 4k Ohm.
Je kunt ook nog meten op de auto zelf (sensor los) of er een 5V signaal binnenkomt op 2 van de 3 polen op de stekker (motorzijde). De derde pool geeft 0V want dat is massa.
Kun je deze eens loshalen en de weerstand meten (pool 1 & 3) op min en max verdraaiing? Tevens kijken of de weerstand geleidelijk oploopt, als het goed is van 1k - 4k Ohm.
Je kunt ook nog meten op de auto zelf (sensor los) of er een 5V signaal binnenkomt op 2 van de 3 polen op de stekker (motorzijde). De derde pool geeft 0V want dat is massa.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Die sensor zal ik vanavond eens doormeten Joost. Ben benieuwd.
Edit: wat me nog te binnen schiet. Volgens mijn moeder deed de verbruiksmeter ook vreemd. Die schoot heen en weer (vanmorgen natuurlijk niet...). Nog een indicatie dat er iets met de sensor aan de hand is?
Edit: wat me nog te binnen schiet. Volgens mijn moeder deed de verbruiksmeter ook vreemd. Die schoot heen en weer (vanmorgen natuurlijk niet...). Nog een indicatie dat er iets met de sensor aan de hand is?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
MarcH schreef:Die sensor zal ik vanavond eens doormeten Joost. Ben benieuwd.
Edit: wat me nog te binnen schiet. Volgens mijn moeder deed de verbruiksmeter ook vreemd. Die schoot heen en weer (vanmorgen natuurlijk niet...). Nog een indicatie dat er iets met de sensor aan de hand is?


- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Kan inderdaad een waslijst aan oorzaken hebben, zoals vacuumslangen (worden oud, drogen uit, scheuren, lossen op), ICV (verzamelt vuil, koekt aan), maar ook zaken als een gaskleppositiesensor, of nokken- danwel krukassensor. Bij mij bleek het uiteindelijk aan een hele slechte accu te liggen. Althans, na het vervangen van de accu is het probleem niet meer teruggekomen.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Zonet de regelaar gedemonteerd en met remmenreiniger doorgespoten. Daar verwacht ik eerlijk gezegd verder niet zoveel van. De regelaar ziet er van binnen namelijk niet ernstig vervuild uit.
Ook de sensor even gemeten. Weerstand loopt van 620 naar iets van 2260 Ohm. Geen idee of dat de goede waarden zijn. Op de stekker heb ik netjes 2x 5 Volt.
Komend weekend ga ik er nog eens wat mee rijden in de hoop dat ik zelf ga ervaren dat de motor regelmatig afslaat. Dit zodat ik uit eerste hand weet onder welke condities het nou voorkomt. Zal dan ook, bij daglicht, nog eens goed alle slangen bekijken.
Ook de sensor even gemeten. Weerstand loopt van 620 naar iets van 2260 Ohm. Geen idee of dat de goede waarden zijn. Op de stekker heb ik netjes 2x 5 Volt.
Komend weekend ga ik er nog eens wat mee rijden in de hoop dat ik zelf ga ervaren dat de motor regelmatig afslaat. Dit zodat ik uit eerste hand weet onder welke condities het nou voorkomt. Zal dan ook, bij daglicht, nog eens goed alle slangen bekijken.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Dat lijkt me niet juist en kan zomaar eens de reden zijn van het beroerde lopen...Ik kan in TIS zo snel niet de juiste waarde vinden. Maar ik ga er vanuit dat deze voor de meeste BMW modellen van die tijd hetzelfde is, dus 1k - 4k Ohm.MarcH schreef: Ook de sensor even gemeten. Weerstand loopt van 620 naar iets van 2260 Ohm. Geen idee of dat de goede waarden zijn. Op de stekker heb ik netjes 2x 5 Volt.
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Joost, ik heb de sensor net even opgezocht in ETK en er staat als opmerking 4KOHM bij. Lijkt er dus op dat je gelijk hebt.
Maar stel dat de sensor niet goed meer is, moet je dan niet continu een probleem hebben met het gedrag van de motor?
Maar stel dat de sensor niet goed meer is, moet je dan niet continu een probleem hebben met het gedrag van de motor?
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
grote kans dat potje 1 / slang 3 niet goed is
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15
succes
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15
succes
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Dat zou je wel zeggen, maar er zijn natuurlijk zoveel sensors waar de motor op loopt (luchtmassameter, koelwatertemp, inlaatluchttemp, lambda). De inspuiting regelt zichzelf wel enigszins bij, maar ik denk dat vooral een verandering van de gasklep in deellast goed te merken moet zijn (dus afremmen, versnellen, cruise control). Het klopt allemaal wel met elkaar moet ik zeggen.
Zo'n sensor kost ook de wereld niet, dus je zou kunnen proberen of het daarmee over is. Het zijn redelijk gevoelige dingen. Het bestaat uit een baan met een sleepcontact, dus zou vanwege weinig rijden wat corrosie kunnen hebben oid.
Zie ook mijn andere topic:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... eelnummers
Zo'n sensor kost ook de wereld niet, dus je zou kunnen proberen of het daarmee over is. Het zijn redelijk gevoelige dingen. Het bestaat uit een baan met een sleepcontact, dus zou vanwege weinig rijden wat corrosie kunnen hebben oid.
Zie ook mijn andere topic:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... eelnummers
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Toevallig heb ik daar eerder vanavond ook nog naar gekeken Arjan. Uit de buurt van dat potje hoorde ik namelijk een vreemd geluid. Zou even niet weten hoe ik dat geluid moet omschrijven. Kan hier wat mis mee zijn vanwege de vele korte ritjes die met de auto gereden worden (sludge-vorming)?arjanvanessen schreef:grote kans dat potje 1 / slang 3 niet goed is
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15
succes
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
haal dat potje er maar eens af , en maak hem maar eens voorzichtig los , wedden dat er een gescheurd / vergaan membraam in zitMarcH schreef:Toevallig heb ik daar eerder vanavond ook nog naar gekeken Arjan. Uit de buurt van dat potje hoorde ik namelijk een vreemd geluid. Zou even niet weten hoe ik dat geluid moet omschrijven. Kan hier wat mis mee zijn vanwege de vele korte ritjes die met de auto gereden worden (sludge-vorming)?arjanvanessen schreef:grote kans dat potje 1 / slang 3 niet goed is
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15
succes
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
Even een update. Volgens mijn moeder doet de auto nu weer normaal. Kennelijk was een oliewissel en een paar wat langere ritten rijden voldoende. Er is nog wel een probleem met het alarmsysteem maar daar zal ik een apart draadje voor starten.
-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW E36 318 (M43) - slaat regelmatig af
De 9 van de 10 keer gouden tip word overheen gelezen?Peric schreef:Al de alom bekende vacuümslangetjes gecheckt?
Als een auto niet vaak gebruikt wordt willen er nogal 's wat rubber dingetjes uitdrogen.
Zeker bij een auto met lage kmstand!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjorn1404 en 3 gasten