Shakes schreef:Luco over welke post van KW heb je het?
Wees eens duidelijker want ik zie door de bomen het bos niet meer.
ow sorry
ALLEMAAL

Shakes schreef:Luco over welke post van KW heb je het?
Wees eens duidelijker want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Heeft niks met politiek correct te maken.jaydee schreef:Lekker makkelijk om KW af te rekenen op het verkondigen van een mening die niet politiek correct is.![]()
Verreweg de meeste ongelukken gebeuren door onkunde en onoplettendheid (linksom of rechtsom). Met snelheidsbeperkingen neem je die factoren niet weg. Alleen de gevolgen zijn minder groot omdat de klap minder hard is.
Je bent niet de enigeRVV schreef:KW je gaat aan een belangrijk feit voorbij. Het menselijk brein is niet gemaakt om snelheden hoger dan wat hij fysiek zelf kan bereiken met zijn eigen benenwagen te verwerken. We lopen pak em beet 200000 jaar rond op deze wereld, maar pas sinds tientallen jaren hebben we de mogelijkheid om onze fysieke snelheid ver te overschrijden. Tot een bepaalde snelheid kunnen we dat door training redelijk verwerken en daar op anticiperen. Maar bij snelheden hoger dan 130 à 150 km/H kunnen we nauwelijks anticiperen op onverwachte veranderingen. En die veranderingen gaan heel snel bij die snelheid.
(Vraagt zich af waarom ik überhaupt serieus reageer)
Vol genieten van je wagen staat niet per definitie gelijk aan racen.. laat staan dat het per definitie tot last of een gevaar is voor anderen.Luco schreef:Ik haal er even 1 zin uit.Jussi schreef: Het is jammer dat je niet ten volle van de wegen kan genieten.
Leuke statement, maar je bent helaas niet alleen op de wereld en 90% van de weggebruikers gebruiken de weg om van A naar B te komen en hebben helemaal niks met het ten volle genieten van de wegen.etcetc
Sceptisch zijn is prima, dat ben ik zelf ook graag. Globaal gezien valt het misschien mee met de vervuiling.. maar dat is net zoiets als zeggen dat je geen last hebt van je buren.. omdat je er 50m vandaan woont. Degene die er wel pal naast woont daarentegen..KW schreef:En geluid en milieu is echt lulkoek van de bovenste plak van milieu-defensie. Je bent er duidelijk door geindoctrineerd. Goed voor hun, slecht voor de wereld. Met name wbt uitstoot is het totale auto- en vrachtverkeer echt maar een druppel op de gloeiende plaat van uitstoot in de wereld. Gezeik over 80, 100 of 130 gaat echt nergens over met een fysiek overall verschil van praktisch 0 in meetbare, laat staan merkbare, verschil in luchtkwaliteit. Ga wat nuttigs doen met je leven en stop met automobilistje pesten en uitmelken.
Hier ga ik ook in mee.. trouwens.. heel veel mensen vinden auto rijden leuk. Maar vast niet zoals dat voor velen nu elke dag moeten meemaken? Persoonlijk ben ik ook voorstander van een rijlesje (of 2) mee in de vrachtwagen en achterop de motor.KW schreef:Dus omdat 90% van de mensen hem alleen gebruikt om van A naar B te komen mag jij niet ten volle genieten van je auto? Over onzin gesproken...
Wat is het nou?TLRS schreef:Vol genieten van je wagen staat niet per definitie gelijk aan racen.. laat staan dat het per definitie tot last of een gevaar is voor anderen.Luco schreef:Ik haal er even 1 zin uit.Jussi schreef: Het is jammer dat je niet ten volle van de wegen kan genieten.
Leuke statement, maar je bent helaas niet alleen op de wereld en 90% van de weggebruikers gebruiken de weg om van A naar B te komen en hebben helemaal niks met het ten volle genieten van de wegen.etcetc
.
We zijn erg goed in calculeren, daarom gaat het meestal ook goed. Maar fact is, de foutcorrectie bij hogere snelheden. Zeg maar het kunnen opvangen van auto als het door wat voor omstandigheid mis gaat is voor maar maar heel weinig mensen weggelegd. Op zijn minst moet je professioneel getraind zijn. Inderdaad piloten of topcourreurs. Kijk ik ben niet roomser dan de paus met mijn voormalige M5 reed ik ook 330 km/H teller op de autobahn. Maar gelijktijdig wist ik ook dat ik niks had kunnen doen als er maar iets mis zou zijn gegaan. Ik calculeerde blind op op parameters waar ik geen enkele invloed op had. Punt is, we voelen ons heel veilig in onze snelle auto's maar zijn dat natuurlijk niet. Een simpel boompje die door de wind in een storm omwaait. Geeft geen cm mee als je met je auto er om heen krult. En daf gebeurd al bij een snelheid van rond de 40 à 50 km/H. Maar we calculeren in dat het niet gaat gebeuren. 200 rijden is geen kunst. 200 rijden maar een auto die in de slip raakt om welke reden dan ook op de weg houden dat is wel een kunst. Ik zie KW dat nog niet zo snel doen. Ikzelf trouwens ook niet.HJ2 schreef:Straks geven de koeien nog zure melk.
Al die piloten die een ander job moeten zoeken....
Heb je al iemand met een rode vlag voor je auto uitrennen?
Je moet ook opschakelen he Bram, de 1e versnelling is alleen om weg te rijden vanuit stilstandBram schreef:Ik ging vorig jaar anders best hard de pas op in Italië met mijn 69 pk Polo SDi met versleten winterbanden![]()
Ging goed tot de 3e haarspeld, toen blies ik het thermostaathuis eruit en ging ik witte rookwolken trekken
My bad, dat is het.. ik had het verkeerd gelezenLuco schreef:Wat is het nou?
Die man hoeft geen ongelijk te hebben. En het is ook niet per se slecht dat mensen het gevoel hebben dat ze goed rijden, misschien rijden ze daardoor rustiger en voorspelbaarder. Sowieso is goed rijden op veel verschillende manieren op te vatten.Luco schreef:Maar goed, het stukje mail wat Jussi poste bevestigt juist mijn argument van daarvoor over zogenaamde volledige wagenbeheersing en stuurmanskunsten, die man denkt dat die veel beter rijdt dan 90% van de overige weggebruikers, laat nou 90% vinden dat die beter rijdt dan de rest, reken uit je winst.
Afhankelijk van de auto en de staat ervan denk ik dat het in meer gevallen kan dan je denkt. Sommige auto's zijn link op de grens, geven geen idee dat de grenzen in zicht zijn of bereikt.. die gaan ineens om. Andere auto's zijn juist heel voorspelbaar, en als ze gaan dan geleidelijk en voorspelbaar. Een BMW zou ik zeker onder die laatste groep scharen.RVV schreef:We zijn erg goed in calculeren, daarom gaat het meestal ook goed. Maar fact is, de foutcorrectie bij hogere snelheden. Zeg maar het kunnen opvangen van auto als het door wat voor omstandigheid mis gaat is voor maar maar heel weinig mensen weggelegd. Op zijn minst moet je professioneel getraind zijn. Inderdaad piloten of topcourreurs. Kijk ik ben niet roomser dan de paus met mijn voormalige M5 reed ik ook 330 km/H teller op de autobahn. Maar gelijktijdig wist ik ook dat ik niks had kunnen doen als er maar iets mis zou zijn gegaan. Ik calculeerde blind op op parameters waar ik geen enkele invloed op had. Punt is, we voelen ons heel veilig in onze snelle auto's maar zijn dat natuurlijk niet. Een simpel boompje die door de wind in een storm omwaait. Geeft geen cm mee als je met je auto er om heen krult. En daf gebeurd al bij een snelheid van rond de 40 à 50 km/H. Maar we calculeren in dat het niet gaat gebeuren. 200 rijden is geen kunst. 200 rijden maar een auto die in de slip raakt om welke reden dan ook op de weg houden dat is wel een kunst. Ik zie KW dat nog niet zo snel doen. Ikzelf trouwens ook niet.
Daar dacht ik het over te hebben, maar blijkbaar niet..RVV schreef:Ai je mist echt compleet mij punt. Ik doel niet op het feit of de ene auto beter handelbaar is dan de andere auto. Ik doel op het feit hoe je een auto in "bedwang" kan houden als er een bepaalde grens wordt overschreden.
Dat hij op tijd was kon dus zijn omdat de auto dat communiceerde.. en de ene auto doet dat beter dan de andere.RVV schreef:Voorbeeld 1: 10 jaar geleden poste Andre de Vries op een ander forum dat zijn BMW e46 M3 bij een snelheid van 140 km/H onverwacht in een slip raakte op een natte snelweg. Door snelle reflexen en juiste wagenbeheersing wist hij de auto op de weg te houden. Oorzaak mij niet bekend, maar de gebeurtenis gebeurde wel geheel onverwachts. Dus niet te voorzien.
Zoiets moet je toevallig opvallen in je spiegels ja.. verder is het hopen op een flinke dosis geluk in zo'n situatie.RVV schreef:Voorbeeld 2: Ook 10 jaar geleden, ik reed 130 km/H (e46 323i) was links aan het inhalen, werd door een malloot rechts ingehaald die het ook nog nodig vond om mij van de weg te tikken. Zag ik totaal niet aankomen. Linkervoorwiel raakt de berm, auto hapt gelijk en slaat over de kop op de vangrail. Dit gebeurde binnen ongeveer 1 à 2 seconden. Ik kon er nul komma nul op anticiperen. Gebeurtenis gebeurde ook geheel onverwachts. Dus niet te voorzien.
Extreem goede reflexen en skills zouden mij misschien "gered" kunnen hebben. Maar heej wat is 130 km/H dan ineens hard zeg.
Met dat belang zit t wel goed denk ik.. maar de rest. Sommige mensen schatten risico's heel anders in. Als ik op de snelweg mensen achter het stuur zie met een telefoon op hun stuur om wat te lezen of te sturen dan denk ikRVV schreef:Maar elke dag calculeren we weer in dat het goed gaat met een bepaalde "rijstijl" dat doen al die andere 7 miljoen automobilisten ook als ze van huis gaan. Maar heej afspraken maken we er weer niet mee. Blind vertrouwen in het rijgedrag van anderen, waarvan we maar hopen dat ze hetzelfde belang hebben als jou,namelijk veilig aankomen op je bestemming. Punt is, hoe hoger de snelheid hoe minder je op de randvoorwaarden kunt vertrouwen, je hebt er geen invloed op.
Als het verstand zich met de tijd doorzet, zul je op mijn leeftijd denk ik 80 km/u verschil ook vast onverantwoord vinden met al die onvoorspelbare medeautomobilisten. Is voor mij ook een reden geweest om helemaal geen snelle dagelijkse auto meer te hoeven. Maar goed, ik was vroeger ook geen heilige, dus vermaak jezelf vooral.Martijn_bmw schreef:Eens met de posts van RVV![]()
Ik moet ook zeggen dat dit inzicht wel met de jaren komt... toen ik net 20 was reed ik makkelijk 200-250km/h op de linkerbaan (wel alleen in D) terwijl er rechts vrachtwagens rijden e/o auto's die 100km/h rijden.
Nu ben ik bijna 30 en vind ik eigenlijk 180km/h hard zat als er rechts vrachtwagens rijden e/o auto's die 100km/h rijden gewoon vanwege het snelheidverschil en de kans dat er een zonder op te letten naar links komt(helemaal lege weg mag ik wel graag nog een stukje harder gaan...)
verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen
Doe ikallen schreef:Als het verstand zich met de tijd doorzet, zul je op mijn leeftijd denk ik 80 km/u verschil ook vast onverantwoord vinden met al die onvoorspelbare medeautomobilisten. Is voor mij ook een reden geweest om helemaal geen snelle dagelijkse auto meer te hoeven. Maar goed, ik was vroeger ook geen heilige, dus vermaak jezelf vooral.Martijn_bmw schreef:Eens met de posts van RVV![]()
Ik moet ook zeggen dat dit inzicht wel met de jaren komt... toen ik net 20 was reed ik makkelijk 200-250km/h op de linkerbaan (wel alleen in D) terwijl er rechts vrachtwagens rijden e/o auto's die 100km/h rijden.
Nu ben ik bijna 30 en vind ik eigenlijk 180km/h hard zat als er rechts vrachtwagens rijden e/o auto's die 100km/h rijden gewoon vanwege het snelheidverschil en de kans dat er een zonder op te letten naar links komt(helemaal lege weg mag ik wel graag nog een stukje harder gaan...)
verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen
Luco, je kan wel populistische dingen roepen, maar daaruit blijkt alleen maar hoe zeer je mijn punt mist.Luco schreef:Heeft niks met politiek correct te maken.
Hij verkoopt gewoon complete onzin, oftwel, hij praat poep.
Dat we pas een paar tiental jaar, van de tig duizend dat de mensheid bestaat, pas dergelijke snelheden kunnen halen, wil niet zeggen dat je er niet mee over weg kan. Dat kan op dit moment echt wel prima. Het probleem ligt dan ook meer in alertheid dan in kunnen inschatten.RVV schreef:KW je gaat aan een belangrijk feit voorbij. Het menselijk brein is niet gemaakt om snelheden hoger dan wat hij fysiek zelf kan bereiken met zijn eigen benenwagen te verwerken. We lopen pak em beet 200000 jaar rond op deze wereld, maar pas sinds tientallen jaren hebben we de mogelijkheid om onze fysieke snelheid ver te overschrijden. Tot een bepaalde snelheid kunnen we dat door training redelijk verwerken en daar op anticiperen. Maar bij snelheden hoger dan 130 à 150 km/H kunnen we nauwelijks anticiperen op onverwachte veranderingen. En die veranderingen gaan heel snel bij die snelheid.
Omdat het een serieuze discussie met serieuze argumenten is?(Vraagt zich af waarom ik überhaupt serieus reageer)
Idd, dat zeiden ze ook toen de eerste stoomtreinen gingen rijden, maar daar is ook nooit iets van werkelijkheid geworden.HJ2 schreef:Straks geven de koeien nog zure melk.
Idd. Ik kan ook prima van m'n auto genieten terwijl ik ruim onder de Vmax rij. Bv om van de prachtige bergachtige omgeving te genieten, waar ik extra van geniet als ik achter het stuur zit.TLRS schreef:Vol genieten van je wagen staat niet per definitie gelijk aan racen.. laat staan dat het per definitie tot last of een gevaar is voor anderen.
Klopt, daar heb je zeker een punt. Maar op heel veel plekken, en helaas steeds meer, wordt er gewoon te dicht langs een doorgaande weg of snelweg gebouwd. En in eveneens veel gevallen dat die huizen er al stonden zijn de mensen er pas komen wonen toen die (snel)weg er al lag. Dan klagen over geluid en milieu vind ik ernstig onder de maat. Dat weet je van te voren. En zoniet dan is het nog steeds je eigen schuld en is het niet eerlijk om daar de (snel)weg de schuld van te geven. Ook daarin graag realistisch zijn.Sceptisch zijn is prima, dat ben ik zelf ook graag. Globaal gezien valt het misschien mee met de vervuiling.. maar dat is net zoiets als zeggen dat je geen last hebt van je buren.. omdat je er 50m vandaan woont. Degene die er wel pal naast woont daarentegen..
Daar ben ik ook voor. Evenals meerdere slipcursussen als verplicht onderdeel van het examen, en heb er niks op tegen als dat, samen met de theorie, elke 5 of 10 jaar verplicht herhaald moet worden. Met dat laatste gaat het niet om de kans om je rijbewijs te verliezen, maar om het opkrikken van je kennisniveau van oude en aanleren van vernieuwde regels en situaties.Hier ga ik ook in mee.. trouwens.. heel veel mensen vinden auto rijden leuk. Maar vast niet zoals dat voor velen nu elke dag moeten meemaken? Persoonlijk ben ik ook voorstander van een rijlesje (of 2) mee in de vrachtwagen en achterop de motor.
Helemaal mee eens hoor. Maar daarom ben ik dus wel voor dingen die ik hierboven noem. Zorg dat wagenbeheersing en kennis beter is. Daardoor zullen er mensen die dat niet aankunnen afvallen. En hoe lullig ook, dat is nou net de bedoeling, omdat dat vaak de mensen zijn die ongevallen veroorzaken, of fouten van anderen niet kunnen opvangen. Nee het moet niet zo zijn dat autorijden een elite-bezigheid wordt, maar het niveau mag van mij echt wel hoger dan het nu is. Zeg nou zelf, hoeveel mensen kom je tegen waarvan je het gevoel hebt dat die hun rijbewijs bij een pakje boter gekregen hebben?RVV schreef:We zijn erg goed in calculeren, daarom gaat het meestal ook goed. Maar fact is, de foutcorrectie bij hogere snelheden. Zeg maar het kunnen opvangen van auto als het door wat voor omstandigheid mis gaat is voor maar maar heel weinig mensen weggelegd. Op zijn minst moet je professioneel getraind zijn. Inderdaad piloten of topcourreurs. Kijk ik ben niet roomser dan de paus met mijn voormalige M5 reed ik ook 330 km/H teller op de autobahn. Maar gelijktijdig wist ik ook dat ik niks had kunnen doen als er maar iets mis zou zijn gegaan. Ik calculeerde blind op op parameters waar ik geen enkele invloed op had. Punt is, we voelen ons heel veilig in onze snelle auto's maar zijn dat natuurlijk niet. Een simpel boompje die door de wind in een storm omwaait. Geeft geen cm mee als je met je auto er om heen krult. En dat gebeurd al bij een snelheid van rond de 40 à 50 km/H. Maar we calculeren in dat het niet gaat gebeuren. 200 rijden is geen kunst. 200 rijden maar een auto die in de slip raakt om welke reden dan ook op de weg houden dat is wel een kunst. Ik zie KW dat nog niet zo snel doen. Ikzelf trouwens ook niet.
Ja dat zal ongetwijfeld als ernstig ervaren worden. Maar van wat ik hier lees heeft snelheid niks met de oorzaak te maken, dat was namelijk die malloot die je van de weg drukte. En dan gaat de snelheid een gevolg spelen. Met lagere snelheid kun je gevolgen beperken, maar niet de oorzaak. Ook als je 100 of 80 had gereden had je van de weg gedrukt kunnen worden en lig je net zo makkelijk op je dak. En ik beperk liever de oorzaak dan de gevolgen. Ofwel, beter voorkomen dan genezen.RVV schreef:Voorbeeld 2: Ook 10 jaar geleden, ik reed 130 km/H (e46 323i) was links aan het inhalen, werd door een malloot rechts ingehaald die het ook nog nodig vond om mij van de weg te tikken. Zag ik totaal niet aankomen. Linkervoorwiel raakt de berm, auto hapt gelijk en slaat over de kop op de vangrail. Dit gebeurde binnen ongeveer 1 à 2 seconden. Ik kon er nul komma nul op anticiperen. Gebeurtenis gebeurde ook geheel onverwachts. Dus niet te voorzien.
Extreem goede reflexen en skills zouden mij misschien "gered" kunnen hebben. Maar heej wat is 130 km/H dan ineens hard zeg.
Blind vertrouwen vind ik een slecht iets in het verkeer. Mij is met rijlessen niet voor niks geleerd dat je moet KIJKEN, kijken, en nog eens kijken, zien wat er gebeurt, beoordelen, en daarop beslissen en handelen. Blind de regeltjes volgen, zoals de overheid graag wil dat je doet dmv extreme controles met extreme boetes voor overtredingen die de veiligheid niet of amper beinvloeden, ondermijnt het eigen inzicht. "Ik heb me aan de regels gehouden DUS gaat er niks verkeerd" wordt het dan al snel. Fout...Maar elke dag calculeren we weer in dat het goed gaat met een bepaalde "rijstijl" dat doen al die andere 7 miljoen automobilisten ook als ze van huis gaan. Maar heej afspraken maken we er weer niet mee. Blind vertrouwen in het rijgedrag van anderen, waarvan we maar hopen dat ze hetzelfde belang hebben als jou,namelijk veilig aankomen op je bestemming. Punt is, hoe hoger de snelheid hoe minder je op de randvoorwaarden kunt vertrouwen, je hebt er geen invloed op.
Idd. Vangrails is een van de beste uitvindingen geweest als het om verkeersveiligheid gaat. Die staan er op de meeste 80-km-wegen niet, waar ook nog eens veel bomen dicht langs de weg staan. Da's eigenlijk gewoon vragen om doden. Maar ook dan geldt nog steeds dat snelheid maar zelden de oorzaak is van het van de weg raken.Robin schreef:Autobahnsnelheden , ik heb 't idee dat het gemiddelde ongeluk met fatale afloop procentueel veel minder vaak voorkomt op Autobahn/snelweg/hoge snelheid en meer op B wegen icm bomen bochten/overmoed/jeugd etc?
Het is volgens mij in NL niet mogelijk (geweest) om een fatsoenlijke ruimte te houden langs snelwegen. Zeker vroeger was het verkeer ook dusdanig dat het lang niet zoveel geluid e.d. produceerde. Afhankelijk van de wind draagt het soms een paar kilometer, afhankelijk van de omgeving. Daar valt geen huis op uit te kiezen lijkt me, zeker met een beperkt budget zijn mensen gebonden denk ik.KW schreef:Klopt, daar heb je zeker een punt. Maar op heel veel plekken, en helaas steeds meer, wordt er gewoon te dicht langs een doorgaande weg of snelweg gebouwd. En in eveneens veel gevallen dat die huizen er al stonden zijn de mensen er pas komen wonen toen die (snel)weg er al lag. Dan klagen over geluid en milieu vind ik ernstig onder de maat. Dat weet je van te voren. En zoniet dan is het nog steeds je eigen schuld en is het niet eerlijk om daar de (snel)weg de schuld van te geven. Ook daarin graag realistisch zijn.
Een aanname, neem ik aan?KW schreef:Helemaal mee eens hoor. Maar daarom ben ik dus wel voor dingen die ik hierboven noem. Zorg dat wagenbeheersing en kennis beter is. Daardoor zullen er mensen die dat niet aankunnen afvallen. En hoe lullig ook, dat is nou net de bedoeling, omdat dat vaak de mensen zijn die ongevallen veroorzaken, of fouten van anderen niet kunnen opvangen. Nee het moet niet zo zijn dat autorijden een elite-bezigheid wordt, maar het niveau mag van mij echt wel hoger dan het nu is. Zeg nou zelf, hoeveel mensen kom je tegen waarvan je het gevoel hebt dat die hun rijbewijs bij een pakje boter gekregen hebben?
Helemaal mee eens, kijken is ontzettend belangrijk. Maar niet iedereen is hetzelfde ontwikkeld, voor de één is dus makkelijker dan voor de ander, maargoed.KW schreef:Blind vertrouwen vind ik een slecht iets in het verkeer. Mij is met rijlessen niet voor niks geleerd dat je moet KIJKEN, kijken, en nog eens kijken, zien wat er gebeurt, beoordelen, en daarop beslissen en handelen. Blind de regeltjes volgen, zoals de overheid graag wil dat je doet dmv extreme controles met extreme boetes voor overtredingen die de veiligheid niet of amper beinvloeden, ondermijnt het eigen inzicht. "Ik heb me aan de regels gehouden DUS gaat er niks verkeerd" wordt het dan al snel. Fout...
Als ik zie hoe sommige jonge gasten fietsen.. dan gaan we misschien nog wat meemakenEric Z schreef:Liever een paar mensen die doorrijden met +- 20 te hard, dan mensen die zich aan de snelheid houden en nergens meer opletten behalve het mobieltje, de navigatie midden op de ruit of gewoon totaal niet kijken.