Dat snap ik ook niet helemaal. Desnoods zet je dat ding dan toch in liveview en vergroot je het gedeelte waar je op focussed even?
Gebruik zelf regelmatig een Zeiss lens en dan ben je toegewezen op mf. Gebruik liveview overigens nooit, want zie perfect scherp door de zoeker. Zou ook wel moeten want ik fotografeer gewoon met m'n bril op of m'n lenzen in.
@Michele: Even buiten het feit dat de Monochrom voor mij kwa prijs als compleet buiten proporties overkomt en hobbies hun grenzen kennen, kun je me eens je gedachtengang geven over die sensor. Ik ben alles behalve technisch. Ik lees eerder dat het in de 'digitale wereld' beter zou zijn om kleur achteraf om te zetten (ik schiet raw, dus feitelijk gebeurd dat dus ook) in zwart wit omdat je anders al teveel informatie vooraf verliest.
Dat stukje tezamen met wat Leica nu meent te hebben uitgevonden kruist een beetje met de theorie die ik probeer te verwerken.
Ik zie tests van mensen die zowel een Monochrom als een Fuji xpro / xe1 hebben. De een blijft lyrisch over z'n Leica, de ander is blijer met z'n Fuji.
De Monochrom zou iig ragscherpe foto's kunnen maken, maar als ik naar de foto's kijk van de Fuji kan ik niet zeggen dat het ook maar iets onscherp zou zijn. Kun je zelfs nog zo nu en dan in kleur schieten en het kost een kwart van alleen de body van zo'n Monochrom...