En bedankt, doe eens positief zeg, sjeez.Michele schreef:Oke ik ga nog één keer in op KW in de hoop dat het nu wel overkomt, maar zo niet dan stop ik met trekken aan een dood paard.
Op deze D3200 na geeft tot nu toe elke camera die ik in m'n handen heb gehad exact de foto weer zoals die op de pc verschijnt, en waaraan ik dus precies kan zien of de foto wel of niet goed is qua belichting. Zolang ik het fysiek niet kan zien kan ik er niks mee. Een histogram helpt daar niet bij, en het zegt me ook niks en is dus info waar ik niks mee kan, laat staan een foto er door laten verbeteren.Een beeldscherm zegt ook helemaal niets over je belichting, tenzij je een histogram kunt lezen. Het scherm is bedoeld om te kijken of er op staat wat je wilt en om alles in te kunnen stellen, niet als gecalibreerd scherm om je belichting op te bepalen. Daarvoor is de lichtmeter.
En de lichtmeter in dit ding die volgens jou zo belangrijk is, krijg ik alleen overbelichte foto's, niet alleen op het display van de cam maar ook op de pc en als ik die upload ook op jouw pc. Waardeloze troep dus. Daarom alleen met het oog beoordelen, da's het enige waarop je kan zien of een foto naar je zin is of niet. Met m'n oude compact gebruikte ik bijna alleen de P-stand, nu met die D3200 bijna alleen nog maar de M-stand omdat het resultaat in de P-stand in 7-8 van de 10x overbelicht en bewogen is door te lange sluitertijd. Dit ongeacht keuze van Matrix, Center weighted of Spot metering
Kom hier mijn D3200 met mijn Sigma 50-500 op mijn statief maar eens proberen. Het minste zuchtje wind zorgt al voor trilling in het beeld en dus bewogenheid, laat staan die schok van de spiegel. Ik zei toch niet voor niks dat ik een steviger statief moet voor dat ding?G-krachten voelen die het op en neer klappen van de spiegel op het huis uitoefent?Woeha! Ja, je voelt een tik als de spiegel opklapt, maar pas daarna gaat de sluiter open en dan zijn de schokgolven al weer een tijdje weggeëbt hoor. Ook het nazwiepen van de Bigma is dan reeds lang tot rust gekomen.
![]()
![]()
Uberhaupt wel eens een 750mm bereik in je handen gehad en gezien wat dat met beweging doet? Ik heb sterk het idee van niet.
Het zal best maar ik heb er nog niks van gemerkt. En wat het ding intern doet heb ik geen verstand van en heb ook niet de intentie daarvoor te gaan studeren.Onzin. De camerasoftware heeft namelijk meer verstand van beeldverwerking dan jij. De camera versterkt het RAW signaal van de sensor tot een 100 of 200 ISO beeld en laat in dat proces logaritmen op die informatie los die er voor zorgen dat het beeld eindigt als een jpeg = een gecomprimeerd bestand dat een interpretatie is van de RAW informatie. Als jij achter je PC die jpeg van 100 ISO gaat opkrikken naar 200 ISO ben je bezig een reeds versterkt beeld nog verder te versterken en creëer je meer ruis dan wanneer je ISO 200 uit de camera laat rollen. Uiteraard zul je dit gaan ontkennen, maar het is toch echt zo.
Beter onderbelicht dan overbelicht. Een overbelichte foto mist snel detail-info, een onderbelichte foto niet. Althans mijn ervaring. En het veranderd idd niks aan de belichting, maar snellere sluitertijd mogelijk wel aan de scherpte, de enige reden dat ik dat probeerde.Logisch, want als je de ISO een stop omhoog zet en de sluitertijd ook, verandert er niets aan de belichting. Sterker nog: ga je dan ook het diafragma nog verder dichtdraaien, dan ben je alleen maar bezig nog zwaarder onder te belichten.
Heb ik gedaan, maar daar staat verrekte weinig interessants in aangezien ik zelf 90% al had gevonden voor ik de handleiding erbij pakte. En die heb ik alleen gepakt om 1 bepaald ding op te zoeken, dat er vervolgens niet in bleek te staan.Je zou om te beginnen eens de gebruiksaanwijzing kunnen lezen.
Ik kan niet ruiken wanneer ik welke instelling moet gebruiken, en al helemaal niet als ik van bepaalde instellingen 0 verstand heb. En het is niet zo dat een goede fotograaf met standaard instellingen geen mooie platen kan maken.Daarin staat dat er situaties zijn waarin je andere instellingen gebruikt dan standaard. Daarom zitten er ook diverse mogelijkheden op je camera op dit gebied.
Ik ben geen leek op gebied van sluitertijd, diafragma en iso, ik weet wat het doet. Daarom gebruik ik dat guidemenu niet en de functie had er van mij niet op hoeven te zitten. Uit nieuwsgierigheid 1x even mee gespeeld, maar vond het meteen al niks, bracht niks nuttigs, en vooral erg omslachtig.Ook zit er een lesmethode op de camera
Dat doe ik altijd al. Niet voor niks dat de teller in die paar maanden al op 7500 staat.Het zou logisch zijn dat je uitprobeert wat de camera doet en wat er verandert als je een instelling aanpast.
Die gebruiksaanwijzing heeft niks nuttigs opgeleverd wbt maken van foto's, laat staan zoeken van composities en welke instelling je waarvoor gebruikt.Je geeft hier regelmatig aan dat je honderden foto's maakt en dat je de juiste apparatuur niet hebt om een bepaalde foto te schieten, maar de basis ligt toch echt in het begrijpen wat je met je camera moet doen. Als je geen flauw idee hebt waarmee je bezig bent, wat je keer op keer demonstreert en ook toegeeft, zou je dus gewoon eens echt moeten nadenken over waar je nu me bezig bent. Starten met pagina 1 van de gebruiksaanwijzing en uitproberen maar.
Hoezo wil ik dat niet? Ik wil het wel degelijk, waarom post ik hier anders zoveel? Maar wel graag in Jip en Janneke taal uitgelegt om zo maar ff te zeggen. En straight to the point.Zo langzamerhand begrijp ik namelijk totaal niet meer waarom je een klein vermogen aan apparatuur uitgegeven hebt maar niet wilt leren hoe je het moet gebruiken.
Niet helemaal automatisch nee (zou wel makkelijk zijn), maar het helpt tot nu toe aanzienlijk.Op mij komt het over alsof je denkt dat je nu mooie spullen hebt en dat dat dus automatisch goede beelden oplevert.
Dat is pas onzin. Tips over ruis en iso gaan niet helpen want daar heeft deze camera geen boodschap aan, ik wil het wel maar die camera niet, hoe moeilijk is dat om te begrijpen? Wdb is dit een kutcamera ja, tijd voor beter spul, D800E bv.Je verdiept je niet in de werking van je apparatuur, noch in het leren fotograferen. En krijg je bijsturing van anderen die wél weten waar ze het over hebben, dan bedank je netjes voor die info en weet je alles altijd prachtig te verklaren, maar je lijkt niets te doen met de info die je aangereikt krijgt.
En zoals ik zei doe ik echt wel wat met de info die hier gegeven wordt, dus je moet niet doen alsof ik er niks mee doe! Dit soort uitspraken helpen niet, is erg frustrerend en vooral niet motiverend. Het begint onderhand meer gezeik te worden dan opbouwende kritiek en uitleg waar ik wat mee kan. En dan gaan klagen dat ik er niks mee doe, moet niet gekker worden.
Lol, echt niet, overdrijven is een kunst.Het blijkt althans niet uit de foto's die je plaatst. Tot nu toe had je alles wat je hier in de draad hebt laten zien ook gewoon kunnen schieten met een compactcamera met een wat steviger zoombereik.
Grapjas, de handleiding heeft maar 77 pagina's.blz 99 en 126 van je gebruiksaanwijzing als ik de index moet geloven.