1973 BMW 2002 tracktool project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
HeinJ

1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 10 jan 2010, 20:54

Ik ben mijn autorijdende carriere begonnen met een gazda 323 coupe (met die gekke kont), daarna overgestapt op een E30 Baur met sperdiffie, om uiteindelijk bij de 02's terecht te komen.. en toen had ik een soort virusje te pakken, want ondertussen heb ik er alweer 3 gehad. In die paar 02-rijdende jaren heb ik een hoop rotzooi meegemaakt..

De eerste 02, een oranje 1502, was de knapste. Die had ik helemaal omgebouwd (andere veren, dempers, geventileerde schijven enzo), tot pa hem een keertje leende en geen voorang kreeg van een trut in een ford. Het resultaat was een 02 op z'n dak in een sloot, met een kromme koets.. Gelukkig had pa niks, op een natte broek na.
Van het uitgekeerde verzekeringsgeld (het was immers haar schuld) kocht ik een andere 02, een witte met van die leuke verbreders erop. Helaas zat daar meer roest en plamuur op dan fris metaal, dus die heb ik ook maar bij 't oud ijzer gedaan..

Daarna een andere gekocht, dat werd een zwarte 2002 uit zaandam: (en vanaf hier heb ik 't verhaal voor het gemak even gekopieerd van een ander forum)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jahaa, ik heb weer een 02 moeten kopen.. ditmaal omdat de witte (71-EP-54) dus niet door de apk kwam wegens te veel roest. Een beetje lassen is niet erg, maar dat ding was gewoon een ramp.

Dus toen ik op Speurders een zwarte 02 zag staan, in Zaandam, die net overgespoten was maar een vastgelopen motor had (oliegebrek), hoefde ik niet lang te twijfelen. Meteen een afspraak gemaakt, gekeken, getwijfeld en gekocht voor 600 hele zeuro's. Inclusief luchtgekoelde drijfstang, een hippe radio en APK tot april 2010. Hoezee!

Vanochtend hebben we (pa en ik) het ding met pa's ovloV 2.0d naar huis gesleept. Het koetsje is heel erg roestvrij, op 1 plekje na in de wielkast, en de reservewielbak.. maar da's een kwestie van een klein plaatje, wat frituren en klaar is Kees. In ieder geval goed te doen!

Een motor had ik ook nog, het 'oude' blok uit de oranje 1502 (00-JT-01) hing in de motorwerktakel voor een lichte revisie.

Aangezien de 300 graden nokkenas toch ietsje te veel kleplift gaf, besloot ik om meteen de zuigers in te frezen (oftewel: dremelen). Dat was wel een hoop werk (een half uur per zuiger), maar het loont wel! Alles uitgewogen en ze verschillen maximaal 4 gram in gewicht. Samen met de meetcorrectie van die weegschaal 8 gram. En aangezien Het Grote BMW Boek zegt dat het maximaal 10 gram mag zijn, waren ze bij dezen goedgekeurd en konden ze door middel van een jodenkoekenblikzuigerverenklem in het blokje geplopt worden :3

Afbeelding

Na wat opbouwwerk, met nieuwe pakkingetjes en zo, en montage van mijn spruitstuk voor de befaamde Keihin motorfietscarburateurs zag het er zo uit:

Afbeelding

Need I say more? :mrgreen:

De volgende stap laat zich uiteraard raden...

En dat is gelukt, hier het resultaat!!

Gewoon starten en lopen, geweldig was dat! Daarna was het tijd om 't hok ook even te strippen..

..maar natuurlijk niet helemaal, alleen het interieur :mrgreen:

Het ori interieur bestond uit Echte BMW Stoelen, dat wil zeggen: versleten, doorgezakt en scheef. En de Echte BMW Deur-Panelen waren ook zo krom als een hoepel, omdat het plastic tussen de panelen en deuren ontbrak. En de vloer was ook niet bepaald fris, het bestond uit een verzameling deurmatten (ja!) waar ook het hele interieur mee bekleed was. Daaronder een hoop rode en zwarte verf, teer en wat roest hier en daar. Roest? Jaha, maar alleen oppervlakteroest.. Dus: alle ouwe zooi eruit en Hammerite zwart erin!

Afbeelding

De zooi die eruit kwam: (de middenconsole is diezelfde dag nog verkocht)

Afbeelding

Morgen of overmorgen (ff kijken wanneer die verf droog is) gaan de kuipstoelen er weer in, samen met mooie zwarte 1502 deurpanelen en een zwart skai achterbankje. En ik heb al een kinky rolletje tapijt gevonden om 70s voetenbakmatten uit te knippen!

Maar goed, vorige week had ik vrij (ja, zomaar, school is soms best leuk) dus had ik mooi tijd om wat achterstallig 'onderhoud' aan mn bmwtje te plegen :mrgreen:
Waaronder het afmaken van het interieur:

Afbeelding

Kuipstoelen: check!
reezgordels: check!
hammerite zwart: check!
houtdashbord met toerentellia: check!
tapijt van oma: check!
zwarte deurpanelen van de 1502: check!
custommade pookhoes: check!
reez stuur: check!
middenconsole: die komt nog :e

Die middenconsole wordt nu wat anders, iig niet meer doorlopend tot aan de transmissietunnel.. maar dat wordt zeker een dagje werk, omdat de draadboom van 't hok een behoorlijke ramp is. Ik heb het voorlopig provisorisch gerepareerd, zodat ik tenminste knipperlichten heb, en ruitensproeier icm stand 3 (die turbostand) van de ruitenwissers :mrgreen:

En er lag nog een Spax setje te wachten, net zoals de voorwielophanging icm poly bussen en geventileerde schijfremmen van de oranje 1502. Die kon ik dus WEER op een ander 02'tje gaan monteren :P Gelukkig word je er vanzelf handig in!
Nu issie weer mooi 50mm verlaagd, en wat een verschil in wegligging zeg.. ik was alweer aan dat originele bootonderstel gewend, hoe heerlijk is het om dan weer zo'n jopie stuiteronderstel te monteren :D

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien herkennen jullie die voorvelgen weer, dat zijn de 14 inch velgen van de 1502. Die zijn gewoon verplicht ivm de remmenupgrade voor, die zwarte 13 inch velgne passen daar gewoon NIET overheen. Jammer gneoeg is 1 van die 14 inch achtervelgen krom gereden met het ongeluk van de 1502.. dus moet ik eens op zoek gaan naar een mooi setje 14 inch. Ook omdat die achtervelgen/bandencombo te klein is.. 190 km/u op de teller is namelijk 160km/u op de tomtom..

Maar er is nog meer, toen ik de einddemper aan 't vervangen was (er was een ophangdinges afgebroken, en ik heb toch 3 reserve liggen), kwam ik op 't idee om er maar een rechte pijp voor in de plaats te zetten.. gewoon opgebouwd uit uitlaatdelen van 3 bmw'tjes.

Afbeelding

dat klonk heel leuk, echt heel zwaar en net een echte reezauto 8)
Maar de middendemper van een 02 bestaat uit een rechte buis. dus eigenlijk reed ik demperloos rond. Binnendoor ging het wel, maar toen ik even naar zuid-holland moest werd ik compleet gestoord van die herrie op de snelweg. Er zit namelijk een sperdiff (100% sper :w) onder met korte overbrenging, waardoor hij mede dankzij de kleine achterbandjes 4000 rpm draait bij 130 km/u.
Dus dan maar weer de ori einddemper teruggezet. Maar dat gaf wel merkbaar prestatieverlies! ipv in 1 keer door te stomen naar 190 kmu op de teller, ging het in de bovenste toerenregionen veel langzamer.. lekker dan. Misschien moet ik eens zo'n absorptiedemper gaan regelen :mrgreen:

Mja, dat is even voor later, zo ga ik iig het SportKlassiek weekendje rondscheuren. Er is namelijk wat anders tussen gekomen:

Afbeelding

het bigendlager vna mn kreidler besloot om zichzelf totaal te verpulveren en m'n blok te vullen met ijzerslijpsel. Zie de remsporen op de zuiger.. Dus in de tussentijd ben ik even bezig om dat blokje te reviseren. wat een gefriemel is dat zeg, zo'n klein brommerblokje, als je net auto's gewend bent :mrgreen:

Tijdens het hemalvaartweekend ben ik weer lekker bezig geweest..

allereerst met de remmen. Voor het sportklassiek-rally-eschdorf weekend had ik de wielremcilinders achter al eens vervangen. Uiteraard weer stuk getrapt tijdens het rustige cruisen door de ardennen (ahum) :mrgreen:
Toen heb ik maar E21 wielremcilinders gekocht, die kan je itt tot 02 cilinders bij iedere toko kopen, EN e21 cilidners zijn 19mm groot, ipv de 16mm van het origineel. Ik had ze ook op de oranje 1502, ze moesten pas gemaakt worden maar da's appeltje eitje.. daar hoef ik jullie verder niet mee te vervelen :P

Maar het lijkt wel of ik ALTIJD iets heb met die k*tremmen. Met die nieuwe wielremcils uiteraard alles ontlucht, maar het pedaal had echt een angstig grote slag, je kon t bijna driekwart intrappen voor ie remde.. wat ie eerst dus niet had. Na het 2 dagen durende vervangen van de hrc, een remleiding achter (ik wou alleen de slang doen, maar alles zat vastgerot), het stellen van de remschoenen (wederom vastgerot), ontluchten met een eezibleed, en weet ik het wat nog meer kwam iemand van het 02 forum met de tip dat ik mn vrije slag van het rempedaal eens moest afstellen.. en ja hoor, daarna remde het als NOOIT tevoren.. zucht :P

Daarna kon ik verde rmet m'n favoriete bezigheid: draadjes leggen waar niemand later meer wat van snapt :mrgreen:
Ik had in m'n vorige 02's altijd zon alu middenconsole zitten, met wat schakelaartjes erin. Daar was ik ondertussen wel op uitgekeken, dus heb ik iets anders bedacht. Iets kleiners & stijlvollers en zo, wat zo onder het dash te hangen is. En waar dingen zoals grootlicht, dimlicht, ruitenwissers etc ook in kunnen, aangezien het draadboompje van mn stuurkolomhendeltje doorgefikt was.. (erfenis van de vorige eigenaar).

Zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar extra draadjes..

Afbeelding

Van de oude 02's heb ik steeds de kabelbomen bewaard, dit kwam nu uitstekend van pas om draadjes uit te knippen.. mooi op kleur of dikte, ideaal!
Relaisjes waren ook bij bergen voorhanden. Handig voor die verstralers, en het gehele dash wordt ook geschakeld door het contact, precies zoals het hoort.

Afbeelding

En zo ziet het er nu uit. Alles werkt weer naar behoren, ik heb ook meteen maar die #@!-knipperlichthendel naar links verplaatst. Bij dat ouwe model hoort het rechts te zitten, maar da's schijtirritant als je steeds van auto wisselt :P

Maar helaas, het hok is nog steeds niet 'klaar'.. 2 weken terug was ik karten met de BMW 02 club, en op de terugweg begon de bak opeens een symfonie van Beethoven te zingen in de 2e versnelling. Aangezien ik niet muzikaal ben aangelegd, heb ik eenmaal thuisgekomen de bakolie even afgetapt. Er zat nog maar 100ml in.. ik heb 'm even bijgevuld, het positieve is dat de bak geen schade heeft want toen werkte alles weer naar behoren. Het negatieve is dat de olie er snel weer uit stroomt.. HEEL snel. Ik ben 1 keer heen en weer geweest voor 't huis, en dat zie je nu nog steeds aan de olievlekken op de weg.. *zucht*.

Morgen ga ik 't ding even schoonmaken en dan even kijken waar 't zaakje precies lekt. Hopelijk is het iets kleins, maar dat zal wel niet..

Ondertussen was de versnellingsbak al een tijdje lek, d'r kwam serieus veel olie uit tijdens het rijden..

ik had de keerring van de schakelas al eens vervangen, maar dat mocht niet baten. Daarna was de pakking van het keerringdeksel van de uitgaande as verdacht, dus even een pakkingsetje besteld bij Walloth & Nesch (een BMW onderdelen toko in duitsland). Dat viel vorige week op de mat, dus vandaag even het wagentje omhoog gekrikt.
Voor die pakking moest de hardyschijf er wel af.. en wat ik daarna zag, daar werd ik niet echt blij van.

Afbeelding

Het lijkt wel of de hardyschijf ooit kapot is gegaan en alles kapotgeramd heeft. Hij is iig al eens vervangen, aangezien de bouten van de kruiskoppeling vrij nieuw waren en je duidelijk sporen van steeksleutels kon zien.
Het vreemde is dat de bak amper lekte toen ik 't ding kocht..
Misschien is dat stukje van de uitgaande as er pas later af gevallen door trillingen oid. Het vervelende is dat daar een keerring in moet zitten (zie bovenste pijltje). Morgen ga ik 2 componenten aluminiumspul halen, en dan maar hopen dat alles blijft zitten. In theorie moet het lukken omdat daar alleen een keerringetje hoort te zitten..

maar vrijdag moet en zal dat hok #@! naar zandvoort!

Zo, ik heb deze week ook niet stilgezeten (expres een weekje vrij gehouden voor die #@!-bmw :P) en de bak is ondertussen gerepareerd.

Waarmee dan? ik kan geen alu lassen en ken ook niemand die het kan.. dus heb ik een stinkstokje gekocht.

Afbeelding

Eigenlijk was dit pa's idee, hij had er alle vertrouwen in dat je zo'n afgebroken stuk met kneedbaar aluminium op kon lossen.. ik had eerst zo m'n twijfels, tis best raar om een beetje te kleien en dan gewoon zon klodder ertegenaan te plakken..

Afbeelding

Maar ik moet toegeven: het werkt perfect! Er zit een nieuwe keerring in en daar heb ik dan overheen zitten kleien. Tot nu toe is er nog geen druppeltje uit gevallen, dus hulde voor de stinkstokken!!

Afbeelding

Omdat de oude baksteun niet tegen bakolie kan (dan wordt het rubber een soort plumpudding) heb ik er een beschermkapje overheen gemaakt.. je weet maar nooit. En bovenstaande foto is gemaakt na een inspannende testrit met een hoop geschakel en braketests, de bak is nog mooi schoon & droog!

Ondertussen besloot mijn originele achterdemper dat 'ie liever met het asfalt wou trouwen.. mooi van de middendemperpijp afgescheurd dus *zucht*

Afbeelding

Gelukkig had Thomas al een mooi absorptiedempertje voor me geregeld, die vandaag op de mat viel. Een erg mooi ding van Simons, en uiteraard kon heintje niet wachten om 't ding te monteren :mrgreen:

Afbeelding

En zo ziet dat er van achteren uit.

Afbeelding

Een erg mooi dempertje moet ik zeggen, het geluid is er ook enorm op vooruit gegaan. En dan niet alleen in kwaliteit maar ook in decibellen 8)

Dus kunnen jullie hier meegenieten..

Zandvoort here i come!!!1 8)

Zo, het vrij rijden op 26 juni ging eigenlijk heel goed, het hok ging in ieder geval niet stuk! Heb heerlijk rondgetrapt, het ding werd wel wat warmer dan normaal (temperatuurmeter op driekwart in plaats van op de helft), en in bos uit (een lange doordraaier) wou ie geen benzine meer aanzuigen.. maar buiten die details om ging het eigenlijk heel goed, ik heb echt HEERLIJK gereden!

Het weekend daarop heb ik 't ding even nagelopen, vooral de remblokslijtage was voor mij een vraagteken..

Afbeelding

De remblokjes na een retourtje Retrorides, Teuven, Sportklassiekrally, weetikveelwatnogmeer en 4x20 minuten stampen op zandvoort. Ik zou bijna zweren dat ik er nooit mee op het circuit ben geweest.. het viel me allezins mee!!

Afbeelding

Dit zijn Michelin Energy zooidingen na dezelfde heats, lekker kapotgereden denk :mrgreen:
Wat me ook opviel was dat ze aan de buitenkant harder slijten dan aan de binnenkant.. positief camber misschien?

Ook vond ik allemaal stukken rubber in m'n wielkast..

Afbeelding

Al met al een geslaagd dagje dus. Maar hoewel het ding dus heel is gebleven, is de wishlist alleen maar langer geworden..

Als eerste had 't hok nogal de neiging tot ondersturen als je een bocht inging.. dus daar ga ik eens camberplates voor kopen.
Ten tweede reed zowat iedere joop daar met semislicks. Waaronder ook 'die andere' sportklassiekgangsters.. en ik moet zeggen dat dat een hoop verschil maakt! Dus ben ik eens gaan rondkijken voor zulke dingen. Aangezien 15 inch een vrij gangbare maat leek voor semislicks ben ik daarbij behorende velgen gaan zoeken.. en die heb ik gevonden. In Middelie. Ja, 4 mooie lichtmetalen velgen voor 75 euro, op 2 minuten rijden.. :mrgreen:

En ze waren knap, dus wat kan je dan anders doen dan ze meenemen?
Daarna kan je uiteraard niet wachten om ze te passen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn dus 15 inch velgen geworden, 6,5j en et37. En ik moet zeggen.. ze passen echt goed! Ik dacht 10mm spacers nodig te hebben.. maar zo breed hoeft het niet eens. Achter gaat alles prima, alleen voor loopt de velg vrij, alleen de band niet.. hij loopt vast op de bandenletters :mrgreen: Dus gewoon een 3 of 5mm spacer ertussen en heintje rolt!
OVer de kleur ben ik nog niet uit. Ik had al geen idee wat te doen, en dat goud staat 'm eigenlijk best goed. Mja, ik moet toch eerst banden zoeken, dus nog tijd zat om daarover na te denken :P

Ondertussen was ik ook bezig om de rest van 't verlanglijstje te vullen. Bij de automaterialenzaak heb ik een benzinepompje, accukabel, steigerpijpje en nog wat klein grut aangeschaft. Daarna volgde stap 1.. ervoor zorgen dat de motor op zandvoort niet te warm wordt.
Om dat te bereiken heb ik de accu naar achteren verplaatst :mrgreen:

Afbeelding

Let niet op die dradenzooi links, da's van de (na aankoop gedemonteerde) lpg installatie :P
Dat frame van de LPG tank bood trouwens goed uitkomst, er past precies een accu in en 't ding is lekker stevig. Even een gleufje erin gemaakt voor een spanbandje en het frame kon weer terug in de 02.

De ruimte rechts op 't frame ga ik straks gebruiken voor m'n catchtank. Daar komt een plaatje op met de benzinepomp en de 1 liter catchcan, zodat ik nooit meer zonder benzine kom te staan bij snelle bochten.

Maar goed, doordat de accu nu achterin lag, kon ik de ruimte voorin mooi gebruiken om een koudeluchtinlaat te maken voor de carbs!

Afbeelding

En meteen de andere kant ook wat luchtiger gemaakt met m'n nieuwe grote-gaten-boor :mrgreen:

Afbeelding

En het werkt goed! Ik heb net een lekker stukje gereden, en daarna de motorkap even open gemaakt. Bij normaal rijden wordt ie namelijk niet zo heel warm.. Maar goed, de motorruimte was veeeeel koeler dan eerst, nu was alleen het blok zelf warm, en daaromheen was de temperatuur gewoon aangenaam, in plaats van schroeiend heet.. dus dat konden we ook weer afstrepen!
Hoewel.. toch niet helemaal. Ik heb 't zaakje gezekerd met een zware zekering (te zien op de foto, net boven de accu). Er zat een 60 ampere zekering in, maar die fikte gewoon door op de startmotor. 80 ampere fikte ook door.. dus als iemand weet hoeveel ampere een startmotor trekt hoor ik dat graag!

Afbeelding

En nu met m'n nieuwe steigerpijpje annex sierstuk erop. Dat oogt toch wat knapper zo. En nee, ik ga niet zon chromen ding kopen, daar rijdt iedere pino al mee rond :P

Nu nog camberplates, semislicks en dat catchcannetje fiksen en ik kan weer richting zandvoort 8)

Zo, weer tijd voor een update.

De veelbesproken extra koelgaten werkten helaas niet.. nou ja, niet om te koelen in ieder geval. Het motortje liep er wel beter op dankzij de koude lucht die naar de carbs stroomde.. maar dat kon je jammer genoeg niet lang volhouden omdat de temperatuurmeter dan snel omhoog ging.
Dus wat kan je dan anders doen behalve 't zaakje weer dichtmaken.. dat wordt iets leuks bedenken voor een airbox of zo. Of een soort apart compartiment voor de carbs, dat je zeg maar de motorrruimte in twee stukken verdeelt. Maar da's voor later zorg, eerst heb ik maar eens die gaten dichtgemaakt.

Afbeelding

Daarna ben ik me bezig gaan houden met de swirlpot-installatie. Daar had ik al rekening gehouden bij de installatie van de accu ahterin: dat zwarte frame was dus al voorzien van montagegaatjes. En aangezien ik al een klein koperen tankje ergens had liggen was een swirlpot zo in mekaar gesoldeerd :mrgreen:
Benzinepompje erbij gekocht, daarna een elektrische afsluiter uit m'n LPG onderdelenverzameling gevist, waarna alles mooi op een alu plaatje gemonteerd kon worden:

Afbeelding

Afbeelding

Het idee is dus dat die pomp het tankje vol houdt, het teveel aan benzine wordt gewoon via een retourleiding terug de tank in gespuugd. Maar ik had bedacht dat je ook best een elektrische benzineafsluiter in de retourleiding kon plaatsen, voor het geval de (2dehandse) benzinepomp voorin een keer de geest geeft. Als je dan de retour van de swirlpot afsluit, dan kan de pomp achterin de carburateurs toch voorzien van benzine.

Jammer genoeg is het geheel nog niet werkend, ik moet nog ergens een schroefnippel zien te scoren, om de retourleiding op de tank aan te kunnen sluiten. Dan de elektra aanleggen, en vervolgens zou het gewoon moeten werken.. :P

Vandaag ben ik me met andere dingen gaan bezighouden. Eerst de auto even nagelopen voor het ritje naar Retro Rides a.s. weekend, de standaard dingen zoals olie peilen en zo.. gelijk ook even de wiellagers afgesteld, niks schokkends dus.
Daarna de leuke dingen, sinds de laatste keer vrijrijdne op Zandvoort wil ik al extra negatief camber voorop hebben. Uiteraard ga je eerst kijken of er camberplates te koop zijn.. en ja hoor, ik kon van die vaste plaatjes kopen voor slechts 200 euro. Die verstelbare versie daarvan moest 300 gaan kosten. Mij te veel geld, zeker omdat ik al wat anders (goedkopers) had bedacht..
Want waarom zou je die gaten, waar de tapeinden van de veerpoot doorheen komen, niet uitfrezen tot sleuven? Naar binnen toe uiteraard, dat geeft hetzelfde principe als het monteren van die plaatjes. Na wat meetwerk besloot ik dat 2,8mm naar binnen toe mooi was om mee te beginnen; dan hoef je dat grote gat voor het toplager nog niet uit te frezen, en hou je nog genoeg vlees over voor de stevigheid..

Origineel:

Afbeelding

En 2,8 mm verder naar binnen:

Afbeelding

Daarna wat dikke ringetjes erbovenop om het weggehaalde ijzer wat te compenseren:

Afbeelding

Van buiten zie je er bijna niks vanaf, hij is van iets positief camber naar ietsje negatief camber gegaan, wat haast niet te zien is op de foto.. maar het rijgedrag lijkt stukken beter te zijn (eerste indruk); heel lomp insturen levert amper onderstuur op, maar eerder een kont die uit wil breken. Precies wat ik hebben wil!
Dus voorlopig blijft dit ook zo, in ieder geval tot ik er eens goed mee gereden heb, daarna kan ik eventueel nog wle meer negatief camber toevoegen.. tussen veerschotel en wielkast kan ik nog steeds een vinger kwijt, ruimte zat dus!

Verder heb ik nog een 1 kg brandblussertje geinstalleerd (gekregen voor mn verjaardag), helaas geen foto's van.. maar jullie weten vast wel hoe zo'n ding eruit ziet :mrgreen:

Woensdag ga ik die swirlpot eens in orde maken en de bakolie eventueel bijvullen.. daarna even z'n jaarlijkse wasbeurt, en dan is 't hok wat mij betreft klaar voor Retro Rides 2009 8)

Oja, de auto is nog steeds zwart hoor.. voordat jullie gaan denken dat ie opeens rood overgeblazen is! :mrgreen:

Na het GEWELDIGE Retro Rides weekend heb ik gelijk de vier semislicks die bij Thomas op mij lagen te wachten, mee terug naar huis genomen..
Ziehier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met 5mm spacers passen ze (195/55/R15) perfect onder de bmw, ik kan net nie tmn vingers tussen band en wielkast door steken :mrgreen:
Jammer genoeg bleek op het balanceerapparaat dat 1 van de velgen een lichte slag had, maargoed ik ga eerst eens rijden.. als het echt erg is kan 't ding altijd nog gericht worden.
Die banden zijn echt tof om mee te rijden overigens, ik wou #@! dat ik ze er bij het circuitrijden op RR09 al om had.. dan had ik #@! iedereen naar huis gereden ja! :P
Zoveel verschil had ik echt niet verwacht..! 8)

Op RR09 ben ik ook, zoals een aantal van jullie wel weten, op de testbank geweest. Resultaat: 102 pk en 135Nm aan de achterwielen.. dus ongeveer 120pk aan de krukas. Niet slecht voor een blokkie wat origineel krap aan 90PK levert!
Toen bleek ook dat de carbs eigenlijk nog wat arm stonden (ze prikten er ook een lambdasonde in) dus heb ik er vandaag sproeiertje 300 in geduwd (was 270). Groter kan overigens ECHT niet, ik heb net al 3 sproeiers gemold bij het uitboren.. de wand is nu heel dun en die boor sloeg vrij snel vast.. *zucht*
Morgen eens kijken hoe dat uitpakt, en anders kunnen de gasnaalden altijd nog wat (opvul)ringetjes omhoog!
we blijven lekker bezig zo :D

..en na de heuvelklim Teuven, het 02 treffen op lelystad, en het oldtimerfestival op zandvoort kan ik zeggen dat hij hier echt uitstekend op loopt!! 8)

Filmpjes Teuven:

[vimeo]http://www.vimeo.com/6356802[/vimeo]

[vimeo]http://www.vimeo.com/6356678[/vimeo]

Filmpjes Lelystad:

En de filmpjes van Zandvoort:

[vimeo]http://www.vimeo.com/6798919[/vimeo]

[vimeo]http://www.vimeo.com/6799263[/vimeo]

Zo, weer tijd voor een update. Het hok heeft het afgelopen jaar prima gedaan waarvoor ie gebouwd was (en nog wel meer), maar helaas werd het weer winter en begon 't ding weer eigenzinnig te worden. 't Hok reed al een tijdje nogal vaag op snelheid, het sturen ging dan erg licht en de 02 was opeens erg gevoelig voor zijwind. Ik dacht eerst dat het aan die gekke slicks lag, maar een paar maanden terug (oid) bezocht ik even de technische dag in Hoorn, en toen was de bmw bijna niet in het spoor te houden op de snelweg.. dat vroeg dus om een inspectie!

Op die technische dag zeiden sommigen al dat ik eens naar m'n achterasrubbers moest kijken. Nou was dat geen gek idee, omdat ik voor die stuurproblemen eigenlijk alleen de voorwielophanging tot in de treurnis nagekeken had.

Laten we het zo zeggen.. ik wou dat het de rubbers waren. Die waren nog prima, maar de paar ferme schoppen met klompmans vonden de dorpels wat minder leuk..

Afbeelding

Afbeelding

Dat is dus zowel links als rechts hetzelfde verhaal. En over de hele auto verspreid had 't roestmannetje ook wat kleine plekjes gereserveerd het afgelopen jaar.

Uiteraard heb ik aan het trucje van het op z'n dak rollen en een ander brik kopen gedacht.. maar ik ben er toch wat gehecht aan geraakt, zeker omdat t hok me al een jaar naar volle tevredenheid heeft rondgekacheld.
En 3 gesloopte BMW's doet het ook niet zo goed op je cv bij de 02 club :mrgreen:

Dus toen kocht ik dit:

Afbeelding

Een heel knappe 2de handse Decastar mig met 10 liter gasfles en alles d'r op en aan, voor een 2dehandse prijs. Het moest er natuurlijk een keer van komen, als bmw rijder zijnde :D
De sint dacht hier net zo over, en schonk mij een zelfdimmende laskap, een geweldig ding is dat!

En aangezien hardwerkende, luie scholieren zoals ik zo af en toe een kerstvakantie van 2 weken hebben, besloot ik om het ding op wat kriksteunen te zetten, de achteras eronder uit te halen en 't lasapparaat eens te laten knetteren :D

Afbeelding

Ik moet zeggen, toen ik dit zo zag vond ik het zwabberrijgedrag niet zo heel raar meer.. (aan dat tapeind hangt dus het subframe van de achterwielophanging)

Afbeelding

Na wat spelen met de slijptol en roterende staalborstel zag het er zo uit:

Afbeelding

Nu de roest weg was, kon het lassen beginnen!!

Afbeelding

(ik heb ook meteen wat zitten verstevigen, die 2 kleine plaatjes zitten er origineel niet op. Origineel is het gewoon een soort doos met die bus er doorheen)

Afbeelding

Toen de binnenkant klaar was kon ik verder met de andere kant.. dus binnendorpel erin:

Afbeelding

buitendorpel erop:

Afbeelding

Meteen wat strijkkit eroverheen gesmeerd..

Afbeelding

En toen was de rechterkant klaar!!

Afbeelding

Daarna heb ik uiteraard alles volgespoten met die Tectyl holle ruimte wax.

En ik moet zeggen, het lassen ging echt heerlijk. Zo'n mig is gewoon perfect voor dit soort grappen, 1x dat apparaat instellen op een proefstukje en het is gewoon point & prik. Het tempo valt alleen wat tegen, maar ja.. als het toch openligt, wil ik het ook meteen goed doen!

Dit heb ik dus in 1 week gedaan (minus 2 kerstdagen). Vandaag ben ik begonnen aan de linkerkant.. die was er wat erger aan toe.

Afbeelding

Nu moet ik wel zeggen dat de linkerkant (die erge kant dus) al eens gerepareerd is op een beunmanier (dat ontdekte ik met openslijpen), dus dat kan verklaren waarom die zo erg is. Met het openslijpen van dorpels ontdekte ik trouwens meer leuke dingen, zoals het feit dat als de achterste zijruitjes lekken, dat het water dan zo de dorpel in kan lopen.. da's handig. Dat wordt dus de rubbers goed afkitten en een afwateringsgaatjes boren :P

Uiteindelijk moet het dus een spiegelbeeld worden van z'n rechtse zusje..

Afbeelding

Daarna zijn die andere roestplekjes aan de beurt, maar dat is eigenlijk niks als je het vergelijkt met die dorpels. Dingen zoals gaatjes in de voetenbak, a-stijl, kofferbak, rotte voorschermen (heb ik al nieuw liggen) etc.

En nu er toch een frituurkast staat, kan ik ook meteen die stootstrips eraf halen en en en en (vul gekke ideeen in).. :wink:
Uiteindelijk moet alles weer spic & span zijn, zodat er een nieuw verfje overheen kan!

Ik ben de afgelopen dagen verdergegaan met de linkerdorpel/achterasophanging..

Er was iig een stuk meer plaatwerk nodig dan voor de rechterkant :mrgreen: De binnendorpel was zo ongeveer helemaal weg, en er waren ook wat extra gaten in de vloer.. maar niks wat niet te lassen valt!

Afbeelding

Binnendorpeltje er weer in:

Afbeelding

Buitendorpel er vers op gelast:

Afbeelding

En na een korte roetsj met de lamellenschijf:

Afbeelding

Het resultaat!

Afbeelding

Wederom een mooie lading strijkkit eroverheen gekwast.

Afbeelding

De beide dorpels zijn dus EINDELIJK klaar, het resultaat mag er wezen vind ik..

Helaas kan de mig nog niet in de zomerslaap, want er moet nog eea aangepakt worden de komende dagen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de afgelopen week wederom niet stilgezeten :D

Hoewel de school alweer begonnen was, had ik nog wel tijd over om nog het eea te doen. Zoals het lassen van dat bruine plekje in de kofferbak (zie vorige post).
Dus heb ik de slijptol maar weer opgepakt :D

Afbeelding

Jammer genoeg bleef het niet bij dat ene hoekje. Er was nog wat meer aan de hand in de kofferbak.. voornamelijk prutsreparaties, dus ik werd een beetje enthousiast met de haakse slijper :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna weer lassen. Ik ben maar begonnen met een van die ronde hoekjes.. en toen besloot ik maar meteen om de auto Koos Bumperloos te maken, onder andere omdat beide bumpers eigenlijk al gaar zijn :D
En het bespaart ook nog gewicht, dus ik ga er weer wat harder van..

Afbeelding

Afbeelding

Dat vierkante plaatje net onder het achterlicht ziet er misschien wat vreemd uit.. maar daar heeft dat rooie mistachterlicht gezeten. De vorige eigenaar wist ws. niet wat een boormachine was, dus had hij maar een gat gemaakt met een kniptang. En tja, dat gaat na een paar jaar vanzelf rotten.

Afbeelding

Dat mag wel wat ronder :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Al doende ging ik verder met dat wielkastrandhoekje aan de andere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, dat is idd de oude wielkas die ik erbij houd. Heel professioneel gerepareerd denk.. waarom zou er toch zoveel plamuur op hebben gezeten?

Als je toch bezig bent kun je meteen ook die stomme lpg vuller uit de kont slopen, en dat flapperklapkentekenplaatding er ook maar af halen. En de gaatjes weer opvullen uiteraard!

Afbeelding

Toen was de buitenkant klaar, dus kon ik verder met de binnenkant. Daar was een deels nieuw vloertje nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als je toch bezig bent kun je dat kleine gaatje in de binnenwielkas ook wel ff opvullen.. (was een gaatje van 0,5 bij 3 cm :T)

Afbeelding

Afbeelding

De kont nadert z'n voltooiing! Nog 3 gaatjes boren (2 voor de kentekenplaat en 1 voor de benzientank) en dan kan ik verder met de voetenbak van de bestuurder.

Afbeelding

En nu het leukste nieuws.. ik hoorde dat ik as week roostervrij heb. Officieel moet je dan vet veel huiswerk maken enzo, maar autootjes lassen kan natuurlijk ook! :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Niels » 10 jan 2010, 21:15

Lekker bezig :D Altijd mooi om te volgen dit soort projecten :thumbup:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 10 jan 2010, 21:17

Gaaf!

Jussi

Bericht door Jussi » 10 jan 2010, 21:30

Heel goed bezig man! Keep up the good work! Ga je hem ooit nog helemaal resprayen of ligt dat niet in het budget?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 jan 2010, 21:31

Kudos voor deze 2002! :thumbup:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 10 jan 2010, 21:50

Zo, was even flink wat lezen.
Maar wel een erg leuk project. Ik kan zelf niet lassen... maar lijkt me wel dat als je het eenmaal onder de knie hebt dat je dus inderdaad maar gewoon ALLES gaan aanpakken wat niet meer helemaal goed is :thumbup:

HeinJ

Bericht door HeinJ » 10 jan 2010, 21:53

Jussi schreef:Heel goed bezig man! Keep up the good work! Ga je hem ooit nog helemaal resprayen of ligt dat niet in het budget?
Dat is uiteindelijk wel het idee ja, maar ik weet nog niet welke kleur.. en of ik ga spuiten of rollen. (eigenlijk is het gewoon duur vs goedkoop :P)

@ Patrick: Lassen met een mig viel me eigenlijk best mee, ik had er ook niet al te veel ervaring mee. Wat wel helpt, is dat als je 't ding eenmaal afgesteld hebt, dat alles min of meer automatisch gaat. Echt heerlijk als je in 1 of andere onmogelijke yoga positie onder je auto ligt om in dat ene (...) hoekje een lasrups te kunnen leggen.. :mrgreen:

Jussi

Bericht door Jussi » 10 jan 2010, 22:07

Voor de 2002 zijn er naar mijn mening 2 kleuren:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jussi op 10 jan 2010, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Casper

Bericht door Casper » 10 jan 2010, 22:38

Mooie bak! Mooi laswerk!!

Rupie

Bericht door Rupie » 11 jan 2010, 06:40

Lekker zwart houden, staat de auto erg stoer :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jan 2010, 11:18

Heeeeel erg gaaf!

Peric

Bericht door Peric » 11 jan 2010, 13:03

Ruben schreef:Lekker zwart houden, staat de auto erg stoer :thumbup:
Leuk project! :thumbup:
Maar in tegenstelling to Ruben vind ik juist zwart absoluut geen mooie kleur voor een 02.
Wat dan wel? Eehhmm......

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 11 jan 2010, 13:18

Heel gaaf!

Heb zelf ook ooit bijna een 2002 gekocht, maar de hoeveelheid roest weerhield mij van aankoop :lol:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 11 jan 2010, 13:35

R.e.s.p.e.c.t.

Ik moet mijzelf ook eens lassen aanleren :o !. Waar haal jij je ruwe plaatmateriaal vandaan? Gewoon dunne plaat i.c.m. plaatwerkknipschaar, of nog extra buigbaar of...?

HeinJ

Bericht door HeinJ » 11 jan 2010, 15:07

Ik haal 0.7mm plaatwerk per m2 bij een carrosseriebedrijf in Purmerend (Karhof). Voor het in stukjes hakken kun je beter geen knipschaar gebruiken, kost veel te veel moeite en de plaat blijft dan ook niet vlak. Ik gebruik daarvoor zo'n decoupeerzaag met ijzerzaagjes. Werkt echt perfect!
Voor het rondmeppen gebruik ik gewoon een hamertje met bolle kop, kun je bij de Brezan oid wel kopen.

Joy

Bericht door Joy » 11 jan 2010, 17:03

Mooi project Hein :thumbup: Vooral blijven posten. Handwerk is tof om te zien.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 11 jan 2010, 23:05

Zowww :shock: , das geen half werk, RESPECT!!!

Mooi project man, gaaf om te volgen 8)

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 12 jan 2010, 10:11

Hein, leuk project! Een 2002 houd je altijd bezig.
Tenzij je 'm in 1 keer goed aanpakt.
Succes! :thumbup:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 jan 2010, 10:17

Ik zie de overeenkomst met roest en de tekst op het scherm niet :mrgreen: ?

Afbeelding

Rickstah

Bericht door Rickstah » 12 jan 2010, 14:47

Wow...echt respect voor dit project :shock:
Dan zag mijn oude 2002ti er iets anders uit :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tom Verhaaf

Bericht door Tom Verhaaf » 12 jan 2010, 14:54

Mooi project en leuk geschreven. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jan 2010, 01:01

Zeker een leuke schrijfstijl, past erg goed bij je manier van aanpak.
Goed bezig! Als ik dit zo zie moet ik toch eens die lascursus doen deze winter.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 13 jan 2010, 10:58

Dennis Cavallino schreef:Zeker een leuke schrijfstijl
Dat moet jou zeker opvallen Dennis. ;)
Maar een +1 in deze!
Dus ga zo door Hein....

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 13 jan 2010, 15:12

Ow ow ow, WAT GAAF! :shock:

Ik heb nog altijd een zwak voor 02-tjes.... Ik ben zelf begonnen op m'n 18e in een chamonix witte '73 Tii Touring... 8)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 13 jan 2010, 15:17

Rickstah schreef:Wow...echt respect voor dit project :shock:
Dan zag mijn oude 2002ti er iets anders uit :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
S14?

\Mogen wij daar meer van zien?

Plaats reactie