Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Xave30

Re: Fotografie

Bericht door Xave30 » 24 feb 2013, 21:07

Geweldig DVH!!!!

dvh

Bericht door dvh » 24 feb 2013, 21:26

:D thnx

Voor het mooie had het nootje op frame3&4 nog weg moeten zijn.. Misschien toch photoshop nog even aanzetten.

allen

Bericht door allen » 24 feb 2013, 21:30

Eenmaal geplaatst, lekker vanaf blijven. Af en toe zie je de foto en dan helpt het je herinneren waar je bij de volgende op moet letten. ;)

bm-dub schreef:niet van mij maar vond dit echt een mooie foto

Afbeelding
Dit soort foto's houd ik wel van.

En ik denk dat ik komende week de fotospullen even wegleg, voordat m'n vrouw denkt dat ik haar verwaarloos... :D
Afbeelding
first necessities of life by Tookaphotoof, on Flickr

dvh

Bericht door dvh » 24 feb 2013, 21:38

Wederom fijne foto Allen !
Mooie compositie, goede verlichting ! Nice.

KW

Bericht door KW » 25 feb 2013, 00:06

Thanx allemaal :)
allen schreef:Wat een progressie bij KW!
Benieuwd naar wat er hierna gaat komen.
Dat weet ik ook niet, haha. Die vossen-pics waren naast een beetje over nadenken veel schieten, en dan hopen dat er wat leuks bij zit. Daarin had ik vooral ook veel mazzel denk ik. Verder doet het de kleine scherptediepte erg veel, precies waar ik van hou, ik dichtbij beestje en achtergrond ver weg achter beestje. Ik vind ze geweldig omdat het eruit ziet alsof de vos grommend in de aanvalshouding staat (zo zie ik het iig), terwijl hij daar in werkelijkheid gewoon op z'n gemakje ergens op stond te kauwen :)
De laatste 2 pics overigens niks aan gecropt of geshopt. Alleen in Lightroom kleurtint-aanpassingen gedaan.

Dus of er weer wat moois gaat komen ligt vooral aan de "right place right time" :)

Joy

Bericht door Joy » 25 feb 2013, 00:34

BM-dub, dat is een foto die voor zichzelf spreekt. Geen bijzondere kwaliteit van de technische kant gezien maar wel een onderwerp wat gevoelens los maakt. Erg mooi.

Peric

Bericht door Peric » 25 feb 2013, 09:00

Laat Chi de titel van je laatste foto maar niet zien Allen.. :P

allen

Bericht door allen » 25 feb 2013, 09:53

Die foto van die jongeman, die van het geluid geniet, is denk wel over nagedacht hoor. ;)
Hij loopt niet zomaar weg, dus de fotograaf zal al wel in gedachten hebben wat hij waar op de foto wil hebben (paal, auto, jongen).
Er zijn veel foto's waarbij veel mensen denken dat het een snapshot is, maar waarbij degene die de foto genomen heeft, al de hele compositie n gedachten had en rustig dertig minuten had gewacht totdat er een oud vrouwtje langs 'die' winkelruit liep.

@KW: Michèle gaf je eens een opdracht. Nu, doe dat voortaan voor jezelf. Besluit wat je op de foto wilt hebben. Bedenk daarna hoe je dat op de foto wilt hebben en waar je het kunt vinden. Voor dat laatste kun je internet gebruiken. Ga er maar vanuit dat het niets steeds in een straal van twee kilometer van je huis is te vinden.
Oftewel, je hebt de auto, bus of van mijn part een fiets nodig.
Als je iedere keer hieraan denkt voor je foto's gaat maken, geloof ik wel dat je vaker met foto's thuis komt waar je tevreden mee kunt zijn.

@eric, dan slaap ik vanavond in de tuin. Maar ze heeft niets met internet. :tooth:

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 feb 2013, 10:20

allen schreef: [...]
Maar ze heeft niets met internet. :tooth:
Veilig.

allen

Bericht door allen » 25 feb 2013, 12:13

David, gezien jij de kinderen toch zo op internet gooit (heb ik zelf ook geen problemen mee), ben ik even zo vrij geweest:

Afbeelding
Ivan by Lasteraar, on Flickr

Dacht niet dat je deze hier had gepost, maar dat vind ik eigenlijk gewoon de meest sfeervolle. :thumbup:

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 25 feb 2013, 17:57

Nog wat recente (werk/hobby)foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 feb 2013, 19:59

Leuke foto's Adje! Al krijg ik wel het gevoel dat #1 iets te scheef staat.

Ik ga mijzelf nu even in het diepe gooien.. Ik heb afgelopen zaterdagavond eens gespeeld in het donker met de BMW en externe flitsers. Ongeveer 1,5 uur bezig geweest met 1 "pose" van de auto.. Steeds flitser ergens anders zetten, weer foto met 30 seconden sluitertijd maken, dan weer 30 seconden sluitertijd, ergens anders flitsen en met lampje @ iPhone over de auto heen gaan voor die 'strepen'..

Eindresultaat? Tsja, het doel is duidelijk. Belichting kan (VEEL) beter, zo irriteer ik me aan de flits in de zijkant van de auto en is de achtervelg overbelicht. Daarnaast lijkt het als of de auto 'gloeit', maarja, ik kreeg het niet echt lekker 'natuurlijk' weggeshopt.

Ik heb dit resultaat overigens bereikt door 7 foto's over 1 basis foto heen te leggen en steeds het 'belichte' deel in de foto te laten en de rest weggeshopt.

Afijn, kijk voor you self.

Afbeelding
BMW F30 3-series by RobinH., on Flickr

Mochten de pro's hier tips voor me hebben of me eens uitleg willen geven op locatie; heel graag.. Vond het enorm leuk om te doen dus wil er zeker mee door. Zat al stiekem te kijken naar plu's en andere flitsers (ik lees veel goede verhalen over SB24's?), etc..

Deze foto is gemaakt met de 7D + 1x 430EX II overigens. Meer niet. 7D op statief, 430EX II op de grond.

markk

Bericht door markk » 25 feb 2013, 20:16

Achtergrond / compositie met vrachtauto sucks (sorry :))

Basisregel is m.i. balans tussen omgevingslicht / achtergrond en voorgrond flitslicht. Hier is geen mooie achtergrond.

Achtergrond / omgeving licht je uit met de standaard belichting. Dus sluiter, diafragma, en iso. Meten in bijv. A stand en instellingen overnemen in M.

Dan de flitsers erbij gaan zetten om voorgrond / auto uit te lichten. Hier zijn m.i. de flitsers te hard. Zachter maken door flitser uitzoomen, of flitser verder weg te zetten of er een modifier (softbox) op te zetten. Ook met de intensiteit vd flitsers kun je spelen. Let ook op de uitlichting vd flitsers van de grond rond de auto...

Heb er laatst ook mee zitten experimenteren. Erg leuk maar ook erg lastig, zeer veel parameters. Tip die ik nog kreeg is om ook achter de auto nog een flitser te zetten om een glow / lichtrandje OM de auto te krijgen. Iets wat ze bij portretten een 'hairlight' noemen waardoor je meer 'separation' tussen voorgrond / achtergrond krijgt. Heb je wel weer een remote radio trigger (pocketwizard) nodig. Ook is een flits in de auto een idee om daar een persoon of iets dergelijks uit te lichten.

Tenslotte kan je nog gaan spelen met een polarisatie filter om de reflecties te onderdrukken.

Ook kan je helemaal de andere kant op gaan en het omgevingslicht / achtergrond uitschakelen. Dan ga je meer naar een zwarte achtergrond en lowkey achtige foto's toe. klein diafragma (f11 of hoger), snelle sluitertijd (1/200 of hoger, let wel op max. syncspeed)) en lage iso en je ziet alleen flitslicht en omgevingslicht doet niet meer mee.

Als je een beetje in de buurt woont wil ik wel een keertje samen 's avonds gaan experimenteren...

Mark

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 feb 2013, 20:22

Ohja, dat punt was ik vergeten te vermelden; achtergrond zuigt idd.

Thanks voor de tips Markk, zijn idd veel parameters om mee rekening te houden! Ik moest overigens wel mijn flitser op zo'n sterkte zetten om er een beetje licht uit te krijgen. Anders moest 'ie wel heel dicht op de auto staan..

Keertje samen met die flitsers enzo spelen lijkt me top! :thumbup: Overigens geen idee waar jij woont, maar ik woon zoals links aangegeven staat in Purmerend. :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 25 feb 2013, 21:34

@Allen, klopt, vond hem ook wel leuk. Maar dan meer als familiefoto. Jouw sneeuwvosje op Flickr vond ik ook een topper die best gepost had mogen worden :-) Maar waarschijnlijk om dezelfde reden als ik dat ie niet gepost wordt. ( teveel van hetzelfde ^^ )

@Adje, mooie foto's. Vind nr2 er wel lekker uitspringen.

@Robin. Ik heb weinig verstand van flitsers. Zo heb ik de losse flitser die bij m'n camera zat nog niet eens uit de doos gehaald. Ik hou er niet zo van. Als ik naar jouw foto kijk weer ik weer waarom :-)
Je moet echt handig zijn ermee wil je een mooi resultaat krijgen.

Ben benieuwd naar de samples die nog gemaakt gaan worden!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2013, 22:19

Cav mot een nieuwe DSLR. Ik had mij jaren terug voorgenomen om eerst mijn camera (Canon 300d) goed te leren kennen en dan pas over te stappen op knap spul. Ik ben nu in het stadium beland dat de 300d mij echt in de weg zit. Dus ik wil een nieuwe DSLR gaan kopen.

Ik had voor huis-tuin-en keuken-gebruik een Lumix gekocht (en GF ook één), maar ik was nog niet toe aan een nieuwe DSLR. Nu ik vrijwel alleen nog maar in de M-stand fotografeer, maar ook in RAW en ik het gevoel krijg dat ik steeds beter weet wat ik doe, merk ik dat de 300d me tegen staat. De batterijen zijn snel leeg, ding is traag, autofocus werkt beroerd (kitlens is denk ik ook aardig op z'n eind).

En ik heb een heel groot persoonlijk manco, ik heb last van een familiekwaaltje: trillende handen. Dat is geen grap, maar met fotograferen wel verdomd lastig. De Lumix heeft een soort steady shot en dat scheelt al enorm. Dat wil ik op mijn nieuwe DSLR ook, of stabi op de lenzen. Dan hoef ik niet steeds iets te vinden om een statief na te bootsen als ik die niet bij mij heb. Een lichtsterke lens scheelt ook aanzienlijk, want met mijn telelens zijn mijn foto's doorgaans wel goed scherp (en heb ik meteen de scherpte-diepte waar ik persoonlijk van houd).

Lang verhaal kort. Ik heb tot op heden altijd met Canon geschoten. Mijn lenzen set is niet erg indrukwekkend, ik heb alleen een kitlens en een zoomlens. Dat is een simpele 70-200mm Canon lens die ik amper gebruik, maar waarvan ik wel altijd blij ben dat 'ie in mijn tas zit, dus als ik voor Canon ga kan ik die hergebruiken. Verder zie ik wel voor de fun mogelijkheden in 't gebruik van analoge lenzen die ik middels een adapterring zou kunnen gaan gebruiken. Aangezien ik vroeger een Canon AE-1 had en best nog weleens analoog wil schieten heeft Canon wel een beetje de voorkeur, zodat ik weer eens een mooie complete analoge set kan gaan zoeken. Een ander voordeel van Canon is dat ik deze 300d dan als reservecamera kan houden, of straks dochterlief ermee kan leren fotograferen zonder dat ik bang hoef te zijn als ze hem laat stuiteren. Zowel analoog als digitaal beviel Canon mij wel aardig, maar ik zit niet vast aan dat merk. Ik heb ook goede ervaringen met Sony (Carl Zeiss lenzen) en Panasonic (Leica).

Waar ga ik de camera voor gebruiken:
- portretfotografie (dochter, maar ook coureurs tijdens interviews)
- auto's (van mezelf, of tijdens tests, rally's etc al dan niet bedoeld voor publicatie)
- landschappen (met stilstaande en bewegende auto's)
- evenementen (met stilstaande en bewegende auto's)
- Familiefoto's in en rond huis, vakantiekiekjes etc.
Kortom, zo'n beetje alles wat de meest talentvolle DF-ers hier ook doen, vrij allround en meer voor de lol dan om van iedere foto posters te gaan laten afdrukken. :foto:

Vandaag moest foto's maken tijdens 2 interviews, dus portret, binnen/buiten. Auto's erbij. Niet zo spannend verder, maar nu ik de foto's terugzie weet ik dat het met een modernere camera gewoon makkelijker was geweest om de foto's te maken die ik wil.

Wat heb ik in mijn hoofd:
- Body ECHT GEEN FLAUW IDEE
- 50mm lens 1.2 of 1.4
- Kitlens of 18-70mm ofzo
- Telelens tot +- 200mm heb ik dus in principe al voor de Canon, maar voor een lichtsterk met stabi zou ik wel willen sparen.

Budget wil ik beperkt houden. Laat ik zeggen 500e voor 2e hands en 1000e voor een nieuwe set.

Advies is dus welkom. Mag ook advies zijn voor 2e hands op Marktplaats.

:thnx:

dvh

Bericht door dvh » 25 feb 2013, 22:37

Die OMD die ik nu heb, heeft bijzonder goede beeldstabiliteit :-)
Die werkt in 5 richtingen, iets wat voor het eerst gedaan is in een camera als dat ik heb.

Schijnt ideaal te zijn om foto's vanuit de hand te nemen.

allen

Bericht door allen » 25 feb 2013, 22:44

Dat begon ik met Flickr ook te krijgen. Had nog wel 20 vosjes kunnen plaatsen. :mrgreen:

Als ik dat hele verhaal van Mark lees haak ik overigens al gelijk af. Gebruik dezelfde flitser als Robin met een omnibounce, gewoon op de camera en voor het gezin. Voor de 'snapshots' in huis voldoet dat prima.

@Dennis: 500 voor tweedehands en 1000 voor nieuw?
Maak er gewoon 1000 voor tweedehands van.
Trillende handen boeit afhankelijk van hoe erg het is en hoe je de camera vasthoudt. En anders heb je nog altijd een statief.

50 mm lens is te makkelijk gezegd denk ik. 50mm op medium format, full frame, crop sensor of zelfs een micro for thirds... Het laat steeds iets anders zien.

Mijn favoriete lens op m'n 5d2 kwa beeld is de 35mm. Kwa karakter is de Zeiss Planar 1.4/50 een topper voor me. Moet je het niet erg vinden om handmatig scherp te stellen.
Kitlens zou ik gewoon vergeten. Op zowel een crop als fullframe zou ik een 17-40 L lens niet verkeerd vinden. Allround en niet te duur.
Volgens mij is de 50D niet al te duur tweedehands. Doe daar een 17-40 L bij en een 50mm 1.8 van 9 tientjes nieuw (laatste genoemde is eigenlijk helemaal niet nodig)?
Leuk setje om mee te beginnen. Geen lenzen met IS, maar als je niet al teveel trilt en dat kunt verhinderen door je arm goed tegen je lijf te zetten en af en toe een statief, heb je dat helemaal niet nodig.
Ik tril weleens met m'n handen / armen als ik te weinig heb geslapen. Kan ondanks dat gewoon nog scherpe foto's maken.

-----
Heb net even 10 minuutjes gekeken.
50D met een ef-s 17-55mm f2.8 en IS zit je rond de 1000/1100 euro
Met de door mij genoemde 17-40 L lens zul je wat goedkoper uit kunnen zijn, maar dan heb je F4 en geen IS
De 17-55 schijnt scherper te zijn alleen neem je die niet wanneer je later eventueel naar fullframe wilt.
Laatst gewijzigd door allen op 26 feb 2013, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 26 feb 2013, 00:03

Robin toch knap dat na 1,5 uur die lelijke vrachtwagen je nog steeds niet opgevallen was :mrgreen:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 26 feb 2013, 09:11

Macboy schreef:Robin toch knap dat na 1,5 uur die lelijke vrachtwagen je nog steeds niet opgevallen was :mrgreen:
:protest:

@Dennis: Wat Allen zegt; 50D + 17-55 is een top combi, daarnaast voor 8 a 9 tientjes een 50mm 1.8: :thumbup:

KW

Bericht door KW » 26 feb 2013, 12:52

Vooruit, nog eentje om het af te leren :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door KW op 30 apr 2013, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 26 feb 2013, 13:34

Mooie foto Kw ! De beste tot nu toe.

Ben alleen wel klaar met de vossen nu! :tooth:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 26 feb 2013, 13:44

Heerlijke foto KW! :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2013, 14:35

Tnx guys, ben er snel uit, het wordt een 50d voor mij. :foto:

allen

Bericht door allen » 26 feb 2013, 17:03

:hosanna:
Heb de camera zelf ook gehad Dennis. Achteraf spijt dat ik de camera heb verkocht. Niet omdat ik niet tevreden ben met de 5D2, maar omdat een crop soms ook z'n voordelen heeft.

Heb van de week nog een oud rolletje gevonden waar ik foto's mee had gemaakt om te kijken of de camera goed was. "Tientjescamera's" zijn altijd leuk om zo nu en dan eens op te pakken.
Eén van de foto's ervan. Goed inscannen van negatieven moet ik eens rustig de tijd voor nemen.

Afbeelding
minolta A5 004 by Tookaphotoof, on Flickr

Plaats reactie