Het grote Duitse-import topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Spijkerhard » 28 jan 2013, 19:16

Niall schreef:Zou als je een KZ of export kenteken wil gebruiken even een vrijstelling aanvragen bij de Douane zie https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do . Als je dan aangehouden wordt hoef je je auto niet te laten staan, loop je alleen met een KZ kenteken risico op een boete ivm verkeerde platen. Officieel mag je in NL niet met een KZ kenteken rondrijden.
Volgens mij mag je met alle in Europa toegelaten platen in NL aan het verkeer deelnemen.... Wat is je bron, Niall?
(Je mag alleen geen BPM ontduiken, maar daar kun je de eerder besproken maatregelen voor nemen..)

Walter

Bericht door Walter » 28 jan 2013, 19:27

.
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 28 jan 2013, 19:37

Walter, die discussie hadden we al op de vorige pagina.
Je mag als Nederlander best in een auto met buitenlands kenteken rijden ( ik ken er persoonlijk 2 die voor een buitenlands bedrijf werken), als de BPM maar voldaan wordt

Krantenartikelen zijn leuk, maar bevatten niet altijd de correcte informatie....

Walter

Bericht door Walter » 28 jan 2013, 19:44

Spijkerhard schreef:Walter, die discussie hadden we al op de vorige pagina.
Je mag als Nederlander best in een auto met buitenlands kenteken rijden ( ik ken er persoonlijk 2 die voor een buitenlands bedrijf werken), als de BPM maar voldaan wordt

Krantenartikelen zijn leuk, maar bevatten niet altijd de correcte informatie....
Ik ging meer op de douanebeambte af dan het artikel, maar die kan het natuurlijk ook mis hebben.. Wellicht even navragen bij de belastingtelefoon auto (0800 - 0749, gratis)?

Niall

Bericht door Niall » 28 jan 2013, 19:49

Ik heb toen een paar jaar geleden van een douanebeambte te horen gekregen dat het in NL niet toegestaan is.

Dit schijft de Stassenverkehrsamt:

Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.

Helaas hoort NL hier niet toe.

Je mag in NL bijvoorbeeld met een buitenlandsauto rijden, bv beligische leaseauto zolang je een goedgekeurde ontheffing hebt van de Douane. Maar daar moet je aangeven hoeveel km per jaar je in NL rijdt en het bedrijf moet echt in het buitenland gevestigd zijn. Dus een auto op naam zetten van bv een zuid-duitse zusterbedrijf mag niet, zelfs al ben je daar directeur. Dit omdat het niet aannemelijk is dat je elke dag woon-werk verkeer daarheen hebt :mrgreen:

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 29 jan 2013, 07:35

Met de Multivan ben ik door de douane aan de kant gezet met een rood Duits kurz kenzeichen. Ze wilden alleen maar controleren of ik me bij de belastingdienst aangemeld had. Mocht er gewoon mee rijden.

Tevens heb ik voor een Duitse klant een Subaru Impreza opgebouwd voor de Nordschleife. Dat betekende ook zeer veel proefritjes met een Duits kenteken. Heb van te voren de belastingdienst gebeld en de situatie uitgelegd. Kreeg toestemming om gedurende de werkzaamheden met deze auto te rijden.

Slick

Bericht door Slick » 30 jan 2013, 20:37

Bedankt voor de tips, op- en aanmerkingen! :thnx:
Ik heb gister de auto opgehaald en alles verliep zoals gehoopt.

Binnenkort is er weer een extra E46 coupé te vinden op de weg..

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 30 jan 2013, 22:11

Feli! Foto's?

En vertel even hoe het gegaan is.....

Slick

Bericht door Slick » 31 jan 2013, 21:39

Het verliep eigenlijk redelijk voorspoedig. (tegen mijn verwachting in)

De auto stond bij aankomst al klaar op handelaarsplaten van de lokale BMW-dealer waar de auto altijd in onderhoud is geweest.
Volgens afspraa naar de desbetreffende dealer gereden en daar aangekomen is er een keuring uitgevoerd.

Vervolgens de platen opgehaald bij het Strassenverkehrsamt en deze op de auto gehangen. Bij het Strassenverkehrsamt ging het ook boven verwachting vlot. De verkopende partij kon niet bij het afmelden/overschrijven zijn, dus hadden we hiervoor de machtigingsprocedure gevolgd. Uiteindelijk bleek dit niet eens nodig, want er is nooit naar identiteit of machtiging van de verkopende partij gevraagd.

Een brakke foto na aankoop:
Afbeelding

barchetta

Bericht door barchetta » 04 feb 2013, 11:59

M'n vader heeft ooit uit Duitsland een SLK320 laten importeren door een bedrijf in Noord-Brabant. Deze hebben alles geregeld (onderhandelingen over prijzen, import, keuring, aflevering aan huis) en de auto was als totaalprijs alsnog veel goedkoper dan wanneer hij deze in Nederland zou hebben gekocht. Verder doen ze veel vrijblijvend. Het is natuurlijk wel zo dat als je het via een bedrijf laat doen, je zelf de auto pas ziet op het moment dat deze bij jou thuis wordt afgeleverd...

Aangezien ik niet weet of ik hier het bedrijf mag noemen, ga ik dat dus niet doen. Mocht iemand willen weten om welk bedrijf het ging, mag je me altijd een PM sturen. Kan natuurlijk ook zijn dat ik wel de naam mag posten, als iemand dat kan bevestigen dan doe ik dat alsnog. Ze hebben ook foto's op hun website ter referentie.

Ben overigens niet gelieerd aan dat bedrijf!

daNpy

Bericht door daNpy » 05 feb 2013, 09:26

Gisteren nog even wezen kijken naar een E91 325i.
Zag er netjes uit, op een lichte kras die met streepjes over de rechte portieren liep (misschien nog wel weg te poetsen) en een beschadiging op de onderste lip van de voorbumper door een dikke steen oid na.

Donkerblauw, volleer, verwarmde voorstoelen, navi pro, xenon, BMW lichtmetaal, 155dkm gelopen.
Vraagprijs 13500,-.
Net even gekeken voor de BPM, komt zo'n 3500 euro bij + importkosten :roll:

Voor dat geld (< 18k) heb je in NL ook wel een nette met dezelfde km stand.

EG

Bericht door EG » 31 mar 2013, 10:46

Welke bedrijf gebruiken jullie om een soort van tegenbewijs te laten berekenen? (zodat het bpm zo laag mogelijk uitvalt).

Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Er zijn sites die het voor 20 doen, voor 80 doen, voor 200 doen etc.

Heb een E46 op het oog.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 31 mar 2013, 11:26

http://www.autotelex.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hebben twee vrienden van mij naar volle tevredenheid gebruikt.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 31 mar 2013, 17:46

Ha, die EG;

Ik kan onderschrijven wat Zerotolerance al meldde. Autotelex wordt ook zonder problemen door de duwannussen geaccepteerd; ze maken er zelf ook gebruik van.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 apr 2013, 21:38

Autotelex is een programma voor de BPM-aangifte.
Tegenbewijs wordt gebruikt bij auto's met schade die ingevoerd worden.

Heeft de E46 schade die je op het oog hebt?

Individual

Bericht door Individual » 07 apr 2013, 22:15

Autotelex werd bij ons niet zonder meer geaccepteerd. Op basis van goede verhalen op internet ging ik daar eigenlijk wel van uit. Men was het niet eens met de aangifte op basis van Autotelex. Binnen 6 maanden (!) konden we een naheffing verwachten. En inderdaad, net binnen die termijn kregen we het verzoek om nog zo'n 2000 Euro naheffing over te maken. Daar vervolgens bezwaar tegen aangetekend omdat de berekening van de douane kant nog wal raakte. Uiteindelijk toch het bedrag van de Autotelex aangifte betaald, want het bezwaar hadden we gewonnen.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 apr 2013, 21:20

Dat heeft niet zo zeer met Autotelex te maken. Is een standaard regel die ze hanteren bij de belasting.

Marc R

Bericht door Marc R » 16 apr 2013, 22:46

Vandeweek nog gezien bij Leo de Haas op TV die in deze materie gedoken is,de nederlandse regering zegt (natuurlijk) dat het niet mag...de duitse overheid zegt vanuit hun positie er geen belemmering zou moeten zijn voor een nederlander om met deze "gele" variant te rijden.

In principe is elke zijstap die de staat geld kost een misdrijf want je bent bezig BPM dus belasting te ontduiken. Europese regels geeeft men bij ons dan voor de makkelijkheid even niet om...net als met de (illegale) BPM belasting.

Als het de staat derhalve WEL uitkomt zijn ze maar al te gewillig om de europese regels te handhaven.

*Bend over Butch*.... :lol:

daNpy

Bericht door daNpy » 17 apr 2013, 10:44

Dus als je met een Kurzzeitkenzeichen als Nederlander je nét aangeschafte auto van Duitsland naar je garage in NL rijdt moet je dit alvast aangeven bij belastingdienst & douane?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 apr 2013, 11:02

Correct. Toen ik destijds met Niels zijn V70 ging halen in Hamburg belde hij vanaf daar zijn vrouw, die het thuis invulde op de site van de Belastingdienst.

daNpy

Bericht door daNpy » 17 apr 2013, 11:04

Oke, goed om te weten.

Ik blijf het handiger vinden om het een aanhanger te gaan want dan hoef je ook niet langs het SVA etc.

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 apr 2013, 08:47

Marc RS4 schreef:Vandeweek nog gezien bij Leo de Haas op TV die in deze materie gedoken is,de nederlandse regering zegt (natuurlijk) dat het niet mag...de duitse overheid zegt vanuit hun positie er geen belemmering zou moeten zijn voor een nederlander om met deze "gele" variant te rijden.

In principe is elke zijstap die de staat geld kost een misdrijf want je bent bezig BPM dus belasting te ontduiken. Europese regels geeeft men bij ons dan voor de makkelijkheid even niet om...net als met de (illegale) BPM belasting.

Als het de staat derhalve WEL uitkomt zijn ze maar al te gewillig om de europese regels te handhaven.

*Bend over Butch*.... :lol:
Dit heb ik een jaar of wat geleden ook gezien op TV. Het lijkt erop dat niet iedereen dezelfde regels hanteert, wat het zeer lastig maakt. Beter bij aankoop direct de BD informeren zodat je geen risico loopt, zoals hier al wordt aanbevolen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 apr 2013, 15:04

En als je dat gedaan hebt mag je de tijd dat je kenteken geldig is rijden?

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 apr 2013, 13:20

Handig linkje (als ie nog niet voorbij gekomen is)!!: KLIK

Kort door de bocht: een Kurzzeitkennzeichen (witte plaat met geel valkje) is dus voor Duitsers bedoeld en is een kenteken wat 5 dagen geldig is en geen verzekering heeft. NIET GEBRUIKEN! Leuk dat de Duitsers zeggen dat het wel mag in NL, maar daar zal de NL douane maling aan hebben. Al zal het wellicht door de vingers worden gezien als je kunt aantonen dat je op weg naar huis bent en de auto net gekocht hebt.

Je hebt het Ausfuhrkennzeichen nodig (witte plaat met RODE vakje). Hiermee ben je automatisch WA verzekerd en heb je zeker geen problemen.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 apr 2013, 13:31

///Joost schreef:
Je hebt het Ausfuhrkennzeichen nodig (witte plaat met RODE vakje). Hiermee ben je automatisch WA verzekerd en heb je zeker geen problemen.
met die, is het dan niet meer nodig om de douane NL in te lichten dat je in NL gaat rijden?
hoelang is die geldig dan.

Plaats reactie