
1973 BMW 2002 tracktool project
- Joël D.
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Prachtige project! 

- SvB
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Heel mooi project dit
Mijn eerste auto was een BMW 2002 ik kan dit dan ook heel erg waarderen.
Hier komt die nog even voorbij op 0:42

Mijn eerste auto was een BMW 2002 ik kan dit dan ook heel erg waarderen.
Hier komt die nog even voorbij op 0:42
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Mooi dat 'ie weer is gefixt. Hoe reed 'ie?
- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Dank voor de positieve reacties!
Ik heb heerlijk gereden op Zandvoort, jammer genoeg heb ik geen tijden geklokt dus ik heb geen idee hoeveel sneller 't nu is.. ik kan nu in ieder geval de oude 911's bijhouden op de rechte stukken
De temperatuur van de motor liep wel heel langzaam op, het is niet in het rood geweest maar na +- 15 minuten moest ik een halve ronde ff rustiger aan doen. Maar ik denk dat wel op te kunnen lossen met een fatsoenlijke koudeluchtinlaat, aangezien de motor nu zn eigen warmte dubbel recyclet. Niks al te ergs dus, en daar ben ik erg blij om!

Ik heb heerlijk gereden op Zandvoort, jammer genoeg heb ik geen tijden geklokt dus ik heb geen idee hoeveel sneller 't nu is.. ik kan nu in ieder geval de oude 911's bijhouden op de rechte stukken

De temperatuur van de motor liep wel heel langzaam op, het is niet in het rood geweest maar na +- 15 minuten moest ik een halve ronde ff rustiger aan doen. Maar ik denk dat wel op te kunnen lossen met een fatsoenlijke koudeluchtinlaat, aangezien de motor nu zn eigen warmte dubbel recyclet. Niks al te ergs dus, en daar ben ik erg blij om!
- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Het is alweer een hele tijd terug dat ik een update heb gepost. Eigenlijk vond ik na de laatste update dat de BMW voorlopig wel goed was zo.. het reed goed en daar wou ik van genieten, en een voorwaarde daarvoor is dat ik er niks meer aan moest gaan verknoeien.
Uiteraard had de prima donna daar weer andere ideeen over. Een dikke maand terug besloot ik dat het wel leuk zou zijn om de schoonfamilie in Drenthe te bezoeken, en dat uiteraard met de BMW. Want dan moet je over de afsluitdijk en zo. En aangezien het ding al de hele tijd niks raars had uitgehaald leek het nog een goed idee ook. Tot ie op de afsluitdijk heel even inhield; een blik op de brandstofmengselmeter zei dat de motor veel te arm liep, en voordat ik mn voet van het gas kon halen pingelde 't blokje twee keer flink. En dat was twee keer te veel, want ik kon daarna de weg niet meer zien in mijn achteruitkijkspiegels..
Gelukkig kon ik een nabij gelegen parkeerhaven op rollen, onder begeleiding van de bijbehorende grote witte rookwolk. De olievuldop bleek onder de mayonaise te zitten, dus dan weet je genoeg; koppakking wéér geklapt. En dit was nog wel een speciale turbo koppakking van BMW
Eenmaal thuis besloot ik dat het geheel wat betrouwbaarder moest worden; dus de marges moesten vergroot worden. Bij volgas zoop 'ie namelijk sloten vol benzine, waarvan een belangrijk deel gebruikt werd om de verbrandingskamers te koelen. Een leuk neveneffect was dat ik de benzinemeter op dat moment ook goed omlaag kon zien bewegen...
Omdat het blok nog op de standaard compressieverhouding draaide en al een paar flutpakkingen had opgeblazen, besloot ik om na wat rekenwerk een dikke (3mm) stalen koppakking te kopen inclusief een setje stevige ARP kopbouten. Zo wordt de effectieve compressieverhouding verlaagd (dus minder benzinekoeling nodig), en kunnen die nare BMW rekbouten ook meteen in de oud ijzerbak.
Zo gezegd zo gedaan; via ebay in Amerika besteld, een na een paar weken wachten had ik 't op de deurmat liggen.

Daarna was het weer een kwestie van de boel demonteren..


Toen de kop er eenmaal naast lag, was er duidelijk te zien dat cilinder 4 een paar flinke pingels voor z'n kiezen heeft gehad, waarna de pakking het op die plek heeft begeven. (de pingelsporen lijken op vingerafdrukken in het metaal van de kop)

Gelukkig waren de pasvlakken van de pakking onbeschadigd. De geklapte pakking was een speciale snijringpakking, dat betekent dat het snijafdrukken achterlaat in de kop. Maar mijn geluk was nog niet op; de 'pakkingringen' van de nieuwe koppakking vielen net buiten de door de oude pakking gesneden ringen in de kop. Zodoende kon ik volstaan met het schoonmaken van de pasvlakken van kop en onderblok.

De nieuwe koppakking op z'n plek, inclusief frisse ARP kopbouten.

Hier kun je goed zien hoe dik de nieuwe pakking is.. origineel is het 1,2 a 1,3mm, en dat is nu 3mm geworden.

Bij het monteren van de distributieketting inclusief tandwiel stuitte ik op een naar probleem; de ketting was te kort. Door die dikke koppakking is de kop natuurlijk hoger komen te liggen, en dat was precies zo hoog dat ik het distributietandwiel nét wel op de nokkenas kreeg, waarna de eerder genoemde ketting snaarstrak gespannen stond.. en dat leek me niet bepaald bevorderlijk voor de levensduur van het geheel :S
Gelukkig was de oplossing simpel: met een ouderwetse vijl heb ik een hapje uit het distributiedeksel gevijld, precies op de plek waar de kettingspanner in geheel ingedrukte toestand tegen het deksel rust. Dat leverde nét genoeg speling op om de ketting weer een stukje heen en weer te kunnen bewegen!
Na een behandeling met de stofzuiger was ik ook meteen van al dat nare vijlsel in m'n distributiezut verlost

Daarna kwam ik geen gekke dingen meer tegen, dus de boel zat zo weer in elkaar.

Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een kogelkraantje tussen de spruitstukverwarming en het blok te monteren. Op Zandvoort merkte ik dat de motor bij langdurig volgas jakkeren langzaamaan erg warm werd.. en dat ga ik de volgende keer proberen te voorkomen door de spruitstukverwarming uit te zetten. Op straat heb ik die absoluut nodig, maar op 't circuit is alles zó warm dat ie misschien wel zonder kan. Als ie daarmee op temperatuur blijft vind ik het in ieder geval prima
En gelukkig had ik de verdeler heel slim met een viltstift gemarkeerd, zodat ie bij montage weer in de juiste stand teruggezet kon worden. En gelukkig had ik met m'n vieze oliehanden al die viltstiftsporen van diezelfde verdeler afgewreven bij het monteren ervan... dus na wat geknoei met het ontstekingstijdstip liep de motor eindelijk weer

En tot nu toe loopt ie weer prima. Gelukkig moet ik de ontsteking nog even met de stroboscoop afstellen, een wielremcilinder achter vervangen (!@#$% ontluchtingsnippels ook), de remblokken ff gangbaar maken en de achterstabilisator verstevigen. Dan heb ik tenminste wat om handen als ik weer zin heb om te sleutelen
Maar dat-ie weer rijdt is wel het belangrijkste!
Uiteraard had de prima donna daar weer andere ideeen over. Een dikke maand terug besloot ik dat het wel leuk zou zijn om de schoonfamilie in Drenthe te bezoeken, en dat uiteraard met de BMW. Want dan moet je over de afsluitdijk en zo. En aangezien het ding al de hele tijd niks raars had uitgehaald leek het nog een goed idee ook. Tot ie op de afsluitdijk heel even inhield; een blik op de brandstofmengselmeter zei dat de motor veel te arm liep, en voordat ik mn voet van het gas kon halen pingelde 't blokje twee keer flink. En dat was twee keer te veel, want ik kon daarna de weg niet meer zien in mijn achteruitkijkspiegels..
Gelukkig kon ik een nabij gelegen parkeerhaven op rollen, onder begeleiding van de bijbehorende grote witte rookwolk. De olievuldop bleek onder de mayonaise te zitten, dus dan weet je genoeg; koppakking wéér geklapt. En dit was nog wel een speciale turbo koppakking van BMW

Eenmaal thuis besloot ik dat het geheel wat betrouwbaarder moest worden; dus de marges moesten vergroot worden. Bij volgas zoop 'ie namelijk sloten vol benzine, waarvan een belangrijk deel gebruikt werd om de verbrandingskamers te koelen. Een leuk neveneffect was dat ik de benzinemeter op dat moment ook goed omlaag kon zien bewegen...
Omdat het blok nog op de standaard compressieverhouding draaide en al een paar flutpakkingen had opgeblazen, besloot ik om na wat rekenwerk een dikke (3mm) stalen koppakking te kopen inclusief een setje stevige ARP kopbouten. Zo wordt de effectieve compressieverhouding verlaagd (dus minder benzinekoeling nodig), en kunnen die nare BMW rekbouten ook meteen in de oud ijzerbak.
Zo gezegd zo gedaan; via ebay in Amerika besteld, een na een paar weken wachten had ik 't op de deurmat liggen.
Daarna was het weer een kwestie van de boel demonteren..
Toen de kop er eenmaal naast lag, was er duidelijk te zien dat cilinder 4 een paar flinke pingels voor z'n kiezen heeft gehad, waarna de pakking het op die plek heeft begeven. (de pingelsporen lijken op vingerafdrukken in het metaal van de kop)
Gelukkig waren de pasvlakken van de pakking onbeschadigd. De geklapte pakking was een speciale snijringpakking, dat betekent dat het snijafdrukken achterlaat in de kop. Maar mijn geluk was nog niet op; de 'pakkingringen' van de nieuwe koppakking vielen net buiten de door de oude pakking gesneden ringen in de kop. Zodoende kon ik volstaan met het schoonmaken van de pasvlakken van kop en onderblok.
De nieuwe koppakking op z'n plek, inclusief frisse ARP kopbouten.
Hier kun je goed zien hoe dik de nieuwe pakking is.. origineel is het 1,2 a 1,3mm, en dat is nu 3mm geworden.
Bij het monteren van de distributieketting inclusief tandwiel stuitte ik op een naar probleem; de ketting was te kort. Door die dikke koppakking is de kop natuurlijk hoger komen te liggen, en dat was precies zo hoog dat ik het distributietandwiel nét wel op de nokkenas kreeg, waarna de eerder genoemde ketting snaarstrak gespannen stond.. en dat leek me niet bepaald bevorderlijk voor de levensduur van het geheel :S
Gelukkig was de oplossing simpel: met een ouderwetse vijl heb ik een hapje uit het distributiedeksel gevijld, precies op de plek waar de kettingspanner in geheel ingedrukte toestand tegen het deksel rust. Dat leverde nét genoeg speling op om de ketting weer een stukje heen en weer te kunnen bewegen!
Na een behandeling met de stofzuiger was ik ook meteen van al dat nare vijlsel in m'n distributiezut verlost

Daarna kwam ik geen gekke dingen meer tegen, dus de boel zat zo weer in elkaar.
Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een kogelkraantje tussen de spruitstukverwarming en het blok te monteren. Op Zandvoort merkte ik dat de motor bij langdurig volgas jakkeren langzaamaan erg warm werd.. en dat ga ik de volgende keer proberen te voorkomen door de spruitstukverwarming uit te zetten. Op straat heb ik die absoluut nodig, maar op 't circuit is alles zó warm dat ie misschien wel zonder kan. Als ie daarmee op temperatuur blijft vind ik het in ieder geval prima

En gelukkig had ik de verdeler heel slim met een viltstift gemarkeerd, zodat ie bij montage weer in de juiste stand teruggezet kon worden. En gelukkig had ik met m'n vieze oliehanden al die viltstiftsporen van diezelfde verdeler afgewreven bij het monteren ervan... dus na wat geknoei met het ontstekingstijdstip liep de motor eindelijk weer

En tot nu toe loopt ie weer prima. Gelukkig moet ik de ontsteking nog even met de stroboscoop afstellen, een wielremcilinder achter vervangen (!@#$% ontluchtingsnippels ook), de remblokken ff gangbaar maken en de achterstabilisator verstevigen. Dan heb ik tenminste wat om handen als ik weer zin heb om te sleutelen

Maar dat-ie weer rijdt is wel het belangrijkste!
- MVB
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: Op een BMW
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Een van de betere knutseldraadjes
Erg leuk om te lezen.

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Fantastisch dat hij weer rijdt! Kom je ook naar de toertocht zondag? 

- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Ik moest even zoeken naar die toertocht.. het klinkt leuk, maar het is mij wat te ver weg voor een rondje om de kerk 

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Kijk, dit zijn nou de leukere draadjes om te lezen!
Ik snapte alleen niet wat je bedoelde met het wegvijlen van de distributiedeksel mbt de kettingspanner die daar tegenaan rust... Bedoel je te zeggen '...waar de kettingGELEIDER tegen het deksel rust?' zoals op de foto te zien is, want dan snap ik het wel.
Ik snapte alleen niet wat je bedoelde met het wegvijlen van de distributiedeksel mbt de kettingspanner die daar tegenaan rust... Bedoel je te zeggen '...waar de kettingGELEIDER tegen het deksel rust?' zoals op de foto te zien is, want dan snap ik het wel.

- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Het is inderdaad de 'kettinggeleider' zoals jij die bedoelt. Op de foto is het niet goed te zien, maar die geleider doet ook dienst als spanner (op oliedruk). De zuiger van de spanner zit namelijk in dat cilindervormige uitsteeksel net onder dat door mij gevijlde stukje, en die zuiger drukt dus tegen de eerder genoemde geleider aan 

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Da's dan duidelijk.HeinJ schreef:Het is inderdaad de 'kettinggeleider' zoals jij die bedoelt. Op de foto is het niet goed te zien, maar die geleider doet ook dienst als spanner (op oliedruk). De zuiger van de spanner zit namelijk in dat cilindervormige uitsteeksel net onder dat door mij gevijlde stukje, en die zuiger drukt dus tegen de eerder genoemde geleider aan

- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
7 jaar na de laatste post en dit draadje helemaal van a tot z gelezen.
Geweldig! Met humor.
Mocht je hier nog aanwezig zijn, geef nog eens een update
Geweldig! Met humor.
Mocht je hier nog aanwezig zijn, geef nog eens een update
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Eerste keer dat ik dit topic zie, heel erg gaaf. Een update zou inderdaad wel heel leuk zijn!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Weinig kans denk ik... 
Van de andere kant, we verwachten Bram ook nog wel terug. Dus het kan wel!

Lid geworden op:zo jan 10, 2010 20:27
Laatst actief:do nov 08, 2018 11:34
Aantal berichten:82 | Zoek gebruikers berichten
(0.01% van alle berichten / 0.02 berichten per dag)
Van de andere kant, we verwachten Bram ook nog wel terug. Dus het kan wel!
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 18 jan 2019, 13:00
- Auto: bmw e46 Compact 330 tracktool
Re: 1973 BMW 2002 tracktool project
Wat leuk om je hele project door te lezen en je hem weer kunt gebruiken. en gelukkig zie je nu maar weer dat een ander tijdens reparaties ook weer tegenslagen hebben maar gewoon doorgaan. Top ik blijf je volgen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], jessedehaan, KoenM, TurboClouseau en 12 gasten