Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Xave30

Re: Fotografie

Bericht door Xave30 » 17 feb 2013, 23:28

ErikS schreef: Afbeelding
+
ErikS schreef: Ik zal zo voor Xave nog even wat Israel pics uploaden!
= :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 17 feb 2013, 23:35

Ik heb het landschap teruggezet Allen, speciaal voor jou :-)
Altijd als ik foto's post zie ik toch weer dingen die ik anders had willen hebben..

Aangepaste versie :-)
Klikken voor groot
Afbeelding

KW

Bericht door KW » 18 feb 2013, 05:54

Vind het best een leuke foto hoor :) al was het denk ik leuker geweest als het paard z'n kop wat hoger/rechter op hield.

Je vorige foto met boot en ik neem aan zonsondergang? Op zich mooi maar bij een zonsondergang (en opgang) wil ik wel echt de gele en rode kleuren zien die de lucht dan krijgt. Voor mij persoonlijk is een zonsondergang in zwartwit dus altijd afkeur :P

@frankv: die foto van dat viaduct vind ik ondanks het redelijk hoge contrast toch best geslaagd :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2013, 07:46

Op de muur in Jeruzalem:

Afbeelding

Barmitswa feestje:

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de olijfberg:

Afbeelding

Mensjens:

Afbeelding

Afbeelding

Random:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Had van deze ook een bewerkte, zonder die rand ed. Verkeerde ge-upload... Lucky shot vanuit een 100 km pu rijdende bus:

Afbeelding

markk

Bericht door markk » 18 feb 2013, 07:47

@dvh: z/w wit paard is mooi. Goed scherp, mooie heldere achtergrond, leuk contrast.
@eriks: Oude dametjes in de straat, eerste na "random" en de waterval vind ik het leukste.

Mark.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2013, 07:49

Vind het echt moeilijk om te kijken wat voor jullie nou leuke foto's zijn....

De meeste zijn typisch Israël, en daarom heb ik hiervoor gekozen.

Zo'n beetje 700 van de 900 foto's zijn cultureel en voor de meeste mensen geen zak aan om te zien. Ik vind t moeilijk. :dood: :blink:

Overigens was het er 40+ graden, vandaar soms erg wit.......
Was vaak niks aan te doen, en vergat ook nog wel eens dat ik foto's aan het maken was met mijn zonnebril op.... :bag:

dvh

Bericht door dvh » 18 feb 2013, 08:35

Afbeelding

:thumbup:

allen

Bericht door allen » 18 feb 2013, 09:17

Erik, foto's maak je voor jezelf en niet voor anderen. Tweede foto vind ik persoonlijk erg leuk, al is het links wat storend. Ik gaf eerder al aan dat ik foto's liever niet crop tenzij het voor m'n gevoel niet anders kan. In dit geval had ik er denk een vierkant kader van gemaakt.

Over vierkant gesproken. Ik heb binnenkort een oude Hasselblad 500 c/m om weer film te schieten. Prijzige hobby in gebruik wellicht, maar het dwingt me om nu helemaal niet meer in het wilde weg te gaan schieten.
Uiteindelijk wil ik ook zelf film gaan ontwikkelen.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2013, 09:20

Daarom Allen,

Ik heb een supergave herinnering aan onze vakantie in ieder geval.
(Fotoboek van 90 pagina's gemaakt......)

Deze foto's zijn volgens mij allemaal onbewerkt, zo uit de camera......
Ik had er iets meer aan kunnen doen, maar had er gisteren even geen zin in. ;-)

KW

Bericht door KW » 18 feb 2013, 15:25

1, 6 en 8 vind ik het mooist. 1 vooral van wege de enorme diepte die er in de foto te zien is.
Verder vind ik ze allemaal wel goed, alleen 1e (bloempotten in steegje) en laatste (pickup) 'random' vind ik wat minder.

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 feb 2013, 23:21

Thanks voor het posten van mijn special request Erik :blink: .

Mijn favorieten uit je serie. Leuke neutrale kleuren, not overdone, en ze lijken en verhaal te vertellen:
ErikS schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Michele

Bericht door Michele » 19 feb 2013, 17:43

Macboy schreef: Michele het is geweldig om te zien hoeveel kennis jij in huis hebt en hoe je alles met ons deelt.
Dank, maar zoveel kennis heb ik niet. Kennis impliceert dat je ook precies weet hoe het werkt, en ik weet vooral waar ik heel snel de juiste info vandaan moet halen. Heeft te maken met het feit dat ik al een jaar of 12 voor diverse fotobladen schrijf, dan moet je heel veel technisch persmateriaal schiften en komt dus alles wel een keer voorbij fietsen.
allen schreef:@Michele: Even buiten het feit dat de Monochrom voor mij kwa prijs als compleet buiten proporties overkomt en hobbies hun grenzen kennen, kun je me eens je gedachtengang geven over die sensor. Ik ben alles behalve technisch. Ik lees eerder dat het in de 'digitale wereld' beter zou zijn om kleur achteraf om te zetten (ik schiet raw, dus feitelijk gebeurd dat dus ook) in zwart wit omdat je anders al teveel informatie vooraf verliest.
Dat stukje tezamen met wat Leica nu meent te hebben uitgevonden kruist een beetje met de theorie die ik probeer te verwerken.
Ik zie tests van mensen die zowel een Monochrom als een Fuji xpro / xe1 hebben. De een blijft lyrisch over z'n Leica, de ander is blijer met z'n Fuji.
De Monochrom zou iig ragscherpe foto's kunnen maken, maar als ik naar de foto's kijk van de Fuji kan ik niet zeggen dat het ook maar iets onscherp zou zijn. Kun je zelfs nog zo nu en dan in kleur schieten en het kost een kwart van alleen de body van zo'n Monochrom... :bag:
Even in simpele bewoordingen en vooral theoretisch (praktijk is veel ingewikkelder): de monochrom sensor is in principe dezelfde sensor als in een M9, maar dan zonder Bayer filter. Dit betekent dat iedere pixel (18 miljoen) in plaats van een kleur, slechts een helderheidswaarde krijgt toegewezen. Sec gesproken heb je hierdoor een hogere resolutie en dus een scherper beeld omdat de 'extra pixels' er niet bij hoeven te worden gerekend en iedere pixel dus de echte waarde geeft die 'gezien wordt'. Want: als je een Bayer filter gaat bekijken, levert die op elke vier pixels 2 groene, 1 blauwe en 1 rode. Het groene kanaal levert dus een 'gat' van 2 pixels per vier, en het blauwe en rode kanaal ieder een gat van drie pixels. Door interpolatie wordt die ontbrekende info erbij gerekend. Dit gaat echter ten koste van de absolute scherpte. Dit geldt trouwens ook voor RAW, want RAW is het beeld dat van de sensor komt en heeft dus al Bayer waarden meegekregen. Een Bayerfilter zit namelijk vóór de sensor, maar hoe die waarden toegepast worden bepaal je achteraf met de software. Doordat de Leica op iedere pixel slechts een absolute waarde geeft, telt iedere pixel voor wat ie is in het uiteindelijke plaatje = scherper. Er is geen informatie 'bijverzonnen'. Nadeel: als je er naast zit met je belichting heb je ook helemaal niets, want zoals gemeld: iedere pixel is absoluut en er wordt geen info bijgerekend (wat bij een verkeerde belichting in het geval van Bayer wel kan: de juiste info wordt dan gereconstrueerd op basis van de omliggende kleuren).
Voordeel van de monochrom is dat je verder kan vergroten zonder dat je in de problemen komt omdat er geen geïnterpoleerd plaatje word opgeblazen, maar een absoluut plaatje. Dus als je een tableau van 2x3 meter aan de muur welt, dan is het wellicht een optie.

Kleur omzetten naar zwartwit kan ook en geeft perfecte resultaten als je weet hoe het moet (per kleurkanaal net als de klassieke doka, bij voorkeur in RAW), maar theoretisch verlies je dan kwaliteit omdat je een geïnterpoleerd plaatje nog verder gaat 'uitkleden', lees: kleurinfo gaat verwijderen. Want: de kleuren rood en blauw hebben een vrijwel vergelijkbare grijswaarde als je ze omzet naar zwartwit. Dat betekent dus dat als je slechts de kleur verwijdert, je ook de helft van je beeldinfo wegmikt. Daardoor verlies je absolute scherpte. Gebruik dus NOOIT de grayscale functie maar zet de boel altijd om via de kleurkanalen of gebruik de verzadigingsschuif.

Dat een plaatje van 16 of 18 megapixels in kleur of zwartwit er sowieso scherp uitziet, heeft te maken met het feit dat je wel heel erg moet gaan zoeken wil je onscherpte vinden als de boel correct belicht is en goed scherpgesteld. Een onscherp objectief veroorzaakt meer onscherpte dan de interpolatie van de pixels. Doorgaans is het alleen aan te tonen met tests en bij beeldscherm op +100% beoordeling. Dan zie je de ontstane artefacten en de ruis die onscherpte veroorzaken. Maar wie doet dat (buiten KW dan... :wink: ). Scherpte is afhankelijk van beschouwingsafstand en toleranties. Als alles binnen de toleranties valt en je hebt de correcte beschouwingsafstand, dan is het scherp.

allen

Bericht door allen » 19 feb 2013, 19:21

Bedankt!
Heb het wel even rustig 2 keer moeten lezen onder het genot van een bakkie :coffee:

dvh

Bericht door dvh » 19 feb 2013, 19:22

Het was zo'n lekker weer gisteren :-(

Afbeelding

frankv

Bericht door frankv » 19 feb 2013, 19:52

Heel mooi, lekker rustgevend. Mooie vlakverdeling, lijnen en kleuren.

Bij nader inzien hadden de takken links wel weg gemogen, met alleen het boompje vind ik hem nog beter. Maar ja, het is wat het is.

Xave30

Bericht door Xave30 » 19 feb 2013, 19:54

Ik vind dat je de bewerking heel leuk heb gedaan DVH.

Over het onderwerp.. is dat nou de brug of niet per se? Om de focus wat op de brug te leggen had ik persoonlijk de foto van onderen wat bijgesneden.

Edit:
dvh schreef:
Afbeelding

Rupie

Bericht door Rupie » 19 feb 2013, 21:44

Dat vind ik al een stuk beter. Bij de andere foto irriteer ik me inderdad aan het grasoppervlak.

dvh

Bericht door dvh » 19 feb 2013, 21:46

Neh. Juist met voorgrond vind ik hem leuk. Beetje de bolling v/d grond en de schaduw v/d bomen erbij.
Ideetje van Frank spreekt me wel aan.

frankv

Bericht door frankv » 19 feb 2013, 22:23

Met voorgrond, zeker weten.

markk

Bericht door markk » 19 feb 2013, 22:24

@DvH: Mooie foto. Lijnen en licht spreken me aan.

En idd, de originele graag waar je het licht ziet spelen op de voorgrond het gras.

Mark.

dvh

Bericht door dvh » 19 feb 2013, 22:28

Thnx all.

Het moet snel eens wat beter weer worden. Ziet de omgeving er ook wat beter uit.

allen

Bericht door allen » 20 feb 2013, 00:25

Ik kan het toch niet laten om het te zeggen. Zou er best veel gras op laten, al had ik toch een paar passen naar voren genomen. Ik had die tweede boom van links denk 'net' niet helemaal erop gelaten.
Het weer leent zich imho verder altijd voor een foto. Je moet alleen je instelling veranderen. Niet van de camera, maar van hoe je de omgeving wil laten zien.

Had er graag nog een kereltje met een joint bij deze foto gehad, maar die zijn wellicht schaars met de buurpreventie... :mrgreen:
Die kat kom ik op meer plaatsen tegen in Dordt. Volgens mij doet iemand hard z'n best z'n handtekening overal achter te laten.
Afbeelding
street cat by Tookaphotoof, on Flickr

dvh

Bericht door dvh » 20 feb 2013, 00:45

Het weer leent zich imho verder altijd voor een foto. Je moet alleen je instelling veranderen. Niet van de camera, maar van hoe je de omgeving wil laten zien.
Met andere woorden, photoshop :mrgreen:

Afbeelding

Voila!

Xave30

Bericht door Xave30 » 20 feb 2013, 00:46

dvh schreef:Juist met voorgrond vind ik hem leuk. Beetje de bolling v/d grond en de schaduw v/d bomen erbij.
:D :peace:

allen

Bericht door allen » 20 feb 2013, 00:51

Geen flauw idee hoe jij tovert met fotoshop, maar als dat het eindresultaat is, reken ik het goed. Voor het geld van Photoshop, koop ik zelf dan overigens liever een nieuwe lens. :mrgreen:

Plaats reactie