Bouwmodellen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Bouwmodellen

Bericht door ///Joost » 17 feb 2013, 16:25

Zijn er hier DF'ers die in hun vrije tijd nog wel eens een bouwmodel in elkaar flansen? Ik heb vroeger (15+ jaar geleden, basisschool/vroeg middelbare school) toch wel een aantal modellen in elkaar gezet, voornamelijk van motorfietsen en laatst bedacht ik me dat dit wel eens een mooi project kon zijn voor de gure, regenachtige wintermaanden. Perfectionist als ik ben is dit echt een werkje voor mij.

Maar ja...welke kies je dan? Ik wilde gewoon een mooi pronkstuk in de woonkamer hebben. Maar dan ook echt goed gebouwd inclusief plamuur, netjes schuren, spuiten...Afijn. Gezien mijn vreindin en ik beide weg zijn van vliegtuigen heb ik gekozen voor een Concorde. Ik had m'n zinnen gezet op een schaal 1:72, en na lang zoeken had ik er een gevonden, want je ziet ze niet zo veel. Het ding is ook echt gewoon 83cm lang. :shock:

Ik ben al aardig gevorderd en werk er zo nu en dan aan als ik zin heb. Op het moment ben ik bij de laatste loodjes en hij staat in de lak. Nu alleen nog blanke lak, het landingsgestel monteren (ligt al klaar, geverfd en al) en de motoren erop, en uiteindelijk de stickers. Dit wordt trouwens de Air France versie. De BA versie was vroeger verkrijgbaar via een ander merk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het mooie is ook dat je veel leert al gaande je bouwt. Op foto's van de echte vogel ben ik ook constant aan het vergelijken van: He, wat is dit nou voor een onderdeeltje. Ze zijn aardig goed met de details in zo'n model moet ik zeggen.

Nog meer modelbouwers hierzo???

InjectTheVenom

Re: Bouwmodellen

Bericht door InjectTheVenom » 17 feb 2013, 16:50

HA dan zul je de 1:144 An-225 Ruslan (grote broertje van de An-124) ook wel interessant vinden :)

Hier nog eentje, heb het een hele tijd gedaan maar op een gegeven moment er de brui aan gegeven omdat school belangrijker werd en auto's interessanter werden. Op een gegeven moment de"leermodellen" (uitsluitend vliegtuigen) die er niet zo goed uit zagen en recht uit de doos gebouwd waren weg gedaan en de mooiste op de plank gezet, om me alleen nog te richten op unieke toestellen, unieke subtypes of met een uniek verhaal er aan vast.

Zal maar geen foto's nemen van de plankvoorraad :sealed:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 17 feb 2013, 16:55

Heb vroeger ook heel wat modellen in elkaar gezet, maar uiteindelijk onder andere door tijdgebrek gestopt.
Denk er wel weer een tijdje aan om weer eens wat te kopen en in elkaar te gaan zetten.

Moet zeggen dat het model van de Concorde er goed uit ziet! Ben benieuwd hoe het eindresultaat is :)

ErikS

Bericht door ErikS » 17 feb 2013, 16:58

Bezig met een corvette bouwen......... :-)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 feb 2013, 18:37

Tijdje terug toevallig weer wat zaken gekocht om aan de gang te gaan na jaren helemaal niets gebouwd te hebben. Vroeger erg veel plezier aan beleefd. Ik zal het binnenkort weer eens oppakken. Deze heb ik hier nu liggen: http://www.ipmsusa3.org/gallery/d/18219 ... 0_24th.JPG

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 17 feb 2013, 19:10

Ik zelf heb het geduld er niet voor; LEGO vind ik prima zat. Maar mijn vader is al een hele tijd bezig met een Citroen Traction Avant aan het bouwen. 1:12 geloof ik. Ziet er erg mooi uit, maar het werk schiet niet op vanwege tijdsgebrek..

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 feb 2013, 21:06

Ik kan dat dus echt niet he. Ik wordt helemaal gek van al die kleine onderdeeltjes en krijg ze ook niet netjes in elkaar. Vroeger wel eens aan begonnen maar nu kan ik me er echt niet toe zetten om het te proberen.

Mooie Concorde trouwens! Gaaf!

Macboy

Bericht door Macboy » 18 feb 2013, 00:09

Joost wat gaaf ! Heb je meer fotos dan van onderdelen ? Ben wel benieuwd hoe gedetailleerd dat is.

Had er toevallig ook zelf aan gedacht voor de wintermaanden maar nooit van gekomen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 feb 2013, 08:28

He, leuke reacties!
Ik zal eens wat meer foto's nemen van de overige onderdelen. Grappig detail is dat er in het landingsgestel metalen staafjes verwerkt zijn, omdat het model zo groot is. Hij komt echter op een standaard te staan, die er ook bij zit, in landings/opstijgmodus, dus met de neus naar beneden. Dit model kan de neus ook bewegen, maar dat mechanisme is zo fragiel dat het eigenlijk maar in een stand kan blijven staan.

Paar fotootjes van het echte ding:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 feb 2013, 10:11

ErikS schreef:Bezig met een corvette bouwen......... :-)
De stokoude 1:12 Monogram kit zeker?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 feb 2013, 10:34

Petrolhead Tom schreef:Ik kan dat dus echt niet he. Ik wordt helemaal gek van al die kleine onderdeeltjes en krijg ze ook niet netjes in elkaar. Vroeger wel eens aan begonnen maar nu kan ik me er echt niet toe zetten om het te proberen.

Mooie Concorde trouwens! Gaaf!
Wacht maar tot je een goed gesorteerde zaak als Aviationmegastore onder de rook van Schiphol binnen stapt en de lange rijen met update/ombouwsets ziet die uit resin of white metal delen bestaan :tooth:

Heb er zelf een paar van liggen (inclusief een paar in 1:144 :shock: ) en wil er nog altijd eens achter komen waar de sets verkrijgbaar zijn die een aantal geopende avionica compartimenten laten zien evenals 1 van de motoren van een 1:144 Tomcat, DAT is pas priegelwerk :hosanna:

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 feb 2013, 11:06

InjectTheVenom schreef:[
Wacht maar tot je een goed gesorteerde zaak als Aviationmegastore onder de rook van Schiphol binnen stapt en de lange rijen met update/ombouwsets ziet die uit resin of white metal delen bestaan :tooth:
:) Daar komt deze kit ook vandaan. Ik heb m echter op laten halen door iemand die in de buurt woont. Ik ben er zelf niet geweest.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2013, 12:55

InjectTheVenom schreef:
ErikS schreef:Bezig met een corvette bouwen......... :-)
De stokoude 1:12 Monogram kit zeker?
Nee. Een veel kleiner priegel ding. :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 18 feb 2013, 14:39

Joost ik bedoelde dus detail foto's van het bouwpakket :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 feb 2013, 16:28

Macboy schreef:Joost ik bedoelde dus detail foto's van het bouwpakket :)
Ja, dat begrijp ik. Ik ben niet even naar de achtertuin gelopen om detailfoto's van de cockpit te nemen. :lol: Was meer even ter informatie...
Ze komen er dus nog aan, ik kan vanavaond wel even wat foto's nemen. :D

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 18 feb 2013, 19:41

Ik had me een paar jaar geleden gestort op een paar Tamiya bouwdozen, ik zat bijna 2 jaar ziek thuis en verveelde me na een maand stierlijk.

Afbeelding
JTCC Skyline om mee te beginnen...

Afbeelding
En als Volvonut hoort een BTCC gewoon in de collectie.

Vervolgens begonnen aan een normale 850..maar dan word je weer beter en krijg je weer een sociaal leven. :tooth:
Ligt nog steeds in de kast.

Mijn vader gaat en stapje verder en bouwt vanaf het chassis en cabine hele ander creaties. Dit is een Sneeuw/schuif/borstel rail/weg combinatie van een Zweedse spoorwegaannemer. Kan dus op de weg rijden, en op het spoor sneeuwborstelen en/of schuiven. Doe dit soort dingen uitsluitend voor de fabrikant van die machines. Link naar site fabrikant.. Heel veel uren en heel veel fracties van millemeters zitten erin. Ik word er helemaal kriegel van als ik die kleine stukjes zie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enige orginele is de voorkant van de cabine, een deel van het chassis, wielen en de losse borstel, de rest maakt ie zelf.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 feb 2013, 19:53

Dan moet je pa eens op deze site kijken daar doen ze dat soort dingen ook maar dan in fors grotere schaal:

http://www.scalemotorcars.com/

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 feb 2013, 20:14

:shock: Emiel, dat is idd weer een compleet ander level van bouwen. Zeer indrukwekkend. Zo zag ik ergens op een of ander forum ook iemand die zo geheel eigenhandig van 'niets' een 1:12 DeLorean in elkaar geflanst had. Dan moet je echt heel creatief zijn.

Afijn, net even wat detailfoto's geschoten:

Motoren:
Afbeelding

Afbeelding

Landingsgestel achter:
Afbeelding

Landingsgestel achter 2x, neuswiel en staartwieltje:
Afbeelding

Stickervel...dat zijn er veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel:
Afbeelding

Vanavond even de flaps van de vleugels gespoten. Hopelijk kan ik ergens richting het weekend de blanke lak spuiten. Dan kan het echte opbouwen beginnen.
Overigens zou ik nog wel een keer zo'n Tamiya doos willen bouwen. dat schijnt echt mooie kwaliteit te zijn. Dat is deze doos niet echt, ondanks dat het de grootste schaal Concorde verkrijgbaar is. Als je echter een beetje precies werkt, plamuurt en schildert is er wel iets moois van te maken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2013, 21:10

Als ik me echt helemaal de pleuris verveel (komt zelden voor), dan kijk ik weleens op modelbrouwers.nl, daar zitten veel gasten die net als de pa van Emiel alles zelf bouwen/brouwen. Dus ook de decals, alle details die ontbreken, aanpassingen die de fabrikant verkeerd heeft gedaan of gewoon auto's nabouwen die niet in de winkel te koop zijn. Altijd indrukwekkend.

Op gummen zit Maarten, die bouwt modellen om op verzoek. Zoals deze Alfa voor ErwinGTA: http://www.safetyfastrallyclub.nl/Model ... 20GTA.html

Macboy

Bericht door Macboy » 19 feb 2013, 21:49

Indrukwekkend Dennis !

Joost best gedetailleerd alhoewel het nog gekker kan lees ik net

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 mei 2013, 09:37

De laatste tijd heb ik weinig tijd gehad om hier aan te werken. Het ding is ook zo belachelijk groot dat het het spuiten/verven en monteren in een bepaalde volgorde moet doen. Gelukkig begint het nu echt te vorderen. Ik heb nu een aantal dagen weer wat uurtjes vrijgemaakt en het komt er op neer dat nu eindelijk al het montagewerk klaar is.
Wat nu nog rest is:
- Stickers aanbrengen
- Blanke lak erover (eerste stukje testen of de Action lak niet de stickers opvreet, dat zou een blamage worden)
- De ramen aanbrengen met Clearfix

Wat progressiefoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 10 mei 2013, 11:15

Hij word al mooi Joost, het is een leuke hobby maar kost veel tijd en geduld.
Ik heb nog een stuk of vier dozen liggen, maar kom er nog niet aan toe.
Mijn vader bouwt al jaren, laatste jaren vooral vrachtwagen,

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 10 mei 2013, 15:23

Afbeelding

Ik heb nog zo'n model staan. Wil ik ooit nog een keer in elkaar zetten, maar het ontbreekt me eigenlijk aan tijd.

EDIT: Zie net dat hij gebroken is bij de A-stijlen, is gelukkig nog wel te lijmen.

TomK

Bericht door TomK » 10 mei 2013, 23:29

Ziet er mooi uit!

Heb me er ook mee bezig gehouden :wink: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tom

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 mei 2013, 00:12

Ik heb ook jaren aan modelbouw gedaan. Eerst moderne jachtvliegtuigen (eind jaren 80 mee begonnen dus inmiddels oude meuk) en toen overgestapt op de auto's.

Dat heb ik gedaan tot het tweede jaar van mijn studie. De modellen had ik staan in een vitrine die ik gemaakt had van de achterste zijruiten van Eenden. Tot een inbreker ook vond dat ze leuk waren en ze in een vuilniszak had geveegd om er dan ook meteen achter te komen hoe fragiel die dingen zijn. Stuk voor stuk total loss ...

Nu staan er nog een aantal UFO's (UnFinished Objects) op zolder. Aangezien priegelen mijn vak is geworden voel ik de behoefte niet om deze hobby weer op te pakken.

Ondertussen zou ik ook niet meer tevreden zijn met spuitbusresultaat en dus moeten leren airbrushen enz enz.

Plaats reactie