Driving-fun

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Driving-fun

Bericht door markk » 03 feb 2013, 15:02

Het forum is er naar genoemd, maar wat is dat nou "driving-fun" ?

Heeft het te maken met 300+ pk ? Zou kunnen, het gaat op die manier "lekker vooruit" en je hebt voldoende vermogen om mee te spelen. Maar aan de andere kant, hoeveel auto's hebben nou 300+ pk ? Als driving-fun zou gaan om vermogen dan is het maar triest gesteld met "driving-fun" in Nederland.

Heeft het te maken met RWD of 4WD met sperdifferentieelen ? Dit zodat je het bovengenoemde vermogen "kwijt" kan op de weg. Dat je er op de mm precies een auto meer kan laten driften. Ja kan, maar ook hier weer geldt dan dat "driving-fun" maar is weggelegd voor een zeer select publiek, bijv. de BMW ///M rijders. En de rest dan ? Hebben die geen driving-fun ?

Heeft het te maken met turbo's, dikke spoilers en chiptuning ? Je leest er veel over en soms worden er bakken met geld aan uit gegeven. Vraag het aan DIE mensen en ja natuurlijk dat is driving-fun, dat zijn liefhebbers. Maar hoe zit het dan met de postbode op de hoek met drie kinderen en net genoeg geld voor z'n tweedehands Fiat Panda ? Kan die dan nooit "driving-fun" hebben ?

Ik ben er al een tijdje uit. Bovenstaande zaken hebben niets met "driving-fun" te maken. Driving-fun heeft m.i. met emotie, gevoel, en liefde te maken. Een voorliefde om te rijden, te sturen, een motor te horen draaien, uitlaatgassen te ruiken. Gewoon puur voor de lol, puur voor ontspanning.

Zoals die "medegek" die ik zojuist tegenkwam toen ik een uurtje op zondagmiddag ging sturen. Op z'n oude 50cc Zundapp, pruttelend door het groene hart en met een big-smile onder z'n pothelmpie.

Met 300+pk, 4WD, 3 sperdifferentieelen, een gechiptunede turbo en een dikke spoiler over binnenweggetjes heen crossen ? Noop, driving-fun is zoveel meer ;-)

Mark.
https://lh6.googleusercontent.com/-543I ... icense.jpg

jos_br

Re: Driving-fun

Bericht door jos_br » 03 feb 2013, 15:20

Deze staat stil..........

Jos. :mrgreen:

PD power

Bericht door PD power » 03 feb 2013, 15:29

DF, is mijn ogen het kunnen genieten van auto's in de breedste zin, dat kan het prutsen aan een auto zijn, het geluid, beleving idd power, maar ook de wegligging, het lekker rond sturen, ik denk dat dit voor iedereen verschillend is Mark, dat is waarschijnlijk ook het leuke er aan.

TLRS

Bericht door TLRS » 03 feb 2013, 16:39

Zoveel mensen, zoveel interpretaties inderdaad.

Voor mij liefst een lekkere handbak waar ik precies en snel mee kan schakelen, al dan niet met wat tussengas. Met een lekker snel reagerend motortje, lineaire vermogensopbouw en liefst ook lekker direct sturen, weinig overhellen en niet al te lange wielbasis.. oja en rwd natuurlijk.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 03 feb 2013, 19:32

Niets aan toe te voegen, Mark! :thumbup:

tuurgtt
Auto: M140i

Bericht door tuurgtt » 03 feb 2013, 20:31

Oi, geen foto van die Zundapp?!? :tong:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 06 feb 2013, 22:47

300PK of 50PK

Lelijk eendje of een Lotus exige.

Het is net waar je de voorkeur in hebt kwa driving-fun idd :)
Met de MPS is het rijden zoveel anders dan in een BMW M3 of een Porsche. Het is niet minder spannend, je bent ook constant bezig het ding in goede banen te leiden. Dat geeft mij Pure Driving-Fun :df:

Knot

Bericht door Knot » 07 feb 2013, 09:46

Idd, heeft niks met geld en vermogen te maken, puur de lol die je er zelf uit haalt. Al is 500pk wel heerlijk om los te gaan, dat zeker.

Mooiste voorbeeld is de 50 euro kostende Sierra 1.6 laser die ik had, daar heb ik de combinatiedrifts en pendelen mee geleerd op niederrhein, slechts 75pk maar wat een leerzame auto was dat, dan moet je werken voordat er wat gebeurt en niet simpel je voet laten zakken, dat is niet voldoende.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2013, 10:08

500 pk vind ik op mijn favoriete weggetjes niet eens echt leuk. Je bent meer aan het remmen dan aan het gasgeven. Dan is een old school 4-cilindertje minder exotisch, maar wel leuk om continu volgas te rijden. Maar goed, die discussie hebben we al gehad in het GT86 draadje. :lol:

2CV vind ik nog steeds één van de leukste auto's om mee op pad te gaan. Onze Mini 1000 was ook altijd leuk, met slechts 32 pk ofzo. FIAT 500 idem dito. Uiteraard heb je er niets aan op de Ring, dan wil je ook gewoon meer pk's en zaken als een goed onderstel, remmen die je kunt vertrouwen, maar ook daar heb ik 175 pk leuker gevonden dan 350.

Maar is dit een verkapt Heysteria Run 50cc only promotiedraadje? Dat mag! :) :df:

allen

Bericht door allen » 07 feb 2013, 10:25

Volgens mij al vaker ter discussie gekomen hier. Mij boeien pk's iig niet. D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2013, 10:37

Jij rijdt ook weinig natuurlijk. :crazy:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 feb 2013, 13:28

helemaal eens Mark :thumbup:

voor mij is DF vooral op vakantie zinloos, in de zin van zonder eindbestemming anders dan weer terug naar mijn vakantieplek, rond rijden door het landschap, genieten van de bergwegen, haarspeldbochten, andere mooie auto's onderweg tegen komen, omgeving, etc.

en dat genieten is niet perse beter als je meer pk's tot je beschikking hebt ;-)

allen

Bericht door allen » 07 feb 2013, 13:44

Dennis Cavallino schreef:Jij rijdt ook weinig natuurlijk. :crazy:
:mrgreen:

Alle gekheid op een stokje, Lewinsky gaat in de toekomst ook nog maar weinig rijden. De prioriteiten zijn wat verlegd. Pas nog met Emiel over gehad. Die vraagt zo nu en dan of er al wat besteld is om het werk in ene af te maken. Alles loopt momenteel vertraging op en ik kan er gewoon niet mee zitten. Het gezin staat tegenwoordig met stip op 1. De auto komt wel.
Als ik nu met het gezin en de honden in m'n busje rondtuf naar een stuk natuur om even te wandelen heb ik meer plezier dan in m'n eentje in de auto rondrijden. DF zit hem op dat moment in de huiselijke gezelligheid die we in de auto hebben.

PK's hebben ook serieus nooit geboeid. Geef me een Defender. Wat gaat zo'n ding max? 130 km/u? Hoe staat het met de wegligging van zo'n ouderwets hok? Uitermate slecht op asfalt. Veel te zware koppeling, veel te veel herrie en in de winter vast ijskoud met je arm tegen het deurtje of het zijruitje. Toch is dit pure DF!
Ik moet en zal zo'n ding hebben. Ooit...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 feb 2013, 14:06

Mensen in mijn omgeving geloven mij ook nooit als ik zeg dat ik vrijwel nooit (meer) te hard rijd en dat ik bij mijn dagelijkse rit telkens probeer boven de 1:13,5 te komen met mijn 1.8 Turbo'tje.

Ik vind dat een uitdaging en dat zit hem niet in te hard rijden. Wel in met lekker tussengas afremmen op de motor, hard remmen voor rotondes en toch die rotondes zo hard mogelijk nemen. Hetzelfde geld voor op en afritjes.

DF haal ik al zeker niet meer uit topsnelheid rijden, de laatste keer op de A31 heb ik niet harder gereden dan 170 denk ik tijdens een sprintje na wegwerkzaamheden. Wel heb ik genoten van de laatste toerrit, lekker onbenullig hard knallen over achteraf weggetjes. Heerlijk!

Of je daar 180pk of meer voor nodig bent? Zeker niet, de 106 'jes en Ibiza TDI's (okee die waren wel aardig gekieteld) denderden minstens net zo hard over die weggetjes.

Ik heb zelfs een tijdje in een Smart gereden. Dat drie cilindertje dat het uit krijst en die trage half automatische bak zorgden ook regelmatig voor een glimlach op m'n gezicht.

Kortom je kunt inderdaad op zoveel manieren plezier hebben in het autorijden. In elke auto en op heel veel plekken :thumbup:

Ps. uitzondering op bovengenoemde zijn die compleet achterlijke traject controles in het westen van het land

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 feb 2013, 17:28

Allemaal wel mee eens. Ik rij 120-140 op de cc op de autoweg, wel geinig om te kijken hoe 'zuinig'dat apparaat kan zijn.

Ramme achterafweggetjes/bochtjes pakken, ja dan vind ik 't toch eerlijk gezegd wel fijn dat ie rwd met 'n sperdiff heeft en wat meer vermogen en koppel dan gemiddeld. Ook wat meer kabaal en idioterie dan gemiddeld.:)

Is het bestaansrecht van pk bolides tot nul gedaald zo te lezen in dit draadje? Houden we onszelf niet 'n beetje voor de gek dan eigenlijk? Kop boven maaiveld gedachte? Formule 1 terug naar max 300pk. WRC wagens max 150pk, GT wagens max 250pk....Wettelijk geen PK meer! ik weet niet of dat wat wordt.Ik weet wel zeker van niet.
Maar ik zeg:Als de package goed is en het kan, waarom niet?Lekker toch? Straks rijden we allemaal electrisch....

Mooi toch dat er een Huayra, One 77, nieuwe GT3/AMG/M , F12, Vette C7, Viper, Aventador etc eens in de zoveel tijd uitkomt? Of heeft dat geen zin(meer)? Zo lees ik 't hier bijna wel. :tooth:
Niet te vergeten de Nordschleife rondetijden. Ze zijn heilig voor 'ons', daar horen buiten chasissetup etc en massa ook zeer zeker pk's bij.....

Ik miste hier nog: de automags die je in de kiosk koopt en lekker voor gaat zitten, de autoblogs/fora, de filmpjes op internet autogerelateerd. Dat is toch ook DF? Of de schaalmodelletjes, videogames/racesims. Draagt enorm bij aan het complete 'DF' in mijn ogen.

RVV

Bericht door RVV » 07 feb 2013, 17:51

Net even de Z4 spic en span gemaakt van binnen/buiten, ding straalt weer (na de smerige periode hiervoor) als nieuw. Vind ik ook wel een stukje DF :df:

Maargoed echt DF draait natuurlijk alleen om het rijden. Hoe goed/gek/leuk/rustig/saai/wild/bizar je dat doet, bepaal je zelf ook de invulling DF die je daar aan geeft. Moet wel zeggen. Woon werk via de snelweg is bij mij echt 0,0 DF. Helemaal omdat er een snipper netwerk van lasergun mannen rondom de A7 naar Groningen elke dag klaar staat.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 feb 2013, 19:49

wel eens met Robin ook ;-)

ik kan ook echt df hebben met mijn 318i maar als ik centen voor een 335i had had ik hem gekocht niet eens direct om alleen de pks maar ook de sound geeft een extra dimensie wat ik wel mis bij de 318i...

dus dikke motoren hebben wat mij betreft zeker wel bestaansrecht alleen kan ik (gelukkig) ook df hebben met een minder potente auto ;-)

Robin

Bericht door Robin » 07 feb 2013, 19:56

@Martijn. Tja:)
Ik heb vroeger ook super DF gehad met m'n Golf 1.1 1.6d, TDi bende met liftoff overstuur op op- en afritten met Andre, ook Suzuki Swift,1.3 Corollas 1.3 /1.6 die ik reed, heel veel DF op de handrem/lift off overstuur manier. Ook in de sneeuw met handremmenwerk etc.

Maar neem me niet kwalijk, dan zijn er layouts die nóg even wat meer DF bieden dan bovenstaande , vind IK. Omdat ik dat bovenstaande op 'n gegeven moment wel gezien had zegmaar....

Jaar of 20 terug had ik van m'n voormalige baas 'n Alfa Spider Veloce 2.0 liter rwd ding mee, zo'n oudere(toen nog niet zo oud) kap open en naar m'n ouderlijk huis en later naar Andre, wezen 'driften' of sliden op kruisingen, dat wilde redelijk op droog maar 't was geen racewagen en ook niet werelds kwa power, maar wat hadden we 'n lol met 180/360 graden weetikveel bij 'n boer voor met z'n loeiende koeien en die vent snapte er niks van LOL. Skitterend.

Ding had 'n houten stuur dus dat ging wat kleverig/niet glijdend weet ik nog qua sturen:)

Was in 't zilver zoals ik me herinner, maar zo'n model:
Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 07 feb 2013, 20:19

Een auto kopen en er plezier mee hebben is 1 ding en relatief oppervlakkig, er komt naar mijn mening pas echt diepgang bij kijken als je er zélf aan gewerkt hebt, er ondanks afwezigheid van kunde dingen aan durft te doen die je eigenlijk helemaal niet kunt maar wel meteen goed móéten gebeuren zoals het uitboren van beide achterschermen.

Dit gezegd hebbende kijk ik uit naar het moment dat al het werk afgerond is en er eindelijk weer mee de weg op kan (de grote beloning voor het uitgebreide en harde werk), restaureren mag leuk lijken maar betekent ook veel koppijn en offers. Daar staat dan wel een hoog gevoel van voldoening tegenover.

Deze auto mag AWD hebben en stabiel op de weg liggen, de rit met een antieke Fiat 500 van een jaar of 7 geleden is daar het volledige tegenovergestelde van en door zijn instabiele gevoel, enorme stuurwiel en rugzakgevoel een gigantische brok humor op 4 skelterwieltjes. Begin bij de herinnering gewoon weer spontaan te lachen :lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 feb 2013, 22:33

Nou ik ben het niet geheel eensch met Robin.

Neem bijvoorbeeld een Pug 106 Rallye. Daar kan je mee hoeken gooien en smijten. Die dingen zijn geniaal om op de limiet te rijden.
Of zo'n andere skelter (Capuchino van Suzuki geloof ik) dat zijn ook van die geweldige bochtenridders met weinig vermogen.

Power telt wanneer echt heuvel op, loeihard acceleren. Maar op hele korte stukjes en vele achtereenvolgende bochten ben je het niet nodig al die power. Dan komt het op het pure rijden aan. Zo vloeiend mogelijk om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen.

TLRS

Bericht door TLRS » 08 feb 2013, 00:05

Richardt. schreef:Ik vind dat een uitdaging en dat zit hem niet in te hard rijden. Wel in met lekker tussengas afremmen op de motor, hard remmen voor rotondes en toch die rotondes zo hard mogelijk nemen. Hetzelfde geld voor op en afritjes.
Dat klinkt heel herkenbaar.. soms juist niet remmen voor een mooie bocht maar vroeg van het gas en netjes terugschakelen, ruimte creëren. Soms rijd er dan iemand achterop die denkt wat is dat voor stakker.. en dan volle polle de bocht door jagen :D

Tussengas terug en seamless op schakelen is voor mij ook part of the fun :df:

En volgens mij is het niet zo zeer weinig of veel power, het is de manier waarop het eruit komt. Drive-by wire en dual mass vliegwielen zijn volgens mij geen goeie DF systemen.

Robin

Bericht door Robin » 08 feb 2013, 07:50

@Frank, ik snap je ook, en dat zei ik ook al, met de auto's die ik vroeger had. Golf 1.1, Suzuki 1.3/1.6 Swift, Corolla 1.31.6, en andere Golfjes voornamelijk TDI had ik ook zeer zeker DF, maar toen reed kreeg ik in 1990 eens 'n 205GTI 1.9 nieuw voor 'n paar weken ter beschikking en dat was even wat anders, de 309GTI met 170pk ook. Dus dat weet ik maar al te goed.

Ik schreef ook dat ik op een gegeven moment wel het kunstje van lift off oversteer gezien had....dan kijk je naar de posters van Ferrari's en Lambo's die ik niet boven m'n bed had, maar waren voorzien van >300pk en 'n andere layout.

Dan ga je weer terug naar de realiteit en heb je 'n gravelachtig parkeerterrein ook ergens in 1990 waar Andre z'n E30 316i met 100 pk als 'n Vatanen door de bochten gooide op relatief lage snelheid maar wel heel mooi. Machtig. Dat wil ik ook denk je dan. Maar ik was nogal Golf liefhebber, tja:)

Ik pakte wel 'ns de W124 300d van pa toen en dat ging ook wel leuk al was 't met de automaat even zoeken hoe dat moest. Dat was m'n eerste 'drift'ervaring daar op die terreinen.(Nog voordat TopGear en de rest het 'n hype maakten, en internet iig nog niet beschikbaar was, rond 90/91) Reed ik 's avonds naartoe:)

Allemaal DF. Ook de Golfjes fwd die volgden. De 318tds Compact van 'n maatje van me, niet vooruit te branden ergens in '95, maar lekker speelbaar als 't nat was...z'n broer had op 'n gegeven moment 'n MX5 ter beschikking en op de ruimere terreinen met van die gladde betonplaten één groot donutfeest en driftwerk. Echt 'n topkarretje zo'n MX5 ideaal om het te leren.

Leen

Bericht door Leen » 08 feb 2013, 08:10

<----------------- :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 feb 2013, 08:25

Net opweg naar me werk de waterlandseweg (2 baans tussen A27 en Almere van zo'n 10km) op gereden met een 997 4S elk stoplicht op rood en stond hij weer naast me.

uiteraard elke sprint verloren maar proberen zo goed mogelijk bij te houden en genieten van het heerlijke porsche geluid dat is voor mij toch ook wel even :df:

mijn ochtend is weer goed :blink:

Robin

Bericht door Robin » 08 feb 2013, 09:28

Leen schreef:<----------------- :df:
Ja hèhè. :tooth:

Plaats reactie