Onderhoudstips BMW 3 serie e46
- Flamman
Onderhoudstips BMW 3 serie e46
Hierbij op verzoek van Niels wat belangrijke aandachtspunten ter verbetering van het rijgedrag en ter voorkoming van ellende onderweg voor de BMW E46.
Uiteraard benoem ik de normale onderhoudswerkzaamheden niet want de ernst daarvan is voor een ieder op dit forum natuurlijk duidelijk.
Motor M52 M52tu en M54
- vervang de waterpomp en thermostaat preventief elke 100 dkm ( de schoepjes van de waterpomp laten spontaan los)
- hetzelfde geld voor de thermostaat.
- controleer de radiateur en expantievat met aansluitingen goed, deze worden vaak broos en de radiateur gaat vaak bol staan aan de onderzijde.
- nokkenassensoren laten het leven ook bij ongeveer 100dkm dus ook vervangen. ( er wordt wel een foutcode op gezet maar de bestuurder ziet dit niet)
- controleer alle rubberdelen van het hele inlaattraject op scheurtjes evenals de carterventilatie slangen e.d. er onstaan vaak scheurtjes in waardoor er valse lucht wordt aangezogen ( is goed te controleren door met remmenreiniger op de slangen te spuiten tijdens stationair draaien)
- vanos reviseren met beisansystems revisieset helpt het verbeteren van de gasrespons en het brandstofverbruik.
-klepdekselpakking gaat vaak lekken bij 100dkm+
- multiriem en spanner controleren op bijgeluiden.
- olieniveausensor gaat defect waardoor het gele olie lampje onterecht brand.
Onderstel
- draagarmkogels voor krijgen vaak ruimte, complete draagarm vervangen, meyle levert goede kwaliteit vervangingsdelen, originele volstaan ook prima, laat andere imitatie merken links liggen.
- de draagarmrubbers voor worden vaak slap, dit is voelbaar in het stuur bij plots remmen, het stuur beweegt dan even.
- draagarmrubbers aan de achterzijde voor de achterwielen zijn erg slap waardoor een zoekerig rijgedrag ontstaat op hoger snelheid. Deze kun je het beste vervangen voor paarse powerflex rubbers dit scheel enorm in de handeling.
- stabilisatoreinden voor krijgen ruimte en gaan dan rammelen, vervang altijd beide.
- de schokdempers zijn van goede kwaliteit maar bij 200dkm wel toe aan vervanging
- de achterveren breken regelmatig op de onderste winding, goed voelen/kijken.
- rubberbussen van achterassubframe kunnen slap worden, waardoor ook een zweverig gevoel kan ontstaan op hoge snelheid
Aandrijflijn
- de hardyschijf goed controleren op scheurtjes.
- de bodemplaat bij de achterwielophanging bevestiging goed contoleren op scheurtjes, vooral de coupe en de sedan hebben hier last van de touring niet. ( bij te lang doorrijden is er vaak een bonk hoorbaar bij optrekken en schakelen)
- ververs ook de bak en diffrentieelolie ondanks dat dit niet is voorgeschreven.
Carroserie
- controleer op roest aan de onderzijde van de motorkap/grill hier laat de lak soms los en begint corrosie op te treden
- raammechanieken die geluiden maken met openen en sluiten gaan binnenkort kapot, dus vervangen.
- sloten die soms niet openen of sluiten, cv motor vervangen inc slot ( 1 onderdeel )
- touring achterruit die niet opent is vaak de bedrading in de achterruit defect, complete achterruit vervangen.
- sleutels willen wel eens defect gaan afstandsbediening werkt dan niet meer.
Remmen
- achterremleidingen gaan vaak roesten en zijn een punt van afkeur, regelmatig ontroesten en behandelen helpt.
- voorremklauwen willen wel eens gaan aanlopen, meestal is reviseren nog goed te doen in sommige gevallen moeten de remklauwen vervangen worden.
- soms ook kromme voorremschijven door te slappe draagarmrubbers voor.
Interieur
- de kachelweerstand wil wel eens sneuvelen, de ventilatie werkt dan niet meer of gaat spontaan hoog of laag draaien.
Exterieur
- chrome lijsten worden wat mat
- oxidatie in de spiegelglazen
- handgreep met microschakelaar in achterklep is soms geoxideerd waardoor deze niet meer werkt, vervangen is de oplossing.
- bedrading in kofferbak doorvoertule breekt, met uitval van diverse verbruikers in de achterklep tot gevolg.
En een gekopieerd stukje van bimmerboard.be voor de dieselliefhebbers:
Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Het lijkt een hoop ellende zo in 1 lijst maar het zijn zeker goede en lekker rijdende auto's en nog net voor het tijdperk dat je alles met een computer moet inleren en programmeren, dus dat is een groot voordeel als zelf nog wat wil doen.
Ongetwijfeld ben ik nog e.e.a vergeten dus voel je vrij om aan te vullen !
Uiteraard benoem ik de normale onderhoudswerkzaamheden niet want de ernst daarvan is voor een ieder op dit forum natuurlijk duidelijk.
Motor M52 M52tu en M54
- vervang de waterpomp en thermostaat preventief elke 100 dkm ( de schoepjes van de waterpomp laten spontaan los)
- hetzelfde geld voor de thermostaat.
- controleer de radiateur en expantievat met aansluitingen goed, deze worden vaak broos en de radiateur gaat vaak bol staan aan de onderzijde.
- nokkenassensoren laten het leven ook bij ongeveer 100dkm dus ook vervangen. ( er wordt wel een foutcode op gezet maar de bestuurder ziet dit niet)
- controleer alle rubberdelen van het hele inlaattraject op scheurtjes evenals de carterventilatie slangen e.d. er onstaan vaak scheurtjes in waardoor er valse lucht wordt aangezogen ( is goed te controleren door met remmenreiniger op de slangen te spuiten tijdens stationair draaien)
- vanos reviseren met beisansystems revisieset helpt het verbeteren van de gasrespons en het brandstofverbruik.
-klepdekselpakking gaat vaak lekken bij 100dkm+
- multiriem en spanner controleren op bijgeluiden.
- olieniveausensor gaat defect waardoor het gele olie lampje onterecht brand.
Onderstel
- draagarmkogels voor krijgen vaak ruimte, complete draagarm vervangen, meyle levert goede kwaliteit vervangingsdelen, originele volstaan ook prima, laat andere imitatie merken links liggen.
- de draagarmrubbers voor worden vaak slap, dit is voelbaar in het stuur bij plots remmen, het stuur beweegt dan even.
- draagarmrubbers aan de achterzijde voor de achterwielen zijn erg slap waardoor een zoekerig rijgedrag ontstaat op hoger snelheid. Deze kun je het beste vervangen voor paarse powerflex rubbers dit scheel enorm in de handeling.
- stabilisatoreinden voor krijgen ruimte en gaan dan rammelen, vervang altijd beide.
- de schokdempers zijn van goede kwaliteit maar bij 200dkm wel toe aan vervanging
- de achterveren breken regelmatig op de onderste winding, goed voelen/kijken.
- rubberbussen van achterassubframe kunnen slap worden, waardoor ook een zweverig gevoel kan ontstaan op hoge snelheid
Aandrijflijn
- de hardyschijf goed controleren op scheurtjes.
- de bodemplaat bij de achterwielophanging bevestiging goed contoleren op scheurtjes, vooral de coupe en de sedan hebben hier last van de touring niet. ( bij te lang doorrijden is er vaak een bonk hoorbaar bij optrekken en schakelen)
- ververs ook de bak en diffrentieelolie ondanks dat dit niet is voorgeschreven.
Carroserie
- controleer op roest aan de onderzijde van de motorkap/grill hier laat de lak soms los en begint corrosie op te treden
- raammechanieken die geluiden maken met openen en sluiten gaan binnenkort kapot, dus vervangen.
- sloten die soms niet openen of sluiten, cv motor vervangen inc slot ( 1 onderdeel )
- touring achterruit die niet opent is vaak de bedrading in de achterruit defect, complete achterruit vervangen.
- sleutels willen wel eens defect gaan afstandsbediening werkt dan niet meer.
Remmen
- achterremleidingen gaan vaak roesten en zijn een punt van afkeur, regelmatig ontroesten en behandelen helpt.
- voorremklauwen willen wel eens gaan aanlopen, meestal is reviseren nog goed te doen in sommige gevallen moeten de remklauwen vervangen worden.
- soms ook kromme voorremschijven door te slappe draagarmrubbers voor.
Interieur
- de kachelweerstand wil wel eens sneuvelen, de ventilatie werkt dan niet meer of gaat spontaan hoog of laag draaien.
Exterieur
- chrome lijsten worden wat mat
- oxidatie in de spiegelglazen
- handgreep met microschakelaar in achterklep is soms geoxideerd waardoor deze niet meer werkt, vervangen is de oplossing.
- bedrading in kofferbak doorvoertule breekt, met uitval van diverse verbruikers in de achterklep tot gevolg.
En een gekopieerd stukje van bimmerboard.be voor de dieselliefhebbers:
Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Het lijkt een hoop ellende zo in 1 lijst maar het zijn zeker goede en lekker rijdende auto's en nog net voor het tijdperk dat je alles met een computer moet inleren en programmeren, dus dat is een groot voordeel als zelf nog wat wil doen.
Ongetwijfeld ben ik nog e.e.a vergeten dus voel je vrij om aan te vullen !
Laatst gewijzigd door Flamman op 21 jan 2013, 19:35, 4 keer totaal gewijzigd.
- Riceaux
Re: Onderhoudstips BMW 3 serie e46 (6 cilinder uiteraard ...
Altijd fijn zulke topics! Misschien kan Niels het aanvullen voor de 320d? Volgens mij ook een redelijk populaire auto hier op het forum.
En de achterveren, is vervangen door aftermarket veren een oplossing? En voor welke kan je dan het beste gaan?
En de achterveren, is vervangen door aftermarket veren een oplossing? En voor welke kan je dan het beste gaan?
- Dennis Cavallino
Het belangrijkste mis ik en juist dat wordt altijd vergeten omdat 't een rotklus is:
Subframe ophanging.
Als je dat eenmaal goed hebt bij een E46 (en E36/E30) dan stuurt het ook al tig keer beter.
Subframe ophanging.
Als je dat eenmaal goed hebt bij een E46 (en E36/E30) dan stuurt het ook al tig keer beter.
- Niels
- Auto: Prius+
Bedankt
Misschien kun je ook nog wat tips vermelden, b.v. dat draagarmen van Meyle een aanrader zijn.
Eventuele aanvullingen wil ik wel in de start post verwerken, eventueel ook nog info omtrent de diesel als TS dat niet erg vindt
Typisch probleem is ook het inbranden van de relais in centrale vergrendeling unit. Beide relais zijn door de handige Harry zelf te vervangen indien je goed kunt solderen. Op bimmerportal repareert JDM deze.
Trillingen bij accelereren kunnen duiden op een versleten cardan-as. Bij mijn 320D kwam dit voorbij rond de 280.000km en bij een 328i die ik ken zo tegen de 2 ton.
Qua 320D:
1951cc = 136pk heeft als zwak punt de hoge inspuitpomp. Deze komt zo rond de 2 ton voorbij meestal maar dat kan ook later.
1995cc = 150pk Tot productie datum 10-2003 is de turbo van matige kwaliteit en die zullen onderhand wel vervangen zijn. Let daar goed op indien je nog een exemplaar treft met weinig kilometers. Verder heeft dit type swirl flaps in het inlaat spruitstuk. Deze laten wel eens los en schieten dan de motor in. Ik heb ze eruit gehaald.

Eventuele aanvullingen wil ik wel in de start post verwerken, eventueel ook nog info omtrent de diesel als TS dat niet erg vindt

Typisch probleem is ook het inbranden van de relais in centrale vergrendeling unit. Beide relais zijn door de handige Harry zelf te vervangen indien je goed kunt solderen. Op bimmerportal repareert JDM deze.
Trillingen bij accelereren kunnen duiden op een versleten cardan-as. Bij mijn 320D kwam dit voorbij rond de 280.000km en bij een 328i die ik ken zo tegen de 2 ton.
Qua 320D:
1951cc = 136pk heeft als zwak punt de hoge inspuitpomp. Deze komt zo rond de 2 ton voorbij meestal maar dat kan ook later.
1995cc = 150pk Tot productie datum 10-2003 is de turbo van matige kwaliteit en die zullen onderhand wel vervangen zijn. Let daar goed op indien je nog een exemplaar treft met weinig kilometers. Verder heeft dit type swirl flaps in het inlaat spruitstuk. Deze laten wel eens los en schieten dan de motor in. Ik heb ze eruit gehaald.
- Flamman
Niels schreef:BedanktMisschien kun je ook nog wat tips vermelden, b.v. dat draagarmen van Meyle een aanrader zijn.
Qua 320D:
Ik zal de koptext aanpassen zodat ook alle zelfontbrander info onder deze noemer geplaatst kan worden

Laatst gewijzigd door Flamman op 18 jan 2013, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Re: Onderhoudstips BMW 3 serie e46
Lemforder was toch een betere keuze voor de draagarmen?
- Niels
- Auto: Prius+
Ik ken het niet, heb je een linkje? Meyle vond ik een prima deal al geven ze wel wat meer trillingen door vanwege de stuggere rubbers.
- Flamman
Waarom geen originele ? Die gaan zeker weer 100dkm mee en als je stijvere rubbers wil neem je toch powerflex ?
-
Top Dennis! Ik zou gewoon door de tijd de beginpost blijven aanpassen obv suggesties en ervaringen, dan wordt dat een steeds completer document zonder dat je een draadje van tig pagina's door hoeft. Super initiatief en van jouw ervaring maken we natuurlijk graag gebruik!
-
OnlineMartijn_bmw
inderdaad super topic!! rij nu al 4 jaar e46 en ken er al wat maar lleer hier zeker weer van bij 

- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Lemforder is volgens mij OEM maar niet de OEM prijs. Heb ik ergens gelezen maar ik weet zo niet meer waar.Niels schreef:Ik ken het niet, heb je een linkje? Meyle vond ik een prima deal al geven ze wel wat meer trillingen door vanwege de stuggere rubbers.
-
- markk
Megatip: Monteer een s54 en een sperdiff 
/serieus: Goede actie dit draadje.
Mark.

Mark.
- Riceaux
Is het moeilijk om cruise control in te bouwen bij een E46 320D PFL? Heb namelijk 1 gevonden die volledig aan m'n eisen voldoet, op de cruise control na. En wat zijn de kosten van de cruise control? Inbouwkosten er niet bij gerekend.
- ///Joost
Klopt. Lemfoerder is idd OEM. Ze maken allerhande OEM onderdelen zoals ook spoor- en stuurstangen. Niks mis met Meyle trouwens.zerotolerance schreef:Lemforder is volgens mij OEM maar niet de OEM prijs. Heb ik ergens gelezen maar ik weet zo niet meer waar.Niels schreef:Ik ken het niet, heb je een linkje? Meyle vond ik een prima deal al geven ze wel wat meer trillingen door vanwege de stuggere rubbers.
- Martin van der Zwaard
Google er eens op. Is genoeg over te vinden op internet.Riceaux schreef:Is het moeilijk om cruise control in te bouwen bij een E46 320D PFL? Heb namelijk 1 gevonden die volledig aan m'n eisen voldoet, op de cruise control na. En wat zijn de kosten van de cruise control? Inbouwkosten er niet bij gerekend.
Volgens mij kun je volstaan met alleen een ander stuur en een paar draden trekken. De belangrijkste componenten zijn al aanwezig in de auto.
Weet niet of dat afhankelijk is van bouwjaar maar dat is vast te vinden op het net.
- Flamman
Riceaux schreef:Is het moeilijk om cruise control in te bouwen bij een E46 320D PFL? Heb namelijk 1 gevonden die volledig aan m'n eisen voldoet, op de cruise control na. En wat zijn de kosten van de cruise control? Inbouwkosten er niet bij gerekend.
De dealer kan je zo vertellen of er een na-inbouwset cruisecontrol voor jou auto bestaat en waar de set uit bestaat en als ze een goeie bui hebben ook een inbouw beschrijving uitprinten.
Dan weet je het zeker....
- Flamman
markk schreef:Megatip: Monteer een s54 en een sperdiff
Mark.
Helemaal meeeens ! Wel met de aanvulling "handgeschakeld"
Niets zo fijn als een (S54) in lijn !
- Riceaux
Kunnen ze dat met alleen het kenteken? Chassisnummer kan ik nog niet aan komen.De dealer kan je zo vertellen of er een na-inbouwset cruisecontrol voor jou auto bestaat en waar de set uit bestaat en als ze een goeie bui hebben ook een inbouw beschrijving uitprinten.
Wat ik heb kunnen vinden op internet is dat je gewoon een mf-stuur erop kan zetten en een paar kabeltjes kunt ophalen bij de dealer? Maar als ze mij dmv een kenteken zekerheid kunnen geven stuur ik morgen even een mailtje.
- Flamman
Riceaux schreef:Kunnen ze dat met alleen het kenteken? Chassisnummer kan ik nog niet aan komen.De dealer kan je zo vertellen of er een na-inbouwset cruisecontrol voor jou auto bestaat en waar de set uit bestaat en als ze een goeie bui hebben ook een inbouw beschrijving uitprinten.
Wat ik heb kunnen vinden op internet is dat je gewoon een mf-stuur erop kan zetten en een paar kabeltjes kunt ophalen bij de dealer? Maar als ze mij dmv een kenteken zekerheid kunnen geven stuur ik morgen even een mailtje.
Bij de dealer werken ze met de laatste 7 van het chassisnummer en niet met het kenteken, zodra je die hebt kunnen ze aan de slag voor je.
Heb je ook geen meldcode ? In comobinatie met het kenteken kunnen we achter het hele chassisnummer komen natuurlijk ....

- Riceaux
Heb alleen een marktplaats advertentie. Heb al een mail gestuurd naar de verkoper maar nog geen reactie ontvangen. En de auto in kwestie staat iets te ver weg om even langs te rijden.Bij de dealer werken ze met de laatste 7 van het chassisnummer en niet met het kenteken, zodra je die hebt kunnen ze aan de slag voor je.
Heb je ook geen meldcode ? In comobinatie met het kenteken kunnen we achter het hele chassisnummer komen natuurlijk ....
-
- Auto: Etron GT
Ik heb in het verleden wel eens de optie-lijst kunnen krijgen door alleen het kenteken op te sturen naar dat KIS mailadres. Even aangeven dat je overweegt om de auto te kopen en dat je graag wilt weten wat de originele optielijst is. Bij m'n derde aanvraag kreeg ik pas te horen dat het systeem daarvoor niet bedoeld is 

- Riceaux
Verkoper werkt gelukkig goed mee. Heb de laatste 7 posities van het chassisnummer van de auto doorgestuurd gekregen. Nu even wachten op reactie van m'n vader voor het emailadres van de BMW-dealer waar hij zijn BMW in onderhoud heeft. Dan mailtje daarheen sturen en dan moet het wel goed komen.D. Peters schreef:Ik heb in het verleden wel eens de optie-lijst kunnen krijgen door alleen het kenteken op te sturen naar dat KIS mailadres. Even aangeven dat je overweegt om de auto te kopen en dat je graag wilt weten wat de originele optielijst is. Bij m'n derde aanvraag kreeg ik pas te horen dat het systeem daarvoor niet bedoeld is
En waarschijnlijk staat wat ik moet weten niet op de optielijst.
- Ahmed
Handige tips, top
Dat van die weigerende kofferklep herken ik. Welke onderdelen zijn de boosdoeners?

Dat van die weigerende kofferklep herken ik. Welke onderdelen zijn de boosdoeners?
- ///Joost
Was dat niet de bedrading links bij het kofferklep scharnierpunt? Dat is namelijk ook een kwaal bij de E36. De bedrading scharniert daar constant mee bij het open en dicht doen van de klep. Staat trouwens niet op jouw afbeelding.Ahmed schreef:Handige tips, top![]()