Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
KW

Re: Fotografie

Bericht door KW » 28 jan 2013, 18:46

Michele schreef:Oke ik ga nog één keer in op KW in de hoop dat het nu wel overkomt, maar zo niet dan stop ik met trekken aan een dood paard.
En bedankt, doe eens positief zeg, sjeez.

Een beeldscherm zegt ook helemaal niets over je belichting, tenzij je een histogram kunt lezen. Het scherm is bedoeld om te kijken of er op staat wat je wilt en om alles in te kunnen stellen, niet als gecalibreerd scherm om je belichting op te bepalen. Daarvoor is de lichtmeter.
Op deze D3200 na geeft tot nu toe elke camera die ik in m'n handen heb gehad exact de foto weer zoals die op de pc verschijnt, en waaraan ik dus precies kan zien of de foto wel of niet goed is qua belichting. Zolang ik het fysiek niet kan zien kan ik er niks mee. Een histogram helpt daar niet bij, en het zegt me ook niks en is dus info waar ik niks mee kan, laat staan een foto er door laten verbeteren.
En de lichtmeter in dit ding die volgens jou zo belangrijk is, krijg ik alleen overbelichte foto's, niet alleen op het display van de cam maar ook op de pc en als ik die upload ook op jouw pc. Waardeloze troep dus. Daarom alleen met het oog beoordelen, da's het enige waarop je kan zien of een foto naar je zin is of niet. Met m'n oude compact gebruikte ik bijna alleen de P-stand, nu met die D3200 bijna alleen nog maar de M-stand omdat het resultaat in de P-stand in 7-8 van de 10x overbelicht en bewogen is door te lange sluitertijd. Dit ongeacht keuze van Matrix, Center weighted of Spot metering

G-krachten voelen die het op en neer klappen van de spiegel op het huis uitoefent? :shock: Woeha! Ja, je voelt een tik als de spiegel opklapt, maar pas daarna gaat de sluiter open en dan zijn de schokgolven al weer een tijdje weggeëbt hoor. Ook het nazwiepen van de Bigma is dan reeds lang tot rust gekomen. :lol: :lollerdelol:
Kom hier mijn D3200 met mijn Sigma 50-500 op mijn statief maar eens proberen. Het minste zuchtje wind zorgt al voor trilling in het beeld en dus bewogenheid, laat staan die schok van de spiegel. Ik zei toch niet voor niks dat ik een steviger statief moet voor dat ding?
Uberhaupt wel eens een 750mm bereik in je handen gehad en gezien wat dat met beweging doet? Ik heb sterk het idee van niet.

Onzin. De camerasoftware heeft namelijk meer verstand van beeldverwerking dan jij. De camera versterkt het RAW signaal van de sensor tot een 100 of 200 ISO beeld en laat in dat proces logaritmen op die informatie los die er voor zorgen dat het beeld eindigt als een jpeg = een gecomprimeerd bestand dat een interpretatie is van de RAW informatie. Als jij achter je PC die jpeg van 100 ISO gaat opkrikken naar 200 ISO ben je bezig een reeds versterkt beeld nog verder te versterken en creëer je meer ruis dan wanneer je ISO 200 uit de camera laat rollen. Uiteraard zul je dit gaan ontkennen, maar het is toch echt zo.
Het zal best maar ik heb er nog niks van gemerkt. En wat het ding intern doet heb ik geen verstand van en heb ook niet de intentie daarvoor te gaan studeren.

Logisch, want als je de ISO een stop omhoog zet en de sluitertijd ook, verandert er niets aan de belichting. Sterker nog: ga je dan ook het diafragma nog verder dichtdraaien, dan ben je alleen maar bezig nog zwaarder onder te belichten.
Beter onderbelicht dan overbelicht. Een overbelichte foto mist snel detail-info, een onderbelichte foto niet. Althans mijn ervaring. En het veranderd idd niks aan de belichting, maar snellere sluitertijd mogelijk wel aan de scherpte, de enige reden dat ik dat probeerde.

Je zou om te beginnen eens de gebruiksaanwijzing kunnen lezen.
Heb ik gedaan, maar daar staat verrekte weinig interessants in aangezien ik zelf 90% al had gevonden voor ik de handleiding erbij pakte. En die heb ik alleen gepakt om 1 bepaald ding op te zoeken, dat er vervolgens niet in bleek te staan.

Daarin staat dat er situaties zijn waarin je andere instellingen gebruikt dan standaard. Daarom zitten er ook diverse mogelijkheden op je camera op dit gebied.
Ik kan niet ruiken wanneer ik welke instelling moet gebruiken, en al helemaal niet als ik van bepaalde instellingen 0 verstand heb. En het is niet zo dat een goede fotograaf met standaard instellingen geen mooie platen kan maken.

Ook zit er een lesmethode op de camera
Ik ben geen leek op gebied van sluitertijd, diafragma en iso, ik weet wat het doet. Daarom gebruik ik dat guidemenu niet en de functie had er van mij niet op hoeven te zitten. Uit nieuwsgierigheid 1x even mee gespeeld, maar vond het meteen al niks, bracht niks nuttigs, en vooral erg omslachtig.

Het zou logisch zijn dat je uitprobeert wat de camera doet en wat er verandert als je een instelling aanpast.
Dat doe ik altijd al. Niet voor niks dat de teller in die paar maanden al op 7500 staat.

Je geeft hier regelmatig aan dat je honderden foto's maakt en dat je de juiste apparatuur niet hebt om een bepaalde foto te schieten, maar de basis ligt toch echt in het begrijpen wat je met je camera moet doen. Als je geen flauw idee hebt waarmee je bezig bent, wat je keer op keer demonstreert en ook toegeeft, zou je dus gewoon eens echt moeten nadenken over waar je nu me bezig bent. Starten met pagina 1 van de gebruiksaanwijzing en uitproberen maar.
Die gebruiksaanwijzing heeft niks nuttigs opgeleverd wbt maken van foto's, laat staan zoeken van composities en welke instelling je waarvoor gebruikt.

Zo langzamerhand begrijp ik namelijk totaal niet meer waarom je een klein vermogen aan apparatuur uitgegeven hebt maar niet wilt leren hoe je het moet gebruiken.
Hoezo wil ik dat niet? Ik wil het wel degelijk, waarom post ik hier anders zoveel? Maar wel graag in Jip en Janneke taal uitgelegt om zo maar ff te zeggen. En straight to the point.

Op mij komt het over alsof je denkt dat je nu mooie spullen hebt en dat dat dus automatisch goede beelden oplevert.
Niet helemaal automatisch nee (zou wel makkelijk zijn), maar het helpt tot nu toe aanzienlijk.

Je verdiept je niet in de werking van je apparatuur, noch in het leren fotograferen. En krijg je bijsturing van anderen die wél weten waar ze het over hebben, dan bedank je netjes voor die info en weet je alles altijd prachtig te verklaren, maar je lijkt niets te doen met de info die je aangereikt krijgt.
Dat is pas onzin. Tips over ruis en iso gaan niet helpen want daar heeft deze camera geen boodschap aan, ik wil het wel maar die camera niet, hoe moeilijk is dat om te begrijpen? Wdb is dit een kutcamera ja, tijd voor beter spul, D800E bv.

En zoals ik zei doe ik echt wel wat met de info die hier gegeven wordt, dus je moet niet doen alsof ik er niks mee doe! Dit soort uitspraken helpen niet, is erg frustrerend en vooral niet motiverend. Het begint onderhand meer gezeik te worden dan opbouwende kritiek en uitleg waar ik wat mee kan. En dan gaan klagen dat ik er niks mee doe, moet niet gekker worden.

Het blijkt althans niet uit de foto's die je plaatst. Tot nu toe had je alles wat je hier in de draad hebt laten zien ook gewoon kunnen schieten met een compactcamera met een wat steviger zoombereik.
Lol, echt niet, overdrijven is een kunst.

blz 99 en 126 van je gebruiksaanwijzing als ik de index moet geloven.
Grapjas, de handleiding heeft maar 77 pagina's.
Laatst gewijzigd door KW op 28 jan 2013, 19:00, 4 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 28 jan 2013, 18:52

pfff, tijd voor foto's :)

Mark.

allen

Bericht door allen » 28 jan 2013, 19:20

@Robin, de kleuren zijn vaak heel persoonlijk, maar voor mijn gevoel is er niets mis mee. Heb het op twee schermen bekeken.

Eentje nog van mij voor vanavond.
Afbeelding
I'm waiting for you by Tookaphotoof, on Flickr

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 28 jan 2013, 19:21

Blablabla, inderdaad Markk. Iemand hierover? Te weinig contrast/lelijke kleuren bij jullie?
Robin Hartog schreef:Ik zit net even een foto te bewerken (HDD is binnen, jeej! :P ) en ik heb even een vraag over de kleuren en het contrast. Hoe zijn die waardes op jullie schermen?

Afbeelding
Indian lizzard by RobinH., on Flickr
@Allen; klopt ook. Thanks. :)

frankv

Bericht door frankv » 28 jan 2013, 19:27

Ik heb even een screenshotje gemaakt, kun je het daarop terugzien :tong:

Serieus. Ik vind het een beetje te. Het knalt er lekker uit, maar ik heb het idee dat de groene bladeren voor iets te licht zijn, dus zou hem in zijn geheel misschien 0,5 stop donkerder laten zijn.

Btw, dat is op een macbook met glanzend scherm.
Laatst gewijzigd door frankv op 28 jan 2013, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 jan 2013, 19:28

Toffe foto Robin!

markk

Bericht door markk » 28 jan 2013, 19:47

Robin Hartog schreef:Ik zit net even een foto te bewerken (HDD is binnen, jeej! :P ) en ik heb even een vraag over de kleuren en het contrast. Hoe zijn die waardes op jullie schermen?

Afbeelding
Ziet er prima uit op een ipad (1)

Mark

KW

Bericht door KW » 28 jan 2013, 20:11

Afbeelding
Ziet er prima uit op mijn Dell 3008WFP. Hij is wel erg licht en lijkt op een paar puntjes overbelicht, maar vind het niet storend. Heb iets met helderheid en contrast zitten spelen maar krijg het niet veel beter dan hij was.

markk schreef:pfff, tijd voor foto's :)

Mark.
Idd, tijd voor.... bushokjes! :mrgreen:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Klik voor origineel
Sorry maar kon er niet veel boeiends van maken.
Laatst gewijzigd door KW op 29 jan 2013, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Maik

Bericht door Maik » 28 jan 2013, 20:56

Hey, is daar een misdaad bij die bushalte gepleegd? Hoe kom je aan die onderzoeksfoto's?

EDIT: oke, oke, foto #6 geeft wel iets extra's, door de tegengestelde perspectieven (noem ik het maar even) van het bushokje en de flat erachter.
Je had toch ook een zoom die tot 16mm gaat? Waarom niet 1 of meerdere foto's op 16mm geschoten en met je neus/lens bovenop het onderwerp?

Michele

Bericht door Michele » 28 jan 2013, 21:06

KW schreef:[
blz 99 en 126 van je gebruiksaanwijzing als ik de index moet geloven.
Grapjas, de handleiding heeft maar 77 pagina's.
Dat is niet de gebruiksaanwijzing maar de quick guide. De gebruiksaanwijzing staat op de CD of DVD die je bij je camera hebt gekregen.

En voor de rest zoek je het vanaf nu maar lekker uit.

KW

Bericht door KW » 28 jan 2013, 21:17

Wa's dat nou weer voor reactie?
Alleen maar klagen dat ik het niet goed doe en vervolgens zeuren dat ik met je geklaag niks kan? lol!

WJ

Bericht door WJ » 28 jan 2013, 21:18

Ik vond deze foto nu ook wel toepasselijk.

Afbeelding

:mrgreen:

Shakes

Bericht door Shakes » 28 jan 2013, 21:20

Goede hoek en belichting. Mijn complimenten.

KW

Bericht door KW » 28 jan 2013, 21:26

Maik schreef:EDIT: oke, oke, foto #6 geeft wel iets extra's, door de tegengestelde perspectieven (noem ik het maar even) van het bushokje en de flat erachter.

Je had toch ook een zoom die tot 16mm gaat? Waarom niet 1 of meerdere foto's op 16mm geschoten en met je neus/lens bovenop het onderwerp?
Heb een half uur bij die bushalte rondgelopen, mag immers maar 6 foto's maken, waar ik me ook echt aan gehouden heb. Ik zie gewoon niet in hoe ik daar uberhaupt iets leuks uit kan halen, behalve een extreem laag perspectief zoals die laatste (ik lag met m'n hoofd zowat op de stoep, terwijl iedereen me raar aankeek). Verder kan ik niet midden op straat gaan staan, nogal drukke weg, dus roeien met de riemen die ik heb. Begrijpelijk dat niemand daar foto's van maakt.

Michele schreef:Ik heb een voorstel. Online fotocursusje. Ga gewoon eens op stap met alleen maar je 16-85 en probeer eens om zoiets stoms als een bushokje op 6 verschillende, verrassende manieren in beeld te brengen met gebruik van slechts 6 opnamen. Juist: iedere opame moet anders zijn en je mag maar 6 foto's maken. Niet schieten, schieten en schieten en dan naderhand wissen, maar iedere opname raak. Dan leer je kijken en gebruik maken van wat je hebt.
Vervolgens pleur je die foto's zonder ze te aan te passen ergens neer met een linkje. Let op dat de exif info beschikbaar bljft! (dus niet uploaden als internetbestand naar een site waar alles gewist wordt, maar naar Flickr o.i.d.) en dat linkje plak je hier. Vervolgens vertel ik je hoe ik er over denk en wat je zou kunnen verbeteren.
Ik heb aan je opdracht voldaan, ben benieuwd naar je verbeterpuntjes.

Joop

Bericht door Joop » 28 jan 2013, 21:33

Michele schreef:
Riceaux schreef:@DVH: Blijf het knap vinden dat jij van de meest suffe objecten gewoon boeiende foto's kan maken.
DVH kan dan ook uitstekend fotograferen!
Zijn echt heerlijke plaatjes...
...knap toestelletje met gevoel voor compositie: heerlijke combinatie!

Peric

Bericht door Peric » 28 jan 2013, 21:33

Mooie foto Robin! Misschien beetje té veel licht.
Verder het onderwerp mooi scherp in beeld. Contrast is ook erg mooi.
Dus conclusie, iets minder fel..

Joop

Bericht door Joop » 28 jan 2013, 21:46

Robin Hartog schreef:Blablabla, inderdaad Markk. Iemand hierover? Te weinig contrast/lelijke kleuren bij jullie?

Afbeelding
@Allen; klopt ook. Thanks. :)
Heb het idee dat de foto iets te geel is, op ligt dat aan mijn scherm (altijd wel een beperkende factor)?

Verder qua contrast wel lekker...

...iets frisser groen?

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 28 jan 2013, 22:10

Ik vond je foto helemaal niet geel, de kleurtint geeft gewoon een warme sfeer. Je groene bewerking vind ik iig minder lekker kijken. Maarja mijn mening schijnt hier niet interesssant te zijn, dus wie ben ik ;)

Peric

Bericht door Peric » 28 jan 2013, 22:27

Dude......
:verveeld: :stom:

allen

Bericht door allen » 28 jan 2013, 22:31

LOL@Ziekenhuisfoto's. :mrgreen:

@Joop: Bij mij oogt Robin z'n foto op beide schermen gewoon mooi. Net ook op m'n iPad Retina bekeken. Niets op aan te merken. Wat ik lastig vind is mensen vertellen om foto's donkerder, lichter te maken of de kleuren aan te passen. Deels is het smaak gebonden en verdomme, ondanks dat we waarschijnlijk allemaal onze monitor hebben gecalibreerd, hebben we toch een klein kleurverschil? Mijn Dell scherm laat iig niet exact hetzelfde zien als op m'n Mac (zonder glans beide).

Wordt KW's foto beter zo?
KW schreef:Afbeelding
Afbeelding

Kritische noot voor mezelf. Meer tijd in de nabewerking besteden:
Afbeelding

Afbeelding

Joop

Bericht door Joop » 28 jan 2013, 22:38

...moet zeggen dat ik 'm op de Ipad en Iphone ook wat natuurlijker vind ogen dan op mijn eigen Dell beeldscherm. Op het werk lopen we er ook constant tegen aan; kleuren zijn op drie schermen anders en worden met dezelfde instellingen ook nog eens verschillend richting de printer gestuurd.

Blijkt maar weer eens hoe moeilijk het is om een foto goed op kleur te krijgen.

Wat dat aan gaat gaat het met zwart-wit foto's een stuk makkelijker. ;-)

Die herbewerking is lekkerder qua contrast Allen, al gaat het wel iets ten koste van het detail in de foto.

frankv

Bericht door frankv » 28 jan 2013, 22:41

@kw volgens heb je de opdracht prima uitgevoerd

als ik de foto's zo nummer:
12
34
56

dan vind ik bij 2 en 4 de scheefheid niet passen, die zijn net een beetje krom, no6 vind ik wel leuk

verder kun je natuurlijk veel in de nabewerking doen, zwart wit, contrast etc, maar ik vind de uitsnedes best aardig, niet te arty, maar dat arty had ik ook niet zo van je verwacht, deze zouden in een gemeentegids ofzo prima passen

oh ja, en als je goed wilt belichten moet je echt met een histogram kunnen werken, je moet in elk geval begrijpen hoe het werkt

en dat je camera altijd verkeerd belicht, maakt niet zoveel uit, je moet er gewoon achter komen welke correctie voor jouw manier van werken "werkt", zo had ik mijn vorige cam met multimeting altijd op -2/3 stop staan, en dan kwam alles er goed uit, maar mijn huidige kan gewoon op 0

afgaan op je schermpje is niet echt een goed idee

overigens kan ik me wel wat vinden in michele zijn feedback... :crazy:

allen

Bericht door allen » 28 jan 2013, 22:54

Joop, dan kun je me misschien ook vertellen of op je Dell de kleuren net iets minder sprankelend zijn?

Zelf bekijk ik m'n foto's overigens altijd achteraf nog even op de ipad. Niet gecalibreerd en als het daar ok oogt, geloof ik het wel. Hoef m'n geld er toch niet mee te verdienen. :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 28 jan 2013, 23:09

Michele schreef:
Riceaux schreef:@DVH: Blijf het knap vinden dat jij van de meest suffe objecten gewoon boeiende foto's kan maken.
DVH kan dan ook uitstekend fotograferen!
Thnx Michele, Riceaux.
En dat terwijl ik werkelijk geen reet begrijp van alle technische praatjes op de laatste pagina's.
Misschien is dat gelijk een hint naar KW ?

@Robin.
Ik vind de kleuren lekker !
Zag hem eerst op m'n iphone. Kleuren zijn goed, alleen miste het onderwerp een beetje.
Thuis zag ik de lizzard er pas in terug :D

@Allen.
Onderwerp is me wat onduidelijk. Maar wel een fijne vintage-feel.

Joop

Bericht door Joop » 28 jan 2013, 23:41

allen schreef:Joop, dan kun je me misschien ook vertellen of op je Dell de kleuren net iets minder sprankelend zijn?

Zelf bekijk ik m'n foto's overigens altijd achteraf nog even op de ipad. Niet gecalibreerd en als het daar ok oogt, geloof ik het wel. Hoef m'n geld er toch niet mee te verdienen. :tooth:
Kleuren zijn bij mij in ieder geval wel iets matter ja, of minder sprankelend zo je wilt, vergeleken met die Retina displays...

Plaats reactie