Europarlement wil dat elektrische auto’s meer lawaai maken

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Goedemans

Europarlement wil dat elektrische auto’s meer lawaai maken

Bericht door Goedemans » 04 feb 2013, 19:19

Het wordt dadelijk nog strafbaar om te weinig geluid te maken:

http://www.elsevier.nl/Europese-Unie/ni ... -1165191W/

:bag:

TLRS

Re: Europarlement wil dat elektrische auto’s meer lawaai mak

Bericht door TLRS » 04 feb 2013, 19:26

Vroem vroem.. brrrrrrroem :df: :rolling:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 04 feb 2013, 20:17

Dus dan krijg je zo'n systeem als de nieuwe M5 heeft, maar dan aan de buitenkant van de auto? :tooth:

Peric

Bericht door Peric » 04 feb 2013, 22:20

1 van de redenen van het niet te hard mogen rijden is de geluidsoverlast..
Dus als ik het goed begrijp is dat een non-argument?

TLRS

Bericht door TLRS » 04 feb 2013, 22:27

Geluid afkomstig van een snelweg is volgens mij nauwelijks door motor/uitlaat?

Ahmed

Bericht door Ahmed » 04 feb 2013, 22:40

Dus straks kan je J2Z-GTE.torrent voor je Prius downloaden? :lol:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 04 feb 2013, 22:57

Het gaat om geluid binnen de bebouwde kom (vanwege voetgangers), op de snelweg is het voornamelijk rolgeluid wat je hoort. Tegelijkertijd willen ze het geluid van auto's reduceren, elektrische auto's moeten dus meer geluid maken bij lage snelheden en minder bij hoge snelheden. :)

MVB

Bericht door MVB » 05 feb 2013, 09:40

Is in de us en japan al onderzocht en is dus helemaal niet nodig.

Zelfs bij lage snelheden dwz 20 km/h overstemd band wegdek geluid het motorgeluid al. Ik heb er een mooi plaatje van die dat mooi weergeeft maar die moet ik even op zoeken.

Dus de eussr laat maar weer eens zien wat voor incompetente, achterlopende en overpriced ambtenaren ze eigenlijk zijn :hammer:

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 05 feb 2013, 09:56

Robin Hartog schreef:Dus dan krijg je zo'n systeem als de nieuwe M5 heeft, maar dan aan de buitenkant van de auto? :tooth:
Dat heeft de Fisker Karma eigenlijk al, rondom in de bumper zitten 4 ruit-vormige speakers voor dit geluid:

Snipe

Bericht door Snipe » 05 feb 2013, 10:00

Goed plan, zeg. Wat me ook enorm stoort is dat je als je in een winkelstraat loopt, je steeds opzij moet springen voor allerlei fietsers (die daar überhaupt niet mogen rijden, maar dat geeft verder niet). Kunnen die ook worden uitgerust met zwaailicht en F1-sound?

WJ

Bericht door WJ » 05 feb 2013, 10:15

Wat een kut geluid die Fisker. :?

daNpy

Bericht door daNpy » 05 feb 2013, 10:24

Soort van gitaargeluid :mrgreen:

MVB

Bericht door MVB » 05 feb 2013, 10:41

Gevonden :blink:

Afbeelding

barchetta

Bericht door barchetta » 05 feb 2013, 13:15

Kunnen mensen niet meer voor zichzelf denken tegenwoordig?

-Als je als voetganger oversteekt dan kijk je normaal gesproken toch sowieso al opzij? Ik heb nog nooit gehad, dat ik dacht: "Ik hoor niets, dus het kan wel".
-Een fietser, of mocht je het groter willen zoeken, een tram, hoor je ook niet altijd aankomen.
-Daarnaast hebben mensen ook nog zoiets als oordopjes, of mobieltjes. Probeer dat maar eens af te leiden met een geluid. Lukt je misschien op 5 meter afstand (is meestal te laat).
-De auto als "gevaarlijk" bestempelen wordt al op genoeg manieren gedaan.

Lijkt me dat ik hier al genoeg argumenten heb genoemd om dit idee rechtstreeks de prullenbak in te gooien.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 05 feb 2013, 13:40

Snipe schreef:Goed plan, zeg. Wat me ook enorm stoort is dat je als je in een winkelstraat loopt, je steeds opzij moet springen voor allerlei fietsers (die daar überhaupt niet mogen rijden, maar dat geeft verder niet). Kunnen die ook worden uitgerust met zwaailicht en F1-sound?
Dan lijkt het me ook een goed plan om de voetgangerszone borden weg te halen als het iedereen wel enorm stoort maar verder niet geeft :bag:

RVV

Bericht door RVV » 05 feb 2013, 13:51

barchetta schreef:Kunnen mensen niet meer voor zichzelf denken tegenwoordig?

-Als je als voetganger oversteekt dan kijk je normaal gesproken toch sowieso al opzij? Ik heb nog nooit gehad, dat ik dacht: "Ik hoor niets, dus het kan wel".

Uhm kinderen ? Die kijken al slecht als ze wel auto/motor lawaai horen. Laat staan als ze niets horen of in ieder niet iets wat ze met een auto associëren.

barchetta

Bericht door barchetta » 05 feb 2013, 14:31

RVV schreef:
barchetta schreef:Kunnen mensen niet meer voor zichzelf denken tegenwoordig?

Uhm kinderen ? Die kijken al slecht als ze wel auto/motor lawaai horen. Laat staan als ze niets horen of in ieder niet iets wat ze met een auto associëren.
Heb je inderdaad wel een punt. Maar zonder de discussie te willen verleggen: Dat lijkt me wel een groot deel opvoeding. Ouders zijn er verantwoordelijk voor dat zij hun kinderen leren te wachten met oversteken en automobilisten zijn er verantwoordelijk voor dat ze rekening houden met een eventueel overstekend kind. Dit heeft denk ik weinig te maken met geluid van een voertuig (of gebrek eraan), eerder met oplettendheid in het algemeen.

Ongelukken hou je toch wel in het verkeer en ik vind het goed dat er nagedacht wordt over het beperken van ongelukken. Maar ik denk dat er beter nagedacht kan worden over verkeersveiligheid in het algemeen, in plaats van de fabrikanten en rijders van elektrische auto's te pakken.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 feb 2013, 14:41

Levert Akrapovic ook claxons. Gat in de markt. Of zo'n belletje van 'n tram in de bebouwde kom gebruiken:)

RVV

Bericht door RVV » 05 feb 2013, 14:51

Dat lijkt me wel een groot deel opvoeding. Ouders zijn er verantwoordelijk voor dat zij hun kinderen leren te wachten met oversteken
Dit is een misvatting. Kinderen leer je inderdaad dat je goed moet uitkijken hen en weer kijken pas oversteken als er niets aan komt. Maar tussen datgene wat je kind leert en wat een kind doet zit een wereld van verschil. Ik heb mijn dochters al 1000 keer verteld dat als ze de weg bij school oversteken heel goed moeten kijken. En nog gebeurd het dat ze zo oversteken zonder te kijken zelfs als ik er achter loop, of misschien wel in het bijzonder als ik er achter loop. Want kinderen gaan dan af op vertrouwen. Hetr vertrouwen DAT jij wel uitkijkt, het vertrouwen dat ze GEEN auto's HOREN rijden. Dus in hun aller enthousiasme vertellen hoe leuk het op school was steken ze dus zonder te kijken over.. en ja dan geef je ze (weer) een standje en ja dan kijken ze.. maar er komt toch niks aan denken ze dan? Zie je nou wel ik kon wel oversteken. Ik heb het over een leeftijd van 6 á 9 jaar.

Hoe denk je deze kinderen uit te kunnen leggen dat er auto's zijn die geen motor lawaai maken, of in ieder geval niet "klinken" als een auto? Snapt een kind niet. Nu woon ik in een rustig dorpje met als enig druk verkeersmoment als ze van en naar school gaan. In onze straat rijden dagelijks een tiental auto's erg rustig allemaal. Maar in drukke steden/woonwijken is het natuurlijk nog een veel ander verhaal. Waar veel auto's aan doorgaande wegen staan geparkeerd. Kinderen op straat spelen/woonerven etc.. Die kinderen zijn natuurlijk veel beter getraind op hun gehoor in het herkennen van auto/motor/brommer-geluid en het gekoppelde gevaar als ze aan het spelen zijn. Maar op een fluisterstille auto kan een kind zichzelf niet trainen.

Of de auto autoindustrie daarom nu maar auto's moeten maken die wel "lawaai" maken? Geen idee eigenlijk. Maar gebeurd er helemaal niets dan zal met de toenemende vraag naar die hele stille auto's wel een nieuw gevaarlijk verkeersgebeuren ontstaan.

Want de zwakste deelnemers zijn toch echt de kinderen hoor.

Overigens maakte ik gisteren nog mee, 2 fietsende kinderen leeftijd 10+ zaten voor me.. op doorgaande weg in bebouwde kom. .. jochie slingerde eerst naar rechts om achter de andere fietser te rijden, met gelijk een zwaai naar links om zo voor me over te steken, en pas tijdens het oversteken keek hij. Ik ging er al van uit dat zoiets kon gebeuren, doe ik altijd bij kinderen. Had de voet al bij de rem.. ging allemaal verder goed, maar alleen maar omdat ik wel oplette (vanzelfsprekend). Ook dat jochie zal wel 1000 keer hebben gehoord dat hij goed moet opletten. Maar kinderen doen dat gewoon heel slecht. Daarom zijn ze ook kind. Geen enkel perceptie van gevaar en gevolgen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 05 feb 2013, 16:00

JoostSchouten schreef:
Robin Hartog schreef:Dus dan krijg je zo'n systeem als de nieuwe M5 heeft, maar dan aan de buitenkant van de auto? :tooth:
Dat heeft de Fisker Karma eigenlijk al, rondom in de bumper zitten 4 ruit-vormige speakers voor dit geluid:

Wow, best wel spacend. :lol:

TLRS

Bericht door TLRS » 08 feb 2013, 03:18

RVV schreef:
Dat lijkt me wel een groot deel opvoeding. Ouders zijn er verantwoordelijk voor dat zij hun kinderen leren te wachten met oversteken
Dit is een misvatting.
Het spijt me zeer, maar say what? :shock:
RVV schreef:Kinderen leer je inderdaad dat je goed moet uitkijken hen en weer kijken pas oversteken als er niets aan komt. Maar tussen datgene wat je kind leert en wat een kind doet zit een wereld van verschil. Ik heb mijn dochters al 1000 keer verteld dat als ze de weg bij school oversteken heel goed moeten kijken. En nog gebeurd het dat ze zo oversteken zonder te kijken zelfs als ik er achter loop, of misschien wel in het bijzonder als ik er achter loop. Want kinderen gaan dan af op vertrouwen. Hetr vertrouwen DAT jij wel uitkijkt, het vertrouwen dat ze GEEN auto's HOREN rijden. Dus in hun aller enthousiasme vertellen hoe leuk het op school was steken ze dus zonder te kijken over.. en ja dan geef je ze (weer) een standje en ja dan kijken ze..
Genomen moeite en oplettendheid terzijde.. als de gekozen methode niet genoeg impact heeft probeer dan alsjeblieft wat anders zeg! Doe het ze dag in, dag uit voor.. of maak het interessanter.. whatever it takes, zonder ze om te kopen.
RVV schreef:Overigens maakte ik gisteren nog mee, 2 fietsende kinderen leeftijd 10+ zaten voor me.. op doorgaande weg in bebouwde kom. .. jochie slingerde eerst naar rechts om achter de andere fietser te rijden, met gelijk een zwaai naar links om zo voor me over te steken, en pas tijdens het oversteken keek hij. Ik ging er al van uit dat zoiets kon gebeuren, doe ik altijd bij kinderen. Had de voet al bij de rem.. ging allemaal verder goed, maar alleen maar omdat ik wel oplette (vanzelfsprekend). Ook dat jochie zal wel 1000 keer hebben gehoord dat hij goed moet opletten. Maar kinderen doen dat gewoon heel slecht. Daarom zijn ze ook kind. Geen enkel perceptie van gevaar en gevolgen.
:duh:

Ze nemen deel aan het verkeer maar je accepteert dat ze dat zo doen? :gek: Sorry maar dat slaat echt he-le-maal nergens op. Kinderen geen idee van gevolgen? Volgens mij kunnen baby's eerder aangeven dat ze willen eten dan dat ze kunnen praten.. puur omdat hun onderbewust zijn weet wat werkt, door te proberen.

RVV

Bericht door RVV » 08 feb 2013, 10:28

Volgens mij heb jezelf nog geen kinderen :wink:
Genomen moeite en oplettendheid terzijde.. als de gekozen methode niet genoeg impact heeft probeer dan alsjeblieft wat anders zeg! Doe het ze dag in, dag uit voor.. of maak het interessanter.. whatever it takes, zonder ze om te kopen.
Kinderen leren het allersnelst als hun iets negatiefs overkomt. 30 keer waarschuwen dat de thee heet is, doet ze niet beseffen dat de thee heet is. Want "heet" hitte dus zien ze niet. Maar komen ze een keer in aanraking met hete thee, bijvoorbeeld kop omgooien en thee over het armpje heen (en nee ik ga niet gelijk uit van zwaar verbrande armpjes, hoewel dit vaak wel een gevolg is). Dan weten ze het en vergeten het nooit meer. Kinderen leren voornamelijk van foute dingen die ze overkomen. Dat is een oer-verdedigingsmechanisme. Maar hoe moet dan dat met auto's? Beste zou zijn om te voorkomen dat ze nooit meer uitkijken ze gewoon onder de auto laten komen. Dan voelen ze het tenminste. Nadeel is dan alleen dat de eerste keer ook gelijk de laatste keer is.

Je redeneert rationeel als een volwassene met een volgroeid stel hersenen. Maar kinderen hebben geen volgroeide hersenen. Een kind denk/redeneert compleet anders dan een volwassene. Daarom zijn het ook kinderen. Zien geen gevaar, zien nog geen verband tussen oorzaak en gevolg. (klimmen in de boom is leuk er uit vallen is dodelijk) Pas als ze iets negatiefs is overkomen (als het op persoonlijke veiligheid aankomt) leren ze er van. Nu kun je het daar niet mee eens zijn. Of zeggen ja maar het ligt aan de ouders of aan de 100000 mogelijke opvoedingsadviezen maar zo simpel ligt het niet. Mijn zoontje van 4 is gek van steppen, zwiert over de straat heen, maar gisteren viel die. Handje/duimpje veel pijn.. nouja je kent het wel. Kus en pleister en een dikke duim.. maar veel belangrijker dan die dikke duim is dat hij nu ook begrijpt dat steppen als hij niet voorzichtig is een gevaar mert zich meebrengt, namelijk het gevaar van je kunnen bezeren. Waarom denk je dat we als mens überhaupt pijn kunnen voelen? Pijn is belangrijkste waarschuwer voor gevaar van ons lichaam. Daar kunnen geen 1000 gevaarswaarschuwingen van ouders of opvoeders tegen op.

Maargoed we dwalen wel wat off topic af natuurlijk.

Of de auto's die je niet hoort op de een of andere manier hoorbaar moeten zijn? Daar ben ik zeker wel voor. Welke invulling? Nou laat maar een keuzemenuutje met motorgeluid horen. MP3 inladen en je hebt een ""beest" van een auto :wink:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 08 feb 2013, 11:12

1 van de reclames voor de nieuwe Golf 7 (die met de witte hond) neemt het nepgeluiden gebeuren op een geinige manier op de hak.

Luco

Bericht door Luco » 08 feb 2013, 11:21

Gewoon in elke elektrische auto een vette geluidsinstallatie met formule 1 geluiden uit het V12 tijdperk :tooth:

En Barchetta en TLRS, jullie zijn natuurlijk altijd 100% van de tijd voor 100% geconcentreerd en oplettend in het verkeer dus dan krijg je natuurlijk ook nooit geen ongelukje en maak je ook nooit een foutje :tong:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 feb 2013, 11:56

Luco schreef:Gewoon in elke elektrische auto een vette geluidsinstallatie met formule 1 geluiden uit het V12 tijdperk :tooth:
Volgens mij moeten we de rest van 't verkeer 'banger'maken en dus liefst geluiden uit 't V2 tijdperk :sealed: , ook al maakten die amper geluid...dan maar dat van 'n Stuka? Angstaanjagend. :bag:

Heeft elke electrische auto trouwens electrische stoelen eigenlijk. Zo niet: raar. :tooth:

Plaats reactie