Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
///Joost

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 31 jan 2013, 10:24

TLRS schreef:
///Joost schreef:Voor 10k koop je er een met meer km's, je klapt er 5-6k tegenaan en hij is in net zo goede staat als deze.
:lollerdelol:

Feit is dat het een bijzonder lage kilometerstand is. En op de foto's ziet het er keurig uit. Maar ik mag wel hopen dat er nieuwe banden onder komen want volgens mij eindigt de DOT code op 04?!
Wat valt er te lachen? Ik weet niet of je zelf ook sleutelt, maar voor 6k heb je behoorlijk wat onderdelen. En poetsen kan iedereen met wat tijd en geduld. :roll:
En dan klagen over een setje banden bij een auto van 25k?

B46

Bericht door B46 » 31 jan 2013, 11:06

Afronden is trouwens ook een vak, ik zie duidelijk 26.930 km op de teller staan, en meneer adverteert met 26.000 km. (zou dan eerder 27 zijn he)
Zou hij ook zo afronden met de prijzen? Denk 't niet... :tooth:

bm-dub

Bericht door bm-dub » 31 jan 2013, 12:36

je zou zo'n ding of die E39 M5 bij Autoleitner maar kopen en er na een jaartje weer vanaf willen. zet ze dan maar eens als particulier voor 25k op marktplaats. geen hond die reageert.
overigens niets ten nadele van de auto, is een zeer net exemplaar.

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2013, 12:37

Met die prijzen richten ze zich ook niet op 'autorijders' maar op verzamelaars. Dat is een bewuste keuze. Jammer van de auto want zo een ding hoort gewoon te rijden.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 31 jan 2013, 13:45

///Joost schreef:Desalniettenmin een schitterende wagen zeg...26.000 of niet! Dit is echt een plaatje. Je ziet ook dat de ruitenwisser en koelvloeistofreservoir niet heel erg verkleurd zijn. En al het plastic onder de kap is ook gewoon krasvrij. Echt een heel mooi exemplaar.

Maar ja...dat geld he....Wat moet je hier nu mee? Het enige wat je kan doen is het ding kopen, stallen en heeeeeeeeeeel lang wachten tot ie ooit 'significant' meer waard gaat worden. Voor 10k koop je er een met meer km's, je klapt er 5-6k tegenaan en hij is in net zo goede staat als deze. Dan houd je 10k in je zak en kun je zonder zorgen van 'waardevermindering' er op de koop toe nog in rijden ook! :df:
Zo mooi vind ik hem niet. Nee niet dat er iets mis mee is. Het is een hele nette wagen, maar ook niet meer dan dat.

Mijn eigen auto ziet er van binnen minstens zo mooi uit (alleen dan veel meer opties) en die staat net voor de 240.000km nu, om maar even een veer in me eigen gat te steken.
Een interieur netjes houden vind ik niet zo bijzonder, maar meer bijzonder dat het er bij anderen uitgeleefd uitziet.

Goed verder zit er een lekkerdere motor in dan in mijn gebakje, maar daar houd het dan ook op.

€26k gaat nergens over voor zo'n oude auto. Al stond er 100km op de teller.

GT rene: aha! Ik vond mijn pedaal ook al zo scheef staan en je kunt hem enige laterale speling. Ik vermoed dat mijn oog/bussen nu ook wel zijn beste tijd gehad hebben. Misschien heeft dit ook meegespeeld, of speelt mee dat mijn aangrijpingspunt na een tijdje rijden ineens al bij 2mm op laten komen zit...
Knot schreef:Mooi ding maar niet eens alle opties, handbediende klapraampjes achter, dat ging bij die afgetrapte GT van mij zelfs electrisch!
Niet alle? Zeg maar gerust de meeste niet. De e36 optielijst is zóóó lang. Goed, niet alle opties zijn even interessant, dus die mis je ook niet.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 jan 2013, 15:22

///Joost schreef:
@Rene: Waren alle koppelingspedalen van de E36 M3 van plastic?? Ik meen te herinneren dat de eerste modellen een metalen pedaal gebruikten. Klopt dat?
Weet ik niet, volgens deze site hebben ze hetzelfde nummer dus al vanaf 1992?
ook voor de M3 dus plastic...(alleen het koppelings pedaal)

http://bmwfans.info/parts/catalog/35311158659/

Ik weet wel dat er ook auto onderdeel bedrijven zijn die ze eventueel in staal verkopen incl een iets kortere slag...doch prijzig en denk niet OEM.

maar denk met een nieuw plastic pedaal (OEM) en nwe derlon/nylon (non OEM) busjes het allemaal veel mooier gaat zitten en je verdere problemen voorkomt met die cilinder daar, mede door die strakke veer hoofdzakelijk links van het pedaal trekt ie ook het meest die kant op.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 31 jan 2013, 16:20

Goed, het lijkt erop alsof Billie Turf kleine stukjes naar de bakker o.i.d. heeft gereden met het hok, maar kom op zeg het ding ziet er verder als nieuw uit. Een auto met een zeer lage km stand is nou eenmaal geliefder bij de meeste mensen. Paar rubbertjes vervangen hier en daar over het algemeen en klaar.

TLRS

Bericht door TLRS » 31 jan 2013, 18:01

///Joost schreef:Wat valt er te lachen? Ik weet niet of je zelf ook sleutelt, maar voor 6k heb je behoorlijk wat onderdelen. En poetsen kan iedereen met wat tijd en geduld. :roll:
En dan klagen over een setje banden bij een auto van 25k?
Aan auto's werk ik niet nee. Maar ik weet ongeveer wat je voor M3 koopt voor 10k. Dan staat er toch tussen de 150 en 200k op. Dan kun je geluk hebben dat er altijd met beleid is gegast, geschakeld en over drempels gerold. Maar je kunt het slechter treffen en de dubbele vanos moeten reviseren, de koppeling vervangen, lagerschalen, oliepomp, schokbrekers, rubbers van het onderstel. Dan ben je al redelijk op weg om een paar k stuk te slaan lijkt me zo. Verder misschien nog grut zoals schijven, blokken, revisieset voor de remmen, wiellagers, rempomp, abs pomp, sensoren, versnellingsbak, elektrisch systeem, benzinepomp, uitlaat, afstelling gasklephuizen..

En dan alles aan de buitenkant nog? Verkleurde logo's en strips, doffe lampen, steenslag/krasjes/deukjes, doorgezakte stoel..

Ergo, niet te vergelijken in my book! Maar het zal me benieuwen wat de enthousiaste oude M3 rijders erover te zeggen hebben.

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2013, 18:26

Dat heeft de mijne allemaal al gehad en verwacht ik er toch ook niet meer dan 10k voor te vangen.

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 31 jan 2013, 18:48

TLRS schreef: Aan auto's werk ik niet nee. Maar ik weet ongeveer wat je voor M3 koopt voor 10k. Dan staat er toch tussen de 150 en 200k op. Dan kun je geluk hebben dat er altijd met beleid is gegast, geschakeld en over drempels gerold. Maar je kunt het slechter treffen en de dubbele vanos moeten reviseren, de koppeling vervangen, lagerschalen, oliepomp, schokbrekers, rubbers van het onderstel. Dan ben je al redelijk op weg om een paar k stuk te slaan lijkt me zo. Verder misschien nog grut zoals schijven, blokken, revisieset voor de remmen, wiellagers, rempomp, abs pomp, sensoren, versnellingsbak, elektrisch systeem, benzinepomp, uitlaat, afstelling gasklephuizen..

Ergo, niet te vergelijken in my book! Maar het zal me benieuwen wat de enthousiaste oude M3 rijders erover te zeggen hebben.

Bij een beetje enthousiast gebruikte M3 van zeg: 1997, kun je het meeste van bovenstaande verwachten. En dan is 5K zo weg! (weet ik helaas uit ervaring)

Als je dat er dan ingetrapt hebt, heb je wel een auto! :df:

MParallel

Bericht door MParallel » 31 jan 2013, 19:10

Wiebe GT schreef:
TLRS schreef: Aan auto's werk ik niet nee. Maar ik weet ongeveer wat je voor M3 koopt voor 10k. Dan staat er toch tussen de 150 en 200k op. Dan kun je geluk hebben dat er altijd met beleid is gegast, geschakeld en over drempels gerold. Maar je kunt het slechter treffen en de dubbele vanos moeten reviseren, de koppeling vervangen, lagerschalen, oliepomp, schokbrekers, rubbers van het onderstel. Dan ben je al redelijk op weg om een paar k stuk te slaan lijkt me zo. Verder misschien nog grut zoals schijven, blokken, revisieset voor de remmen, wiellagers, rempomp, abs pomp, sensoren, versnellingsbak, elektrisch systeem, benzinepomp, uitlaat, afstelling gasklephuizen..

Bij een beetje enthousiast gebruikte M3 van zeg: 1997, kun je het meeste van bovenstaande verwachten. En dan is 5K zo weg! (weet ik helaas uit ervaring)

Hmm dat is toch wel schrikken als dat er allemaal bij komt kijken. Daar heb ik altijd nog wel angst voor. Mijn huidige heb ik alweer bijna 7 jaar en weet wat ik er aan heb.

Denk dat er voorlopig toch nog geen M voor de deur komt.

TLRS

Bericht door TLRS » 31 jan 2013, 19:37

Joy schreef:Dat heeft de mijne allemaal al gehad en verwacht ik er toch ook niet meer dan 10k voor te vangen.
Als je al die genoemde dingen al hebt gehad dan heeft dat toch wel goud geld gekost? Het scheelt dat je auto geen 2k per jaar meer afschrijft gelukkig.

Hopelijk zie ik je nog een keer rijden in de buurt trouwens.. het is een mooi exemplaar. En als je m weg doet voor 10k dan kom ik graag ff kijken :D
Wiebe GT schreef:Bij een beetje enthousiast gebruikte M3 van zeg: 1997, kun je het meeste van bovenstaande verwachten. En dan is 5K zo weg! (weet ik helaas uit ervaring)

Ja dat geloof ik.. al denk ik wel dat koppeling, versnellingsbak en differentieel erg lang mee kunnen gaan als er met fatsoen mee gereden is. En dat valt niet voor iedereen mee met zo'n machtig blok. Want dat zet de M's, voor mij in elk geval, wel boven heel veel andere auto's. En de praktische kant uiteraard..

Reind

Bericht door Reind » 31 jan 2013, 20:08

Wat een discussie over deze auto zeg. Ik vind hem ook veel te duur, maar als de kilometerstand echt klopt is het wel uniek. Het aantal wereldwijd is denk ik net op 2 handen te tellen. En unieke cult auto's hebben natuurlijk wel meerwaarde.

En een M3 is duur in alles. Ik ben er eentje aan het opbouwen en heb laatst het een en ander eens op een rij gezet, daar schrok ik behoorlijk van. Ik zeg niet dat je deze er voor kan kopen, maar heel veel scheelt het niet. En dan tel ik geen uurtjes mee.

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 jan 2013, 21:09

En dan alles aan de buitenkant nog? Verkleurde logo's en strips, doffe lampen, steenslag/krasjes/deukjes, doorgezakte stoel..

Ja, hallo...no offense, maar wat jij beschrijft is een afgetrapt hok van EUR 4k zonder onderhoud.
Maar bij een mooie M3 van 10k zijn dit soort dingen allemaal al aangepakt, zo niet dan is ie te hoog geprijsd. Als je 10k betaalt voor zo'n wagen die jij beschrijft verdien je het imo ook om die reparaties te moeten doen. :tong: Dat was mijn punt.
Tuurlijk moeten al die dingen ooit gedaan worden, ik ondervind het zelf ook, maar mijn auto heb ik dan ook niet voor 10k gekocht. En ik telde dus ook niet de uren, want dan kom je inderdaad wel al snel aan dat bedrag ja. Maar qua onderdelen an sich blijf ik bij mijn punt.
Dubbele vanos reviseren? EUR 70 aan onderdelen uit de USA, wel een dag werk...dat dan weer wel. Lagerschalen? Ook hier onderdelen is het geld niet, het werk wel...Ik wil het niet bagatelliseren, maar het valt echt allemaal wel mee, als je zelf handig bent.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 01 feb 2013, 02:12

Het is wel altijd mooi dat de eigenaren van een auto met een hoge km stand allemaal zeggen dat de hoge km stand geen bal uitmaakt. Leven die dan in hun eigen wereldje of zo? In de basis is een auto met een lage km stand gewoon beter als eentje met een hoge km stand, puur en alleen om het feit dat deze minder wegdek heeft gezien. :clap:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 feb 2013, 07:25

Blijft een leuke discussie. Koop een 3.2. M3 voor de ondergrens, laten we zeggen 8K en maak em dan zo nieuw als eentje met 27.000km (als het klopt en als ie zo netjes is). Dus niet alleen qua uiterlijk maar ook technisch. Aan geld ben je dan zo 12K en je eigen uren moet je dan niet meerekenen. Als iemand geld heeft en twee linker handen dan haalt ie gewoon eentje met extreem weinig kilometers. Duur of niet...

In de regel krijg je een auto (of motor) die al een intensief leven achter de rug hebt niet meer zo nieuw als een ding met zeer weinig kilometers tenzij je helemaal gaat restaureren. Er zijn weinig mensen die de kosten van een restauratie hebben bijgehouden uiteindelijk. De moed zakt je in de schoenen namelijk :wink:

TLRS

Bericht door TLRS » 01 feb 2013, 09:13

///Joost schreef:Ja, hallo...no offense, maar wat jij beschrijft is een afgetrapt hok van EUR 4k zonder onderhoud.
Maar bij een mooie M3 van 10k zijn dit soort dingen allemaal al aangepakt, zo niet dan is ie te hoog geprijsd. Als je 10k betaalt voor zo'n wagen die jij beschrijft verdien je het imo ook om die reparaties te moeten doen. :tong: Dat was mijn punt.
Tuurlijk moeten al die dingen ooit gedaan worden, ik ondervind het zelf ook, maar mijn auto heb ik dan ook niet voor 10k gekocht. En ik telde dus ook niet de uren, want dan kom je inderdaad wel al snel aan dat bedrag ja. Maar qua onderdelen an sich blijf ik bij mijn punt.
Dubbele vanos reviseren? EUR 70 aan onderdelen uit de USA, wel een dag werk...dat dan weer wel. Lagerschalen? Ook hier onderdelen is het geld niet, het werk wel...Ik wil het niet bagatelliseren, maar het valt echt allemaal wel mee, als je zelf handig bent.
Het was een beetje een extreme met al die dingen.. maar alleen dan kun je 'eerlijk' vergelijken met iets wat praktisch nieuw is. Op de rubbers na misschien.

Dus komen we uit bij een goeie, fair enough! Moet wel zeggen dat ik vorig jaar ben wezen kijken bij een 3.2 met foute velgen, koplampen en roest op de achterschermen. Vraagprijs weet ik niet meer maar iig 12k. En de advertentie was binnen een paar weken verdwenen? Enfin, zelf doen scheelt blijkbaar enorm.. goed om te weten. Dan heb ik nog wel vraagtekens trouwens want wat ik hier en daar wel eens zie is dat gehobby, al dan niet met goeie intenties, nog niet per se beter maakt.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 feb 2013, 09:22

TLRS schreef: Dan heb ik nog wel vraagtekens trouwens want wat ik hier en daar wel eens zie is dat gehobby, al dan niet met goeie intenties, nog niet per se beter maakt.
Daar heb je zeker gelijk in. Daarom vind ik het ook geen straf om zelf veel te doen, aangezien ik dan weet dat het goed gedaan is naar mijn 'sick-perfectionistische' maatstaven (i.e. alleen nieuwe vervanginsonderdelen, veel nieuwe boutjes/moertjes, juiste aanhaalmomenten, etc.). Ik denk dat er velen met mij deze 'afwijking' herkennen. Ik heb ook inderdaad al veel gebeun gezien. :lol: Maar goed, we begrijpen elkaar.

TLRS

Bericht door TLRS » 01 feb 2013, 09:29

:thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 01 feb 2013, 12:04

Ben het volledig eens met TLRS en Reind. Is gewoon een nieuwe auto en totaal niet te vergelijken met een perfect exemplaar met 150.000km.

Het is als een hoer neuken die 400 mannen heeft gehad of een leuke dame op de bank waar je het derde vriendje van bent. Prima dat mensen die hoer willen neuken maar ga niet zeggen dat het precies hetzelfde is als je er wat geld tegenaan gooit.

Nieuw is gewoon nieuw dus gewoon centenkwestie. Als ik het geld had zou ik zeker 25k willen betalen voor een nieuwe M3. Heb het geld niet liggen maar ik ga dan niet zeuren dat het te duur is.

Hans

Bericht door Hans » 01 feb 2013, 12:08

Maar ik denk dat ik toch voor die E46 M3 met 50K op de teller zou gaan die hij nog binnen krijgt.

B46

Bericht door B46 » 01 feb 2013, 13:15

TLRS schreef: ... de dubbele vanos moeten reviseren, de koppeling vervangen, lagerschalen, oliepomp, schokbrekers, rubbers van het onderstel.
...Verder misschien nog grut zoals schijven, blokken, revisieset voor de remmen, wiellagers, rempomp, abs pomp, sensoren, versnellingsbak, elektrisch systeem, benzinepomp, uitlaat, afstelling gasklephuizen..
Wie zegt dat een (deel) van deze dingen ook niet er aan komen bij die 27dkm M3?
Alles is toch 15 jaar oud, mogelijk laatste jaren stil gestaan (binnen of buiten), daar wordt het ook niet beter op....
Ik zou er niet zomaar 1-2-3 vanuit gaan dat er (voorlopig) niks aan hoeft te gebeuren hoor....

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 feb 2013, 13:22

Nee maar je mag wel verwachten dat ie al zodanig wordt afgeleverd dat er niets meer aan gebeuren hoeft :)

MParallel

Bericht door MParallel » 01 feb 2013, 13:25

Macboy schreef:Ben het volledig eens met TLRS en Reind. Is gewoon een nieuwe auto en totaal niet te vergelijken met een perfect exemplaar met 150.000km.

Het is als een hoer neuken die 400 mannen heeft gehad of een leuke dame op de bank waar je het derde vriendje van bent. Prima dat mensen die hoer willen neuken maar ga niet zeggen dat het precies hetzelfde is als je er wat geld tegenaan gooit.

Nieuw is gewoon nieuw dus gewoon centenkwestie. Als ik het geld had zou ik zeker 25k willen betalen voor een nieuwe M3. Heb het geld niet liggen maar ik ga dan niet zeuren dat het te duur is.
Analogie van het jaar :lol:

Reind

Bericht door Reind » 01 feb 2013, 13:38

MParallel schreef:
Macboy schreef:Ben het volledig eens met TLRS en Reind. Is gewoon een nieuwe auto en totaal niet te vergelijken met een perfect exemplaar met 150.000km.

Analogie van het jaar :lol:
Haha....

Ik heb nog een Porsche 930 turbo uit 1976 met maar 80.000Km.

Ik ben haar derde vriendje en heb haar altijd netjes opgegeild-warmt voordat ik haar lekker nam in elk verzet. Alles is nog lekker strak en voelt als nieuw aan.

Mag weg voor 70.000 :blink:

Plaats reactie