Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%

Totaal aantal stemmen: 148

Downforce Dennis

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Downforce Dennis » 08 feb 2013, 22:21

mrbbs schreef:
Downforce Dennis schreef:
In US boomt de modding-scene voor het 86 platform momenteel ongekend, en verwacht wordt dat er tegen het eind van dit jaar bolt on 300pk F/I kits beschikbaar zijn voor 4000 dollar.
Ik wil er niets van weten iig, de mijne blijft N/A. Ik hoop zelf ooit rond de 250 pk uit te komen, maar dat zien we nog wel. Eerst ff inrijden :df:
Dennis,

Hoe hoop je aan 250pk uit te kopen zonder dat het je nog een halve GT86 extra kost?
Ik wil hem ook graag NA houden, met 230pk zou ik al héél erg blij zijn..

Ik heb contact met mensen van FA20club en die jongens zijn aardig op weg. De eersten met 200+ whp zijn een feit. Ze gaan de volgende maanden een 200 whp pakket aanbieden: Inlaat, Cat-back en ECU tune.
Eerste wat er bij mij opgaat is die Perrin underdrive pulley, verder ga ik nog even kijken welke in- en uitlaatsystemen het dichtst bij mijn criteria komen. Ik heb hier in BE een goeie mapper, dus met de juiste onderdelen zie ik 250 krukpk relatief makkelijk haalbaar. Veel hangt af van de brandstofkwaliteit, maar die is hier in west europa altijd wel goed.
Trouwens, eerste indrukken zijn dat de motoren hun vermogen altijd wel halen. Gelukkig maar, want dat is ooit anders geweest bij Toyota :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 feb 2013, 11:01

mrbbs schreef:
In US boomt de modding-scene voor het 86 platform momenteel ongekend, en verwacht wordt dat er tegen het eind van dit jaar bolt on 300pk F/I kits beschikbaar zijn voor 4000 dollar.
Ik wil er niets van weten iig, de mijne blijft N/A. Ik hoop zelf ooit rond de 250 pk uit te komen, maar dat zien we nog wel. Eerst ff inrijden :df:
Dennis,

Hoe hoop je aan 250pk uit te kopen zonder dat het je nog een halve GT86 extra kost?
Ik wil hem ook graag NA houden, met 230pk zou ik al héél erg blij zijn..

Ik heb contact met mensen van FA20club en die jongens zijn aardig op weg. De eersten met 200+ whp zijn een feit. Ze gaan de volgende maanden een 200 whp pakket aanbieden: Inlaat, Cat-back en ECU tune.
Eerste wat er bij mij opgaat is die Perrin underdrive pulley, verder ga ik nog even kijken welke in- en uitlaatsystemen het dichtst bij mijn criteria komen. Ik heb hier in BE een goeie mapper, dus met de juiste onderdelen zie ik 250 krukpk relatief makkelijk haalbaar. Veel hangt af van de brandstofkwaliteit, maar die is hier in west europa altijd wel goed.
Trouwens, eerste indrukken zijn dat de motoren hun vermogen altijd wel halen. Gelukkig maar, want dat is ooit anders geweest bij Toyota :)

Goed verhaal, de Supertest GT86 deed 200,6pk....

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 09 feb 2013, 12:05

Bij wie ga je hem laten tunen in Belgie ?
250pk ? Serieus ? Op ron98 ?
Boven de 6000rpm gaat hij af fabriek erg rijk lopen, maar daar verarmen levert (mede door de best wel hoge CR) gelijk hoge EGT's op, en de verhalen van gesmolten kats zijn in de states niet van de poes.......
Weg met die kats zeg ik :devil:
Maar wel gaaf, de eerste BRZ/GT86 op het forum en gelijk tunen mooi mooi mooi :)
200whp dat is 230pk aan de motor, gaat de rpm dan ook omhoog 8000rpm ofzo ?

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2013, 12:52

ik zou het dan toch liever met dat mooie spider SC doen...dan hoef je niet in die hoge rpm te klimmen en meer torque bij lage toeren, dus je hoeft dan ook niet altijd tot het uiterste te gaan om wat van de 'power' te voelen...lijkt me?

mrbbs

Bericht door mrbbs » 09 feb 2013, 13:41

Dennis, heb je die van jou al op de bank gezet? Wat zou die standaard hebben?
230pk aan de wielen zou ik al meer dan voldoende vinden liefst gecombineerd met een even stille uitlaat als origineel.

Erik

Bericht door Erik » 09 feb 2013, 14:23

Ik zou ook die SC erop knallen.
Om te driften wil je wel wat meer koppel hebben
Dat topvermogen is ook maar zo wat, moet je hem nog meer uitwringen

WJ

Bericht door WJ » 09 feb 2013, 14:24

Maar ik denk dat je hem met SC niet meer door de keuring krijgt daar en dat het atmo misschien nog wel te doen is?

Erik

Bericht door Erik » 09 feb 2013, 19:18

Hier in NL geen probleem
Emissie testen na 2008 worden niet meer uitgevoerd, aan de computer, ready code, klaar :tooth:
Maar dat kunnen de experts wel melden

mrbbs

Bericht door mrbbs » 09 feb 2013, 21:39

Ik vind maar niemand die mij een 4.8 final drive kan leveren. iemand weet van kanalen die mij kunnen verder helpen?

Macboy

Bericht door Macboy » 10 feb 2013, 00:05

Dennis Cavallino schreef:Doe je zo je best, gaat ze nog niet op d'r knietjes:
:clap:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 10 feb 2013, 13:54

Over keuring maak ik me niet echt zorgen. Ik heb mijn ex estoril M3 een paar jaar geleden opgebouwd met een ESS VT450 kit. Ketel heeft zo 3 jaar zonder problemen en zonder keuringsperikelen rondgereden. Zolang de Co2 waarden op stationair binnen de limieten blijven is er niks aan de hand.

Mijn eerste idee is idd een katloze pijp van de header tot achter. Buddyclub heeft een systeem wat me wel aanstaat. Een leuke CAI en verder ff kijken wat er in nokkenasland verder nog te beleven gaat vallen. Visconti is een van de eersten bezig geweest met redlineverhoging. Er loopt in US al een aardig bosje Scion's rond met 8k redline en levert momenteel nog geen problemen op.
Ik ga met DVX uit Brussel in zee. Goeie maat van me heeft er heel intesief contact mee. En zij zijn een van de weinigen die echt mappen ipv aangepaste software inkopen en als eigen merknaam verkopen (lees een powerplusengineeringske lappen)

Ik weet dat TRD met een S/C kit bezig is. Als dit prijstechnisch een beetje in orde is wordt het een ander verhaal natuurlijk. Behoudt van garantie is veel waard :)

Erik

Bericht door Erik » 10 feb 2013, 22:47

Praat eens met Mark Verhoeven van EMS tuning in Nieuw Bergen.
Die is al sinds 98 met Subaru's bezig, en kan als geen ander de link maken tussen hardware en software.
Hij bouwt blokken, en stelt ze af (altijd maatwerk) op de weg, de rollenbank of een combo daarvan.
Meer expertise op gebied van de boxer motor vind je niet.
(hij is nu ook bezig met een BRZ)
En aangezien er bijna niets toyota aan het motorblokje is..... :tooth:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 11 feb 2013, 13:44

Goeie tip Erik! Binnenkort me maar eens in contact zetten met die beste man...
Heb jij ervaring met aftermarket crank pulleys op een boxer? Ik lees overal dat ze bij een sub geen balanceer-nut hebben. Klopt dit? Iedereen is lyrisch over zo'n Perrin lightweight pulley, wil wel ff zeker weten dat er geen onbalans gecreëerd wordt op de krukas...

Toyo is iig zo eerlijk geweest om Subaru op de motor te drukken :D

Inmiddels zijn de eerste 1000 km bijna achter de kiezen. Het eerste rammeltje is ook al present, ventilatieroostertje boven de navi-unit heeft een plastic rattle. Bij 2k km gaat ie ff terug binnen voor nieuwe olie etc, en dan wordt dat gelijk vervangen. Heerlijk die 5j no nonsence garantie.
Verder alles naar wens. Verbruik is netjes (1 op 10), prestaties zijn conform en m'n vriendin vindt het ook een leuk karretje, tenminste als ik niet achter het stuur zit...

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 11 feb 2013, 13:58

Dennis, wat denk je te winnen met die pully?
Denk dat de winst ten opzichte van de kosten minimaal zijn.......en als er iets gebeurt met de motor dan zullen ze gelijk over die pully gaan zeuren.........of haal je dat ding er bij elke beurt vanaf zodat de stealer hem niet ziet?

Grtz,Hans

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 11 feb 2013, 14:44

De originele pulley is een gigantisch zwaar ding(perrin is een dikke 1800 gram lichter). In mijn logica, om de auto voor iedereen aangenaam berijdbaar te maken. Nadeel is dat de motor langzaam zakt in toerental. Zo'n lightweight pulley zou ongeveer hetzelfde effect hebben als een licht vliegwiel, en dus een veel scherpere motorkarakteristiek en een paar krukpk erbij. Dingetje kost 100 euro en is idd makkelijk op en af te bouwen. Diegene die het al gemonteerd hebben zijn lyrisch en het wordt nu al de beste budgetmod voor de 86 genoemd.

Shakes

Bericht door Shakes » 11 feb 2013, 19:10

Al gekeken bij Litchfield?

Tom

Bericht door Tom » 11 feb 2013, 20:06

Afgelopen weekend voor het eerst de GT86 eens goed bekeken. Vet ding. Lekker compact. Alleen had ie een foute spoiler en wel erg lelijke uitlaten (volgens mij beide optie). Qua uiterlijk vind ik het niet echt een schoonheid, maar gewoon prima. Interieur is cool, zelfde verhaal.. wel prima materialen maar weer zo'n japanse joekel van een handrem die erg aanwezig is. Verder lekker no-nonsense en gericht op het rijden. Zithouding ook prima zo in de showroom. Ik vind em gaaf :)

Dealer trouwens wel waardeloos.. men zag mij in Z4 parkeren (kon voor de ingang parkeren).. ik binnen die auto zoeken.. stond in een hoek ergens weggestopt.. wat omheen gelopen en erin gezeten etc., maar ben niet aangesproken. Ook niet bij naar buiten lopen. Half uur daarvoor zelfs begroet bij Aston Martin en RR met vraag of ze iets voor mij konden betekenen. Niet dat ik interesse had (dan was ik zelf wel naar verkoper op zoek gegaan) maar wel typisch.
Toyota moet zo'n imagomaker prominent in de showroom zetten en mensen enthousiast maken. Iemand met een Z4 houd in meeste gevallen van autorijden en heeft de centen om zoiets te kopen.. raar om dan niet aan te spreken en es te laten proeven naar wat Toyota op dat gebied te bieden heeft.. zeker in tijden van crisis.

Erik

Bericht door Erik » 11 feb 2013, 20:08

Mijn ervaring met de pully is dat hij er niet zonder reden zit.
Het vliegwiel effect van de krukas van de boxer is minimaal, een boxer krukas van Subaru heeft heel weinig contragewicht (iig bij de 75 en 79mm slag). De onbalans die een boxer van nature heeft moet je dan aan twee zijden opvangen alsook het vliegwiel effect creeren. Vooraan (pully) en achteraan (vliegwiel).

Ik heb op mijn nieuw blok op aangeven van EMS geen lichtere pully gemonteerd, en een minimaal lichtere vliegwiel-koppeling combo. Het resulaat is al verbluffend, en je kunt er nog redelijk normaal mee weg rijden. Tussen gas geven (wat bij de Sti altijd qua pedaal stand heel goed te flippen is) resulteert in een aggresieve BROAP, precies zoals ik het wil. Ik ben dus blij dat ik geluisterd heb,

Een boxer is een speciaal motorconcept vergeleken met 4 in lijn (of grotere) motoren. Ik ken de 86boringx86 slag motor uit mijn legacy, ware het niet dat dat een 6cyl is. Die motor loopt waanzinnig mooi, met lekker veel koppel onderin, en dat is iets wat ik me van mijn ritje in de BRZ ook herinner, tussen de 1500-3000rpm trekt hij als een beer (relatief), maar dan stopt het en blijft het zoals het is, zij het tot aan de 7000rpm. Ergens zit een restrictie, maar basis NA zul je nooit meer dan 10-15% koppel kunnen toevoegen. Daarin zie ik een (spider) supercharger als een supermooi alternatief. Een mapping op E85 kan zeer raadzaam worden voor trackdays op de Ring bijv, dan pak je bovenop je RON98 mapping, gewoon nog eens 20% extra topvermogen mits alle ondersteunende mods aanwezig zijn. Qua koppel kom je dan al bijna aan standaard Sti waarden, ik schat 380-400Nm, of de bak dat kan hebben weet ik niet, dat je BRZ dan echt abnormaal hard wegblaft lijkt me duidelijk met dat wagengewicht, en dan toch nog het NA karakter redelijk behouden.

Vraagje, wat vind je van de gasrespons ? Die kan dmv ecutek namelijk ook goed verbeterd worden. Ik vond hem onderin een beetje zompig.

Grtz
Erik

Rupie

Bericht door Rupie » 11 feb 2013, 21:54

Erik schreef: Die motor loopt waanzinnig mooi, met lekker veel koppel onderin, en dat is iets wat ik me van mijn ritje in de BRZ ook herinner, tussen de 1500-3000rpm trekt hij als een beer (relatief), maar dan stopt het en blijft het zoals het is, zij het tot aan de 7000rpm.
Zie je wel, ik ben niet gek :tooth: Ik vond de motor onderin ook lekker reageren, maar vooral naar boven toe miste ik een leuke opbouw, zoals bijvoorbeeld de Clio RS nog heeft.

Overigens ben ik het met Tom eens dat een goede kleur veel voor het uiterlijk van de auto doet en zijn imo de uitlaten gewoon niet erg geslaagd. Zag de auto laatst in het donkergrijs rijden en dacht inderdaad ook: lekker compact autootje.

Btw, ik had dezelfde ontvangst van de plaatselijke Toyota dealer hier. Gelukkig ben ik niet in de markt. Want de verkopers die ik rond zag lopen zouden mij niet gauw overhalen voor iets mocht dat nog nodig zijn. :tong uitsteken: :)

Macboy

Bericht door Macboy » 12 feb 2013, 00:09

Tom schreef:Dealer trouwens wel waardeloos.. men zag mij in Z4 parkeren (kon voor de ingang parkeren).. ik binnen die auto zoeken.. stond in een hoek ergens weggestopt.. wat omheen gelopen en erin gezeten etc., maar ben niet aangesproken. Ook niet bij naar buiten lopen. Half uur daarvoor zelfs begroet bij Aston Martin en RR met vraag of ze iets voor mij konden betekenen. Niet dat ik interesse had (dan was ik zelf wel naar verkoper op zoek gegaan) maar wel typisch.
Toyota moet zo'n imagomaker prominent in de showroom zetten en mensen enthousiast maken. Iemand met een Z4 houd in meeste gevallen van autorijden en heeft de centen om zoiets te kopen.. raar om dan niet aan te spreken en es te laten proeven naar wat Toyota op dat gebied te bieden heeft.. zeker in tijden van crisis.
Onbegrijpelijk ook he. Echt serieus ...

RVV

Bericht door RVV » 12 feb 2013, 09:59

Dit riep ik vorig jaar al. Die verkooporganisatie is er totaal niet op "ingericht". Wat wil je ook? Die verkopers doen niks anders dan jaren lang Aygo's en Priussen verkopen. Een BMW Z4 kennen ze niet eens. Ja slecht, volledig mee eens ontneemt me persoonlijk al de lust om me echt te verdiepen in een gt86. (Denk aan dealerbezoeken ed).

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 feb 2013, 10:03

RVV schreef:Dit riep ik vorig jaar al. Die verkooporganisatie is er totaal niet op "ingericht". Wat wil je ook? Die verkopers doen niks anders dan jaren lang Aygo's en Priussen in de lease wegzetten. Een BMW Z4 kennen ze niet eens. Ja slecht, volledig mee eens ontneemt me persoonlijk al de lust om me echt te verdiepen in een gt86. (Denk aan dealerbezoeken ed).
Fixed. Verkopers vind je haast nergens meer. De helft heeft volgens mij geen flauw benul van wat hij in de showroom heeft staan. Als je een vraag stelt of er bepaalde pakketten gecombineerd kunnen worden staan ze je direct glazig aan te kijken. Waardeloos.

Paar jaar terug een jonge gast bij de Fiat dealer meegemaakt die mijn vriendin een 500 probeerde te slijten, volgens mij was hij net van school. Super gedreven en perfect op de hoogte. Echt een unicum dezer dagen.

dvh

Bericht door dvh » 12 feb 2013, 10:04

Als ik een GT86 bij de kijkshop kon halen voor wat minder, dan haalde ik hem daar.
De dealer is enkel een noodgedwongen afhaalplaats voor mij.
Informatie haal ik wel via andere bronnen.

Als ze allemaal failliet gaan zorgt dat wellicht voor meer gemotiveerde en creativere bedrijven.

JP

Bericht door JP » 12 feb 2013, 10:27

Eerste type Z4......kleine 12k handelswaarde......nee, die willen ze helemaal niet ingeruuld hebben op een GT86 van €42k afleverklaar......

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 feb 2013, 10:51

Fixed. Verkopers vind je haast nergens meer. De helft heeft volgens mij geen flauw benul van wat hij in de showroom heeft staan. Als je een vraag stelt of er bepaalde pakketten gecombineerd kunnen worden staan ze je direct glazig aan te kijken. Waardeloos.
Verkopers vind je nog genoeg hoor. Alleen geen verkopers met verstand van wat ze verkopen. Ze proberen in te spelen op de gevoelens door meelevend te doen e.d.

Begin de GT86 steeds leuker te vinden. Wellicht over een paar jaar maar eens kijken.

Plaats reactie