Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door dvh » 20 jan 2013, 22:04

De vintage vind ik heel erg gaaf!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 20 jan 2013, 22:17

Die Ingenieur Automatic ook :love: Lekker strakke een eenvoudige looks :clap:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 20 jan 2013, 23:20

Bram schreef:Die Ingenieur Automatic ook :love: Lekker strakke een eenvoudige looks :clap:
Zou goed bij je passen Bram...................... :lol:

Bram

Bericht door Bram » 21 jan 2013, 00:40

Macboy schreef:Omega DeVille inderdaad prachtig.
Wat denk je, krijgen we korting als we er allebei één kopen?

:love:

:mrgreen:

Huuu Honz06 :hangloose:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 jan 2013, 08:15

De 3227 is prachtig maar toch 'n hoge vierkante klok. Vintage top, maar iets te flets dus beide zijn toendertijd weer verkocht:)

De nieuwe 40 mm Inge. Top. Het 30111(?) caliber gebaseerd op de eta 2892 is prima, maar IWC kennende zijn de prijzen niet zo prima. ETA is helemaal niks mis mee, maar als in 'n Longines of Omega basismodel van xx euro ongeveer hetzelfde movement zit als in de IWC zit je bij IWC op 2 keer dat bedrag(of 3 keer zelfs ). Dan ben ik er al wat klaar mee zegmaar:)

Bram

Bericht door Bram » 21 jan 2013, 08:38

Ik heb ondertussen brochures van Oris, Longines en Omega aangevraagd :)

Laatste is vrij zinloos, maar een mens moet wat te dromen hebben.

Dimer

Bericht door Dimer » 21 jan 2013, 09:18

Robin schreef:De 3227 is prachtig maar toch 'n hoge vierkante klok. Vintage top, maar iets te flets dus beide zijn toendertijd weer verkocht:)

De nieuwe 40 mm Inge. Top. Het 30111(?) caliber gebaseerd op de eta 2892 is prima, maar IWC kennende zijn de prijzen niet zo prima. ETA is helemaal niks mis mee, maar als in 'n Longines of Omega basismodel van xx euro ongeveer hetzelfde movement zit als in de IWC zit je bij IWC op 2 keer dat bedrag(of 3 keer zelfs ). Dan ben ik er al wat klaar mee zegmaar:)
Ik las zelfs dat er tegenwoordig Sellita in gaat tegenwoordig. Ben jij ook in Genève deze week? Ik zit nu op Schiphol te wachten.. vertraging...

///Joost

Bericht door ///Joost » 21 jan 2013, 09:25

Even totaal iets anders....

Nu heb ik zelf maar 1 automatische klok, maar het is wel duidelijk dat meerdere onder ons hier een aantal automatische uurwerken bezitten.
Hebben jullie allemaal watchwinders of wind je gewoon de klok op die je die dag gaat dragen (of draag je om de 2 dagen een andere zodat geen van allen ooit stopt)?

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jan 2013, 10:38

Een watchwinder is veelal een luxe artikel. Het wordt pas noodzakelijk als je horloges hebt met bepaalde complicaties waarvan het belangrijk is dat ze niet stoppen of waarvan alles afstellen ingewikkeld is.

Heb je nu een paar automaten die je vaak afwisselt dan is het natuurlijk ook handig. Toch zie je de meeste horloge liefhebbers wel altijd een favoriet om de arm dragen en de rest af en toe.

@Dimer: welkom man hier op de vorige pagina kun je jouw Rolex ook zien die had ik hier al gepost. Leuk om even te vermelden dat je alle fotos ook zelf maakt (casio niet). En supergaaf dat je naar Geneve gaat hadden Tom en ik ook moeten doen.

@Indobesar: ik heb het idee dat je het draadje af en toe bekijkt want Zenith komt heel erg vaak voor hoor. Wordt zeer gewaardeerd door grote groep hier (zowel voor als na de beruchte CEO).

HarryC

Bericht door HarryC » 21 jan 2013, 10:38

Ik hen een watchwinder en in her begin gebruikte ik die altijd. Tot de batterijen leeg waren... Nu gebruik ik hem dus niet meer maar ik mis het niet. De datum moest ik meestal toch al handmatig goedzetten dus dan doe ik nu de tijd ook maar gelijk.
En is het niet zo dat het uurwerk minder slijt als het stilstaat, dus eigenlijk beter voor de klok?

Bram

Bericht door Bram » 21 jan 2013, 10:57

Zijn jullie bekend hier met Schaap en Citroen en Ton van Grinsven in 's-Hertogenbosch?

Welke van deze zaken zou de voorkeur moeten krijgen voor oriënteren en mogelijk aanschaffen?
Laatst gewijzigd door Bram op 21 jan 2013, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2013, 11:24

Watchwinder vind ik ook alleen bij eeuwigdurende kalender nuttig, wat Macboy zegt dus.
Het op tijd zetten zie ik niet als ongemak.

S&C Den Bosch alleen een keer een brochure gehaald.. hadden ze niet en toen vanuit een andere vestiging laten komen met telefoontje toen ie klaar lag. Verder geen ervaring.

///Joost

Bericht door ///Joost » 21 jan 2013, 12:41

@Macboy: Thanks, duidelijke info.
HarryC schreef: En is het niet zo dat het uurwerk minder slijt als het stilstaat, dus eigenlijk beter voor de klok?
Bij het inleveren van mijn Omega voor service werd me verteld dat het dagelijks dragen wat ik deed juist goed was, dan bleef alles mooi gesmeerd cq. droogde minder snel uit. Ik moet zeggen, in de 5 jaar dat ik m had is het horloge slechts 2 sec/dag achter gaan lopen (al heb ik m niet getest toen ie nieuw was).
Beetje hetzelfde als bij een auto dus, al heeft een horloge geen carter...lol.

WJ

Bericht door WJ » 21 jan 2013, 12:54

Ik hoop ook dat die minder benzine zuipt. :kikker:

RVV

Bericht door RVV » 22 jan 2013, 11:29

Wat kost een uurwerk nou? Zie link hieronder.

http://www.ofrei.com/page_183.html

Indobesar, ik draag al sinds 1998 een Zenith El Pirmero Rainbow fly back. Ondertussen een rubberen Hirsh bandje op laten zetten. Helaas zijn er geen originele bandjes voor dit model leverbaar. (heb de originele nog wel maar er zit een heel klein scheurtje in). Vind het rubberen Hirsh bandje trouwens wel erg goed staan bij dit model. Dit horloge blijft één van mijn favorieten. Gaat ook nooit meer weg.
Bijlagen
Zenith 1a.jpg
Zenith 1a.jpg (300.02 KiB) 1168 keer bekeken

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 jan 2013, 12:17

RVV schreef:Wat kost een uurwerk nou? Zie link hieronder.

Redelijk shocking, al wist ik het stiekem wel... :shock:

RVV

Bericht door RVV » 22 jan 2013, 12:34

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant kost een motorblok, aandrijving, onderstel van een auto ook relatief weinig. Sterker nog de fabrieksproductie kosten (zeg maar wat een auto een fabriakant heeft gekost als die van de lopende band rolt) van een aangeklede middenklasser (Golf klasse) zit rond de €5000,- die staat uiteindelijk ook voor een €30000,- in de prijslijst.

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2013, 12:58

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 jan 2013, 13:03

RVV schreef: Indobesar, ik draag al sinds 1998 een Zenith El Pirmero Rainbow fly back. Ondertussen een rubberen Hirsh bandje op laten zetten. Helaas zijn er geen originele bandjes voor dit model leverbaar. (heb de originele nog wel maar er zit een heel klein scheurtje in). Vind het rubberen Hirsh bandje trouwens wel erg goed staan bij dit model. Dit horloge blijft één van mijn favorieten. Gaat ook nooit meer weg.
Hi Rico,
Van jou wist ik het. :) Prachtig horloge overigens. :hot: :thumbup:

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 jan 2013, 13:09

RVV schreef:Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant kost een motorblok, aandrijving, onderstel van een auto ook relatief weinig. Sterker nog de fabrieksproductie kosten (zeg maar wat een auto een fabriakant heeft gekost als die van de lopende band rolt) van een aangeklede middenklasser (Golf klasse) zit rond de €5000,- die staat uiteindelijk ook voor een €30000,- in de prijslijst.
Bij auto's kan ik het nog enigszins begrijpen, omdat alle ontwikkelingskosten (tekenaars, engineers, testen, arbeidsloon productielijn, etc.) ook hiervan betaald moet worden. Autofabrikanten herzien hun modellen ook nog eens om de zoveel jaar.
Dat terwijl hetzelfde ETA uurwerk al jaren gebruikt wordt in bepaalde klokken. Ik begrijp dat er ook nog het nodige werk en kosten gaat zitten in de kast, maar dan nog...Als het onaangepaste ETA uurwerk 2892 voor ongeveer $200 retail weg mag, terwijl het complete horloge $2500 retail was, is het wel een erg groot verschil als je erover nadenkt. Het kan natuurlijk ook een indicatie zijn van hoe veel beter een Omega 1120 is t.o.v een ETA 2892. Misschien dat Robin hier meer over kan zeggen.

HarryC

Bericht door HarryC » 22 jan 2013, 13:38

Geschatte verkoop aantallen gedeeld door de ontwikkeling- en productiekosten is verkoopprijs.
ETA verkoop heel veel uurwerken en is dus relatief goedkoop. De rest is marketing.....daarom vinden sommige mensen dat een duurder horloge voorzien moet zijn van een in house eigen gemaakt en ontwikkeld uurwerk, dat verklaard nog enig zins de verkoopprijs...

RVV

Bericht door RVV » 22 jan 2013, 13:51

Oke maar 2500 euro/dollar is natuurlijk geen winst.

STEL kostprijs berekening (schatting)

200 uurwerk
200 kast bewerken alles wat er om heen hangt
100 band en bewerken en alles wat er om heen hangt
200 euro marketing
100 euro overheadkosten
200 euro winstopslag fabrikant

1000 euro kostprijs vanuit fabrikant

250 marge voor tussenhandel/importeur/agentschappen

Inkooprpijs voor Juwelier 1250 euro

Verkoop adviesprijs juwelier 2500 euro

Prijs ex BTW 2066 euro

Brutowinstmarge voor juwelier 816 euro

Maar dan mag de juwelier geen korting geven, praktijk is toch al snel ivm internet concurrentie 10% korting op de verkoop adviesprijs. Dus dat is 2250 euro, ex BTW is dat 1859 euro.

Dan is de brutowinstmarge voor de juwelier net aan 609,- euro. Ik denk, weet wel zeker dat dit absoluut nodig is voor een gezonde bedrijfsvoering.

De berekening hierboven is fictief maar mijn gevoel zegt me dat ik er niet erg ver naast zal zitten. Overigens is de waarde van een kwaliteitshorloge blijvend aanwezig. Het is geen investering, maar geld weggooien is het ook zeker niet.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 22 jan 2013, 14:11

RVV schreef:Wat kost een uurwerk nou? Zie link hieronder.

Indobesar, ik draag al sinds 1998 een Zenith El Pirmero Rainbow fly back. Ondertussen een rubberen Hirsh bandje op laten zetten. Helaas zijn er geen originele bandjes voor dit model leverbaar. (heb de originele nog wel maar er zit een heel klein scheurtje in). Vind het rubberen Hirsh bandje trouwens wel erg goed staan bij dit model. Dit horloge blijft één van mijn favorieten. Gaat ook nooit meer weg.
Ik dacht aan meteen aan dit horloge, bij het lezen van de vraag mbt Zenith.
Schitterende klok!

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2013, 15:04

Rico zijn berekening lijkt mij niet ver van de waarheid inderdaad.
Wel is het zo dat er bij de ETA's verschillende gradaties zijn qua afwerking en afregeling(precisie )

Basis, Elaboree(?), Top en Chronometre als ik 't goed heb(verbeter me anders even), dus hoe de kloven/platines zijn afgewerkt, afgerond/geblauwde schroeven. Welk schoksysteem: incabloc, kif,
Welke fijnafregeling(IWC bijv bij de 7750 Eta-chron of Triovis of basis)

Etc etc.

Daarin zit ook weer prijsverschil.

frankv

Bericht door frankv » 22 jan 2013, 23:31

Vanwege die winstberekening heb ik ook een macbook ipv een windows machine:
verkoopprijs 1500 vs 500
fabricageprijs 500 vs 250

heb je toch mooi een twee keer zo goede laptop, en dat is zeker de drievoudige prijs waard :-)

en dat meen ik trouwens wel serieus, want die windows laptops blijven een drama...

maar on topic, rico's berekening zal wel kloppen, een te groot deel in de horlogewereld is marketing / verkoop, zeker van een merk als Rolex :tooth: Maar die maken tenminste nog hun eigen uurwerken. Wat is eigenlijk het meest overrated merk met de slechtste verhouding tussen uurwerk en verkoopprijs?

bij laptops werkt dat toch anders, Apple en Microsoft moeten ook maar al die updates gratis onderhouden over de x-jaar na aanschaf, dat vind ik toch meer waar voor je geld

Plaats reactie